[auto] Afstellen verlichting

Pagina: 1
Acties:
  • 510 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:03
Vanwege een aanrijding heb ik het een en andere moeten vervangen aan de voorkant van m'n auto, zo ook de lampen. Omdat ik de voorste metalen balk in de motor zelf een beetje met de natte vinger heb teruggemept en de lampen uit een oude sloopauto komen, kan het best wel eens zijn dat ze niet goed afgesteld staan.

Ik heb gisteravond de auto voor een muur gezet en op goed geluk de boel een beetje aangepast, totdat ik zelf tevreden was met het lichtbeeld. Volgens mij schijn ik nu in ieder geval geen mede weggebruikers in hun gezicht (iets waar ik me altijd vre-se-lijk aan kan ergeren, maar dat terzijde). Toch wil ik dit liever op een officiële manier doen, maar ik kan op internet nergens info vinden over het afstellen van de koplampen? Het lijkt me dat hier een vrij simpele regel voor moet zijn, dat de lampen op een bepaalde afstand op x meter hoogte moeten schijnen ofzo.

In een 'vraagbaak' boekje over de auto kan ik het ook niet vinden. Wel in een oud boek van m'n vader, maar dat betreft symmetrische koplampen, en dit zijn a-symmetrische koplampen.

Mijn vraag is dus, weet iemand hoe dit moet, of kan iemand mij een linkje naar info geven?

Heb betreft overigens een Toyota Corolla uit 1986, maar ik weet niet of dat relevant is.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-06 16:22
Koplampen worden dof en laten minder licht door naarmate ze ouder worden. Dus koplampen van de sloop zijn misschien niet de allerbeste keus.

Dit al gevonden? http://www.hella.com/prod...ing/Koplampafstelling.jsp

en tegenwoordig is het verplicht dat je de koplampen als bestuurder kunt afstellen. weet niet of dit het afstellen minder belangrijk maakt

[ Voor 20% gewijzigd door Arnout op 30-03-2006 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:41
Als je binnenkort op APK moet zou ik me er niet te druk om maken, als je niemand verblind in ieder geval en dat blijkt uit je verhaal.

Bij de APK wordt dit namelijk gecontroleerd en afgesteld als ik het goed heb. Anders kun je ook even naar de garage gaan, als je er vaker komt willen ze het misschien nog wel uit service voor je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:03
Hm, dat is wel een nuttig linkje, bedankt!

Koplampen worden inderdaad dof, voornamelijk de reflectoren kunnen gaan corroderen. Dat valt bij deze lampen nog wel mee, maar misschien moeten er inderdaad toch nieuwe in. Dit heb ik aanvankelijk niet gedaan omdat niet helemaal duidelijk was of het repareren wel zou lukken, maar dat is uiteindelijk wel goed gegaan.

De garage gokte op zo'n €1000,- aan reparaties, ik heb het voor €80,- gedaan, en wat vrije tijd natuurlijk. Stiekem dus een beetje het gevoel dat ik nu €920,- in m'n portemonee heb zitten :D

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-06 18:33

JdM

Humbled

Volgens het voertuigreglement is het via de permanente eisen (ofwel APK eisen) vermeld onder artikel 5.2.56 verplicht om een juiste afstelling van de koplampen te hebben, dit dient getest en uitgevoerd te worden met een koplamptestapparaat.
Met andere woorden> jij hebt je neus in puin gehad (is ergens geregistreerd waarschijnlijk)>jij hebt het zelf gerepareerd (dat mag)> jij stelt je koplampen niet conform de eis af (omdat je geen fatsoenlijk koplamptestapparaat hebt, maar wel de "natte vinger" ;) )> jij veroorzaakt wellicht door verblinding straks een aanrijding (ohoh)> de maatschappij loopt ditzelfde rijtje zoals hier beschreven terug af > jij bent het spreekwoordelijke "zaadje"

Ik zou even naar de garage rijden, afstellen van je koplampen (officieel) kost je 15 Euro maximaal denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:51
Eerst maar even gewoon navragen, heb mijne ook zelf afgesteld met de natte vinger na verlaging voor, scheen iets teveel naar de grond. Prima volgens de apk keurmeester :)

[ Voor 7% gewijzigd door ephymerous op 30-03-2006 11:50 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:21
In de garage hebben ze daar een "lichtbak"voor. Die zetten ze op een bepaalde afstand voor je wagen en dan is het heel simpel af te stellen. Een beetje garage vraagt daar echt geen absurd bedrag voor, aangezien het ze nog geen 5minuten kost.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:28

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

beetje garage doet het gratis.... wat ze zijn er ongeveer 2-3 minuten mee bezig 8)7

maar idd niet klooien en ff alngs een garage rijden.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:30

momania

iPhone 30! Bam!

Idd gewoon even bij een garage langs rijden, daar hebben ze dat zo voor je gedaan. (en ook met de juiste apparatuur ;) )

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46077

je kunt ook je verlichting stellen door 2 lijnen op de muur te zetten
elke meter die je auto achteruit van je muur zet moet je verlichting dan 10cm zakken
dit even uit het blote hoofd, gebruik die regel nooit omdat we zo'n mooi apparaatje hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-02-2024
Anoniem: 46077 schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 20:24:
je kunt ook je verlichting stellen door 2 lijnen op de muur te zetten
elke meter die je auto achteruit van je muur zet moet je verlichting dan 10cm zakken
dit even uit het blote hoofd, gebruik die regel nooit omdat we zo'n mooi apparaatje hebben ;)
Bijna goed. Als je 1 meter achteruit rijdt moet je verlichting minimaal 10 cm zakken. MAximaal mag deze 40 cm zakken. Maar net zoals Ziekhoofd schrijft. Ik gebruik ook altijd de correcte apparatuur hiervoor.

Als je niet helemaal zeker bent van de vlakheid van de vloer zou ik afstellen op 20 cm daling. dan zit je meestal wel goed..

TeamBVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:54

paQ

hou op over koplampen :|

donderdag auto voor service, vrijdag moest ik 1200 km. onverlicht in het donker rijden...
5 ur smorgens vertrokken, en 's avonds laat dezelfde route terug.
mijn lampen schenen echter nog maar een paar meter voor de auto :'(
Het is Xenon dus ik kan er niks aan afstellen :(

het is levens gevaarlijk kan ik je melden, zeker met regen.
waar het lichtbeeld van de lamp ophoudt, is het ook écht donker....

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122648

mag ik even moraalridder uithangen? je vind het zelf levens gevaarlijk en toch ga je 1200 km rijden?
leuk als je iemand had aangereden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:54

paQ

ik had nou eenmaal een afspraak en kreeg het pas in de gaten waar de verlichte snelweg ophield (zo rond Tiel)

gelukkig werd het toen licht, maar ik moest nog terug ook.
De dealer zegt van niks te weten en de lampen stellen zich ook zoasl gewoonlijk bij het starten van de motor

:?

wat er gebeurd is / aan de hand is weet ik niet, maar het is niet goed.

we gaan het morgen zien

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1