Modem als router, trage verbinding

Pagina: 1
Acties:

• Sicko
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02 12:21
Ik heb een speedlinq 8mbit abbo van Bbned sinds januari, maar sinds die tijd ben ik ook aan het proberen om een redelijke snelheid te halen iig boven de 200KB/s
Probleem is/was, ik had eerst een ouder modem van Demon verbinding Zyxel 650h met daarachter een draytek vigor 2200e. het modem stond ingesteld op bridge met daarachter de router.
Met mijn speedlinq verbinding in deze configuratie haalde ik niet meer dan 200KB/s, maar zodra ik mijn computer rechtstreeks aan het modem(bridge) hing haalde ik iig een snelheid van 500KB/S.
Aangezien ik meerdere pc's aan het internet wil hangen was dit geen optie om zo te laten. Na wat zoekwerk heb ik gelezen dat een Vigor 2200e in z'n snelheid beperkt was, dus heb ik een Vigor 2900 besteld. Maar deze deed hetzelfde als de 2200e dus zodoende ging ik twijfelen aan mijn modem.
Toen heb ik het modem ingesteld als router met daarachter (tis een hele afstand van modem naar plek waar computers staan) een switch. Ook in deze configuratie kwam mijn snelheid niet hoger dan 200KB/s.
Toen heb ik besloten om een ander modem te kopen wat zeker met deze snelheden overweg kon en die ook goed was in de router functie, aangezien ik dit modem ergens anders wel goed heb zien werken kocht ik de Speedtouch 546 adsl2+ modem. Maar in bridge ook prima snelheden zodra ik de router functie inschakel kom ik weer niet boven de 200KB/S.
Ik heb de kabel die van mijn modem loopt naar de plek waar de pc's staan ook al getest door een andere kabel dwars door het huis te leggen maar dat levert jammergenoeg hetzelfde effect.
Het ligt ook niet aan de provider, want in bridge haal ik wel de juiste snelheden,modem traint ook in op 8mbit.
Aan de instellingen van de pc's kan het ook niet liggen, op alle pc's haal ik dezelfde snelheden.
Switches heb ik ook al diverse geprobeerd, 3com, e-tech, eminent allemaal hetzelfde resultaat.
Routers ligt het ook niet aan aangezien de 2200e hetzelfde presteerde als de nieuwere 2900e
ADSL modem ook vervangen ook zonder resultaat.
Ik hoop dat iemand nog wel een idee heeft waar het aan kan liggen, anders ga ik toch switchen van provider, dat is het enige wat nog niet vervangen is :)

Verwijderd

- Hoe test je de snelheid ? Met een groot bestand van bijvoorbeeld http://speedtest.bbned.nl
of met het (gegarandeerd brakke ;)) speedtest.nl ?
- Wat gebeurt er als je je PC firewall (tijdelijk) uitschakelt ?
- Hangen er meerdere PC's aan het netwerk als je met de router test ipv maar eentje als je als bridge test ?

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:01
Waarom ligt het niet aan je Routers? Ik snap die conclusie niet.

Nieuwe firmware voor je 2900e?
Geen QOS aanstaan ofzo?

Draytek's hebben wel meer vage dingen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Sicko
Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 11:23:
- Hoe test je de snelheid ? Met een groot bestand van bijvoorbeeld http://speedtest.bbned.nl
of met het (gegarandeerd brakke ;)) speedtest.nl ?
- Wat gebeurt er als je je PC firewall (tijdelijk) uitschakelt ?
- Hangen er meerdere PC's aan het netwerk als je met de router test ipv maar eentje als je als bridge test ?
- snelheid test ik dus via speedtest.bbned.nl bestand, maar ook via speedtest, in bridgemode=snel in routermode=langzaam dat verschil is op alle manieren van snelheidtesten te zien

-Firewall op PC altijd uitgeschakeld, ik vertrouw op firewall van modem/router

-Op het moment dat ik test hangt er 1pc aan, maar zet vaak andere ook even aan om te kijken wat de snelheid daar doet.

@mhr-zip, ik heb alle versies van firmware geprobeerd op beide routers en alle mogelijke instellingen geprobeerd ook met QoS aan en uit maakt geen verschil. En ik neem dat aan omdat zonder de routers ertussen, dus de modem in routerfunctie met switch daarachter ik hetzelfde probleem blijf houden. Dus zit het daar niet in.

[ Voor 18% gewijzigd door Sicko op 30-03-2006 11:31 ]

Verwijderd

Vaag probleem dan inderdaad, maakt het ook gelijk interessant natuurlijk :9

Dingen waar ik nu aan denk:

- MTU/fragmentatie problemen: hoe is de MTU ingesteld op je PC ? Wat gebeurt er als je TCP Optimizer er over gooit en de MTU verandert naar een lagere waarde bijvoorbeeld 1400. Wat doen de "optimal" settings voor jou ?
- Doe eens een paar traceroutes, altijd leuk en het kan helpen het probleem te lokaliseren.
- Problemen met full/half duplex verbinding van de netwerkkaart, wat gebeurt er als je dit vast instelt op 10mbit half/duplex in plaats van automatisch ?

* Als je een nvidia chipset hebt: de firewall is niet altijd uitgeschakeld als je denkt dat 'ie uitgeschakeld is >:)
* Ik heb ooit eens snelheidsproblemen door m'n virusscanner gehad (avast) deze was begonnnen ook http verkeer te scannen :r . Is iets wat je uit kunt sluiten 8)
* Heb je het zelfde probleem wanneer je via een ander protocol werkt (ftp/nntp) ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 12:09 ]

• Sicko
Traceroute zou ik 's kunnen proberen vanavond, misschien dat daar iets interessants uitkomt.
andere opties zou ik niet kunnen indenken dat het enig verschil zou kunnen uitmaken aangezien daar routed of bridged geen verschil maakt.

Verwijderd

cm_sicko schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 11:59:
Traceroute zou ik 's kunnen proberen vanavond, misschien dat daar iets interessants uitkomt.
andere opties zou ik niet kunnen indenken dat het enig verschil zou kunnen uitmaken aangezien daar routed of bridged geen verschil maakt.
Routed betekent een extra hop/routing, hier kunnen rare dingen door gebeuren, denk hierbij dus aan fragmentatie en TTL problemen. Het blijft een groot dingen-uitsluiten-probleem hoewel de meeste door mij genoemde dingen het waarschijnlijk niet zullen zijn, het blijft handiger om ze uit te sluiten dan om van provider te wisselen ;)

Ik verwacht persoonlijk het meeste van het aanpassen van je MTU overigens.
Wat me ook nog te binnen schiet:

[samenzweringstheorie]
Het kan zijn dat speedlinq (via een of ander QoS systeem) de hogere portranges minder prioriteit of een andere routering geeft dan lagere ranges.
Aangezien bij het gebruik van een NAT router de source poorten in een hoge range worden gezet zou dit ook de oorzaak kunnen zijn, onwaarschijnlijk, ja, maar wel mogelijk }).
[/samenzweringstheorie]

• Sicko
dan moet ik je toch teleurstellen want het wisselen van MTU waardes heb ik al geprobeerd, ook met tcp optimizer.
Maar zou ik de MTU van de modem/router ook eens veranderen en zo ja moet ik daar dezelfde optimale waarde gebruiken als voor de PC?

Die samenzweringstheorie van jou zou misschien ook wel eens kunnen :)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

De 2200e is inderdaad niet snel genoeg, maar haalt zeker op een 8mbit lijn de 500-600kb/s wel (ik had er een). Ik ben overgegaan naar de modem/router versie, is de 2900 nog steeds alleen de router?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• rick77
  • Laatst online: 23-01 18:46

rick77

... get to the point!

cm_sicko schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 11:11:
Ik heb een speedlinq 8mbit abbo van Bbned sinds januari, maar sinds die tijd ben ik ook aan het proberen om een redelijke snelheid te halen iig boven de 200KB/s
Heb je [rml][ Speedlinq] Ervaringen - Deel 3[/rml] bekeken? daarin staan problemen van een aantal mensen (waaronder ik :( ) die last hebben van een trage verbinding op drukke tijden met BBned abo's. mijn modem traint op 7616/1024, maar op drukke tijden ('s avonds/weekend) haal ik vaak niet meer dan 100-150kBps. ik weet natuurlijk niet of dit bij jou speelt...

• Sicko
rick77 schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 12:30:
[...]

Heb je [rml][ Speedlinq] Ervaringen - Deel 3[/rml] bekeken? daarin staan problemen van een aantal mensen (waaronder ik :( ) die last hebben van een trage verbinding op drukke tijden met BBned abo's. mijn modem traint op 7616/1024, maar op drukke tijden ('s avonds/weekend) haal ik vaak niet meer dan 100-150kBps. ik weet natuurlijk niet of dit bij jou speelt...
Dat topic volg ik ook ja.. maar dat is waarschijnlijk bij mij het geval niet, zodra ik wissel van routed naar bridge haal ik wel een prima snelheid, en dat is toch vaker 's avonds dat ik dat probeer.

Verwijderd

cm_sicko schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 11:59:
En, nog wat weten te vinden ?

Verwijderd

http://www.zyxel.nl/p650/z010.html
andere instellingen? Zoals:
ATM QoS Type= UBR
Peak Cell Rate (PCR)= 0 Bij problemen 5500 proberen
Pagina: 1