Toon posts:

[XP] Bootvis geeft vreemde info over trage start

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem. Windows is ruim 3 minuten (192 sec) bezig met opstarten.
Nu heb ik op GoT verschillende keren een advies gezien om bootvis te draaien bij een trage start.
Dat heb ik gedaan. Op google heb ik gekeken hoe je de resultaten moet beoordelen. Helaas kan ik daar niet echt uit wijs worden. Het is namelijk zo dat er veel gezegd wordt dat de cpu usage constant rond de 100 procent zwengelt, en dat die afzakt om te wachten op een schrijfproces. Nu is het bij mij zo dat de cpu zich meer rond de 25 % zwengelt, en dat de "disk utilization" constant strak op 100 % blijft staan. (de hdd schrijft en leest weinig)
Kan iemand mij uitleggen hoe ik die informatie moet zien en of daar mischien de reden voor de trage start ligt?

Amd Athlon xp 2500+
Maxtor 92041u4 20 GB

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 11:31 ]

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:14

charrel

Cortisol4life..

Bootvis werkt volgens mij in het algemeen niet meer op sp2.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja, hij leest wel die info uit. En dat is waar ik naar kijk.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:47

Maasluip

Kabbelend watertje

Als je een PII-233 MHz hebt is 3 minuten nog best respectabel. Ik neem aan dat dat niet het geval is en dat je een snelle computer met een snelle harddisk hebt, en dat vooral de doorvoersnelheid van de HD in orde is (controleren met HDtune of zo)?

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
kijk ff

Verwijderd

Topicstarter
Lijstje:

minimum 1.5 MB/sec
maximum 24.8 MB/sec
average 19.7 MB/sec

Acces time 16.1 ms
Burst rate (?) 53.1 MB/sec
cpu usage 7.1%

No damage found

Kun je Hier wat mee?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 11:25 ]

Verwijderd

Ja, daar kan ik iets mee, ja.

Je harddisk is behoorlijk langzaam en je zult denk ik een lange opstartlijst hebben wat resulteerd in een lange boottime.

Oplossing 1 kost geld:

->Koop een recente harddisk, die halen gemiddeld rond de 50 mb/s ipv jouw 19 :o
->Kwak er een hoop troep vanaf

Mijn systeem boot zo en ik acht dat gezond:

Powerknop tot beginnen met booten: 15 seconden
Booten tot inlogscherm: 12 seconden
Uitratelen en alles inladen: 22 seconden

• mind_
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

mind_

evil smile

nog wat extra tips:
  • schakel onnodige services uit (start-> run -> services.msc)
  • schakel overbodige devices uit in de device manager
  • overweeg een verse windows install of schoon je systeem op met tooltjes zoals regcleaner en crapcleaner.
  • defragmenteer je hd

com·pu·ter (de ~ (m.), ~s) 1 elektronische informatieverwerkende machine die door een reeks gecodeerde instructies wordt bestuurd

Verwijderd

Topicstarter
Dat snap ik. ik heb de nodige tooltjes allang gedraaid, gedefragmenteerd, weinig progsels draaien, en de nodige services gestopt. Bovendien is de hdd 36% gebruikt.

Ik bedoelde eigenlijkt te vragen:
Gezien het feit dat de hdd weinig schrijft en leest (volgens bootvis alleen aan het begin een paar seconden de volle mep en daarna hoogstens een kwart van z'n kunnen) en een laag cpu gebruik, moet het starten sneller kunnen. Wat houdt de analyse van 'disk utilization' in en waarom draait die juist constant 100 procent?
Pagina: 1