Toon posts:

Ati Mobility Radeon 200M UMA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen, ik heb een vraagje. Mijn notebook is voorzien van een ATI radeon Mobility 200M. Deze maakt standaard gebruik van 128 mb shared video memory. Aangezien ik 1024mb geheugen in mijn computer heb zitten, zou het niet erg zijn dit te verhogen naar 256. Dit is ook een optie in de BIOS. Nu vraag ik mij af of dit zijn heeft, omdat er bij de specificaties gehvan de chipset staat dat hij 128mb shared memory heeft. Ik wil het wel verhogen maar alleen als dit ook zin heeft, en er niet 128 mb geheugen verloren gaat.

graag jullie mening/ervaringen!

Verwijderd

Het is niet voor niks shared geheugen. Wat jij via de bios toewijst aan je videokaart neemt zich ook weer af in je Systeem geheugen. Dus die 1024MB word dan 768MB... maar het heeft niet echt veel nut en zeker niet met onboard video om die te vergroten naar 256MB. Dat komt omdat je denk ik niet op forse hoge resoluties speelt ermee. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik kan hem dus beter gewoon op 128 laten staan. Ik speel idd niet op extreem hoge resoluties, dat kan de chip ook niet aan. Ik wou gewoon weten of het verschil zou maken. Bedankt voor je reactie

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is een misvatting om te denken dat *hoeveelheid* videogeheugen bepalend is voor performance. Het is eerder de snelheid van het geheugen en van de bus erheen dat uitmaakt.

Nu heb je bij UMA (integrated VGA) zoals dit sowieso een gedeelde geheugenbus, dus de beschikbare bandbreedte van het geheugen moet tussen CPU en VGA verdeeld worden, wat voor geen van beide bevorderlijk is. Daar komt bij dat bij notebooks meestal sowieso veel minder geheugenbandbreedte beschikbaar is dat de CPU of VGA in z'n eentje zou willen (P4 CPUs willen vaak 6400MB/s op 200MHz FSB hebben, maar een single channel PC3200 controller kan hooguit 3200MB/s leveren. Als dat ook nog eens door twee verdeeld moet worden hou je 1600MB/s over, wat een kwart is van wat de CPU wil en nog minder dan een kwart is van wat de Radeon core eigenlijk nodig heeft.

Daar zit je probleem! En dat is van geen kanten op te lossen door extra geheugen toe te kennen, het is alleen met een losse VGA chip met eigen geheugen te voorkomen, iets wat in een desktop prima te doen is, maar in een laptop niet. Je zit gewoon vast aan een UMA oplossing en dat is voor veeleisende (3D) videozaken gewoon een ramp, zoals bovenstaande cijfers aantonen. Het is wel goed voor prijs, formaat en zuinigheid van een laptop, dus het kan een goede keuze zijn, alleen niet als je er ook mee wilt gamen :o

Oslik blyat! Oslik!