Toon posts:

Upgrade Waardering

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop alle regels correct gelezen te hebben en dat de volgende post niet in strijd is met wat dan ook. Mocht dit wel het geval zijn, dan hoor ik het graag.

Op dit moment ben ik in het bezit van het volgende systeem:

-Asus moederbord (excuses, geen type)
-Athlon 2600+ processor
-768 MB PC2700 intern geheugen
-Asus 9600xt videokaart
-40 GB HD

Het systeem werkt prettig, maar ik zou nu graag een betaalbare update doen.
Belangrijkste doel is de huidige games wat beter en op hogere resoluties kunnen spelen.

Ik heb de volgende order bij elkaar gezocht:
-ASUS P5GD2-X moederbord (S775 Fsb800 915P 4DDRII6 Pe16 3Pe 3P A GL 4S)
-3.0Ghz P4 processor (S775 P4, 2mb Cache, BOX P4_630)
-Kingston 1GB DDR2 533MHz, CL4, DIMM
-160GB HD Maxtor

De videokaart blijft voorlopig even hetzelfde, al zit ik te denken om een ASUS x1800 PRO (pci-e) erbij aan te schaffen, vanwege de prijs/kwaliteit verhouding.
Ik heb advies gekregen om in ieder geval voor DDR2 te gaan, gezien de betere prestaties.

Nu ben ik echter aan het uitzoeken of dit systeem een waardevolle upgrade is.
Het kost me in totaal, zonder de videokaart ongeveer E500,-. Dit wil ik dan ook even als budget aanhouden.
Is de processor merkbaar beter dan mijn huidige AMD? Zijn de overige upgrades een degelijke keuze en verbetering? Ben ik met de nieuwe videokaart verzekerd van een nette games-pc?

Advies, goed- of afkeuring zou ik op prijs stellen. :)

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:26
Die processor is ongetwijfeld sneller dan je huidige AMD, maar P4's staan nou niet bepaald bekend als 'gaming-monsters', hun goedkopere AMD Athlon64 broertjes scoren over 't algemeen een flink stuk beter.
Zie bijv deze link.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

en hoe wilde je die 9600xt agp in dit moederbord zetten met pci-e :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 09:42:

De videokaart blijft voorlopig even hetzelfde, al zit ik te denken om een ASUS x1800 PRO (pci-e) erbij aan te schaffen, vanwege de prijs/kwaliteit verhouding.
Ik heb advies gekregen om in ieder geval voor DDR2 te gaan, gezien de betere prestaties.
Je huidige AGP videokaart gaat alleen niet passen in een PCI-E moederbord natuurlijk...

* bjck spuit11

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Marcel_23
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-12-2025
Bekijk ook even of je voeding voldoende sterk is.

• silitek
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

^^^IDD....bij een nieuw systeem is zeker een betere voeding in je buget mee te nemen zeer verstandig.
Anders dan is AMD beter voor in games.

Tip: ASROCK dual mobo euro 55 en een AMD 64 3200 (venice) voor 136 eurie..
Ben je net rond de 200 euro klaar..kan je het VIDkaartje overprikken ;)

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.
Met "de videokaart blijft voorlopig even hetzelfde", bedoelde ik voornamelijk dat de keuze van de videokaart nog niet gemaakt is. Ik heb een voorkeur voor de x1800 pro, maar deze schaf ik niet aan bij de andere onderdelen (morgen). Hier ga ik zaterdag even apart voor winkelen.
Het ging me nu dan ook vooral om de mobo+geheugen+proc upgrade en of die "de moeite waard is".

Ik twijfel echter meer en meer over mijn verwachte prestatiewinst.
De pentium 4 lijkt volgens de link naar Tom's Hardware nu niet dermate extra te presteren om de 190 euro waard te zijn. Wellicht zou een upgrade naar een snellere athlon processor (3500+ / 3700+) beter zijn in mijn geval.

Wellicht is de beste optie om een PCI-e moederbord te kopen voor een athlon 3500/3700, ddr400 geheugen (geen ddr2), en het overige geld meteen aan een fatsoenlijke videokaart (pci-e) te besteden.
Qua videokaart kan ik zelf wel een goede keuze maken in prijs/kwaliteit, op het gebied van proc/mobo/geheugen raak ik echter de draad kwijt.

Ik ga zometeen een selectie maken van onderdelen op basis van een AMD processor en DDR400.
Het resultaat zal ik hier posten en erbij vermelden wat ik overhoud voor een nette videokaart.

• Kippenijzer
  • Laatst online: 21-05 22:36

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Als je voor een AMD gaat kun je volgens mij zelfs je huidige geheugen nog meenemen, zodat je zelfs het opwaarderen daarvan nog wat uit zou kunnen stellen. (AMD64 mem controllers ondersteunen PC200 t/m 400, dual en single channel dacht ik zo)

Verwijderd

Topicstarter
Vertraagt dit PC2700 geheugen dan niet de werking van mijn (nieuwe) processor?
Uitgaande van een Athlon 3500+ / 3700+?

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Als die huidige athlon een athlon xp is, dan is die toch echt nog snel genoeg om games bij te houden. Ik zou gewoon 1 gigabyte RAM erbij steken en een 7800 gs kopen. En uiteraard je HD, maar die staat hier los van. Je zult voor ongeveer 500 euro klaar zijn inclusief de videokaart.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
Processor:
3500+ S939 AMD64 BOX, 2.2Ghz, 512kb Cache, Venice
E220,-

Moederbord:
Asus A8N-E (pci-e, ddr400, socket S939)
E99,00

Geheugen:
Optie 1
Huidige 768 MB PC2700 geheugen
E0,00

Optie 2
Kingston 1024 DDR PC3200 geheugen (ddr400)
E99,00

Videokaart:
Hier ligt het een beetje aan of ik wel of geen nieuw geheugen koop.
Zo ja; dan heb ik ongeveer 150,- te besteden. Dan zou ik kiezen voor iets van de X1800 PRO 256 MB.
Koop ik geen nieuw geheugen en behoud ik mijn oude geheugen, dan kan ik wat meer besteden aan een videokaart. Wat is nog de vraag.

De vraag is dus:
Ofwel nieuw geheugen aanschaffen omdat het de werking van de overige onderdelen beperkt.

Geen nieuw geheugen kopen en een duurdere videokaart nemen.

Ik ga hoe dan ook over op een PCI-E moederbord.

Iemand op basis van deze gegevens advies? :)

Verwijderd

Als je nu wel nieuw geheugen wil gaan kopen wat doe je dan met je videokaart? Als je daar geen geld meer voor hebt kan je het PCI-E bordje ook niet nemen. (Asrock met ULI chipset misschien?)

Maar ik zou gewoon je huidige ram behouden. Kan je later als je weer geld hebt die vervangen of bijprikken.

p.s. vergeet geen voeding, geen idee of je huidige wel geschikt is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 12:27:
Als je nu wel nieuw geheugen wil gaan kopen wat doe je dan met je videokaart? Als je daar geen geld meer voor hebt kan je het PCI-E bordje ook niet nemen. (Asrock met ULI chipset misschien?)
Zoals in mijn post staat:
Hier ligt het een beetje aan of ik wel of geen nieuw geheugen koop.
Zo ja; dan heb ik ongeveer 150,- te besteden. Dan zou ik kiezen voor iets van de X1800 PRO 256 MB.
Koop ik geen nieuw geheugen en behoud ik mijn oude geheugen, dan kan ik wat meer besteden aan een videokaart. Wat is nog de vraag.
Maar ik zou gewoon je huidige ram behouden. Kan je later als je weer geld hebt die vervangen of bijprikken.

p.s. vergeet geen voeding, geen idee of je huidige wel geschikt is.
Dank je.
Voeding weet ik helemaal niets van helaas.
Ik heb op dit moment dacht ik de volgende behuizing:
http://www.mycom.nl/MyCom...uctID=72303&productType=1
Een 350 watt voeding. Wellicht dat iemand zo kan zeggen of deze toereikend zal zijn?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

een 350W Aopen voeding is een van de betere die je kunt vinden, dus ik denk dat je daarmee wel goed zit :)

Verwijderd

Er moet echter niet veel spul bijkomen, dan schiet je voeding tekort lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 12:40:
een 350W Aopen voeding is een van de betere die je kunt vinden, dus ik denk dat je daarmee wel goed zit :)
Dank je. Da's een meevaller. :)

Lijkt erop dat ik bijna rond ben.
Een Athlon 3500+, PCI-E moederbord, hardeschijf, eventueel geheugen en een leuke videokaart.

Paar opties:
PCI-E
6600GT 256MB - E169.95
X1600 PRO 256MB - E144.95
X1600XT - E199.95
X800 GTO 256MB - E189.95

Ik vind de prijs van de x1600 met de volgende specs zelf wel goed klinken:
Chipset ATI Radeon X1600 Pro
Engine kloksnelheid 500 MHz
Geheugen 256 MB
Geheugen type DDR2
Geheugen kloksnelheid 780 MHz
Aantal pixel pipelines 12x
RAMDAC 1 400 MHz
RAMDAC 2 400 MHz

Zonder geheugen zou het totaal dan komen op:
Proc: 220,-
Mobo: 97,-
Vid: 145,-
HD: 70,-
----------------+
532,-

Acceptabel bedrag. :)

Nog een wellicht domme vraag:
Als ik PC2700 geheugen koop, gaat de processor dan ook op een lagere snelheid lopen?
Daar zou ik namelijk behoorlijk van balen.

Verwijderd

Tja ik zou zelf die X800 GTO halen vanwege het feit dat ie gewoon sneller is dat al die andere wat je in die lijst hebt staan maar hij mist wel een bundel features. Ik heb zelf de X1600 getest en vond dat niet echt super snel ofzo, maar goed de nieuwe ATI kaarten hebben wel HDR (high dynamic range) dacht ik en natuurlijk heb je ook met SM 3 te maken. Ik zou zeggen bekijk wat reviews voor dat je wat koopt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 13:05:
[...]

Dank je. Da's een meevaller. :)

Lijkt erop dat ik bijna rond ben.
Een Athlon 3500+, PCI-E moederbord, hardeschijf, eventueel geheugen en een leuke videokaart.

Paar opties:
PCI-E
6600GT 256MB - E169.95
X1600 PRO 256MB - E144.95
X1600XT - E199.95
X800 GTO 256MB - E189.95

Ik vind de prijs van de x1600 met de volgende specs zelf wel goed klinken:
Chipset ATI Radeon X1600 Pro
Engine kloksnelheid 500 MHz
Geheugen 256 MB
Geheugen type DDR2
Geheugen kloksnelheid 780 MHz
Aantal pixel pipelines 12x
RAMDAC 1 400 MHz
RAMDAC 2 400 MHz

Zonder geheugen zou het totaal dan komen op:
Proc: 220,-
Mobo: 97,-
Vid: 145,-
HD: 70,-
----------------+
532,-

Acceptabel bedrag. :)

Nog een wellicht domme vraag:
Als ik PC2700 geheugen koop, gaat de processor dan ook op een lagere snelheid lopen?
Daar zou ik namelijk behoorlijk van balen.
Ja je processor gaat ipv 400 Mhz naar 333 Mhz draaien FSB, PC2700 draait op 166 effectief 333 Mhz. PC3200 zou ik mijn ogen beter zijn qua prijs verschil is bijna helemaal nix. Mocht je toch 2700 willen dan raad ik je aan om een goeie te kopen bijv twinmos en daarbij heb je ook de bekende merken corsair, kingston etc. Maar goed je kan altijd nog in de bios kloten om je geheugen en processor gelijk te laten draaien alhoewel ik je dat afraad :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 13:18:
[...]

Ja je processor gaat ipv 400 Mhz naar 333 Mhz draaien FSB, PC2700 draait op 166 effectief 333 Mhz. PC3200 zou ik mijn ogen beter zijn qua prijs verschil is bijna helemaal nix. Mocht je toch 2700 willen dan raad ik je aan om een goeie te kopen bijv twinmos en daarbij heb je ook de bekende merken corsair, kingston etc. Maar goed je kan altijd nog in de bios kloten om je geheugen en processor gelijk te laten draaien alhoewel ik je dat afraad :)
Hij gaat geen PC2700 kopen, die heeft ie nog liggen. B)

Maar als je nieuw geheugen koopt zou je nog ~50E overhouden voor een vid. kaart, dan zou ik je geheugen lekker houden en die later vervangen. Voor 50E koop je geen goede vid. kaart.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik dan dit weekend 600 euro uitgeef en er 1024 PC3200 in zet. :)
Ben ik meteen lekker klaar.

Iedereen vriendelijk bedankt!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 13:26:
Ik denk dat ik dan dit weekend 600 euro uitgeef en er 1024 PC3200 in zet. :)
Ben ik meteen lekker klaar.

Iedereen vriendelijk bedankt!
ALS je dan toch bezig bent!!!! koop dan een 6800gs/7600gt daar heb je ZOVEEL meer plezier van!

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:46
Ik ben het volkomen eens met bovenstaande poster. Ik heb vorig jaar in plaats van mijn ATI 9800 een 6600GT gekocht en dat was niet echt een grote vooruitgang.

Vervolgens een V9999GE gehaald, die vergelijkbaar is met een 6800GS. Dat was een enorme stap vooruit. Als je het geld ervoor hebt zou ik dat echt aanraden. Daar heb je veel langer plezier van dan van een x1600pro / 6600GT.

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 13:18:
[...]

Ik geloof niet dat zijn (Athlon64) processor langzamer gaat draaien als hij er slechts PC2700 geheuegn in zet hoor. Zn geheugen zal dan zelf gewoon op 333Mhz gaan draaien, dus asynchroom met de HTT (FSB). Ik kan namelijk ook wel mijn PC3200 geheugen als PC2700 laten lopen door gewoon in BIOS de ratio van RAM : CPU te veranderen van 2:1 naar 5:3. Als hij dit ook gewoon zo instelt blijft de CPU op 200Mhz lopen, en zijn RAM dan op (200/3)*5 = 333Mhz (DDR). Voor de beste performance neem je natuurlijk wel gewoon PC3200 met een freq van 400Mhz (DDR).

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
OMFG gast, je wilt spelletjes op hogere settings en resolutie spelen. Wat jij nodig hebt is een 7800gs, dan kan je echt veel eye-candy aandoen in spellen.

Geheugen en CPU maken nog niet zoveel uit. Eerlijk waar je merkt het meeste van de videokaart en jij wilde alleen eerst mobo+cpu+mem veranderen?

Geef 270euro aan een 7800gs en je zult versteld staan. Daarna(2jaar?) overgaan op nieuw mobo+mem+cpu+videokaart.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit hoort in Complete Systemen & Laptops ;) Zoek het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden?" topic op en post daarin de upgradekwestie :Y)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.