[HTPC]/[MCE] Keuze Tuner Kaart & Software

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-12-2025
Heb flink zitten struinen maar niet echt antwoord kunnen vinden.

Heb hier een oude Dell Optiplex GX150 (Specs : 1 Ghz PIII, 256 MB RAM, 20GB hdd, CDROM) in de meterkast staan die ik als HTPC/Media Center wil gaan gebruiken.

Eisen voor de HTPC/Media Center:
  • Wil er Media Portal of MCE2005 iod mee draaien (dus toch op windows)
  • MPEG4 hardwarematig encoderen van TV kanalen (vanwege hdd beperking)
  • Component out voor Progressive Scan CRT TV
  • Timeshifting hoeft niet (kan de proc niet aan denk ik)
  • Wil er e-mail mee kunnen lezen en browsen
  • Wil er later een LCD touchscreen op aansluiten voor MP3's af te spelen.
  • Moet allemaal niet teveel kosten, dus liefst een tweede hands Tuner kaart erbij kopen.
  • Afstandsbediening is gewenst
De vragen :
  1. Welke software het meeste geschikt
  2. Welke Tuner kaart ik erbij moet kopen (hauppage/Radeon AIW/X-Card) om deze dingen mee te doen. Deze kaart moet dus ook component out geven. Ik kan namelijk niet goed terug vinden in elke media center ik goede hardwarematige MPEG4 encodering kan verwachten. De X-card lijkt mij de meest logische optie echter lijkt die nergens ondersteunt te worden (behalve dan in dat brakke proggie wat ze erbij leveren).
  3. Kan de andere hardware dit aan of moet het uitgebreid worden ?
  4. Mocht de keuze op MCE vallen is de afstandsbediening ook apart te koop ?
Ik heb de FAQ's en andere posts doorgelezen maar kan de bovenstaande vragen niet goed terugvinden.

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:33
1- Media center is niet geschikt voor de pc die je wilt gebruiken voor die software. het is simpelweg te langzaam. Media portal daarintegen is volgens mij hetzelfde verhaal.
2-De tunerkaart die bij MCE gebruikt kan worden is een Haupauge wintv PVR 150 tot 500
3-De hardware moet minimaal 1024 MB geheugen betreffen met een pentium/amd van ongeveer 1,2 GHZ
4-De Remote is apart te koop. oa bij computerland.

sorry maar met die specs kan je hooguit je email lezen ;) je zou toch echt moeten upgraden.

Etuuuuuh!

• Spam
Crypter schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 09:10:
1- Media center is niet geschikt voor de pc die je wilt gebruiken voor die software. het is simpelweg te langzaam. Media portal daarintegen is volgens mij hetzelfde verhaal.
Voor Media Center Edition kan ik niet echt spreken, kan de minimale specs niet vinden. Echter lijkt het me dat de software draaien op XP, wat ie nu vlot doet toch geen probleem moet zijn. De encodering word zodadelijk door hardware gedaan.

Media Portal specs zijn een 1.4Ghz met 256MB ram. Dus ik denk een beetje uitbreiding van ram en hij zou het moeten kunnen draaien. De vraag is dus echter welke Tuner kaart ik moet nemen. X-Card word vreemd genoeg niet door Media Portal ondersteund :? Zijn er nog andere tuner kaarten met mpeg4 ondersteuning ?

Of zijn er nog andere media center alternatieven die ik kan bekijken?
2-De tunerkaart die bij MCE gebruikt kan worden is een Haupauge wintv PVR 150 tot 500
Juist, ik denk dat MCE afvalt want die is dus duidelijk niet in staat MPEG4 encodering te doen.
3-De hardware moet minimaal 1024 MB geheugen betreffen met een pentium/amd van ongeveer 1,2 GHZ
Een beetje geheugen erbij prikken word lastig. Dell hapt niet zo makkelijk met anders soort geheugen. Maar goed, ik kan het proberen.

• Spam
Ik las op fora van Media Portal dat voor SageTV (specs = 800Mhz+256mb ram) wel support voor de Xcard is. http://forums.sagetv.com/...p?t=9356&highlight=x-card.

Iemand ervaring met SageTV ? Zelfs de recorder/timeshift functie zou werken met deze minimale specs.

EDIT : Ik kom er net pas achter dat deze kaart helemaal geen tuner heeft |:( Jesus wat dom :( . Al die tijd zitten verwarren met de TV@anywhere van MSI. Deze zou realtime Mpeg timeshifting moeten kunnen doen : http://www.msi.com.tw/pro...ro_mut_detail.php?UID=606. Volgens de lijst van Media Portal zou deze ondersteuning moeten geven.

[ Voor 50% gewijzigd door Spam op 30-03-2006 11:07 ]

Verwijderd

Spam schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 10:16:

[...]

Juist, ik denk dat MCE afvalt want die is dus duidelijk niet in staat MPEG4 encodering te doen.
.
Hoe kom je hierbij?
The Hauppauge PVR serie ondersteunen allemaal hardware encoding van signaal.
Het verschil tussen de MCE en niet MCE is dat MCE per definitie geen retail product is.
Verder is de PVR150 (niet MCE) voorzien van afstandsbediening, terwijl voor de MCE variant deze is weggelaten en vervangen is door FM-radio ontvanger.

• Spam
Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 11:25:
[...]

Hoe kom je hierbij?
The Hauppauge PVR serie ondersteunen allemaal hardware encoding van signaal.
Het verschil tussen de MCE en niet MCE is dat MCE per definitie geen retail product is.
Verder is de PVR150 (niet MCE) voorzien van afstandsbediening, terwijl voor de MCE variant deze is weggelaten en vervangen is door FM-radio ontvanger.
Voor zover ik uit de specs kan lezen encodeert de PVR serie alleen maar in MPEG2 formaat, dus geen MPEG4. Gezien de beperking van de hdd ruimte en budget gaat daar mijn voorkeur naar uit. Ook omdat het dan makkelijker te porteren is naar andere systemen, zoals XBMC. Vandaar

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
De Hauppauge PVR kaarten (en alle andere MCE compatible tuner kaarten) hebben welliswaar een hardwarematige encoder onboard, maar dit is een MPEG2 encoder. Topicstarter wilde een MPEG4 encoder hebben (vanwege HDD ruimte)

De X-card is dan wel een MPEG4 kaart, maar dit is geen tuner kaart. Sterker nog: dit is alleen maar een DEcoder kaart, zorgt dus alleen voor betere, soepeler weergave. Is overigens met jou specs ook best aan te raden.

Ik ben tot op heden nog geen hardwarematige MPEG4 tuner kaart tegengekomen die ook nog eens werkt in MCE danwel MediaPortal.

Wat een optie zou kunnen zijn: off line re-encoding; je neemt op in MPEG2, en in de loze uurtjes re-encode (her-compressen??) je de opgenomen zooi naar elke willekeurig formaat (divx/xvid/wmv). Dit kan in MCE (in MediaPortal vast ook wel) met een tooltje genaamd: dvrmsconverter

Verwijderd

Heel simpel: MCE gaat absoluut niet werken op deze hardware.
Ik kan me voorstellen dat dit ook geldt voor de andere MCE clonen.

Bedenk dat je proc de MPEG DECODING dient te doen, en dat lukt niet mijnsinzien met deze hardware.

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Wat TS, volgens mij, het beste kan doen is het volgende:
  • MPEG4 op die machine vergeten.
  • Hauppage PVR350 (of vergelijkbaars) kopen, met dus zowel hardwarematige encodering als decodering.
  • Software gebruiken die ook die hardwarematige decodering benut.
Als je Windows wilt gebruiken, is MediaPortal een goede optie. Ook verschillende Linux-varianten zijn in staat die hardwarematige decodering te gebruiken. Windows MCE echter niet. Daarnaast zijn de overige specificaties ook niet voldoende voor Windows MCE.
Als je niet genoeg schijfruimte overhoudt, moet je een schijf erbij zetten/vervangen door een grotere.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 13:32:
Heel simpel: MCE gaat absoluut niet werken op deze hardware.
Ik kan me voorstellen dat dit ook geldt voor de andere MCE clonen.

Bedenk dat je proc de MPEG DECODING dient te doen, en dat lukt niet mijnsinzien met deze hardware.
Das echt bullshit... Enige wat een probleem op kan leveren is de grafische kaart... Ik heb zelf een tijdje naar volle tevredenheid MCE gedraait op 800mhz en 256mb...

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Nog een insteek:
hij kan een hardwarematige MPEG4 tuner/capture card kopen zoals bijv. de Lifeview TV Walker (USB) of de Plextor PX-TV402U USB2.0, deze voor het ENcoderen.

En dan de Sigma X-card voor het DEcoderen van de opgenomen zooi. Dan zou ie er nog mee weg kunnen komen.

Nu alleen nog software vinden die draait met genoemde hardware oplossingen..... :)

Ik weet dat MCE dat niet doet, Media Portal ken ik niet goed genoeg; kijk eens op hun forum zou ik zeggen.........

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
kaajee schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 14:03:
Nog een insteek:
hij kan een hardwarematige MPEG4 tuner/capture card kopen zoals bijv. de Lifeview TV Walker (USB) of de Plextor PX-TV402U USB2.0, deze voor het ENcoderen.

En dan de Sigma X-card voor het DEcoderen van de opgenomen zooi. Dan zou ie er nog mee weg kunnen komen.

Nu alleen nog software vinden die draait met genoemde hardware oplossingen..... :)

Ik weet dat MCE dat niet doet, Media Portal ken ik niet goed genoeg; kijk eens op hun forum zou ik zeggen.........
Je hebt op zich gelijk, maar je geeft zelf al aan dat je het ook allemaal met software aan de gang moet krijgen. ;)
Ik denk echt dat een PVR350 i.c.m. bijvoorbeeld MediaPortal, een eenvoudige, bedrijfszekere en relatief goedkope oplossing is. Die combinatie heeft zich al ruimschoots bewezen, ook op PC's met wat mindere specificaties.

• Spam
De X-card is dan wel een MPEG4 kaart, maar dit is geen tuner kaart. Sterker nog: dit is alleen maar een DEcoder kaart, zorgt dus alleen voor betere, soepeler weergave. Is overigens met jou specs ook best aan te raden.

Ik ben tot op heden nog geen hardwarematige MPEG4 tuner kaart tegengekomen die ook nog eens werkt in MCE danwel MediaPortal.
Nou, err. Daar was ik ook achtergekomen (zie eerder post) dat de X-card dat niet kon. Ik was de hele tijd in de war met de TV@nywhere van MSI welke ook de sigma chip gebruikt. Overigens kan deze kaart wel Mpeg4 encoderen.

Dat is de duo variant welke ook DVB-T ontvanger erin heeft zetten. Media Portal ondersteund deze wel maar het is mij niet duidelijk of ook het H/W encoder stuk ook werkt. Overigens schijnt het capturen nog steeds enorme processor load te vragen dus of deze kaart geschikt is is nog maar de vraag. Alleen jammer dat ze het daar alleen over MPEG2 encoding hebben :(

Conclusie : MCE is van de baan, Media Portal kan mits de juiste capture kaart en de praktijk moet aantonen of het allemaal gaat werken. Een groot nadeel bij de meeste capture kaarten : ze hebben geen component uit voor naar de TV :'(

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Spam schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 14:37:
[...]

Nou, err. Daar was ik ook achtergekomen (zie eerder post) dat de X-card dat niet kon. Ik was de hele tijd in de war met de TV@nywhere van MSI welke ook de sigma chip gebruikt. Overigens kan deze kaart wel Mpeg4 encoderen.

Dat is de duo variant welke ook DVB-T ontvanger erin heeft zetten. Media Portal ondersteund deze wel maar het is mij niet duidelijk of ook het H/W encoder stuk ook werkt. Overigens schijnt het capturen nog steeds enorme processor load te vragen dus of deze kaart geschikt is is nog maar de vraag. Alleen jammer dat ze het daar alleen over MPEG2 encoding hebben :(

Conclusie : MCE is van de baan, Media Portal kan mits de juiste capture kaart en de praktijk moet aantonen of het allemaal gaat werken. Een groot nadeel bij de meeste capture kaarten : ze hebben geen component uit voor naar de TV :'(
Component-uit voor een tuner signaal...? 8)7

• Spam
kaajee schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 14:03:
Nog een insteek:
Nou eh, grappig dat ik even kijk op hun site en de FlyTV MCE is klaarblijkelijk MCE compatible en hij kan Mpeg4 recording doen.
Only LifeView brings you the world's first TV card with hardware MPEG 1/2/4 encoding! An industry first, the FlyTV MCE offers true hardware MPEG 4 encoding for smooth real-time capture of high quality video, without requiring massive amounts of hard disk space! Furthermore, the FlyTV MCE is compatible with Windows Media Center 2005, making it the optimal choice for PVR and set-top box PC builders!
Nu alleen nog hopen dat de recording ook daadwerkelijk onder MCE werkt en dan ben ik een blij man ;)

Nu alleen nog die component out :?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dude... Wat wil je in godsnaam met dat component uit? :?

• Spam
MikeyMan schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 14:43:
[...]
Component-uit voor een tuner signaal...? 8)7
De meeste capture kaarten hebben ook video out, maar dan vaak alleen composite of s-video. En aangezien die GX150 optiplex nog geen Video out heeft moet daar ook nog voor gezorgd worden. De voorkeur aan Component want dan kan ik het in progressive scan naar de TV brengen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, maar dat is dus totaal nutteloos, aangezien je bron die kwaliteit nooit zal leveren...

• Spam
Ik gebruik de HTPC/Media Center ook voor lezen/beantwoorden van e-mails, webbrowsen (draadloos keyboard met trackball) & foto's kijken. Dus niet alleen voor capturen van TV signalen. Van die signalen zie je inderdaad het verschil zien maar het verschil met interlaced en PS is behoorlijk als je tekst gaat lezen.

Vandaar ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Spam op 30-03-2006 16:35 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar die signalen ga je sowieso niet via de output van een tvkaart op je scherm krijgen, als ik het wel heb...

• Spam
Tjsa, daar zeg je zoiets. Ik kan dus de TVout van een tuner kaart dus niet gebruiken om de output van het beeldscherm naar buiten te krijgen ? Dat moet dan van de videokaart komen....

Verwijderd

Spam schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 17:33:
Tjsa, daar zeg je zoiets. Ik kan dus de TVout van een tuner kaart dus niet gebruiken om de output van het beeldscherm naar buiten te krijgen ? Dat moet dan van de videokaart komen....
Hmm... herstellend van mijn foutje mbt MPEG2/MPEG4... had ik dus even overheen gekeken.

Efin... maar over de bovenstaande genoemde vraag:
Ik weet dat er voor Linux een speciale driver is geschreven die de desktop ook kan opbouwen via de Hauppauge PVR350. Voor Windows is er geen specifieke driver voor, maar er zijn een drietal PVR applicaties die in staat zijn om ook hun menu (dus de normale desktop output) via de PVR350 af te spelen. Volgens mij was dit SageTV en ook ...arrghhh... ik kan er niet meer opkomen, maar dat was deels een freeware appl. (zonder sources). Ik kom er wel weer op.
**update**
volgens mij was het GB-PVR (http://www.gbpvr.com/index.html)

Maar over het algemeen kan je de TVout van de tuner inderdaad niet gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2006 11:31 ]

• Spam
Thx, echter ben ik er al achter dat een goeie tuner met Mpeg en/decoding niet met een fatsoenlijke TVout te verwachten is. Dus zal ik even moeten kijken voor een aparte TV out kaart die wel component ondersteund.

Ben overigens behoorlijk van het hele MPEG4 af aan het stappen. Dat staat duidelijk nog een beetje in de kinderschoenen als ik zo de ondersteuning lees in verschillende media-oplossingen.

Pagina: 1