Linksys WAG354G stuk?

Pagina: 1
Acties:

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Sinds 2 weken een Linksys WAG354G, wireless router/modem combinatie.
Afbeeldingslocatie: http://www1.linksys.com/products/image180/wag354g.jpg

Na een week klooien met de ontvangst (bezet kanaal, nieuwe firmware, juiste plaats modem/router) was de ontvangst naar redelijke tevredenheid. Tot vanochtend...

Mijn pa haalde zijn e-mail nog op rond 06:00, even later verzenden lukte niet meer. Mijn irc-logs laten zien dat de verbinding rond 06:12 er uit is gevallen. In het begin weetten we het aan een internetstoring, maar laat in de middag de oude, overlijdende, piepende speedtouch 510 tevoorschijn gehaald en het internet doet het wel...

Wat is er te zien/werkt wel:
- Lampje dsl verbinding knippert even, maar gaat niet continue branden <-- dit werkte voorheen voordat het modem was ingesteld wel
- Lampje voor internet gaat uiteraard ook niet branden, licht ook niet even op
- Draadloos naar admin van de modem/router toe werkt
- Lan naar admin van de modem/router toe werkt (ik vind het redelijk om aan te nemen dat de router functie zelf goed werkt, lampjes draadloos en router werken ook correct)

Wat gedaan:
- Instellingen internet nagelopen:
HetNet hebben we als isp
Encapsulation: RFC 2364 PPPOA
Multiplexing: vc
QOS type: UBR (spelen met andere instellingen werkte niet)
VPI:8
VCI:48
Bij PPPOA setting: <username@adsl-surfen> en <password> ingevuld
IP setting: obtain automatic IP
Keep alive op 20 seconden
Met andere woorden: de instellingen waren niet veranderd, hiermee werkte het internet voorheen wel...
- Hard reboot en soft reboot
- Flashen naar hogere firmware gaat niet, 1.01.05eu annex A is het hoogste. Naar lagere firmware niet gedaan, ik zie eigenlijk niet in waarom ik het zou moeten doen... verbinding heeft met 1.01.03 & 1.01.05 voorheen goed gewerkt
- Handmatige en softwarematige reset naar fabrieksinstellingen en gegevens opnieuw invoeren mocht niet baten
- Op google/tweakers zoeken naar dingen over kapotte WAG354G's, maar het lijkt dat deze serie niet echt een rampenserie is (uberhaupt niet echt bekend)

^^ bovenstaande pogingen hielpen niets.

Heeft er nog iemand suggesties van "Goh probeer dit of dat nog eens?" Of moet ik morgen (donderdagmiddag) maar eens terug naar de winkel waar ik het ding gekocht heb?

Verder was ik er wel tevreden mee, draadloos zou wat sterker kunnen zijn en ik vind het een beetje tegenvallen dat als er iemand 1 meter in de buurt komt de draadloze verbinding merkbaar slechter wordt (ik weet dus altijd wanneer er iemand in de computerkamer zit :+)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Niemand? Geen 'cheatcode' of zo? :P

Nog even testen of het nog steeds niet werkt en dan terug naar de winkel er mee.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• IEF
  • Laatst online: 11-04 14:50

IEF

Why so serious?

als je DSL lampje niet gaat branden betekent dat dus dat je geen linesynch krijgt.

waar heb je het ding staan om te beginnen in huis? bij je ISRA punt, en zo ja, wat voor ISRA punt is dit ?

"het heeft gewerkt hiervoor" is een non-argument, als jouw signaalwaarde te laag is om je een synch te bezorgen, dan kun je klooien wat je wil met instellingen (die doen er ook niet toe voor een synch).

Dus modem oppakken, meenemen naar meterkast of evt. ISRA punt, andere kabel eraan en kijken of je DSL gaat branden.

Als je nog een ander modem hebt kun je dat proberen uiteraard. Basic stuff.

Als je dat NIET doet, loop je het risico dat je met een nieuw modem hetzelfde hebt (en dat ie dus niet kapot was om mee te beginnen 8) )

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:01
Motrax schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 15:05:
Niemand? Geen 'cheatcode' of zo? :P

Nog even testen of het nog steeds niet werkt en dan terug naar de winkel er mee.
Ik heb deze router ook thuis staan. De eerste die ik had, was na 2 weken steeds om de 24 uur aan het vastlopen. Daarna heb ik een nieuwe gekregen en daarin de nieuwste firmware geflashed. Op af en toe een paar VPN problemen en het ontbreken van een fatsoenlijk logboek werkt hij verder prima!

Ik heb zelf ADSL van wanadoo, en er geen problemen mee gehad. Probeer nog eens de router helemaal te resetten en met de CD-rom de wizard door te lopen :?

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-04 13:27

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Wat staat er op de status pagina van de Dsl?

Je kan hem geloof ik ook hardresetten dmv een paperclip in een gaatje te proppen.....

Ik heb deze router ook icm wanadoo maar nooit echt problemen...

• IEF

IEF

Why so serious?

imho heeft dit weinig te maken met andere problemen zoals vastlopers etc.

als hij niet eens linesynch krijgt, kun je gaan proberen in te stellen wat je wil, weinig zin heeft dat :)

feit dat het lampje knippert (training) geeft aan dat hij puur een signaalprobleem heeft (kwaliteit).

[ Voor 23% gewijzigd door IEF op 30-03-2006 15:32 ]

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Verrek, het werkt weer :) Niks aan de instellingen veranderd, en vandaag werkt het.

Samengevat: dinsdag werkte het, woensdag ineens niet en donderdag weer wel. Geen enkele instelling veranderd... (en prutsen aan de instellingen op woensdag toen het niet werkte had geen resultaat). Het gebruik van een ander modem op woensdag gaf wel signaal.
IEFtm schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 15:11:
als je DSL lampje niet gaat branden betekent dat dus dat je geen linesynch krijgt.
Ik heb even op moeten zoeken wat je bedoelde, maar inderdaad. Ik ben niet zo bekend met adsl, netwerken e.d.
waar heb je het ding staan om te beginnen in huis? bij je ISRA punt, en zo ja, wat voor ISRA punt is dit ?
Ook dit op moeten zoeken. Wat voor ISRA punt, ik heb geen flauw idee... in de meterkast niks gezien wat er op lijkt, in de huiskamer hebben we dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.kpnadsl.nl/support/support/Uitvraag/stekkerdoos.jpg
En dan de 2e van rechts. Dan vanuit de huiskamer met een verlengsnoer naar boven, 4 aderig snoer.
"het heeft gewerkt hiervoor" is een non-argument, als jouw signaalwaarde te laag is om je een synch te bezorgen, dan kun je klooien wat je wil met instellingen (die doen er ook niet toe voor een synch).
Excuus, mijn startpost was daar niet duidelijk over: het heeft 2 weken lang wel gewerkt, en ineens niet. Geldt "het heeft gewerkt hiervoor" dan wel?
Dus modem oppakken, meenemen naar meterkast of evt. ISRA punt, andere kabel eraan en kijken of je DSL gaat branden.
Mocht het een keer niet werken zal ik het uit proberen. Vraagje: stel dat het toch aan de signaalwaarde zou liggen, zou dan de snelheid ook laag zijn? Ik trek met LAN 400 kb/s max en dat is waarschijnlijk het maximum van mijn internetabonnement.
Als je nog een ander modem hebt kun je dat proberen uiteraard. Basic stuff.
Al gedaan gisteren en met een ander modem _wel_ signaal, stond in startpost ;)
Als je dat NIET doet, loop je het risico dat je met een nieuw modem hetzelfde hebt (en dat ie dus niet kapot was om mee te beginnen 8) )
Zou wel rot zijn voor het lokale computerzaakje waar ik het kocht, dat wil ik ze ook niet aandoen :X
IJnte schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 15:13:
[...]

Ik heb deze router ook thuis staan. De eerste die ik had, was na 2 weken steeds om de 24 uur aan het vastlopen. Daarna heb ik een nieuwe gekregen en daarin de nieuwste firmware geflashed. Op af en toe een paar VPN problemen en het ontbreken van een fatsoenlijk logboek werkt hij verder prima!
Dat logboek is me wel opgevallen, 1 vermelding na 2 weken over de initialisatie is niet bepaald veel :+
Ik heb zelf ADSL van wanadoo, en er geen problemen mee gehad. Probeer nog eens de router helemaal te resetten en met de CD-rom de wizard door te lopen :?
Reset was gedaan, hardware matig & softwarematig. Wizard nooit kunnen gebruiken omdat niet de juiste instellingen waren te vinden in de Wizard voor HetNet.
Mr_gadget schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 15:23:
Wat staat er op de status pagina van de Dsl?
Dat er geen verbinding is, 'connection down', geen ip-adres e.d. toegekend. Ook geen mogelijkheid om een verbinding te leggen, button 'Connect' was grijs.
Je kan hem geloof ik ook hardresetten dmv een paperclip in een gaatje te proppen.....
Ook gedaan, stond in de startpost ;)
IEFtm schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 15:31:
imho heeft dit weinig te maken met andere problemen zoals vastlopers etc.

als hij niet eens linesynch krijgt, kun je gaan proberen in te stellen wat je wil, weinig zin heeft dat :)

feit dat het lampje knippert (training) geeft aan dat hij puur een signaalprobleem heeft (kwaliteit).
Toch vreemd... als het met de kwaliteit heeft te maken, waarom dan maar voor 1 dag en dat een ander modem diezelfde dag er geen problemen mee heeft :?

Dus al met al werkt het 'ineens' weer wel, maar de oorzaak helaas onbekend. In ieder geval bedankt voor de reacties, zeker dat over signaalkwaliteit :)

Edit:
IJnte: piept hij bij jouw ook heel zachtjes? Ik kan me niet herinneren dat hij dat hiervoor wel deed... het is echt heel zacht, hooguit op 10cm afstand te horen. Ik ving het toevallig op toen ik het modem op de juiste plaats zette, bovenop een kast.

[ Voor 10% gewijzigd door Motrax op 30-03-2006 15:59 ]

☻/
/▌

• IEF

IEF

Why so serious?

Motrax schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 15:48:
Verrek, het werkt weer :) Niks aan de instellingen veranderd, en vandaag werkt het.

Samengevat: dinsdag werkte het, woensdag ineens niet en donderdag weer wel. Geen enkele instelling veranderd... (en prutsen aan de instellingen op woensdag toen het niet werkte had geen resultaat). Het gebruik van een ander modem op woensdag gaf wel signaal.

wat een modem nodig heeft aan signaal om een synch te krijgen is per modem verschillend.

Dat je andere modem wel werkt geeft in elk geval aan dat je nog signaal hebt ;)
Wel kan het dus zijn dat het op bepaalde tijden te zwak is voor de WAG om een synch te krijgen.
Zeker als er dus inderdaad verlengd is naar boven toe vanaf je ISRA punt (wss in de huiskamer als je de 2e van rechts, en dan de ONDERSTE hebt.) in een normaal woonhuis, en je hebt de 2e van rechts aalleen dan de bovenste, EN je hebt een meterkast dan is het 9 op 10 dat DAAR je ISRA zit ;)

[...]
Ik heb even op moeten zoeken wat je bedoelde, maar inderdaad. Ik ben niet zo bekend met adsl, netwerken e.d.

[...]
Ook dit op moeten zoeken. Wat voor ISRA punt, ik heb geen flauw idee... in de meterkast niks gezien wat er op lijkt, in de huiskamer hebben we dit:
[afbeelding]
En dan de 2e van rechts. Dan vanuit de huiskamer met een verlengsnoer naar boven, 4 aderig snoer.
maak voor de lol eens dat ISRA punt open en kijk waar alles heen loopt..
dan weet je of het echt je ISRA is of slechts een vertakking
[...]
Excuus, mijn startpost was daar niet duidelijk over: het heeft 2 weken lang wel gewerkt, en ineens niet. Geldt "het heeft gewerkt hiervoor" dan wel?
Nee ;) de lengte van "hoe lang" het gewerkt heeft is irrelevant. Zodra je een probleem constateert met je signaal / synchronisatie dan is het een kwestie van uitsluiten ;) wat wil zeggen:

-ander modem
-ga naar je echte hoofdpunt op zoek, ZEKER als het verlengd is
-sluit kabelbreuken uit etc.
[...]
Mocht het een keer niet werken zal ik het uit proberen. Vraagje: stel dat het toch aan de signaalwaarde zou liggen, zou dan de snelheid ook laag zijn? Ik trek met LAN 400 kb/s max en dat is waarschijnlijk het maximum van mijn internetabonnement.
Ik zou een kabelbreukje ergens ook zeker niet uitsluiten. verklaart misschien waarom het dan WEL en dan weer helemaal niet werkt.

Verder kun je beter kijken naar de signaalwaardes van je modem, dwz onder het status veld van de WAG en/of speedtouch. kijk naar downstream / upstream en attenuation waardes etc.
Alle waardes die daar staan doen ertoe ;)
post ze anders hier eens.
[...]
Al gedaan gisteren en met een ander modem _wel_ signaal, stond in startpost ;)
Had ik overheen gelezen ;)
[...]
Zou wel rot zijn voor het lokale computerzaakje waar ik het kocht, dat wil ik ze ook niet aandoen :X
Tenzij zij hem testen en aangeven dat hij niet defect is, en jou voorrijkosten berekenen :-p
dan is het geen probleem voor hun, maar voor jou ;)
[...]
Dat logboek is me wel opgevallen, 1 vermelding na 2 weken over de initialisatie is niet bepaald veel :+

[...]
Reset was gedaan, hardware matig & softwarematig. Wizard nooit kunnen gebruiken omdat niet de juiste instellingen waren te vinden in de Wizard voor HetNet.

[...]
Dat er geen verbinding is, 'connection down', geen ip-adres e.d. toegekend. Ook geen mogelijkheid om een verbinding te leggen, button 'Connect' was grijs.

[...]
Ook gedaan, stond in de startpost ;)

[...]
Toch vreemd... als het met de kwaliteit heeft te maken, waarom dan maar voor 1 dag en dat een ander modem diezelfde dag er geen problemen mee heeft :?
zoals gezegd, dit verschilt per modem ;)
Dus al met al werkt het 'ineens' weer wel, maar de oorzaak helaas onbekend. In ieder geval bedankt voor de reacties, zeker dat over signaalkwaliteit :)

Edit:
IJnte: piept hij bij jouw ook heel zachtjes? Ik kan me niet herinneren dat hij dat hiervoor wel deed... het is echt heel zacht, hooguit op 10cm afstand te horen. Ik ving het toevallig op toen ik het modem op de juiste plaats zette, bovenop een kast.

[ Voor 3% gewijzigd door IEF op 30-03-2006 17:09 ]

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Topicstarter
Verder kun je beter kijken naar de signaalwaardes van je modem, dwz onder het status veld van de WAG en/of speedtouch. kijk naar downstream / upstream en attenuation waardes etc.
Alle waardes die daar staan doen ertoe ;)
post ze anders hier eens.
Deze dus, ik kon ze eerst niet vinden:
DSL Status : Up
DSL Modulation Mode : NOT TRAINED
DSL Path Mode : INTERLEAVED
Downstream Rate : 4100 Kbps
Upstream Rate : 260 Kbps
Downstream Margin : 28 db
Upstream Margin : 35 db
Downstream Line Attenuation : 19
Upstream Line Attenuation : 8
Downstream Transmit Power : 0
Upstream Transmit Power : 0

Encapsulation : RFC 2364 PPPoA
Multiplexing : VC
QoS : UBR
Pcr Rate : 0
Scr Rate : 0
Autodetect : Disable
VPI : 8
VCI: 48
Enable : Yes
PVC Status : Applied
Ik heb alleen geen flauw idee wat de gegevens bij DSL Status betekenen...

ISRA heb ik nog niet naar gekeken.

☻/
/▌

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-04 13:27

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

altijd handig om te kunen vergelijken met iemand die hetzelfde modem heeft :) dit omdat de verbinding bij mij van isra punt tot het modem niet echt geweldig is ( +/- 20 telefoonkabel over diverse kabels en stekkers)...maar het maakt niet veel uit geloof ik...
DSL Status : Up
DSL Modulation Mode : NOT TRAINED
DSL Path Mode : INTERLEAVED
Downstream Rate : 3078 Kbps
Upstream Rate : 517 Kbps
Downstream Margin : 23 db
Upstream Margin : 26 db
Downstream Line Attenuation : 29
Upstream Line Attenuation : 14
Downstream Transmit Power : 0
Upstream Transmit Power : 0

PVC Connection