Toon posts:

Logitech 5.1 (Z640)sound probleem. Te zacht!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 5.1 installatie ( Logitech Z 640) op een 5.1 soundkaart(heel goedkooop 16 euro ofzo).
Als ik er gewoon muziek op afspeel (winamp/mediaplayer/Itunes) is er geen probleem en heb ik super geluid.

Maar wanneer ik 5.1 Dvd's kijk is het geluid dramatisch zacht. Ik moet de volumeknop bijna helemaal naar rechts draaien wil ik wat horen.
Kan iemand me hiermee helpen?

Heb ook sound ingesteld op 5.1 systeem en als ik test komt er ook beduidend meer geluid uit. Ik kijk dvd's met PowerDvD .

Alvast bedankt

Ps. Heb al geprobeerd of het niet aan de CD line in volume lag maar die staat al op max. Zoals alle andere geluiden heb ik maar meteen op max gezet. Met programma Soundmax getest dan komt er superveel geluid uit vergeleken met het CPU geluids nivo film geluid.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Zet maar eens dynamic range compressie aan.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

deepspace schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 22:29:
Zet maar eens dynamic range compressie aan.
He bah... het is toch juist mooi dat het ene moment je geluid fluisterstil is en een seconde later de ruiten uit je huis vliegen :) Maar inderdaad, het 'hoort' zo bij DVD's. Op een goede installatie is ook het zachte geluid prima te volgen overigens...

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 22:35:
[...]

He bah... het is toch juist mooi dat het ene moment je geluid fluisterstil is en een seconde later de ruiten uit je huis vliegen :) Maar inderdaad, het 'hoort' zo bij DVD's. Op een goede installatie is ook het zachte geluid prima te volgen overigens...
Wat is dat voor onzin. Ik heb ook de z640, alleen dan icm de audigy 2zs, ik hoef bij een film nooit het geluid harder te zetten. Zeker niet helemaal vol open, ben volgens mij nog nooit over een kwart gekomen...

Waarschijnlijk zit het wel ergens softwarematig, kijk ff goed je instellingen in powerdvd na.

Verwijderd

Topicstarter
Trasos schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 00:08:
[...]

Wat is dat voor onzin. Ik heb ook de z640, alleen dan icm de audigy 2zs, ik hoef bij een film nooit het geluid harder te zetten. Zeker niet helemaal vol open, ben volgens mij nog nooit over een kwart gekomen...

Waarschijnlijk zit het wel ergens softwarematig, kijk ff goed je instellingen in powerdvd na.
Heb toch echt de goede instellingen heb ook verschillende instellingen geprobeerd ..is het misschien ook zo dat de geluidskaart gewoon geen dolby digital ondersteund? En ik dus dan maar andere kaart moet kopen..of heeft dat geen invloed op de kaart, het feit dat bij een film het geluid veeel te zacht is.

Verwijderd

Weet niet of dit de oplossing is, maar ik heb een Denon receiver met Dali speakers en genoeg vermogen. Als ik muziek op 5 kanaals stereo beluister (vraagt maximale vermogen, alle 5 kanalen continu aangedreven) en vervolgens overschakel naar een film (vooral DD, dts is wat minder verschil) daalt het geluidsniveau aanmerkelijk. Ik denk dat dvd's gewoon zachter opgenomen zijn op bijv. 86db op referentieniveau i.p.v. bijv. 89db bij cd's.

Ik snap dat dit geen oplossing biedt, maar het geeft in ieder geval een mogelijke verklaring.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
CD's (en dus ook mp3s) zijn veel te hard. Ze clippen vaak aan alle kanten en er is nul dynamic range, wat natuurlijk zwaar ten koste gaat van de geluidskwaliteit. DVD's hebben dat gelukkig niet.

Verwijderd

Slogra schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 17:24:
CD's (en dus ook mp3s) zijn veel te hard. Ze clippen vaak aan alle kanten en er is nul dynamic range, wat natuurlijk zwaar ten koste gaat van de geluidskwaliteit. DVD's hebben dat gelukkig niet.
Waar koop jij je cd's ;) ?

Neem aan dat (als je de cd kent) de live cd van Hell Freezes Over van The Eagles niet clippend opgenomen is aangezien er alles aan gedaan is die opname perfect te maken. Het optreden leek zelfs meer op een studio opname met publiek. Ook die cd klinkt harder dan de dvd's. En ga me niet vertellen dat ALLE cd's clippen en ALLE dvd's perfect opgenomen zijn ;)

Een referentieniveau van 89dB is niks vreemds en al helemaal geen reden om te gaan clippen. Als DD standaard op 86 dB wordt opgenomen klinkt dat 3 dB zachter ja :)
Als mensen een mp3 downloaden en dat referentievolume verhogen en jij vervolgens die mp3 weer download, dan kan hij gaan clippen ja. Maar in een goeie professionele studio laten ze echt niet zo vaak de cd clippen. En dynamiek op dvd's groter? Nee sorry :)

Verwijderd

Mjah... een heeeel klein beetje gelijk heeft hij wel, maar het hangt er vooral van af wat voor soort CD's je koopt. Mijn ervaring met vooral de 'populaire' cd's is dat deze toch vrij vaak behoorlijk slecht gemastered zijn en hoe recenter de CD hoe belabberder dingen worden. Een aantal CD's zijn zelfs al equalized om op een 'gemiddelde' installatie (lees alles-in-1 setje met van die piep satelliet speakertjes en een 'sub' voor al het overige geluid) goed te klinken, wat betekent dat als je iets beters hebt het geluid niet lekker klinkt en er vaak te veel bass in zit. En men vindt het nog mooi ook. Ik was gisteren bij de mediamarkt (I know :+ ) alwaar een dvd van ik geloof j. lopez op stond. De bas stond veel te hard en het geluid klonk voor geen meter. Toch lopen mensen langs en roepen dan, wijzend op de kleine sattleliet speakertjes 'wow, klinkt lekker he'...

Gelukkig zijn er ook nog wel voldoende goede cd's te krijgen die wel normaal klinken...
Neem aan dat (als je de cd kent) de live cd van Hell Freezes Over van The Eagles niet clippend opgenomen is aangezien er alles aan gedaan is die opname perfect te maken. Het optreden leek zelfs meer op een studio opname met publiek. Ook die cd klinkt harder dan de dvd's. En ga me niet vertellen dat ALLE cd's clippen en ALLE dvd's perfect opgenomen zijn ;)
Deze zal ook wel wat compressie mee hebben gekregen voor 'ie de deur uit ging. Ik heb zelf de CD niet, maar heb de stereo soundtrack van de DVD geripped en op CD gezet en deze is voor het grootste deel onprettig zacht bij 'normaal' gebruik (bijvoorbeeld in de auto). Voor luisteren in de huiskamer voldoet 'ie prima en knallen de wat hardere stukken er ook goed uit; net als op de DVD...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2006 11:00 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 01:54:Heb toch echt de goede instellingen heb ook verschillende instellingen geprobeerd ..is het misschien ook zo dat de geluidskaart gewoon geen dolby digital ondersteund? En ik dus dan maar andere kaart moet kopen..
Heb je nu dymanic range compressie aangezet? En nee, het maakt geen fuck uit of je kaar DD "ondersteund" of niet, en je hoeft ook geen nieuwe kaart.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
De CD "Eagles - Hell Freezes Over" zit zo'n 7dB boven het 89dB referentie volume. Het zou me dan ook niet verbazen als ie zo hier en daar clipt (ik heb het nog niet gecheckt).

7dB boven 89dB is klinkt vaak nog heel aardig vooral als de CD verder goed gemasterd is (zonder belachelijk harde bassen) zoals Hell Freezes Over. Maar de meeste vooral nieuwe CD's zijn nog harder en dan begint het toch echt bedroevend slecht te klinken.

Clippen vind ik niet/nooit kunnen op een CD. Net als een lage bitrate bij DVD's wat blokjes veroorzaakt. Daar ga ik niet voor betalen.

Ik vind trouwens een CD luisteren in een auto niet echt "normaal gebruik", er is immers ongelooflijk veel achtergrond geluid (draaiende motor, verkeer) te horen. Daar is dan ook het knopje om het dynamisch bereik te comprimeren op de autoradio voor uitgevonden.

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 11:28:
[...]

Heb je nu dymanic range compressie aangezet? En nee, het maakt geen fuck uit of je kaar DD "ondersteund" of niet, en je hoeft ook geen nieuwe kaart.
Yep geprobeert en nope doesn't work..heb nu maar geluid harder gezet (je had 3 opties. Quiet ,Room and Loud k heb maar de laatste optie gekozen ..kwam het meest geluid uit)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 14:16:
Yep geprobeert en nope doesn't work..heb nu maar geluid harder gezet (je had 3 opties. Quiet ,Room and Loud k heb maar de laatste optie gekozen ..kwam het meest geluid uit)
Dat is dymanic range compressie ;)

• Tiiim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01 08:17

Tiiim

Grand Theft Audio

Misschien te voor te hand liggend, maar heb je de volume control van PowerDVD al op zn hardst gezet? Daar had ik de eerste keer ook overheen gekeken, namelijk.
Pagina: 1