Toon posts:

[XP] Nieuwe computer, ziet HDD niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst via de Best Buy Editie Maart de basis computer besteld, en alle onderdelen zijn binnen.
Ik heb alles aangesloten.

Mobo: Asus P5RD1-VM (HDD ingeplugd op de SATA I aansluiting, ook II geprobeerd maar hielp niks)
HDD: Hitachi Deskstar SATA II 160 GB
Geen diskette station of USB stick.
De rest is niet zo belangrijk.

Goed, ik wil dus nu Windows XP (SP2 integrated) installeren op de nieuwe computer, maar zodra Windows Setup alle files heeft gekopieëerd, krijg ik de melding te zien dat Windows geen HDD heeft kunnen vinden, en de setup wordt beëindigd.

Na een zoektoch door GoT kwam ik erachter dat de HDD eerst geformatteerd moet worden.
Hier staat nog een computer, daar heb ik de HDD in gedaan.
Via Uitvoeren -> diskmgmt.msc kom ik bij Schijfbeheer.
Ik heb de lege HDD geformatteerd.
Daarna heb ik er 2 partities van gemaakt van ~60 GB en ~100 GB.
En ook heb ik ze een letter laten nemen, G en M (kon even niet anders vanwege huidige HDD).
Maar ook na deze acties krijg ik nog steeds dezelfde foutmelding bij de XP setup.

Als ik de nieuwe computer opstart ziet hij de HDD wel -> Channel 0 - Master - SATA 1 - HDDnaam.
Ik zie hem alleen niet in de BIOS? Bij de IDE staan de beide DVD-ROMS.

Moet ik een extra actie ondernemen omdat dit een SATA aansluiting is? Ik heb hier eerlijk gezegd totaal geen ervaring mee en alle support is zéér welkom.

Edit:

Een diskette station zou eventueel aangesloten kunnen worden mocht dit echt nodig zijn, maar er moet toch een manier zijn om dit te omzeilen?

Edit2:

Op de site van Hitachi stond een guide voor het installen van een nieuwe HDD, maar hier kom ik ook niet verder mee.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2006 22:10 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

Voor recente sata controllers heb je drivers nodig om windows uberhaupt al te kunnen installeren.
Deze drivers kan je via de bij het moederbord bijgeleverde cd op een diskette zetten.
Nu je echter geen diskette station hebt, vraag ik me af of het ook op een usb stick zou kunnen.

[ Voor 36% gewijzigd door job op 29-03-2006 22:12 ]

• Dr_Hell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10-2025
Diskettestation aansluiten, driver disk er in.
Daarna de Windows setup draaien en in het begin op F8 rammen om je drivers te installeren.
Dan zou het moeten werken.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

F6 is mass storage driver geloof ik - F8 is HAL keuze iirc :)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:22

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Aller eerst een nieuwe hardeschijf hoeft niet eerst geformateerd te worden om er Windows XP op te installeren. Dit kan de setup prima zelf verzorgen. Overigens krijg je tijdens de setup zo-ie-zo een optie om aan te geven hoe groot de C: partitie moet worden. Eventeel extra partities moet je gewoon aanmaken met schijfbeheer in Windows XP zelf. (dit kan wel tijdens de setup, maar Miocrosoft raad het niet aan)

Daarnaast probeer jij Windows te installeren op een S-ATA controller. De drivers voor een S-ATA controller zijn nog niet aanwezig in setup bestanden van Windows XP ook niet als SP2 is geintergreerd. De enige manier is de drivers op een diskette zetten en tijdens de setup op F6 te drukken (Dit wordt onder in het scherm aangegeven) tijdens het eerste blauwe setup scherm. Op een gegeven moment zal vanzelf naar de diskette gevraagd worden. De S-ATA drivers worden dan geladen. Later tijdens copieer acties van het setup proces kan er weer om de diskette gevraagd worden de drivers worden dan naar de hardeschijf gekopieerd. (als ik mij goed herinner)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan gaan we de 3e computer maar eens open breken voor een floppy :).

Ik zie inderdaad bij de Asus moederbord CD de optie "Make ULi 32/64bit SATA Driver Disk.

Edit:

En ole het is voor mekaar. Wijze les voor de volgende keer.. :+

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 00:19 ]

Pagina: 1