[x86] 20" iMac loopt vast bij waken uit slaap

Pagina: 1
Acties:

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Topicstarter
Hallo,

Bij regelmatig gebruik, dagelijks, gebeurt het dat de machine niet meer uit de slaap ontwaakt. Op het moment dat de computer wordt gewekt blijft het beeld zwart. De machine staat wel aan, want de ventilatoren hoor je.

De enige oplossing is om de stroom er maar af te halen, of de aan/uit knop ingedrukt te houden.

Herkennen andere x86 gebruikers dit probleem en zo ja, misschien een idee hoe dit komt? Ik ben bang dat dit een garantie gevalletje gaat worden...

Verwijderd

heb je er zelf later geheugen bij geplaatst of heb je meer geheugen als normaal?
ff iets meer specs please :) welke patches je hebt geinstalleerd.

• Q

Q

Topicstarter
Helemaal up-to-date, alleen apple-geheugen (van apple zelf, 1 gb). Geen gekke software. Hij heeft het naar mijn weten waarschijnlijk altijd al gehad.

Verwijderd

disk utility al gedraait? (ja ik weet dat sommige tweakers er niet ingeloven maar het helpt wel degelijk tegen vreemde probleempjes al vaak genoeg meegemaakt)

Mijn iMac was ook wat onstabiel nadat ik hem eens vervoert had... toen waren die geheugendimmetjes losgetrilt :o die kan je verbazendwekkend ver in de iMac drukken :P en toen was dat ding behoorlijk onstabiel vast gedrukt probleem opgelost.

Memtest gaf toen trouwens ook een error!

• Q

Q

Topicstarter
Nee, niet gedaan. Lijkt mij echt onzin, die disk utility, sorry.

Losse geheugenbankjes zijn het ook niet, al kan ik daar later nog wel naar kijken. Het punt is dat het systeem namelijk
  • niet
onstabiel is. Het systeem is tijdens gebruik retesnel en draait als een tierelier, nooit niks geen vastlopers. Alleen met sleep.

Ik heb even met zo'n support dude gechat. Dus nvram resetten en een linkje over hoe nog iets anders te resetten. Ik ga nu even afwachten hoe het ding zich houdt.

Ik hoop dat dit niet gaat worden waarvoor ik al vreesde: "de 1e generatie systemen van een nieuwe lijn geven altijd problemen".

[ Voor 13% gewijzigd door Q op 29-03-2006 21:15 ]

Verwijderd

Wat is er mis met disk utility ?

Verwijderd

idd wat is er mis mee? Ik draai het zowat elke week, maar ja mijn imac ligt dan ook zo vaak over de hoop door alle geluid en bewerking plugins en fire/usb2 midi dingen...
Maar hebt altijd even zoiets uit te voeren.

• Q

Q

Topicstarter
Misschien dan meteen nog een regendansje er achteraan. Of wat homeopathie van VSM. Komop zeg.

Ik heb nog nooit disk utility gedraaid en ik zou niet weten waarom ik dat ooit zou moeten doen. Het is niet de panacee voor alles. Ook al lostte het ooit 'vroegah' wat problemen op voor bepaalde mensen.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Je zou kunnen proberen om de SMU te resetten.
...Resetting the SMC can resolve some computer issues such as not starting up, not displaying video, sleep issues, fan noise issues, and so forth....
Anders kun je kijken of een PRAM reset de problemen oplost.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• hlz
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-08-2025

hlz

Q schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 23:31:
Misschien dan meteen nog een regendansje er achteraan. Of wat homeopathie van VSM. Komop zeg.

Ik heb nog nooit disk utility gedraaid en ik zou niet weten waarom ik dat ooit zou moeten doen. Het is niet de panacee voor alles. Ook al lostte het ooit 'vroegah' wat problemen op voor bepaalde mensen.
Repair Disk Permissions dat je onder andere in Disk Utility kan aanslingeren, kan wel degelijk wazige problemen onder OS X oplossen. Waarom zou je het niet even draaien? Kan toch helemaal geen kwaad.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 14:20
hlz schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 09:17:
[...]

Repair Disk Permissions dat je onder andere in Disk Utility kan aanslingeren, kan wel degelijk wazige problemen onder OS X oplossen. Waarom zou je het niet even draaien? Kan toch helemaal geen kwaad.
Uhu

Mensen die niet geloven in het fixen van permissies sporen niet, vaak zat (waaronder dit probleem maar dan op een G5 iMac) hierdoor opgelost zien worden.
En als je hardcore wilt doen mag je het ook in de terminal doen hoor:

code:
1
2
3
sudo diskutil repairpermissions /

sudo reboot

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 21:17

Het is het proberen waard, je wilt toch van je probleem af of niet?

Hierboven werd het al gezegd, probeer anders dit eens:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303446

Hier had uw reclame kunnen staan.

Verwijderd

VSM heeft zeeeer goede producten [/offtopic]

zoals iedereen roept, doe es disk utility!
programma is echt geen onzin, met een unix structuur heb je dat gewoon nodig.

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016

Daenney

42

Als je hier om hulp vraagt en je gaat mensen beetje uitjouwen omdat ze je aanraden disk utility te draaien dan spoor je zelf voor geen meter.
Het is noooit een slecht idee om af en toe disk util te draaien, zeker als je merkt dat je systeem kuren vertoont, o.a het repairen van permissies is bijzonder effectief tegen gare problemen die er op het eerste zicht niks mee te maken hebben en een ram test kan ook geen kwaad, der hoeft maar een klein iets mis te zijn met je ram en je systeem doet vaag of wil zelfs niet booten.
Verder, HFS+ is niet heilig en af en toe een disk util is dus zeker geen slecht idee.

Wil je dat niet doen, wees dan je eigenwijze zelf hoor, but give it a try, baat het niet dan schaadt het niet

• hlz
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-08-2025

hlz

In dit stukje over *books en slaapproblemen staan misschien ook nog wel wat nuttige zaken...

http://www.macfixit.com/article.php?story=20050301010110876

• Q

Q

Topicstarter
Daenney schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 13:57:
Als je hier om hulp vraagt en je gaat mensen beetje uitjouwen omdat ze je aanraden disk utility te draaien dan spoor je zelf voor geen meter.
...

Wil je dat niet doen, wees dan je eigenwijze zelf hoor, but give it a try, baat het niet dan schaadt het niet
Met de logica van 'baat het niet dan schaadt het niet, kun je ook een regendansje uitvoeren' want tja, wie weet? Dan ben ik maar eigenwijs en spoor ik voor geen meter. Ik doe geen regendansjes voor mijn computer. Tevens is mij volstrekt onduidelijk wat een 'unix-structuur' te maken heeft met disk-utility. Zo'n utility is ook niet nodig op een andere unix als solaris, aix, hp-ux of Loenix, dus waarom hier wel?

Anyway, waar gaat dit nog over. Diskutility is het allerlaatste wat ik probeer. Als het werkt hoor je het wel en kruip ik door het stof.

Ik heb het nvram geresset, de SMC ga ik resetten als het probleem zich weer voordoet. Als dat ook niet helpt, ga ik weer verder. Ik doe niet alles tegelijk want dan weet niet niet waardoor het eventueel opgelost wordt.

Hier staan inderdaad nog wel wat tips, al is het voor non-intel systemen, bedankt daarvoor:
http://www.macfixit.com/article.php?story=20050301010110876

Ik heb trouwens ook de screensaver uitgeschakeld. Ik denk dat het 'm daar nog wel eens in kan zitten...

[ Voor 51% gewijzigd door Q op 30-03-2006 22:21 ]

• DJ-Anubis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-11-2024
Heb 't ook wel eens met m'n powerbook gehad. Inmiddels (een verse osx installatie verder) niet meer. Maar het was bij mij iig alleen dat de backlight niet aansprong.

Als je op je toetsenbord de helderheid van je scherm opschroeft, floept íe dan wel aan? (appeltje+F2 meen ik)

"Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er in zit ... "

• Q

Q

Topicstarter
DJ-Anubis schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 22:13:
Heb 't ook wel eens met m'n powerbook gehad. Inmiddels (een verse osx installatie verder) niet meer. Maar het was bij mij iig alleen dat de backlight niet aansprong.

Als je op je toetsenbord de helderheid van je scherm opschroeft, floept íe dan wel aan? (appeltje+F2 meen ik)
Weet ik niet, ik zal het onthouden, tnx.
Pagina: 1