Toon posts:

[EXCEL] is dit mogelijk ?

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ik ben leerkracht op een basisschool en ben op het moment wat aan het knutselen met excel.
Ik wil een een cijferlijst maken met de volgende mogelijkheid:

Stel je hebt een toets met de volgende norm:

onderdeel 1 = 3 fout 1 punt aftrek
onderdeel 2 = 2 fout 1 punt aftrek
onderdeel 3 = 4 fout 1 punt aftrek
onderdeel 4 = 1 fout 1 punt aftrek

Nu wil ik gewoon het aantal fout invullen en dat excel dan het cijfer uitrekent.

Dus zo: Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/bertuss/cijferexc.jpg

Nu heb ik het natuurlijk even zelf gedaan (ongeveer).
In de blauwe balk staat dus de norm per onderdeel en eronder het aantal fout gemaakt per onderdeel. De bedoeling is dus: ik vul het aantal fout in en hij berekent het cijfer.
Ik denk zelf dat dit veeeel te lastig is voor excel ... maar wie niet waagt ....
Dus is dit mogelijk ? Ja dus ... thx voor de hulp !

Vraag 2:

Kunnen de gemiddelde totaalcijfers verzameld worden in een ander tabblad of excelbestand ?
Voorbeeld:

totaalcijfers: 8, 9, 7, 6 en 8 die staan dus in kolommen ver van elkaar.
Dat er een gemiddeld cijfer (7,6) uitrolt in een cel in een ander tabblad of het liefst in een ander excel bestand.

Ben benieuwd waar de grenzen van excel ophouden >:) ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2006 21:56 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:49

Dido

heforshe

Dit is een van de simpelste dingen die er zijn voor Excel ;)

Hier is het namelijk voor gemaakt.

Wat had je zelf al geprobeerd, waar loop je egenaan, en wa geeft je het idee dat het niet zou kunnen?

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
Dido schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 20:37:
Dit is een van de simpelste dingen die er zijn voor Excel ;)

Hier is het namelijk voor gemaakt.

Wat had je zelf al geprobeerd, waar loop je egenaan, en wa geeft je het idee dat het niet zou kunnen?
Nou ik weet gewoon niet welke berekening ik moet nemen enzo.

• Dido

Dido

heforshe

Hint: in de cellen onder CIJFER komt iets in de trant van:

=10 - A4/A$2 - B4/B$2 - C4/C$2 - D4/D$2
Die kun je simpelweg naar beneden kopieren, en eigenlijk is dat alles wat je nodig hebt.

De grote truuk is niet zozeer hoe je dit in Excel doet, volgens mij, maar hoe je uberhaupt het algoritme herkent om het cijfer te berekenen, en hoe je ee formule in Excel gebruikt :)

[ Voor 39% gewijzigd door Dido op 29-03-2006 20:41 ]

Verwijderd

zie hierboven voor betere uitleg

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2006 20:42 ]

• Dido

Dido

heforshe

Ik heb de formule verbeterd, ik deelde verkeerd om |:(

[ Voor 72% gewijzigd door Dido op 29-03-2006 20:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dido schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 20:39:
Hint: in de cellen onder CIJFER komt iets in de trant van:

=10 - A4/A$2 - B4/B$2 - C4/C$2 - D4/D$2
Die kun je simpelweg naar beneden kopieren, en eigenlijk is dat alles wat je nodig hebt.

De grote truuk is niet zozeer hoe je dit in Excel doet, volgens mij, maar hoe je uberhaupt het algoritme herkent om het cijfer te berekenen, en hoe je ee formule in Excel gebruikt :)
Hmm ja dat klopt inderdaad ... het blijkt wel dat ik nog niet zo'n excel wonder ben ... tis voor mij ook een raadsel hoe je dit weet maar goed. Bedankt iig !

• Dido

Dido

heforshe

Vooral veel gebruiken, alles proberen, simpel beginnen en steeds verder uitbouwen.

Excel is uitermate geschikt voor het bijhouden van cijfers, mrs.Dido heeft het daarmee en doorm ook onder de knie gekregen :)

Zie je wat de formule uiteindelijk doet en hoe hij is opgebouwd? Let ook op wat er veranderd als je hem naar beneden kopieert, en wat voor effect de $-tekens hebben. Die zijn enorm nuttig, maar vaak ondergewaardeerd :)

Verwijderd

Topicstarter
Dido schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 20:51:
Vooral veel gebruiken, alles proberen, simpel beginnen en steeds verder uitbouwen.

Excel is uitermate geschikt voor het bijhouden van cijfers, mrs.Dido heeft het daarmee en doorm ook onder de knie gekregen :)

Zie je wat de formule uiteindelijk doet en hoe hij is opgebouwd? Let ook op wat er veranderd als je hem naar beneden kopieert, en wat voor effect de $-tekens hebben. Die zijn enorm nuttig, maar vaak ondergewaardeerd :)
Ja ik heb het een beetje door zo ja. Hmmm veel mee gaan werken dus :) hahaha nou ja ben al blij dat dit lukt ! Super bedankt !

Verwijderd

Topicstarter
Hahaha nu ga ik natuurlijk nog hogere eisen stellen :P Is het ook mogelijk om bepaalde cijfers automatisch een andere kleur te laten aannemen ?

• CowArt
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06-2023

CowArt

DPC Team Switch Pensionado

Neem maar eens een kijkje bij Opmaak -> Voorwaardelijke opmaak. :)

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 21:21:
Hahaha nu ga ik natuurlijk nog hogere eisen stellen :P Is het ook mogelijk om bepaalde cijfers automatisch een andere kleur te laten aannemen ?
Zie hierboven en dan iets in de trent van:

Conditie1
formula is
=cel <= 5

cel is bijvoorbeeld A1 of B1 of C2 of welke cel dan ook
onder opmaak kun je dan rood kiezen of iets anders

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Verwijderd

Topicstarter
Oow kijk Bertuss ontdekt de wondere wereld van excel :P hahah bedankt mensen !

Verwijderd

Topicstarter
Okey dan heb ik toch nog een excel vraagje ... ben nu toch bezig:
(staat ook in SP)

Vraag 2:

Kunnen de gemiddelde totaalcijfers verzameld worden in een ander tabblad of excelbestand ?
Voorbeeld:

totaalcijfers: 8, 9, 7, 6 en 8 die staan dus in kolommen ver van elkaar.
Dat er een gemiddeld cijfer (7,6) uitrolt in een cel in een ander tabblad of het liefst in een ander excel bestand.

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:13

PromoX

Flying solo

Op een ander tabblad:
=GEMIDDELDE(NaamWerkblad!E4:NaamWerkblad!E9)

In een ander bestand:
=GEMIDDELDE([NaamExcelbestand.xls]NaamWerkblad!E4:[NaamExcelbestand.xls]NaamWerkblad!E9)

And I'm the only one and I walk alone.

Verwijderd

Topicstarter
PromoX schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 22:30:
[...]

Op een ander tabblad:
=GEMIDDELDE(NaamWerkblad!E4:NaamWerkblad!E9)

In een ander bestand:
=GEMIDDELDE([NaamExcelbestand.xls]NaamWerkblad!E4:[NaamExcelbestand.xls]NaamWerkblad!E9)
Woei zou gaaf zijn ... ga straks gelijk even proberen.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Maar kijk vooral even in de help van excel en google eens naar wat tutorials, dat is ook erg leerzaam.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:57

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 21:57:

Op rij 65536 en kolom IV. Daar houden de grenzen niet op, maar beginnen ze... :P

Tip: klik eens op het = teken links van de invoerbalk bovenin. Klik daarna verder naar links op het zwarte pijltje naast de formulenaam die je ziet staan, en ga naar "More functions". Dan krijg je een enorm overzicht van alle Excel functies + korte uitleg. Nog makkelijker: als je een functie kiest, krijg je een schermpje erbij dat je helpt met invullen van de juiste waarden.

"It never stops... " ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Reptile209 op 31-03-2006 23:06 ]

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Reptile209 schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 23:06:
[...]

Op rij 65536 en kolom IV. Daar houden de grenzen niet op, maar beginnen ze... :P

Tip: klik eens op het = teken links van de invoerbalk bovenin. Klik daarna verder naar links op het zwarte pijltje naast de formulenaam die je ziet staan, en ga naar "More functions". Dan krijg je een enorm overzicht van alle Excel functies + korte uitleg. Nog makkelijker: als je een functie kiest, krijg je een schermpje erbij dat je helpt met invullen van de juiste waarden.

"It never stops... " ;)
Ja dat had ik inderdaad ontdekt ! Echt reactie van OMG :) ... wist echt niet dat excel zoveel kon.

*edit* heb even een poging gewaagd, maar krijg het nog niet helemaal voor elkaar. Kan wel 1 cel koppelen met een ander cel, maar niet dat hij van 5 verschillende cellen het gemiddelde uitrekend en de uitkomst in de cel van het andere bestand plaatst.

Verwijderd

=AVERAGE(A1:A8)op z'n engels .. maar promo slaat gewoon de spijker op de kop ,, maak je geen typfout ?

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2006 00:49 ]

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 23:47:
[...]

Ja dat had ik inderdaad ontdekt ! Echt reactie van OMG :) ... wist echt niet dat excel zoveel kon.

*edit* heb even een poging gewaagd, maar krijg het nog niet helemaal voor elkaar. Kan wel 1 cel koppelen met een ander cel, maar niet dat hij van 5 verschillende cellen het gemiddelde uitrekend en de uitkomst in de cel van het andere bestand plaatst.
=AVERAGE(
[NaamBestand]WerkBlad!C3;
[NaamBestand]WerkBlad!B2;
[NaamBestand]WerkBlad!A1
)

Of bedoel je dat je in de file met de 5 cellen wilt zitten, en dat als je hierin iets verandert dat er dan een andere file (die nog niet open is) ge-update wordt?

[ Voor 13% gewijzigd door TweakerNummer op 01-04-2006 01:20 ]

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:13

PromoX

Flying solo

Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 23:47:
[...]

Ok...even heel simpel (eigenlijk te simpel):
- Ga naar het werkblad en de cel waar je het gemiddelde wilt plaatsen.
- Menu 'Invoegen': 'Functie'
- Kies de functie 'Gemiddelde'
- Nu krijg je een venster waar je de functieargumenten in kunt voeren. Ga nu naar het bronbestand en selecteer de waarden waarvan je het gemiddelde uit wilt rekenen en klik vervolgens in het functieargumenten venster op 'Ok'.

Verder kan ik je, net als Rob, alleen maar aanraden om de help te bekijken of 's met google te zoeken naar tutorials en handleidingen. Door zelf dingen te proberen en uit te zoeken kom je vaak al een heel eind en kun je erg veel van leren.

Microsoft zelf heeft bv een heel aantal cursussen online staan:
http://office.microsoft.com/nl-nl/training/default.aspx
http://office.microsoft.com/nl-nl/assistance/default.aspx

[ Voor 38% gewijzigd door PromoX op 01-04-2006 11:16 ]

And I'm the only one and I walk alone.

Verwijderd

Topicstarter
TweakerNummer schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 01:18:
[...]

=AVERAGE(
[NaamBestand]WerkBlad!C3;
[NaamBestand]WerkBlad!B2;
[NaamBestand]WerkBlad!A1
)

Of bedoel je dat je in de file met de 5 cellen wilt zitten, en dat als je hierin iets verandert dat er dan een andere file (die nog niet open is) ge-update wordt?
Ja precies dat bedoel ik ! Want zo komt het wel goed en is het ook handig. Maar ik zou het mooi vinden als hij het cijfer update, maar dat gebeurd niet, bij deze functie. Kan dat wel ?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2006 17:30 ]

Pagina: 1