Vorige topic liep niet goed, het probleem was niet echt duidelijk. Ik heb hoop het nu beter te kunnen uitleggen 
Situatie
Bij een boer wordt melk opgehaald, door een melkrijder.
Ik heb 2 tabellen
Tabellen
'Relaties'
ophaal.ophaal_boer => personen.persoon_id WHERE persoon_soort = 'boer'
ophaal.ophaal_melkrijder=> personen.persoon_id WHERE persoon_soort = 'melkrijder'
In de tabel ophaal, liggen dus 2 relaties naar de tabel personen, maar hoe krijg ik het voor elkaar om dat in PHP & SQL te voorschijn te toveren
PHP & SQL
Ik dacht zoiets als:
Ik wilde dat op de volgende manier 'echoen':
Probleem
Bovenstaande code werkt dus niet, omdat ik 2 keer gegevens uit de tabel 'personen' wil halen. En ik wil die 2 keer 'echoen' d.m.v. '$var->persoon_naam'.
Ik ben er al achter gekomen, dat het met aliassen moet, zoiets als:
Maar ik kom er niet uit, kan iemand zeggen wat ik fout doet?
Situatie
Bij een boer wordt melk opgehaald, door een melkrijder.
Ik heb 2 tabellen
Tabellen
Opgehaalde melk: code:
| Tabel met personen (verschillende soorten) code:
|
'Relaties'
ophaal.ophaal_boer => personen.persoon_id WHERE persoon_soort = 'boer'
ophaal.ophaal_melkrijder=> personen.persoon_id WHERE persoon_soort = 'melkrijder'
In de tabel ophaal, liggen dus 2 relaties naar de tabel personen, maar hoe krijg ik het voor elkaar om dat in PHP & SQL te voorschijn te toveren
PHP & SQL
Ik dacht zoiets als:
SQL:
1
2
3
4
5
6
7
| SELECT * FROM ophaal NNER JOIN personen ON (ophaal.ophaal_boer = personen.persoon_id) INNER JOIN personen ON (ophaal.ophaal_medewerker = personen.persoon_id) |
Ik wilde dat op de volgende manier 'echoen':
PHP:
1
2
3
4
| while($var = $db->sql_result()) { echo 'Boer: ' .var->persoon_naam; echo 'Melkrijder: ' .var->persoon_naam; } |
Probleem
Bovenstaande code werkt dus niet, omdat ik 2 keer gegevens uit de tabel 'personen' wil halen. En ik wil die 2 keer 'echoen' d.m.v. '$var->persoon_naam'.
Ik ben er al achter gekomen, dat het met aliassen moet, zoiets als:
SQL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| SELECT *, melkrijders.persoon_naam AS melkrijder_naam FROM ophaal INNER JOIN personen ON (ophaal.ophaal_boer = personen.persoon_id) INNER JOIN personen AS melkrijders ON (ophaal.ophaal_melkrijder = personen.persoon_id) |
Maar ik kom er niet uit, kan iemand zeggen wat ik fout doet?
[ Voor 5% gewijzigd door TheovdS op 29-03-2006 20:04 ]