Notebook advies

Pagina: 1
Acties:
  • 479 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ammun
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-10-2024
Goed, tweede keer dat ik om advies vraag. Ik ben nogsteeds op zoek naar een laptop rond de 1000 Euro, en heb me ondertussen wat meer kunnen oriënteren. Toch heb ik nog wat vraagjes.

Ik vond de Toshiba Satellite M70-147 erg aantrekkelijk, maar toen ik hem eenmaal zag in een winkel, sloeg dat om. Wat is dat een gedrocht zeg. Ik vind het uiterlijk geen prioriteit, maar bij dit model stoort het mij dermate dat hij niet meer in aanmerking komt. Jammer, want de prijs/kwaliteit verhouding is goed.

Een Acer is ook out of the question. Ik heb inmiddels veel negatieve verhalen gehoord, en wil het risico niet nemen. Ik ben me er van bewust dat dit per gebruiker verschilt, maar overall hoor ik een negatief verhaal.

Gebruik: Internet, Office applicaties, Muziek en af en toe wat beeldbewerking

Wat moet er op- inzitten:
  • 15,4" scherm
  • S-Video out
  • liefst ook reflecterend scherm
De processor:
Weinig verstand van laptop processoren, maar volgens mij moet ik niet aan een Celeron beginnen. Als het even kan wil ik de laptop Windows Vista klaar hebben, maar dit is geen absolute noodzaak. Wat moet ik vooral laten?

De grafische kaart:
Om terug te komen op Vista. Als ik het goed begrijp is een kaart die Dx9 ondersteund noodzakelijk om Vista met alle grafische pracht te draaien, maar is een dx9 kaart sowizo een vereiste voor Vista? Zou een Intel-kaartje bijvoorbeeld een slecht idee zijn? Verder stel ik aan de grafische kaart weinig eisen, aangezien ik er niet mee zal gamen. En hoezeer is het afspelen van films (hd films in speciaal) afhankelijk van de grafische kaart?

Geheugen:
Veel laptops beschikken standaard nogsteeds over 512 Mb .Nu merk ik op mijn desktop weinig verschil tussen 512 en 1024. Is er een reden waarom ik toch voor 1024 zou moeten gaan?

Ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven. Ik zou jullie hulp op prijs stellen...

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 16:31
wat betreft het geheugen:
vista eet bij boot zoiezo 500mb geheugen dus wat meer (2gb ofzo) lijkt me geen slecht idee dan.

als je toshiba en acer niks vind, dan kom je denk ik automatisch bij asus uit.
check maar eens wat topics hier van dit merk. geen slechte keuze

[ Voor 38% gewijzigd door sharkzor op 29-03-2006 18:15 ]

• Ammun
Toschiba vind ik niet niks hoor, alleen die modellijn...Ik zie namelijk een ander model, de Toshiba Satellite M40X-233, maar die heeft weer een Intel grafische kaart, en een 4200rpm HD.

Welke ASUS zou jij mij aanraden?

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 16:31
Ammun schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 18:25:
Toschiba vind ik niet niks hoor, alleen die modellijn...Ik zie namelijk een ander model, de Toshiba Satellite M40X-233, maar die heeft weer een Intel grafische kaart, en een 4200rpm HD.

Welke ASUS zou jij mij aanraden?
lees dit topic maar eens door:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1107360

en volgens mij kan een standaard intel kaart prima met vista overweg.

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wil je een laptop die dood en doodstil is ?
Koop dan GEEN videokaart erin (bijvoorbeeld een mobility radeon X700), maar gewoon een intern Intel kaartje. De beste zijn de op de i915 chipset gebaseerde.

Processor: haal een intel centrino, energiezuinig en goed. Celerons zijn waardeloos kwa fanlawaai.

Verder raad ik je aan een 5400 rpm hardeschijf (erbij) te kopen, tis wat duurder, maar 4200rpm is af en toe wat langzaam. 7200 rpm zou ik nooit pakken, deze worden over het algemeen een stuk warmer en vreten een HOOP meer stroom.

Kwa accu zou ik op zijn minst gaat voor een 6 of 8 cell accu, deze gaan 2,5-3 uur mee.

Scherm, ja colorshine van Asus is mooi, maar ook Sony's hebben mooie schermen (dual lamp Xblack).

Als ik jou was haalde ik die Sony Vaio uit het mediamarkt foldertje.

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Misschien is de Dell Inspiron 6400 wat voor je?
[rml][ Ervaringen] Dell Inspiron 6400[/rml]

Ik ben zelf AMD-fan, maar op laptop gebied is Intel toch nog het beste.

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:47
W00fer schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 18:39:
Wil je een laptop die dood en doodstil is ?
Koop dan GEEN videokaart erin (bijvoorbeeld een mobility radeon X700), maar gewoon een intern Intel kaartje. De beste zijn de op de i915 chipset gebaseerde.

Processor: haal een intel centrino, energiezuinig en goed. Celerons zijn waardeloos kwa fanlawaai.

Verder raad ik je aan een 5400 rpm hardeschijf (erbij) te kopen, tis wat duurder, maar 4200rpm is af en toe wat langzaam. 7200 rpm zou ik nooit pakken, deze worden over het algemeen een stuk warmer en vreten een HOOP meer stroom.

Kwa accu zou ik op zijn minst gaat voor een 6 of 8 cell accu, deze gaan 2,5-3 uur mee.

Scherm, ja colorshine van Asus is mooi, maar ook Sony's hebben mooie schermen (dual lamp Xblack).

Als ik jou was haalde ik die Sony Vaio uit het mediamarkt foldertje.
Processor: Je zult wel een Pentium-M bedoelen in plaats van een Centrino (dat die verwarring nog steeds bestaat).

Een 7200rpm schijf vreet niet een HOOP meer stroom. Lees deze review maar eens door:
http://www.mobilityguru.c...st_and_furious/page4.html

Het verschil in snelheid tussen een 4200 en een 5400 is wel meer merkbaar dan het verschil tussen een 5400 en een 7200.
Ammun schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 19:07:
Valt een Intel grafische kaart te vergelijken met een Ati of nVidia kaart? Of zit hij daar erg ver onder?
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2427&p=1

[ Voor 11% gewijzigd door AttiX op 29-03-2006 19:09 ]

• Ammun
Ok, bruikbare posts, bedankt.

Mediamarkt aanbiedingen zijn lokaal W00fer, welke mediamarkt bedoel jij? Want bij de pas geopende mediamarkt in Arnhem is er een Sony in de aanbieding. Ze zijn inderdaad erg mooi, hebben mooiste scherm van allemaal, maar hebben een erg slechte prijs/kwaliteit verhouding.

Valt een Intel grafische kaart te vergelijken met een Ati of nVidia kaart? Of zit hij daar erg ver onder?

Edit:
Bij de Mediamarkt in Arnhem is er binnenkort de Toshiba A100-510 in de aanbieding voor 699, leuk dingetje, maar helaas met een Celeron...

Wat is dan precies het verschil tussen Centrino en Pentium M, want vaak worden ze in de specificaties samen gebruikt...

[ Voor 26% gewijzigd door Ammun op 29-03-2006 19:15 ]

• AttiX
Centrino is alleen de naam van het platform. Alleen de volgende combinaties mogen de naam Centrino dragen:

Centrino (1e uitvoering)
Pentium-M (1MB L2 Cache, Banias Core)
Intel 855 Chipset
Intel Prowireless WLAN

Centrino (2e uitvoering)
Pentium-M (2MB L2 Cache, Dothan Core)
Intel 915 Chipset
Intel Prowireless WLAN

Centrino (3e uitvoering)
Core Duo (2MB L2 Cache, Yonah Core)
Intel 945 Chipset
Intel Prowireless 3945 WLAN

http://www.intel.com/products/centrino/

[ Voor 59% gewijzigd door AttiX op 29-03-2006 19:25 ]

• Ammun
Ok, dus een Centrino is altijd duo-core. Heb gelezen dat dat nogal uitmaakt in de performance.

*Bedankt, nu is het wat duidelijker :)

Hoe zit het trouwens met Sempron processoren? Zijn die een beetje prettig om mee te werken?

[ Voor 11% gewijzigd door Ammun op 29-03-2006 19:24 ]

• AttiX
Nee, Centrino is niet altijd Core Duo. Ik zal mijn post even aanpassen.

Sempron's zijn redelijk traag. En volgens mij niet echt energiezuinig, op de Low Power uitvoeringen na dan.

[ Voor 44% gewijzigd door AttiX op 29-03-2006 19:24 ]

• Ammun
Ik zie net dat Dell nieuwe mogelijkheden heeft bij het configureren van de Inspiron 6400, en het lijkt erg aantrekkelijk...

Intel ® Core™ Duo Processor T2400 (1.83 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
512MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x256)
60GB (5,400 rpm) Hard Drive
15.4" W Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800 with TrueLife™
128MB ATI® MOBILITY™ RADEON® X1300 graphics card, PCI-Express x16

Prijs: 950 Euro

1024 Mb RAM is natuurlijk ook een optie, maar dat kost meteen 119 Euro meer, dat vind ik nogal wat.

* Alleen zijn de leveringskosten 89 Euro...:s

[ Voor 6% gewijzigd door Ammun op 29-03-2006 20:19 ]

• W00fer
  • Niet online
Ik bedoelde natuurlijk de Sony Vaio FS laptops uit de Mediamarkt Nationale Folder :+
En ja sorry het is een Intel Pentium-M Centrino Solo ja
In mijn geval een PM 740.

[ Voor 5% gewijzigd door W00fer op 30-03-2006 13:24 ]

• W00fer
  • Niet online
Concluderend kun je dus zeggen:

For those who truly do not need or care about 3D, integrated graphics are fine. People who are nostalgic about Quake III and earlier 3D games will also be satisfied. If just running something with 3D is important, these solutions will get the job done. But integrated performance has still not reached a level where we can recommend it to anyone who wants to play the current generation titles.

• kamphuis
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
http://www.behardware.com...-level-graphic-cards.html

vind dit best raar eigenlijk is dit waar ?

• W00fer
  • Niet online
Daarom zei ik al in een eerdere post, haal gewoon een laptop met een standaard kaartje erin gebaseerd op het i915 platform. De winst van een i945 tov een i915 is miniem, en een i945 vreet meer stroom.

Owja Attix, lees jij het nieuwsbericht op www.tweakers.net over die Samsung 200GB 4200 rpm nog maar eens door. Daar zijn verschillende mensen die zeggen dat je met een 7200 rpm harddisk van ruim 3 uur batterij naar krap 2 uur gaat.

[ Voor 22% gewijzigd door W00fer op 30-03-2006 16:02 ]

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ben erg te spreken over HP nx6125. Heeft ATi integrated graphics (Xpress 200), volgens mij volledig DX9 compliant (moet je even checken). Als je veel officewerk doet, zal je het toetsenbord erg waarderen (het is alleen niet zo'n stil toetsenbord). Tikt stukken lekkerder dan de Acer's van vrienden.

Hij is verder erg stil. Geen last van hdd of fan herrie.

Batterij houdt het krap 3 uur uit in winXP, ongeveer half uur langer met Ubuntu Linux (ben er nog niet achter hoe dat verschil komt - ik verdenk de zg. "Intel USB bug" die een paar weken terug besproken werd - alleen is dit dus een AMD systeem). Verder denk ik dat de modellen met 1024x768 scherm zuiniger zijn (dit is een 1400x1050 model).

Wat ik mis: trackpoint (daarom zou ik een Toshiba of Lenovo wel willen, maar die zijn een stuk duurder...). Variabele videogeheugen-toewijzing, zoals intel chips hebben - niet echt nodig, aangezien ik niet game; de toewijzing gaat hier in het bios, heb het op laagste waarde (32mb) gezet.

Tot nu toe heb ik nog nooit meer dan de 512 (min 32) mb geheugen nodig gehad (dit kan je voor jezelf zien, in windows zit het onder Task Manager -> Performance -> Commit Charge, Peak). Het kan dus wel met 512mb maar het kan krap zijn. Voor een paar officedocs en browserschermen is het genoeg.

edit: oh en als je een intel systeem wil, dan is dezelfde behuizing ook met intel binnenwerk te koop, zie HP's website. Deze modellen vallen onder de Business-lijn (vandaar het goede toetsenbord denk ik?).

[ Voor 9% gewijzigd door John_Glenn op 30-03-2006 16:24 ]

• kamphuis
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
W00fer schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 15:59:
[...]
Daarom zei ik al in een eerdere post, haal gewoon een laptop met een standaard kaartje erin gebaseerd op het i915 platform. De winst van een i945 tov een i915 is miniem, en een i945 vreet meer stroom.

Owja Attix, lees jij het nieuwsbericht op www.tweakers.net over die Samsung 200GB 4200 rpm nog maar eens door. Daar zijn verschillende mensen die zeggen dat je met een 7200 rpm harddisk van ruim 3 uur batterij naar krap 2 uur gaat.
ik had het over :

Video
If MPEG-2 decompression is no longer a problem for GPUs, it isn’t necessarily the case for the last HD codec such as WMV. What are the performances of the different graphic cards and integrated cores in continuous WMV file reading? We conducted this test with a computer equipped with a P4 3.8 GHz and deactivated Hyper Threading to have a more representative CPU use rate. The rate reported with Hyper Threading and CPU wasn’t always reliable because of the presence of the second logic core.

Afbeeldingslocatie: http://www.behardware.com/medias/photos_news/00/14/IMG0014019.gif
Pagina: 1