Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wordt de airflow beïnvloed door Mesh X?

Pagina: 1
Acties:

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-11 09:05
Ik heb een vraagje als je Mesh X voor je outtake hebt beïnvloed dit dan de airflow erg?

Afbeeldingslocatie: http://img145.imageshack.us/img145/7648/31eb.gif

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Dat MeshX van A.C.-Ryan? Ik weet wel zeker dat dat de airflow beinvloed. De gaten zijn veel te klein en de verhouding gat-metaal is verkeerd.
Het zal dus niet alleen minder lucht doorlaten, maar je fans zullen ook meer lawaai geven door de weerstand...

U vraagt, wij antwoorden.

• Gait
Het gaat op een Lian Li PC-70, is dan het volgende ook een mogelijkheid:

Afbeeldingslocatie: http://img147.imageshack.us/img147/2912/45ap.gif

Voorin zitten de 2 intake fans er komen boven op 2 outtake fans voor een radiator en dan achterop de outtake.

Of het het toch wel verstandiger om het Mesh X weg te halen en de fans gewoon helemaal bovenin te plaatsen.

Edit: Ja het gaat om de Mesh X van AC-Ryan

[ Voor 7% gewijzigd door Gait op 29-03-2006 17:27 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als je een redelijke afstand tussen mesh en fan hebt, en het gat-oppervlak gelijk of het liefst groter houd dan het oppervlak van de fan zal je er niet veel van merken.

• d0rk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 17:33
Alles heeft invloed op airflow, zelfs stilstaande lucht... wat belangrijk is, is dat de afstand fan <-> obstructie zo klein mogenlijk is.
edit: dit is natuurlijk alleen zo als je lucht door de mesh wil laten stromen. Voor interne circulatie klopt het wat _ferry_ zegt

[ Voor 35% gewijzigd door d0rk op 31-03-2006 23:38 ]

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-11 11:37
D0rk, je wilt juist niet een rooster pal tegen je fan hebben. Dat gaat een enorm lawaai produceren. Een fanduct die voor een afstandje tussen zulke roosters en fans zorgt, wordt veel gebruikt.

Het allerbeste wat je kan doen, is zulk soort roosters enzo eruit frezen/schroeven/wat dan ook.

• Gait
Mijn situatie is als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://img209.imageshack.us/img209/6913/untitled23vk.th.gif

Het transparant rood wordt gewoon aluminium en het transparant geel wordt dan AC Ryan Mesh X.
Ik heb er wat maten bij gezet dit zal ongeveer kloppen.
Als je suggesties hebt, een paar cm zus of zo, ze zijn welkom.

[ Voor 9% gewijzigd door Gait op 02-04-2006 13:11 . Reden: Afbeelding vervangen ]

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11 08:07
Heb het zelf in een PC-71 zitten, in het dak boven mijn rad, en ja, het beinvloed je geluid en cfm.

There is no replacement for displacement!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:35
halfgaar schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 23:44:
D0rk, je wilt juist niet een rooster pal tegen je fan hebben. Dat gaat een enorm lawaai produceren. Een fanduct die voor een afstandje tussen zulke roosters en fans zorgt, wordt veel gebruikt.

Het allerbeste wat je kan doen, is zulk soort roosters enzo eruit frezen/schroeven/wat dan ook.
Volgens mij heet D0rk wél gelijk als het op performance aankomt.

• Gait
Ik denk dat de geluids productie toch wel minimaal is, want de fans blazen de lucht uit de kast en dus niet door de mesh X. En hij zuigt de lucht niet aan van een klein stukje maar over een groter gedeelte of heb ik dit helemaal mis?

• halfgaar
Voor een aanzuiggat waar geen fan direct achter zit, zal het inderdaad weinig doen aan geluidsproductie. Het geldt voornamelijk als je een rooster pal tegen je fan hebt, en dan vooral bij de uitgang.

En het zou inderdaad kunnen dat de uitvoer van een fan pal tegen een rooster beter is voor de koelprestaties, maar volgens mij niet. Volgens mij krijg je hetzelfde als een fan tegen een dicht oppervlakte houden, namelijk dat hij sneller gaat draaien omdat er een lagere luchtdruk komt, maar door de gaatjes wordt een groot oppervlak van de ventilatorbladen niet benut.

Ik kan nu niet op je plaatje reageren, want imageshack reageert niet.

• d0rk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 17:33
@halfgaar: je het gelijk dat het meer herrie maakt, maar ik snap niet hoe een fanduct dat gaat fixen... de luchtsnelheid is, in het ideale geval, precies het zelfde aan de ingang als aan de uitgang. of ligt het aan de turbulentie die de bladen veroorzaken??

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Je zuigt lucht naar buiten en hetb een groot oppervlak, dus misschien gaat het wel werken... maar zuigen die fans van je rad ook naar buiten? Dan zit de meshX er daar wel dicht op en begint het oppervlak weer aan de kleinere kant te worden...

Overigens: moet de voeding er ook nog bij? Als je die er nog tussen zit zal het helemaal te weinig zijn...

@dork: je zegt het zelf "ideale geval" maar door luchtweerstand is dat nooit het geval. Lucht dempt stroming. Een fan zal dus blijven duwen. Het is ook die zelfde luchtweerstand die idd turbulentie veroorzaakt. Bij het basisprinciepe van de vleugel is bijna niets te doen aan turbulentie...

[ Voor 30% gewijzigd door MeMoRy op 02-04-2006 11:57 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• Gait
Er zit ook nog een voeding tussen. En nog een soort van vierkante bak (zie afb.) die de helft van de kast die is.

Mij lijkt toch de betere manier om de fans van de rad te laten zuigen omdat je anders de warmte alsnog de case inblaast. Of zie ik dit verkeerd en is er een andere theorie voor?

Afbeeldingslocatie: http://img122.imageshack.us/img122/9498/15si1.jpg

Ik zal voor een andere weg moeten kiezen dan die 2 fans achterin. Wat is dan een goede oplossing, de fans verplaatsen naar de andere plaats voor 2 fans of 2 fans extra en die op die plek maken.

• halfgaar
Kan je het plaatje in deze post even opnieuw posten, hij doet het niet (vreemd genoeg terwijl de andere imageschack dingen het wel doen. Volgens mij mis ik context om goed te kunnen reageren.

Ik heb zelf overigens één radiator boven in mijn kast, met de ventilator tussen bovenkant en radiator in, en hij blaast naar buiten. Hij zuigt dus van binnen, door de radiator, naar buiten. Het is de enige ventilator in mijn systeem, en heb geen last van een te hete kast (maar een precieze temp weet ik niet, want ik heb daar geen senstor voor. Alleen "mainboard", maar die meet niet de lucht temperatuur). Al kunnen de temperaturen wel lager, want de ventilator draait maar op 800 rpm, en is dus best stil.
@halfgaar: je het gelijk dat het meer herrie maakt, maar ik snap niet hoe een fanduct dat gaat fixen... de luchtsnelheid is, in het ideale geval, precies het zelfde aan de ingang als aan de uitgang. of ligt het aan de turbulentie die de bladen veroorzaken??
Ik weet niet precies hoe het zit, maar als je een fanduct hebt, creëer je een overdruk tussen fan en duct, en wordt de lucht door het drukverschil naar buiten geblazen. Als je hem pal tegen het rooster aanzet, dan krijg je een beetje hetzelfde als dat je blaast tegen een draaiende ventilator, dat kloppende "helicopter" geluid.

• halfgaar
ok, ik kan het plaatje nu zien.

Als ik het zo zie, en afga op MeMoRy's mening, dan denk ik wel dat het de luchtstroming beperpt. Kan je het niet beter weglaten? Dan wordt via die route (door de radiator) meteen de kastwarmte afgevoerd. Misschien heb je dan niet eens meer casefans nodig.

Ik vind casefans bij mijn bak in ieder geval niet nodig.

• Gait
Maar je hebt toch altijd wat airflow nodig?

• halfgaar
De radiatorventilator zorgt daar voor. Als er lucht uitgaat, moet er ergens anders dus lucht inkomen, via alle gaatjes in de kast enzo. En, je hebt denk ik ook nog een fan in de voeding die lucht naar buiten blaast, en dus ergens anders lucht vandaan haalt.

Maar ik zou experimenteren. Leg een thermometer ergens in de kast, en kijk wat het verschil is tussen het gebruik van verschillende fans. Het gebruik van je mainboard sensors is niet handig, want die geven vaak niet de echte kast temperatuur weer, maar dat van een plaatje op het mainboard.

Wat is eigenlijk de reden dat je dat Mesh X wilt gebruiken? Praktisch of estetisch?

• Gait
Esthetisch, het gaat als het allemaal door mag gaan een casemod worden met leuke hardware en misschien wil ik ook wat gaan overclocken. Het zal nog wel een half jaar tot een jaar duren voordat ik er aanbegin. Als het zover is dan post ik wel een CiP. Ik ben al druk bezig met het ontwerp. En daar komt dit dus ook aan de orde.

Maar ik denk dat je gelijk heb dat ik het beste gewoon kan gaan testen, bij de Lian Li zitten toch standaard al 4 fans dus extra geld zal het ook niet kosten.
Pagina: 1