Tips voor gebruik van externe flitsers op dSLR's

Pagina: 1
Acties:
  • 1.663 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of er een algemene behoefte bestaat, maar na enig rondzoeken op GoT zag ik niet echt een topic dat over het algemeen gebruik gaat van externe flitsers op dSLR's.

Ik heb zelf onlangs een Canon 350D gekocht, en heb nu een bestelling lopen van de 430EX flitser.

Ik hoop dat dit een topic wordt waar eenieder zijn flits-vraag stelt (en hopelijk beantwoord krijgt) zodat we er allemaal wijzer van worden.

Mijn eerste vraag in dit topic is (hopelijk vinden jullie deze niet te algemeen):
Heeft iemand tabellen met diafragma-waarden en sluitertijden voor typische flits-situaties (dus bijv. binnenshuis, schemering, nacht, donkere ruimten, overdag (i.e. inflitsen)) en eventueel tips voor het flitsen cq. inflitsen (gebruik omnibounce, muren, plafond) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Hier een mooi verhaal over flitsfotografie

The TTL Flash System

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Waar ikzelf tegenaan loop is dat ik vind dat de flits belichting van de SB600 op een D70 een stuk minder consequent is dan die van een SB24 of SB28 op een F80. Dus op film.
Heb zo het idee dat de iTTL methode toch niet helemaal zo uitontwikkeld is als die van het TTL systeem op film... "Vroeger was alles beter", belichting was bijna altijd goed.
Heb wel begrepen dat het voorheen met bijv de DX flitsers (SB28DX, SB80DX) op de D1(x)/D100 nog een stuk onvoorspelbaarder was, maar toch. Echt blij ben ik er niet mee....
Moet nu toch vaak meerdere opnames maken nu om een fatsoenlijke belichting te krijgen. Heeft Canon dit nu beter onder de knie of zijn daar vergelijkbare "problemen"??

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Hier is nog een leuke link met info over (EOS)flitsers:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:09

Tourniquet

Hiya, fellas!

Ik gebruik nu de Metz 54MZ-3 (met SCA 3102M2 adaptor) in combinatie met een Canon 10D. Hoewel het allemaal opzich wel werkt, heb ik toch het gevoel niet helemaal de controle te hebben op de belichting. Zijn er meer mensen met deze combi en welke instellingen gebruiken jullie?

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Zie ook : [rml][ flitsfotografie] SB-800 en SB-600[/rml]

:) is een topic voor algemene flits fotografie tips :)

[ Voor 20% gewijzigd door Apen-nootjes op 29-03-2006 17:28 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een Speedlite 300EZ flitser liggen, kan ik deze evt. ook gebruiken op de Canon 350D ? Even googlen leverde geen eensluidend antwoord, de meeste hits gaven aan dat het waarschijnlijk niet ging lukken.

Op http://photonotes.org/articles/eos-flash/ werd het volgende aangegeven:

Flash units which support TTL flash:
All “E’ series Speedlites plus the 300TL: 160E, 200E, 220EX, 300EZ, 380EX, 420EZ, 420EX, 430EZ, 430EX, 540EZ, 550EX, 580EX, 480EG, MR-14EX, MT-24EX and 300TL.

Daar staat de 300EZ in hetzelfde rijtje als de 430EX e.d., dus is ie dan ook geschikt voor de 350D ?

p.s. iedereen die tot nu toe de info-links heeft gegeven.....erg bedankt....ik ben druk aan het lezen !!!

edit:
Cameras which support TTL flash:
The T90 and virtually all EOS film cameras except the EF-M and the Rebel T2/EOS 300X/EOS Kiss 7. The digital cameras - all cameras with a D in the name (including the D30, D60, 1D, 1Ds, 10D, 300D/Digital Rebel/Kiss Digital, 1D mark II, 1Ds mark II, 20D, 20Da, 350D/Digital Rebel X/Kiss Digital N) do not support TTL.

Dus de 350D ondersteunt de 3000EZ niet (350D supports E-TTL-II systeem), maar je kan de 430EX wel bijvoorbeeld op een Canon EOS600 (TTL camera) zetten.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2006 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Erg erg nuttige info hier: http://www.planetneil.com/faq/flash-techniques.html
A few things we need to get out of the way first :
  • These pages were originally written to help other photographers who struggle with on-camera flash. But it was also written as a reaction against the snobbery of the purists who insist on using available light only - even when it looks terrible.
  • The photos on the next few pages are all from weddings.
    However, don't feel that this only relates to weddings. The techniques here are just as applicable for most fields of photography. It just happens that most of my photography work are weddings, and it was easier for me to find examples from my work.
  • I own and use both Nikon and Canon systems. I have used, or am currently still using the
    Nikon D2x, D2H, D100, Canon 1Dmk2, 1Dmk2N, and Fuji S2. So the techniques here are, for the most part, system non-specific.
Vooral het dragging the shutter idee is, in mijn ogen, verplichte kost.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even een vraagje voor de gebruikers van een Canon 430EX flitser:

Hieronder staat een tabel met de richtgetallen van de 430EX. Als ik de camera bijvoorbeeld instel op 50 mm, en ik gebruik volledig flitsvermogen op de flitser, dan verschijnt er in het LCD-scherm van de flitser een maximaal flitsbereik van 18 meter (in feite geeft de flitser een afstand tussen de 13 en 18 meter aan voor brandpuntsafstanden van 24 - 50 mm). Ik heb een Sigma 18-50 F/3.5-5.6 lens (op een Canon 350D) dus dan moet ik het richtgetal van 34 dus minimaal delen door 5.6 om de flitsafstand te berekenen. Dan kom ik dus uit op 6.0 meter. Snap ik iets niet ?

Afbeeldingslocatie: http://i55.photobucket.com/albums/g133/robertwesseling/Richtgetal-Canon-430EX.jpg

edit:
Ik snap het al, ik had de camera op automatisch staan. Dus dan koos hij voor het maken van de foto tussen ISO100 en ISO400. Daar moet je dan voor corrigeren, een factor 1.4 (= wortel 2) per verdubbeling van de ISO-waarde. Voor ISO 400 (daar koos de camera voor) kom je dan uit op (1.4 x 1.4 x 34)/5.6 = 12.1 meter en dat komt redelijk uit bij de 13 - 18 meter die de flitser aangeeft (foto is genomen met een diafragma van 5.6).

Ik heb ook nog gekeken bij 24 mm, en daar koos de camera ook ISO400 voor de opname en gaf de flitser 18 meter aan. Dat klopt ook redelijk want (1.4 x 1.4 x 25)/4.0 = 12.5 meter en dat komt redelijk uit bij de 13 - 18 meter die de flitser aangeeft (foto is genomen met een diafragma van 4.0).
.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2006 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik ben altijd wel benieuwd naar het op een goede manier IN-flitsen. Dus de sfeer bewaren en toch wat hulp van de flitser inschakelen. Ding van mij staat bijna altijd op automaat (en dat voor een 580ex ;( ) en wil dus wel eens wat meer handmatig gaan doen. tips welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fairy schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 19:01:
Ik ben altijd wel benieuwd naar het op een goede manier IN-flitsen. Dus de sfeer bewaren en toch wat hulp van de flitser inschakelen. Ding van mij staat bijna altijd op automaat (en dat voor een 580ex ;( ) en wil dus wel eens wat meer handmatig gaan doen. tips welkom.
Zie het hiervoor genoemde artikel: http://photonotes.org/art...ash/index2.html#fillflash

en ook

http://photonotes.org/art...ash/index2.html#confusion

Ik heb deze tig pagina's tellende manual doorgelezen en er ging een wereld voor me open. Het behandelde veel technische zaken, nu is het experimenteren, experimenteren, experimenteren.....maar aan de tips in dit artikel kan je heel veel hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2006 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Handig topic.. ik loop vaak te testen, kan wel wat tips gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier nog een handige link voor "fill flash"

http://www.popphoto.com/assets/download/821200311318.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een handig overzicht van flitsfuncties en hun doel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen flitsbelichtingscompensatie (op de 350D + 2 stops tot -2 stops in stappen van 1/3, en op de 430EX flitser +3 stops tot -3 stops), en flitsintensiteit (deze is manueel in te stellen op de 430EX van 1/1...1/2...1/4...tot 1/64 van de maximale capaciteit) ?

Komt - 3 stops overeen met 1/8 (1/2 x 1/2 x 1/2) flitsintensiteit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

Nee, het heeft eigenlijk niet zoveel met elkaar te maken.

Compensatie: Je camera rekent zelf uit welke intensiteit hij nodig heeft per situatie (bv 1/8 van de max intensiteit van de cam). Vervolgens kan jij die berekening gaan compenseren met -3 of +3 stops: dus vanaf 1/1 tot 1/64 :).

Flitsintensiteit op de flitser zou ik verder niet aankomen..

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Garyu schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 19:44:
Flitsintensiteit op de flitser zou ik verder niet aankomen..
Ik stel m'n compensatie altijd in op m'n flitser, gaat nou eenmaal sneller (één knopje, één vinger en ik hoef m'n camera niet te kantellen om op het lcd te kijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 22:20:
[...]

Ik stel m'n compensatie altijd in op m'n flitser, gaat nou eenmaal sneller (één knopje, één vinger en ik hoef m'n camera niet te kantellen om op het lcd te kijken)
Het is maar net wat makkelijker is denk ik. In mijn geval is het op de camera erg veel fijner dankzij een eigen wieltje voor de flash exposure compensation. :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-08 10:55
Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 19:55:
Vraagje: Wat is nu eigenlijk het verschil tussen flitsbelichtingscompensatie (op de 350D + 2 stops tot -2 stops in stappen van 1/3, en op de 430EX flitser +3 stops tot -3 stops), en flitsintensiteit (deze is manueel in te stellen op de 430EX van 1/1...1/2...1/4...tot 1/64 van de maximale capaciteit) ?

Komt - 3 stops overeen met 1/8 (1/2 x 1/2 x 1/2) flitsintensiteit ?
Bij flitsbelichtingscompensatie blijft de flitser TTL werken, alleen wordt de berekende waarde aangepast met de compensatiewaarde. Je kunt hiermee dus de flits harder of zachter (subtieler) maken.

Bij flitsintensiteit werkt de flitser manueel, d.w.z. de flitsintensiteit is een geheel onafhankelijk van de situatie. Bij 1/1 flits je op volle kracht, bij 1/64 dus op 1/64e daarvan. Je kunt aan de hand van het richtgetal en de afstand dan je diafragma uitrekenen. Bij 1/64e moet je dus 6 diafragmastops corrigeren (openen).

Althans, zo werkte het bij mijn oude Nikon SB24 en SB25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Goed kunnen flitsen is een vak appart. Iedere situatie heeft weer een andere benadering nodig. Of je nu volledig flitst, inflitst of met verschillende flitsers te werk gaat. Daarnaast is het ook afhankelijk van de sfeer die je wil neerzetten op je foto. Heb gister in een foto zaak een boek gekocht; basisboek flits techniek van Mich Buschman van Focus Publishing BV (ISBN 90-72216-82-2).

Ik wil niet zeggen dat ik meester ben in flitsen, maar toch word er wel vaak gevraagt wat m'n settings zijn tijdens een club avondje. Voorheen had ik wat standaard settings waarmee ik uit de voeten kon. Maar tegenwoordig kan ik er geen pijl meer op trekken. Het is zo wisselend, in de ene hoek doe ik zus, in de andere hoek zo. En als er een spot op staat dan doe ik wéér wat anders... Sterker nog, ik ben nog verre van daar waar ik wil zijn. D'r is nog veel meer uit te halen dan wat ik momenteel doe. M'n flitskop draaien doe ik nauwelijks. En een SB600 flitst bijv weer anders dan een SB800. Die 800 komt een stuk intelligenter over. Daar waar ik bij de 600 allemaal kunstgrepen op m'n D70 moest uitvoeren, is dat bij de 800 op het eerste oog niet meer nodig.

Het komt er dus op neer dat je het moet leren door het simpelweg te doen. Experimenteer! In een club kan ik bijv prima uit de voeten, maar flitsfotografie gaat nog veel verder dan dat. Overdag inflitsen is ook een vak appart, of bij een raam met tegenlicht. Koop of bekijk dat boek en je zult zien wat ik bedoel :)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dus een 350D en een 420EZ Speedlite en dat gaat niet samen...alleen op manual. Ik hoop deze ergens te kunnen ruilen (met bijbetaling) of nog schappelijk te kunnen doorverkopen voor een EX. Het is echt een schitterende flitser, dus ik baal er flink van.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2006 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Laatst online: 12:44

Zoefff

❤ 

Een eerder topic over de SB-600 / SB-800 is inmiddels gepromoveerd tot algemeen flitsfotografie-topic, waarbij het onderwerp dus eigenlijk hetzelfde is als dit topic. Om te voorkomen dat beide topics langs elkaar heen gaan lopen, doe ik dit topic op slot. Mergen is niet echt een optie, omdat de discussies dan volgens mij op een nare manier door elkaar heen gaan lopen.

Wil je een discussie uit dit topic voortzetten in het andere topic, schroom dan niet om je post even te kopieren & plakken :)

Graag verder in Tips voor flitsfotografie dus :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.