Toon posts:

Homemade Laptop cooler?

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,

Ik heb pas van iemand een P3 laptop gekregen
Schijf geformatteerd, Win98Se erop gezet, Drivers gevonden
Ik ga gamen, omdat Nox het alleen op win98 doet kon ik dat eindelijk spelen.

Na een uurtje hebben gegamed, reageert mijn muis niet meer :(
Dus kan ik niet saven, ik opnieuw opstarten, Temps checken met everest krijg ik dit:
Mobo 66 C
CPU 77 C

Dat lijkt me niet echt gezond.
En het is niet handig als je aan t gamen bent en je CPU clockt naar beneden vanwege de hitte....
Dus was ik aan t zoeken voor een laptop cooler.
Die dingen kosten 35 Euro, en als 12 jarige heb je het niet zo ruim.... :(

Dus wil ik er zelf een maken met behulp van 120mm fans
Maar kan ik die gewoon onder mijn laptop zetten of moeten ze op een andere manier geplaatst worden?

Alvast bedankt
Ps: Hij is non-oc'ed

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2006 15:12 ]

Verwijderd

heel vaak scheelt het bij laptops al een boel als je er aan de achter kant iets onder legt zodat er lucht onder door kan.

Verwijderd

Heb je je laptop op je bed oid liggen wat warmte goed vasthoud? Als dit nl. zo is kan de laptop zijn eigen warmte ook niet meer kwijt.

Maar zit er in de laptop zelf geen fannetje? Is die niet defect of verstopt?

Verwijderd

Topicstarter
Hij ligt op mijn houten bureau.
Ik wou eerst het stof eruit halen, maar ik kreeg een schroef niet los en ik wou niets kapot maken.
Wil ik nu nog steeds niet...

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Doe eens voor de gein een boekje onder de achterkant van de laptop. Dan staat de laptop scheef, en kan ie koele lucht van de onderkant zuigen, en door de laptop blazen.

Copy.com

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:59

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Als je een beetje handig bent met houtbewerking, dan zou je een standaard kunnen maken, waar je de laptop (klemvast) op plaatst, met 4 pootjes van elk een halve cm waar de laptop op rust. In de standaard maak je gaten van 12 cm doorsnede, hang de 12 cm ventilatoren eronder en zet ze vast met lange bouten. Wel rubberen ringetjes ertussen om vibraties (en extra geluid) tegen te gaan.

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er een boekje ondergelegd zo dat ie scheef stond
Nou, boekje...(Het ultieme pc verslag, 1100 pagina's dik)

Ik denk dat ik het idee van Nitroglycerine ga uitvoeren, Maar moeten die fans op de warme plekken blazen of er gewoon onderdoor??

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:59

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Het hangt er vanaf waar je batterij zit. Meestal zit die vooraan, waardoor het grootste gedeelte van de warmte producerende delen aan de achterkant van de laptop zitten. Daar zou ik 2 12 cm ventilatoren plaatsen, en dan lucht van onder de laptop tegen de onderkant aan laten blazen. Veel laptops hebben een ingang en een uitgang voor de koellucht, meestal aan de zijkant van de laptop. Mogelijk kun je een soort "airduct" maken die een deel van de geblazen lucht de ingang in leidt, dit zal de koeling danig verbeteren.

Een paint plaatje om het te verduidelijken. Eerste plaatje is een zij-aanzicht, 2e plaatje is een bovenaanzicht.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v496/Nitroglycerine/koeler.jpg
De rode lijnen simuleren de luchtstroom. Ik zou tussen de houten plaat en de laptop aan de voorkant het wel dicht maken, want anders zit je altijd in de geblazen lucht. Op zich in de zomer niet eens zo onprettig ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Nitroglycerine op 29-03-2006 22:47 ]

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Topicstarter
Oke, op de batterij dus.
Maar ik heb maar een luchtuit(??)gang, is dat normaal bij oude laptops of is dit een probleem om over zorgen te maken??

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Het belangrijkste is: doet de fan het nog? Daar hoor ik je niet over...

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
als hij die laptop niet uit elkaar durft schroeven om de fan te vervangen , omdat hij hem anders misschien kapot maakt , zou het me nogal wiedes zijn dat dat hier nu niet echt uitmaakt , hij wil zijn laptop gewoon koel genoeg houden op deze manier zodat hij kan gamen, en das alles

het is trouwens ook een P3 , die maken weinig tot niets warmte.

Out of the box? What box? There is no box.

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07-2025

HENNEP

Just Someone

je kan met een flesje hogedruk lucht aan de achter/onderkant van je laptop door het koelblok blazen...

het is waarschijnlijk dat er een dikke laag stof vast zit tussen de koelribben.

check : http://www.defotopagina.nl/LUCHT.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.defotopagina.nl/lucht_files/ghiant400.jpg

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:15
Of even een compressor lenen/ Langs bedrijf die misschien compressor hebben en even een paar flinke stoten lucht erdoor heen jagen.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 21:08
Kuhlie schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 16:56:
Het belangrijkste is: doet de fan het nog? Daar hoor ik je niet over...
Inderdaad. Waarom zo moeilijk doen? Hoor je de fan van de laptop draaien?
Geef anders eens het merk en type van de laptop. Misschien kunnen wij je helpen om het ding open te krijgen. Ik vrees dat het de enige manier is om te kijken wat er scheelt.

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-01 12:05

DaOverclocker

Overclocker for life...

het kan ook zijn dat de koelpasta helemaal is opgedroogd. Dan helpt een extra fan echt niet.
kijk eerst maar eens of je proc zijn warmte wel kwijt kan. Dus of de fan wel draait, of er hete lucht ergens uitkomt en of de laptop zelf ergens ook erg heet aanvoelt.

systeem specs

Verwijderd

ik zou idd eens even kijken hoe het zit met koelpasta(kan misschien zijn dat er loodplaatje tussen zit, is namelijk p3) ook idd ff checke voor ventilator/stof.

hoe wil jij gaan gamen op een p3 :D ? (met ingebouwde grafische kaart uit 1990 :+ )

• successor
het spel dat hij wil spelen is ook oud , net als de laptop , en draait alleen op win 98

Verwijderd

Topicstarter
Het is een Toshiba Sattilite Pro 4280, ik heb nu alle schroefjes eruit, maar ik krijg de accu er niet uit.
Hij blijft maar op locked staan, ik kan er geen foto's van maken
Dat heb je als je geen Digitale Camera hebt, ik heb wel een webcam maar die maakt enorm vage foto's.
Verwijderd schreef op zondag 09 april 2006 @ 00:15:
hoe wil jij gaan gamen op een p3 :D ? (met ingebouwde grafische kaart uit 1990 :+ )
Grafische kaart is een S3 Savage.
Afbeeldingslocatie: http://img317.imageshack.us/img317/5536/nox5cu.jpg
Dat heeft Nox nodig...

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2006 19:37 ]

Verwijderd

77 graden is niet bijzonder warm voor een laptop hoor. bij mijn nieuwe laptop gaat de fan pas draaien bij 66 graden. je hoeft je pas zorgen te maken als je boven de 100 komt. ik denk eerder dat het een s3 driver probleem is. vastlopers zijn bij de oude s3 kaartjes vrij normaal. er loopt hier ergens op got wel een s3 expert rond die je kan vertellen welke driver je moet hebben.

Verwijderd

Topicstarter
oplossing gevonden: In het bios stond de koeling op battery optimized, ik heb hem op Maximum Performance gezet, nu gaat hij veel vaker aan.

• successor
ik denk niet dat de S3 een probleem is want met de windows 98 drivers is niks mis mee, en daarbij komt nog dat win98 helemaal niet zo kieskeurig is over zijn drivers als windows 2000 of XP

de S3 was de meest gebruikte videokaart in het windows 95/98 tijdperk, dat kan ik toch opmaken uit het aantal P1 dozen die ik heb gehad met een S3.

die kaartjes, en vooral hun drivers zijn gewoon niet gemaakt voor windows XP

erder was het hier vrij duidelijk dat het een warmte-prbleem was. ik zou de TS toch aanraden om uit te zoeken hoe hij zijn laptop open krijgt, waarschijnlijk is de lagering van de fan versleten en zal je een dezer dagen/maanden toch de fan moeten vervangen.

[ Voor 24% gewijzigd door successor op 18-04-2006 19:40 ]

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

HENNEP schreef op woensdag 05 april 2006 @ 13:26:
je kan met een flesje hogedruk lucht aan de achter/onderkant van je laptop door het koelblok blazen...

het is waarschijnlijk dat er een dikke laag stof vast zit tussen de koelribben.

check : http://www.defotopagina.nl/LUCHT.htm

[afbeelding]
Het lijkt mij in eerste instantie handiger om eens de stofzuiger op de openingen te zetten ;)

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:06
Mei schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 19:49:
Het lijkt mij in eerste instantie handiger om eens de stofzuiger op de openingen te zetten ;)
Mij niet :X

(iets met statisch enzo)
Pagina: 1