DVD's backuppen

Pagina: 1
Acties:

• P4uluz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-01 14:25
Ik zat toevallig wat dingen te lezen over de "houdbaarheidsduur" van een DVDtje en ik las ergens op internet dat dit slechts 10-15 jaar is (klopt dit?). Wanneer hij deze tijd gepasseerd is, komen er fouten in de bestanden en kunnen ze corrupt raken.

Nu zit ik thuis met zo'n 125-150 DVD's vol met data, sommigen toch ook al wel een jaar of 5 oud. Nu heb ik ze thuis wel netjes in hoesjes en goede omgeving opgeslagen (heb je ze niet netjes opgeslagen of zitten ze onder de krassen, is het risico een stuk groter dat de dvds sneller corrupt raken), maar ik wil toch het risico niet lopen om mijn data kwijt te raken.

Ik vraag mij af jullie het doen met al je data, ik heb zo'n 350 GBtjes beschikbaar in mijn eigen PC, maar deze zitten toch eigenlijk ook vrijwel vol, daarom schrijf ik data weg op DVDs en verwijder ik ze van mijn PC. Als ik even snel reken: 150x4,5 = 563 GB aan data. Het wordt mij te duur om extra hdds te kopen om deze data op op te slaan. Ik zou graag soort van zeker weten dat ik niet opeens mijn data kwijt ben.

Wat raden jullie aan om te doen? Toch maar wat extra hdds kopen, en daar alles op backuppen? Backups maken van de DVDs, oftewel alles DVDs kopieren wanneer ze al een aantal jaren geleden zijn gemaakt? Wachten op blueray (oid), waardoor je tientallen GBs kan branden op 1 DVD (ik weet niet hoelang het duurt voor dat beschikbaar is voor consumenten, en wat de prijs zal zijn..)?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Enige manier is feitelijk om de zoveel tijd kijken of je DVD's nog terug te lezen zijn :)
Daarnaast: Uitgaande van de termijn die je stelt (10 a 15 jaar): de vraag is dan denk ik of er nog wel DVD spelers in omloop zijn. Als je ziet hoe snel de techniek nu gaat, zul je over een paar jaar het e.e.a. toch wel op een ander meduim overzetten, en is je probleem vanzelf verdwenen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• P4uluz
The_Eagle schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 15:05:
Enige manier is feitelijk om de zoveel tijd kijken of je DVD's nog terug te lezen zijn :)
En dan uiteindelijk merken dat je te laat bent, en de DVD corrupt is geworden?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

In iedergeval moet je niet de gopedkoopste DVD's nemen zoals b.v. Platinum, maar kijk eens bij een merk als Verbatim. Verbatim verkoopt DVD waarvan "gegarandeerd"wordt dat ze een bepaalde tijd mee gaan, mist onder de juiste omstandigheden opgeslagen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Heeft mediamarkt niet een mooie aanbieding met een externe hd deze week?

• P4uluz
Een deel (stuk of 50) van de DVDs is opgeslagen op phillips DVDs van een jaar of 5 oud, zo'n beetje de tijd de DVD branden goed mogelijk werd voor de consumenten. De rest is voornamelijk geschreven op Princo DVDs. Heb die meestal gekocht, omdat ze vrij goedkoop zijn.

Nouja, ik heb in principe volgens de theorie nog een jaar of 5 voordat ik echt een oplossing moet hebben. En zoals gezegd in de eerste reactie zal er tegen die tijd vast wel een nieuwe technologie zijn, of zijn de hdds dermate goedkoop geworden dat ik dat gewoon kan betalen.

In ieder geval bedankt voor jullie snelle reacties, en wat mij betreft kan dit topic dicht.

Verwijderd

Tegen die tijd kan alles op 1HD :)
Zie ook het nieuws van vandaag;
nieuws: InPhase demonstreert 515Gbit op een vierkante inch
Pagina: 1