100-200 mails versturen via sendmail gaat traag. Normaal?

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een website welke draait op een CMS met een nieuwssysteempje enzo. Elke keer als er nieuws op de site wordt toegevoegd krijgen tussen de 100 en 200 mensen een mailtje (Als in: "Er is een nieuw bericht op de site! Klik hier om te bekijken.").

Nu duurt dat versturen van die notificatiemailtjes ontzettend lang. Na het posten van een nieuwsbericht kun je gerust 2 minuten wachten. Ik heb hier in het verleden al veelvuldig contact over gehad met het hostingbedrijf, want ook als ik slechts 1 mailtje verstuurde via de site duurde het gigantisch lang. Ze wijten het probleem aan het spamfilter. Na veel aandringen hebben ze het spamfilter iets aangepast zodat het versturen van mail iets minder traag ging. Het versturen van 1 mailtje ging nu wel redelijk snel, maar meerdere duurt nog steeds erg lang.

Ik ben nu dus nog steeds niet helemaal tevreden. Maar voordat ik weer ga klagen wil ik eerst even weten of het technisch gezien 'normaal' is dat het versturen van deze hoeveelheid mailtjes via sendmail/php traag gaat. Natuurlijk is het goed dat ze een spamfilter enzo hebben, maar kan dat zo'n impact hebben? Of is het versturen van 200 mails technisch gezien sowieso veel te zwaar? Heeft iemand hier ervaring mee? Het liefst heb ik eigenlijk dat ie die 200 mailtjes gewoon instant verstuurd zonder merkbare vertraging.

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 29-03-2006 14:06 ]

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Tsja, hangt er van af hoe het gedaan wordt. Als er 100-200 keer de "mail" functie aangeroepen wordt, is het traag, ja. als het 1 keer aangeroepen wordt met 100-200 mensen in de bcc (ASJEBLIEFT niet in de cc/to), zou het sneller moeten zijn.
Het is natuurlijk altijd wel wat zwaarder dan 1 mailtje versturen.

Copy.com

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-02 10:49
Maak je gebruik van een phpmailer class of is een mail() in een loopje?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik gebruik Xoops als CMS (www.xoops.org). Ik heb even gekeken en er is wel een bestand xoopsmailer.php, maar ik weet niet hoe efficient dat is. Ik neem aan dat het toch wel berekend is op veel mailtjes tegelijk...

Dit is het betreffende bestand: klik