Toon posts:

artifacts na plaatsen zalman vf-700cu

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Leadtek 6800LE (300/700 @ 360/820) waar ik een zalman vf-700cu op heb geschroefd. Ook heb ik de meegeleverde heatsinks op het vga-ram geplakt.

Probleem is nu dat ik artifacts krijg bij het spelen van MOH. Core is stressed max. 55 graden. Met de stock-koeler heb ik overigens nooit last gehad van artifacts. Ik heb nog geen tijd gevonden om dit uitgebreid te testen, maar na een half uurtje COD2 heb ik geen enkele artifact gezien.

Wat kan er fout zijn gegaan? Wellicht een van de volgende 3 dingen:

- Het vga-geheugen wordt misschien te warm... Ik zou natuurlijk de heatsinks eraf kunnen trekken, maar de vraag is dan of ze genoeg gekoeld worden door slechts de fan.
- Ik heb de koeler misschien te vast geschroefd, core zou beschadigd kunnen zijn. Vreemde is wel dat COD2 geen problemen geeft.
- Ik heb misschien de koeler er te los op zitten. Ik heb de schroeven om de beurt een halve slag gedraaid. Schroeven zitten nu hand-vast. Ik kan de koeler nog wel enigszins bewegen. Misschien is dat normaal, misschien ook niet. Ik durf hem echter niet nog veel vaster te draaien. Core wordt tenslotte op genoemde snelheden ook maar 55 graden......

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38
Naar mijn idee mag de koeler helemaal niet bewegen. Staat daar niets over in de handleiding van de koeler?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:22

Outerspace

Admin General Chat
De koeler moet inderdaad niet bewegen. Heb je ook genoeg koelpasta gebruikt?
Daarnaast ook de koeler goed geplaatst?

[ Voor 22% gewijzigd door Outerspace op 29-03-2006 13:30 ]

Wauw, een sig!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op de 9800 pro zit standaard een serie-nummer sticker op de memory-chips. Heb je die eraf gehaald en soms gecleaned ?
Zo heb ik mijn 9800 pro gemold. :-(

Verwijderd

Topicstarter
nee, er staat alleen in dat de 'nipples' moeten aansluiten, en dat doen ze... ik heb het geheel ook gemonteerd volgens het principe 'vast is vast'. Toch lijkt er nog enige speling te zitten. Maar de vraag is maar of dat het probleem is. Core is nl. volgens RivaTuner maar 55gr.

Verwijderd

Topicstarter
nee, er zat niks op het vga-ram. Dat ram heb ik wel van te voren gereinigd met spiritus.. In de handleiding stond dat het met alcohol gereinigd moet worden, maar spiritus en alchol is naar mijn idee hetzelfde.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

*dat is je oorzaak denk ik* (heb ook spiritus gebruikt)
Grote kans dat je mem nu verrot is.

[ Voor 18% gewijzigd door KillerAce_NL op 29-03-2006 13:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
even ge-googled.. daar mag het blijkbaar niet aan liggen, spiritus is wel degelijk te gebruiken voor reinigen ram.

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-02 13:54

hannos

pardon me

heb je 'm ook al weer teruggeclocked naar de fabriekswaarden en kijken wat er dan gebeurt?

[ Voor 20% gewijzigd door hannos op 29-03-2006 13:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
geheugen heb ik in de gauwigheid (druk leven) teruggeklokt naar 800, toen bleef ie hetzelfde doen. Je zou echter mogen verwachten dat met een dergelijke koeler + heatsinks het geheugen juist HOGER zou kunnen worden geklokt.

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-07 18:21
Wat Hannos al vraagt , heb je hem al is terug gezet naar stock?
ooit bios flashes gedaan? ooit voltmods gedaan? Timings aangepast van je geheugen? al is andere drivers geprobeerd???

ik heb het namelijk wel is gehad , dat ik verkeerde drivers had ... had ik ook arti,s in mohaa, en ook niet in andere games....

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

• Kwak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07-2025
De tweede reactie is een reactie op jouw opmerking dat je koeler kan bewegen. Dat mag niet want dan zit de keoler niet strak genoeg op je GPU. Zorg dat je dat eerst fixed. Daarna heb je grote kans dat ie het gewoon doet.

Specs

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07 14:40

KatirZan

Wandelende orgaanzak

ik heb precies hetzelfde gehad...

en de oplossing is eigenlijk heel simpel...

de koeling er weer af, alles grondig schoonmaken en minder silverpaste gebruiken :)

daarna handvast gedraait (bij mij zit er ook nog speling op, maar dit hoort dus wel degelijk, omdat de koeler nogal een gewicht heeft ;) ) en nooit meer ergens last van gehad, draai nu op 425/925 met 12 pipes open :) (6800LE van asus :) v9999LE dus :) )

Wabbawabbawabbawabba

• NO2
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

NO2

Artefacts komen toch juist van 'te hoog geclocked geheugen' ?

Lijkt me dan dat je het probleem bij het geheugen moet zoeken in plaats van de core

Verwijderd

Topicstarter
ik zal vanavond weer 's met een schroevendraaier aan de gang gaan.. Is het normaal dat ik dan echt hard moet gaan draaien? Ik ben nl. huiverig om de core te slopen -> ik ken mezelf ;)

verder heb ik de kaart met riva-tuner alleen softwarematig geunlocked naar 12x6 en daarna opgeklokt naar de genoemde waarden. Verder heb ik daaraan niets veranderd. Ook aan de drivers (nog) niet, da's nog versie 78.01.

Verwijderd

Topicstarter
KatirZan schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 14:49:
ik heb precies hetzelfde gehad...

en de oplossing is eigenlijk heel simpel...

de koeling er weer af, alles grondig schoonmaken en minder silverpaste gebruiken :)

daarna handvast gedraait (bij mij zit er ook nog speling op, maar dit hoort dus wel degelijk, omdat de koeler nogal een gewicht heeft ;) ) en nooit meer ergens last van gehad, draai nu op 425/925 met 12 pipes open :) (6800LE van asus :) v9999LE dus :) )
Hmmzz...vreemd, ik heb maar heel erg weinig van dat spul gebruikt, en het ook behoorlijk glad aangestreken.
Ik betwijfel eerlijk gezegd ook of het aan de core ligt... Wordt dat geheugen wel voldoende gekoeld zo? De originele leadtek-koeler had namelijk een enorm grote koperen heatsink over het geheugen lopen..lijkt me wat anders dan die alu kleine zalman-blokjes.

Als ik die heatsinks er gewoon af trek, zou het geheugen dan voldoende gekoeld worden?

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het geheugen je probleem is, de warmte iig niet. Je geheugen wordt meestal pas warm na veel gebruik, en COD2 gebruikt mijns inziens meer geheugen als MOH dus zou je het eerder daarbij merken (ligt er trouwens wel aan welke MOH). Drivers lijken me ook ok, misschien zit er koelkwak op je core, dat het er net naast gelopen is, dat kan ook voor problemen zorgen. Ik zou in jouw geval even alles er opnieuw opzetten (behalve deb lokjes) en dan voorzichtig de koelzooi op je core doen, en er op letten dat het niet naast het gedeelte komt waarvoor het bedoeld is.

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 29-03-2006 17:51 ]

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:14
KillerAce_NL schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 13:37:
*dat is je oorzaak denk ik* (heb ook spiritus gebruikt)
Grote kans dat je mem nu verrot is.
offtopic:
Spiritus is gewoon ethanol + een zwaar giftige toevoeging zodat mensen het alleen gebruiken als schoonmaakmiddel en 't niet verdunt gaan drinken ;)

Verwijderd

Heb dezelfde Cooler gehad op men 9500.

Heb daarme ook Artifacts gekregen. nooit gefixed.

het kan zijn dat je btw te hard op je core gedrukt heb.... dat je hem ietsje beschadigd heb. was bij mij hetzelfde prob. of misschien heb je int begin te hard ge'oced. en daardoor je core verneukt en of je mem beschadigd. ik zou als ik jou was en je een vergrootglas hebt eff je core checken ;)

Suc6

Verwijderd

Schiet je geen hol mee op met een vergrootglas je core bestuderen ;)

Geheugen is gewoon gevoelig voor statische electriciteit. Bij plaatsen van een andere koeler op m'n fx5700 heeft die ook de geest begeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2006 15:47 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:09

Nox

Noxiuz

Over het bewegen van de koeler:

je hoort hem idd een stukje om de core heen te kunnen draaien. Als je hem zo hard vast schroeft dat dat niet kan, dan lijkt me dat je je plank kapot geschroeft heb.

De koeler zit los op de beugel, je kan dan rond de as van de fan een beetje draaien.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Topicstarter
finsdefis schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 17:50:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het geheugen je probleem is, de warmte iig niet. Je geheugen wordt meestal pas warm na veel gebruik, en COD2 gebruikt mijns inziens meer geheugen als MOH dus zou je het eerder daarbij merken (ligt er trouwens wel aan welke MOH). Drivers lijken me ook ok, misschien zit er koelkwak op je core, dat het er net naast gelopen is, dat kan ook voor problemen zorgen. Ik zou in jouw geval even alles er opnieuw opzetten (behalve deb lokjes) en dan voorzichtig de koelzooi op je core doen, en er op letten dat het niet naast het gedeelte komt waarvoor het bedoeld is.
yep, er zit idd wat koel-prak in de randjes naast de core, ik ga het meteen wegwerken.

Nog even een ander inzicht...kan het ook aan mijn voeding (een brakke 300w Maxpower.. :D )liggen? Ik heb nl. tegelijkertijd 2 papst n2gle-fans in m'n case gehangen. Getuige het geluid wat de voeding nu maakt, vermoed ik dat ie op z'n tenen loopt..

De voeding moet het volgende op 12v van energie voorzien:

AMD 2800+ barton met standaard koeler
120 gig maxtor harddisk
dvd speler
dvd brander
ingebouwde kaartlezer
6800LE + zalman koeler
2x papst casefan

• J!M!B
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06 14:41
Die artifacts in MOH, zijn dat toevallig blauwe stippen/vlekken, met name op mannetjes en voertuigen enzo? Dan is het mogelijk een driver-issue... Probeer eens texture compression aan/uit te zetten (zowel in MOH als je driverconfig-panel).

Verwijderd

Topicstarter
nee, het zijn willekeurig knipperende dingen, witte strepen en zwarte vlekken die overal en nergens verschijnen. lijkt me duidelijk geen driver-issue. met de oude koeler had ik ook nergens last van.

Verwijderd

heb et ook wel eens gehad met MOH.

en heb et vaker gehoord. is toch vaak een driver issue geweest. probeer eens een nieuwere en anders ene oudere driver.

btw. heb je die Artifacts ook in windhoos of nie?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Yorixz schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 20:03:
[...]

offtopic:
Spiritus is gewoon ethanol + een zwaar giftige toevoeging zodat mensen het alleen gebruiken als schoonmaakmiddel en 't niet verdunt gaan drinken ;)
Vertel me dan maar eens waarom mijn memory kapot is na het schoonmaken, en dat is eht niet de eerste keer dat ik iets schoonmaak. Wel de eerste keer dat het misging :(

Verwijderd

KillerAce_NL schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 20:26:
[...]
Vertel me dan maar eens waarom mijn memory kapot is na het schoonmaken, en dat is eht niet de eerste keer dat ik iets schoonmaak. Wel de eerste keer dat het misging :(
weet je zeker dat het je MEM is? heb je het alleen met MOH of ook in Windhoos en bij het opstarten???

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:06
Wat zou je ervan zeggen dat je core gewoon te heet wordt. Deze zalman koeler is bedoeld om stil te zijn. Je snapt hopelijk zelf wel dat stilte en overclocken niet samengaan.

Klok dat ding eerst eens terug naar de default settings. Als je dan no steeds artifacts krijgt is er inderdaad iets mis.

Heb je hem trouwens wel op de 12v aansluiting aangeloten en niet op de 5?

[ Voor 37% gewijzigd door cornelisprul op 01-04-2006 09:57 ]

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Verwijderd

Wat zegt de AtiTool artifacten scannner? (die doet het ook met nVidia kaartjes).
Als ie artifacten geeft, dan zit het fout, als die geen artifacten geeft ligt het aan MOH, en moet je een ander spelletje gaan spelen of een fix vinden.

• Guust Flater
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-07 13:20
Die koeler zit er wel goed op. Aangezien de temperatuur van je kaart normaal is ligt het dus niet aan het vaster draaien van je koeler. Kijk eens wat er gebeurt als je er een andere voeding aan hangt. Deze lijkt me wat aan de lichte kant.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 14:24:
[...]

weet je zeker dat het je MEM is? heb je het alleen met MOH of ook in Windhoos en bij het opstarten???
Zelfs bij de boot, core is niet beschadigd.

Verwijderd

KillerAce_NL schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 13:55:
[...]

Zelfs bij de boot, core is niet beschadigd.
Hmmz..... maar de spiritus kan je mem niet verneukt hebben :? heb je der wel eens bij stilgestaan dat je zelf statisch geladen geweest kan zijn? :o
cornelisprul schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 09:56:
Wat zou je ervan zeggen dat je core gewoon te heet wordt. Deze zalman koeler is bedoeld om stil te zijn. Je snapt hopelijk zelf wel dat stilte en overclocken niet samengaan.

Klok dat ding eerst eens terug naar de default settings. Als je dan no steeds artifacts krijgt is er inderdaad iets mis.

heb je de cooler al bekeken? der zit cooling op en aparte blokjes voor je mem ;) lijkt me sterk dat hij niet goed genoeg koelt... anders zal die echt neit op de markt zijn ;) zalman test die producten echt wel uitvoerig voor ze uitgebracht worden ;)...

Probeer anders eens een mailtje naar zalman ;) leg daar je probleem is uit miss. dat hun direct antwoord voor je hebben ;) B)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren gelukkig tijd gevonden om de koeler te demonteren, alles schoon te maken en er opnieuw op te zetten... Probleem is echter (ook na terugklokken) niet verholpen. De speling is echter wel van de koeling af... Ik denk dat ik MOH maar gewoon ga skippen ;)
cornelisprul schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 09:56:

Ja, hij zit op 12 volt: zelfs ik 8)7 kan met hulp van een handleiding stekkertjes in elkaar steken..En als het hiermee niet meer gaat, welke koeler is trouwens volgens jou dan nog WEL geschikt om over te klokken?!
Pagina: 1