[debian] NTFS partitie

Pagina: 1
Acties:

• remcotolsma
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-10-2025
Ik heb thuis een PC'tje staan met debian daar op. Ik gebruik die PC voor FTP-, CVS-, web-, fileserver, etc. Nou kreeg ik op een tijdje terug 'vage fouten' tijdens het lezen van bepaalde data op bepaalde schijven. Op den duur kreeg ik steeds meer fouten...

Om data verlies te voorkomen (ik backup nooit) heb ik een nieuwe hardeschijf (250 Gb) gekocht. Deze heb ik in een window machine gezet (NTFS) en heb hier alle data via het netwerk heen gekopieerd.

De debian machine staat nu helemaal leeg. Ik heb alle schijven leeg gegooid en geformateerd hopelijks zijn hierdoor de 'vage fouten' weg. De data die nu op de windows machine staat (NTFS) moet weer terug naar de debian machine. Debian heb ik zojuist weer geinstalleerd...

Ik weet dat NTFS schijven ook gewoon gemount kunnen worden. Maar heeft dit ook nadelen / voordelen? De data op de schijf wil ik delen met Samba en er staan een aantal mappen op die via HTTP / FTP beschikbaar gesteld moeten worden.

De data op de schijf moet dus gewijzigd en verwijderd kunnen worden. En er moeten ook gegevens toegevoegd kunnen worden. Daarnaast wil ik een snel en stabiel systeem...

Ik las ook ergens het volgende...

"You can only change existing files without changing their size, you can't create
new files or append to files, etc. Its mainly useful for holding a filesystem
image on an ntfs partition.

If you need to do proper writing to an ntfs partition the only current solution
is the captive project

http://www.jankratochvil.net/project/captive/"

Dus wat het beste te doen...
  1. De hardeschijf in de debian pc zetten en als NTFS mounten
  2. De data terug kopieeren naar een EXT3 filesysteem op de debian PC
  3. ?
Ik krijg ook regelmatig de volgende melding:

hdc: lost interrupt

of

spurious 8259a interrupt: IRQ7.

Ik heb al ergens gelezen dat het aan een defecte IDE kabel kan liggen. Zijn er misschien nog andere mogelijkheden?

[ Voor 6% gewijzigd door remcotolsma op 29-03-2006 12:13 ]

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 11:13

TheFirepit

Vuurbal

Ik zou zo bij zo het niet mounten als NTFS en er op die manier mee bezig gaan. Je kan NTFS wel mounten, maar niet de volledige functionaliteiten gebruiken.

Om het goed te laten werken met je services zou ik zo bij zo naar ext3 of reiserfs overgaan.

Die interrupt fouten kunnen inderdaad liggen aan de IDE kabel, maar je zou ook nog even kunnen proberen er een andere IRQ aan mee te geven.

[ Voor 23% gewijzigd door TheFirepit op 29-03-2006 12:14 ]

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Zolang je niet schrijft heb je geen problemen, maar zodra je dat wel wilt heb je de problemen die je al gevonden hebt, de standaard manier van ntfs mounten is readonly, en je kunt tegenwoordig i.d.d. files schrijven met de beperkingen die je al gevonden hebt, namelijk dat je geen files kunt vergroten of aanmaken e.d.
Het beste kun je een native filesystem gebruiken bij het OS wat je kiest, en in het geval van GNU/Linux heb je zeer veel keuzes, o.a. ext3, reiserfs, xfs, etc.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

De data terug kopieren naar Linux en later vanuit Windows de schijf opruimen?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien nuttige bijkomende info:
NTFS support voor Linux is (nog) gebrekkig als het meer moet doen dan read-only.
ext2 support voor Win2K/XP is echter prima als je een IFS ext2 module gebruikt.

Als je dus een schijf hebt die door zowel Windows als Linux gebruikt moet worden en FAT32 is geen optie (bijvoorbeeld omdat je bestanden van >4GB wilt kunnen gebruiken), dan is dit vaak de beste optie. Ik draai iig al meerdere maanden zo in dual boot en het gaat prima :)

Zie:
http://www.fs-driver.org/

Oslik blyat! Oslik!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Deze heb ik in een window machine gezet (NTFS) en heb hier alle data via het netwerk heen gekopieerd.
Waarom kopieer je de bestanden niet gewoon op dezelfde manier terug?

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

eumm volgens mij krijg je wel een rechten probleem
als je van ntfs naar een linux fs kompieerd. dus let er wel op als je bijvoorlbeeld /etc/sudoers terug zet ^^

>.< >.< >.< >.<

• remcotolsma
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-10-2025
Bedankt voor de tips, het is me nu wel duidelijk... NTFS is (nog) niet ideaal onder debian. Het overzetten van 250 Gb over een 100Mbit verbinding duurt wel aardig lang... dus vandaar dat ik dacht misschien kan ik die NTFS ook gewoon mounten. Dan was ik in een minuutje klaar geweest...
Pagina: 1