Toon posts:

TB900@1100Mhz geeft hoofdpijn!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ja je leest het goed; om mijn AMD TB900 op 1100Mhz te laten open krijg ik hoofdpijn van het feit dat het maar niet wilt lukken....

Specs: AMD TB 900 bleu core uit dresden
ABIT KT7 mainboard incl. cpu voltagemod naar 2,03Volt maximaal!!!
PC133mem 2-2-2 128MB

Super koeler uit oude wasdroger van mijn ma.

Nu heb ik het volgende: als ik mijn computer extreem koel; dan is de temp van de processor bij Full load gelijk aan deze van het mainboard, nl. max. 25'C!!!! (oftewel iets hoger dan kamertemp.)

Dan kan ik mijn computer zeer stabiel laten lopen op 1080Mhz; hogere FSB pakt hij niet. Maar wil ik naar 11x100Mhz dan start Windows 98se wel op, maar loopt na een tijdje toch vast. AARRCCHHHH!

Het vreemde is dat Win 98se zonder koeling niet eens wil opstarten naar 1100Mhz; maar wel zonder problemen naar 1050Mhz op 1,825Volt. Zelfs niet met de max. spanning van 2,03Volt. Met die koeler (die mijn halve kast beslaat en zeer stil is :-) ) kan ik al Win 98se opstarten met 1,875Volt. Maar zelfs met 2,03Volt krijg ik hem niet stabiel genoeg??? Onder DOS werkt mijn PC zelfs stabiel op 1150Mhz@1,85Volt en post op 1200Mhz bij 2,03Volt!!!!

kortom, koeling is een must, maar het kan er bij mij NIET in dat een processor wel kan opstarten naar 1100Mhz met 1,875Volt, maar met zelfs 2,03Volt erop nog niet stabiel is te krijgen! Dit is in dit geval een extra corespanning van 0,155Volt!!!! Normalerwijs zeker genoeg power om minimaal zeker 100MHZ extra uit een TB processor te halen!

Wat ik niet begrijp is dat ik op mijn KT7 mainboardje een 15Kohm weerstandje heb gesoldeerd, en ik toch maar max. 2,03Volt krijg?! Volgens alle www.athlonoc.com zou ik deze voltage van ca. 2,0 tot 2,05Volt al moeten krijgen met een weerstandje van 30KOhm, en met die 15KOhm (die er dus nu al opgesoldeerd zit) zo'n 2,1 tot 2,2Volt!!! kortom, ik mis een paar tienden extra Voltage, wat mij waarschijnlijk zeer zeker blij zal gaan maken. Heeft er iemad dezelfde ervaring als ik na modding miscchien? Of is er nog een andere tip die ik kan proberen?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand? Het vorige verhaal is wel een beetje wazig als ik ales nogmaals las, maarre iemand al tips?

Ps. is het normaal dat Windows 98se steeds een VXD error geeft bij booten op 1100Mhz en dan geheel reset? Zal dit door te hoge spanning komen of moet ik nog beter koelen dan 25'c bij full load (koetje of course)???

Verwijderd

Humhh ik denk dat het gewoon teveel is. Bij 100Mhz en 2.05 (of 2.03) zit je al met die CPU 78 Watt te verbruiken.

Bij die 2 volt Vcore is dat dus 40A op je voeding op de 5 volt lijn zal wel 45 worden als je de rest van het mobo+de harddisks er bij telt....

Verwijderd

raar... ik krijg soms ook van die VxD errors... alleen mijn tb900 loopt op 1100mhz stabiel op 1.85v, maar de errors komen heel soms. verder heb ik nergens last van. Ik heb namelijk een a7v.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je 'Hooi'

Dus jij denkt dat mijn voeding het probleem is hier... Klingt aannemelijk, nu ik jouw verhaal lees; min. 40Ampere bij 5 Volt; das geen kattepis...

Zal het dan helpen ok mijn voeding zelf te voorzien van een extra inzuig/blaaskoeler ofzo om net dat beetje extra eruit te halen? of kan ik beter mijn voltage regulators vv koelvinnen (hoe kn ik dat trouwens voor elkaar krijgen) Iemand?

• Mindfields
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06-2025

Mindfields

Poor man's Ferrari

Hoofdpijn? :? Volgens mij moet jij je niet zo druk maken. Haal je de 1,1 Ghz niet en de 1,05 Ghz wel. Dan kun je beter blij zijn met die 1,05 Ghz dan wanneer je ziek wordt, omdat je processor niet op 1,1 GHz wil draaien. Overklokken blijft een beetje geluk hebben.;)

Euhm, 25° voor een Athlon T-bird? Volgens mij lees jij de waarde van een moederbord chipje af, oftewel die 25° is de temperatuur van het moederbord.

En idd een T-bird trekt veel stroom, dus een goede voeding met veel Watts is gewenst. Een goede heatsink doet trouwens ook wonderen. Dit is iets wat veel beginnende tweakers vergeten. |:( Je kunt nog zo goede fan hebben, maar de heatsink heeft juist het contact met de processor.

• sju
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05-2025

sju

rrradio

En als je nou ff goed gelezen had, had je gezien dat ie een zieke droogmachine koeling (die bijna z'n helekast inbeslag neemt) heeft, en dus denk ik dat die 25 graden wel klopt.

blaat? BLAAAAAAAAT!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:19
26 graden.. uhm no way.

Kom met mijn Alpha voorzien vamn YStech 6cm + 9.6cm sunon (LUUuuuucht!) gekoppelt met geimproviseerd kartonne airduct niet onder Delta T = 10 graden. mobo 4 graden (vorst roeleert!) tbird 15 enzo.

Lijkt erop dat je proc gewoon niet verder wil. jammer maar dat gebeurd. lekker op 1050 draaien:)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

(Hummhh toch wel wat vage verhalen in de commentaren hoor)

Maar een extra fan voor de voeding, ik betwijfel dat het veel zal helpen.

Een beetje wel, dat zal de verliezen in de voeding wat beperken. Maar aangezien die dingen al behoorlijk efficient zijn, verwacht ik er geen wonderen van.
(8>

• Coen Rijkaart
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-04-2024
Ik heb nog n klassiek Abit mobotje (KA7) en daar heb je twee voltage regulators, een voor je proc en 1 voor je I/O.
Ik heb gemerkt dat als ik de proc voltage opschroefde windows soms gekke dingen deed (zoals jij beschrijft) dit heb ik laten verdwijen door die andere voltage regulator op te schroeven.
Mijn Athlon classic 700 zoemt lekker op 1000 (1050 pakt ie ook wel maar dan 1 keer per week booten)

Wat trouwens ook zou kunnen is dat er iets niet helemaal goed is gegaan met solderen en dat daarom je bak het slecht doet, maarja dan zou ie op 1050 ook al troubles moeten geven.

Suc6

There are no such things as stupid posts, just stupid persons

Verwijderd

Topicstarter
Coen, ik vindt jouw opmerking ook very interesting; echter waar moet ik dan wat aan gaan solderen.

Ik bedoel: welke voltageregulator is voor de IO spanning en waar moet ik dan mijn andere pootje van mijn weerstandje aan solderen. Het klopt inderdaad wat je zegt; als ik mijn CPU voltage p maximaal zet, dan loopt mijn IO voltage iets terug van 3,55 Volt naar 3,34Volt. Maar het helpt mij geen moer om ook het IO voltage in bios wat extra's te geven, zeg 3,5 of 3,6volt. Ik blijf VXD errors krijgen....

O ja, wat betrefd die koeling. Ja het klopt inderdaad dat mijn CPU dezelfde temp. heeft als mijn mamaplankje Abit KT7, dus 25"C maximaal!!!! Er zit nu een tangiale ventilator op uit een oude wasdroger. Als die kast bij mijn voeten staat krijg ik zels koude voeten, er blaast hier een wind rond, dat wil je niet weten. Maar ja, overklokken is nou eenmaal verslavend niet?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Extremer koelen dat ding, oftewel peltier.
Als de temp omlaag gaat, gaat de performance omhoog. Als als je toch zo'n extreme luchtkoeling hebt, zou ik voorstellen om een 120 of 150W peltier te nemen en je proc te koelen tot onder 0C (wel isoleren enzo).
Dat maakt wel degelijk verschil uit en kan misschien ook nog het voltage omlaag :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Garbage.

Ja, dat is mij een stap te ver.... Ik snap niet veel wat peltierberekeningen betrefd, maar ik weet wel dat het zeer linke troep is als er iets misgaat, bijv. dat mijn grote ventilator uitvalt.... Nu heb ik dan nog gewoon een koeler op mijn cpu zitten die dit zeker wel enkele tijd kan uithouden, maar met een Peltier element, nou nee....

Trouwens, hoe hou ik condensvorming tegen. Als je lager gaat als kamertemp. dan krijg je geheid kand op condensvorming, en vonkentrekken is het laatste wat ik wil doen!

Verwijderd

Ik weet ook niet of een peltier je zal helpen, de boel is al koel genoeg.

En die daling van de I/O spanning geeft toch wel een beetje aan dat jouw voeding het benauwd begint te krijgen, denk ik.....

Verwijderd

Hoofdpijn? Ik zou het lekker zo laten, lijkt me al redelijk maximaal wat je TB daar doet.

• psychotic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11-2025

psychotic

Nixs

Ik weet wat je bedoelt, je wilt HOGER !

Ik heb zelf ook die voltagetweak gedaan op hetzelfde bordje, daarvoor kwam ik niet hoger dan 980Mhz (zie onder). In eerste instantie had ik ook een 15 KOhm ertussen, hier wilde hij niet mee opstarten |:(
Uiteindelijk heb ik nu 3 * 15 KOhm weerstandjes parallel geschakeld en 1 in serie erachter (20 KOhm). Ik kom nu op 2,14 Volt max. Toen ik er 2 parallel en 1 in serie had (22,5 KOhm), zat ik op 2,10 volt. Ik denk dus dat jij een 12 KOhm weerstandje moet gebruiken. Je ziet dus dat het gebruik van verschillende weerstandjes per moederbord andere waardes geeft.

Ik zit nu met mijn Duron 700@1030 (nog net niet 100% stabiel met een koe) maar met een stressed temp van max 62 graden en ben dus wel jaloers op jouw temp !! Bij mij is het dus de temp die ik niet veel lager krijg, sinds kort heb ik een Iceberg IB-60 tov mijn 'oude' Coolermaster (maakt weinig verschil tussen deze twee coolers :(

Misschien wil hij bij jou na de voltage aanpassing nog wel iets hoger. Maar ga er niet vanuit, hij kan ook gewoon aan zijn max ziten. Ik denk dat ik er ook zo'n beetje aan zit :(

Suc6

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

Verwijderd

ok, zoals mijn sig als zegt:druk bezig het allemaal te leren...Misschien (waarschijnlijk) zit ik er volledig naast hoor maaruuu...
Die vxd errors heb ik ook een tijd gehad, dat bleek te maken te hebben mket mijn video en soundcard. Kan het niet zo zijn dat je video of andere onboard hardware deze toestanden niet helamaal trekt? misschien is je fsb te hoog voor je kaarten ofzow?

Ok, zal vast wel weer iets heel stoms gezegd hebben maar ik hoop je toch van dienst te zijn...

Ps...solderen op je moederbord..kewl...ik bewonder je lef, ik werk me al maanden het apelazarus om een upgrade te betalen...

Verwijderd

John : ik heb precies hetzelfde probleem. Ik heb de voltage mod tot 2,17 volt gekregen, maar het maakt helemaal geen ene @#*@#&( uit. Ik draai net zo goed 1050 mhz op 1,93 volt als op 2,17. Ik krijg hem gewoon niet hoger.

Misschien helpt zo'n dikke voeding van 430 watt die ze bij OC shop hebben wel :P

laat me ff weten als je verder komt...

Verwijderd

Topicstarter
Physotic bedankt voor je hulp!

Mijn vermoedens waren dan toch juist, er schijnen verschillende KT7 mainboards te zijn die andere voltagewaardes geven na modden.

Ik ga nu dan toch eens proberen met andere weerstandswaarden. Ik koop wel een regelbaar weerstandje van zo'n 15KOhm en soldeer deze op mijn KT7. Ik regel hem dan langzaam terug tot mijn computer niet meer wil opstarten, en weet direct wat mijn max. te behalen voltage gaat worden!.

Nu, die 1100Mhz zal nu wel gaan lukken als die voltage nog wat omhoog kan gaan. Ik bedoel, met FSB tweaking is 1070/1080MHZ stabiel, dus waarom niet die extra 20Mhz meer?

Nog iemand tips om van die VXD errors af te komen?

Verwijderd

Topicstarter
Oops, psychotic....

Iemand nog ideeen?

Verwijderd

Op zondag 28 januari 2001 21:29 schreef John_Hoek het volgende:

Geen windows draaien ;]

Maar zoals iedereen eigenlijk al zei. Je cpu zal wel aan z'n max zitten met deze koeling. Of gewoon overstappen op stikstof ;]

Verwijderd

Op zondag 28 januari 2001 21:29 schreef John_Hoek het volgende:
Physotic bedankt voor je hulp!

Mijn vermoedens waren dan toch juist, er schijnen verschillende KT7 mainboards te zijn die andere voltagewaardes geven na modden.

Ik ga nu dan toch eens proberen met andere weerstandswaarden. Ik koop wel een regelbaar weerstandje van zo'n 15KOhm en soldeer deze op mijn KT7. Ik regel hem dan langzaam terug tot mijn computer niet meer wil opstarten, en weet direct wat mijn max. te behalen voltage gaat worden!.

Nu, die 1100Mhz zal nu wel gaan lukken als die voltage nog wat omhoog kan gaan. Ik bedoel, met FSB tweaking is 1070/1080MHZ stabiel, dus waarom niet die extra 20Mhz meer?

Twee dingen..

Die regelbare weerstand.. zet er dan een weerstand mee in serie, 10K of zo. Het schijnt dat 10k echt niet werkt, dan schakelt de beveliging in. Als je namelijk per ongeluk het regelaartje de verkeerde kant op zit is de boel echt heel erg kapot. Kleine moeite, kost niets, maar wel een hoop zekerheid!! :P

Enneh.. welke VXD meldingen ? Er zijn er een paar die slaan op de drvwx.vxd bestandjes. Die worden in \WINDOWS\SYSTEM\IOSUBSYS geinstalleerd. soms..
Dit zijn drivers van Seagate die bij windows zitten voor backuppen over de Parallelle poort. Als je die dus in die dir ziet (DRVW*.VXD), gooi ze dan gewoon weg of verplaats ze (Wel zo veilig als je per ongeluk teveel weggooit)

Verder zijn het vaak gewoon brakke drivers van de diverse kaarten.. je kunt zien welke als je 1 voor 1 kaarten verwijdert tot de melding weg is. Tenzij het de Video kaart is of dingen op het mobo natuurlijk.....

of |:( je staat gewoon boven wat de CPU echt kan te werken... kom je echt niet doorheen... ;(

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 19:37
Ik heb precies hetzelfde probleem, 1080 wil wel, multiplier 11 (11x100) wil niet en hoger dan 104fsb ook niet :(

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-05 21:34

Nessuno

io sono nessuno

zet hem eens op 10x110 mhz fsb dan werk hij wel :)

Na rose e cient spin

Verwijderd

Topicstarter
Goed om te weten dat 10KOhm de limiet is om te weten wat mogelijk is met mijn mainboard mod. Zal er zeker een voor die regelbare weerstand solderen om zeker te zijn. Thanks al lot!

Tevens zal ik die VXD error wel eens noteren. Het is volgens mij altijd dezelfde?? en daarna reset... Maar deze heeft volgens mij niet te maken met die seagate files of mijn hardware. op lagere sneleheden doen ze het altijd perfect!

Verwijderd

Topicstarter
Ps. FSB overclokken werkt gewoon niet lekker op een Abit KT7. max. 104Mhz kan nog redelijk stabiel zijn, maar als ik teveel qwak3 draai dan loopt hij vast. Eigenlijk is 100 en max 101MHZ het uiterste dat die gecastreerde via KT chipset kan hebben en dattie 100% stabiel blijft.

Daaraom wil ik naar 11x100Mhz toe, ipv. 10,5x100Mhz!!!

Hoe dan ook het zal me lukken. Anders stap ik dan toch definitief over op Linux....
Pagina: 1