AOpen AK77 Pro condensatoren

Pagina: 1
Acties:
  • 466 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• R-Alph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-03 20:18
Ik heb hier voor me een AOpen AK77 pro moederbord liggen die niet wou opstarten omdat er iets met het geheugen aan de hand was.

Ik heb het systeem deels uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. De piepjes bij het opstarten bleven helaas.

Nu viel me aan de condensatoren op dat deze een beetje aan het lekken waren.

Ik heb in de FAQ hier wel over gelezen. Zou dit eventueel te maken hebben met de problemen met het geheugen?

Even wat foto's voor verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/shunt/Copy%20of%20PICT0032_resize.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/shunt/Copy%20of%20PICT0033_resize.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/shunt/Copy%20of%20PICT0034_resize.JPG

Klikbaar :)

[ Voor 19% gewijzigd door R-Alph op 29-03-2006 11:53 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Dit heeft waarschijnlijk niets met het geheugen te maken. De kans is groot dat het systeem weer goed draait als je de condensatoren vervangt met nieuwe exemplaren. Uiteraard moeten die nieuwe condensatoren wel dezelfde waardes hebben als de huidige :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Zelfde waardes" is ook relatief - zelfde capacteit (uF) is een must, maar voltage mag ook hoger zjin.

Dus als je bjiv. 1500uF 6.3V condensatoren hebt dit kapot zijn, kun je rustig 1500uF 10V condensatoren gebruiken, maar 2200uF 6.3V gaat niet (stabiel) werken.

Oslik blyat! Oslik!

• R-Alph
Thandor schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 12:16:
Dit heeft waarschijnlijk niets met het geheugen te maken. De kans is groot dat het systeem weer goed draait als je de condensatoren vervangt met nieuwe exemplaren. Uiteraard moeten die nieuwe condensatoren wel dezelfde waardes hebben als de huidige :)
Als de condensatoren niets te maken hebben met het geheugen denk ik dat de geheugenbanken gaar of kapot zijn.

Er is namelijk een reepje vrij nieuw. Die werkt als ik hem alleen er in zet ook niet.

Als ik de condensatoren wil gaan vervangen denk ik dat ik beter een nieuw mobo kan kopen. Aangezien een nieuw exemplaar rond de 30 euro kost met deze socket.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Die elco's verzorgen ook de spanning voor de geheugen dimm's, dus 99.9% kans dat dat moederbord geweeon werkt na vervangen van de elco's :)
En moederborden met rotte elco's doen echt extreem vaag. Is geen pijl op te trekken.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

R-Adioactive schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 12:38:
[...]

Als de condensatoren niets te maken hebben met het geheugen denk ik dat de geheugenbanken gaar of kapot zijn.

Er is namelijk een reepje vrij nieuw. Die werkt als ik hem alleen er in zet ook niet.

Als ik de condensatoren wil gaan vervangen denk ik dat ik beter een nieuw mobo kan kopen. Aangezien een nieuw exemplaar rond de 30 euro kost met deze socket.
Dit lees je verkeerd...

Thandor geeft aan dat als je brakke condensatoren hebt, de foutmeldingen waarschijnlijk niet door je geheugen veroorzaakt worden.

En nieuwe condensatoren kosten exact niets (bijna alle fabrikanten leveren ze gratis als je ze een mailtje stuurt, aangezien het een bekend fabricagedefect is, zie in dit geval www.aopen.nl) - dus niet geschoten, altijd mis, die EUR 30 kun je altijd achteraf nog eraan verspillen als het niet lukt.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 29-03-2006 12:47 ]

Oslik blyat! Oslik!

• R-Alph
Hij doet inderdaad heel vaag.

Zodra ik de stroom er af haal. Beide geheugen modules er uit haal, er weer in zet en de pc opstart geeft hij geen signaal (ook geen beeld maargoed).

Zet ik het systeem daarna weer uit en aan krijg ik het bekende piepje dat er iets mis is met het geheugen.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ga er nou gewoon maar van uit dat die elco's dood zijn ;)
Zie hier: Project Florida - A motherboard is reborn voor elco soldeer tips :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• R-Alph
dion_b schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 12:47:
[...]

Dit lees je verkeerd...

Thandor geeft aan dat als je brakke condensatoren hebt, de foutmeldingen waarschijnlijk niet door je geheugen veroorzaakt worden.

En nieuwe condensatoren kosten exact niets (bijna alle fabrikanten leveren ze gratis als je ze een mailtje stuurt, aangezien het een bekend fabricagedefect is, zie in dit geval www.aopen.nl) - dus niet geschoten, altijd mis, die EUR 30 kun je altijd achteraf nog eraan verspillen als het niet lukt.
Sorry. Inderdaad verkeerd gelezen.

Ik zal AOpen eens mailen. Eens kijken of ze iets opsturen en of mijn soldeerkunsten dermate goed zijn dat het moederbord daarna gaat werken :+

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Condensatoren zijn zowat de makkelijkste dingen denkbaar om te solderen - enige waar je op moet letten is polariteit (dus + bij + en - bij -), maar dat is makkelijk zat aangezien zowat ieder mobo op aarde een wit halfrondje bij - en een doorzichting (zwarte) bij + heeft, en de condensatoren allemaal een streep bij - hebben.

Edit:
Polariteiten omgewisseld (al blijft het streep-bij-streep)

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 29-03-2006 23:26 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

dion_b schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 16:09:
Condensatoren zijn zowat de makkelijkste dingen denkbaar om te solderen - enige waar je op moet letten is polariteit (dus + bij + en - bij -), maar dat is makkelijk zat aangezien zowat ieder mobo op aarde een wit halfrondje bij + en een doorzichting (zwarte) bij - heeft, en de condensatoren allemaal een streep bij + hebben.
Zullen we het andersom doen Dion_b ;)
Dat witte halfrondje zit bij de min pool van de condensator ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Atlas schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 16:17:
[...]

Zullen we het andersom doen Dion_b ;)
Dat witte halfrondje zit bij de min pool van de condensator ;)
Pardon :?

http://www.vonwentzel.net/ABS/Repair/PSupplyCloseUp2.jpg

Edit:
Loze URL met zelfde misvatting die ik had; streep is min, niet plus, witte halfrond is min, niet plus, maar het blijft streep-bij-vlak.

Zie ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/Electrolytic_capacitor
The correct polarity is indicated on the packaging by a stripe with minus signs and possibly arrowheads, indicating the lead that should be more negative than the other.

[ Voor 40% gewijzigd door dion_b op 29-03-2006 23:29 ]

Oslik blyat! Oslik!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:54

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb hier een MS-6309 Lite waarop ik afgelopen week vijf condensatoren heb vervangen, en als ik de plus op dion_b's witgekleurde vakjes had gezet, deden ze toch mooi allemaal boem :P Op deze plank is het witte vlak echt 100% zeker de min pool.

Hier stond een dode link.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

strandbal schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 22:33:
Ik heb hier een MS-6309 Lite waarop ik afgelopen week vijf condensatoren heb vervangen, en als ik de plus op dion_b's witgekleurde vakjes had gezet, deden ze toch mooi allemaal boem :P Op deze plank is het witte vlak echt 100% zeker de min pool.
Nee, want ik had beide polariteiten (cap + bord) verkeerd, dus netto toch de juiste orientatie, niks boem (vandaar dat ik al lange tijd met mijn misvatting heb kunnen leven, aangezien het wel werkt).

Maar goed:
*schaam* *schaam* *schaam*

Oslik blyat! Oslik!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

PRUTSER :*

Pagina: 1