Toon posts:

[2003/DC] Access bestand openen vanaf server lukt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 2.277 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede Tweakers,

Op ons bedrijf hebben we een Windows Server 2003 server draaien als domein controller. Op deze DC loggen alle gebruikers in en krijgen een G: schijf. Dit is hun homedirectory. Ook de mijn documenten word verwezen naar deze G: schijf. Op de G: schijf hebben de gebruikers volledige rechten. Wanneer de gebruikers nu een Access bestand willen openen krijgen ze de volgende melding:

1. Eerst komt de melding van Windows XP SP2 met een beveiligingswaarschuwing. Dus de vraag of ik het bestand echt wil openen.
2. Hierna opend Access en krijg ik de melding: Dit bestand kan niet in Access worden geopend. Het bestand bevindt zich buiten uw intranet of op een niet-vertrouwde site. Omdat er beveiligingsproblemen kunnen optreden, wordt het bestand niet in Microsoft Access geopend.

Als ik het bestand op de lokale computer set kan ik hem wel openen.

Wat heb ik gevonden:
Wanneer ik met Google de foutmelding intyp krijg ik veel gevallen van website's. Dit is hier niet het geval. Verder vond ik deze melding her en der wel maar dan was de oplossing daar om de rechten goed te zetten. Deze staan hier zeker weten goed. Volledig beheer en ook door gedrukt naar beneden.

Op de website van Microsoft is hier niks over te vinden. . .

Iemand een idee?
Alvast bedankt!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Welke foutmelding krijg je exact in punt 1? :)
Gebruik je wel de hostname van de computer en niet het ip address? :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja het staat op DNS naam, dus dat kan het niet zijn.

Hier een plaatje van de eerste melding als ik een Access bestand open:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/wtheiner/acces_probleem/acces_probleem01.JPG

Hier een plaatje van de foutmelding die ik in Access krijg:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/wtheiner/acces_probleem/acces_probleem02.JPG

Hier een plaatje van de ingestelde rechten (Die ook doorgedrukt zijn naar beneden):
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/wtheiner/acces_probleem/acces_probleem03.JPG

• elevator
  • Niet online

elevator

Je werkt met een single label domain wat dus problemen kan veroorzaken - ik vermoed dat dit in jouw geval dit probleem veroorzaakt :)

Je kan eens proberen je hostname in je Internet Explorer security zones toe te voegen onder de "Intranet" zone :)

Verwijderd

Vorige week hetzelfde probleem gehad.
Het tweede probleem kan je oplossen via de Internet-opties in IE:
-Ga naar "Beveiliging", "Lokaal Intranet", "Websites", "Geavanceerd"
-Typ het pad (\\computernaam\sharenaam) waar het access-bestand zich bevindt en voeg het toe aan de zone.
Dit zou moeten werken.

Verwijderd

Die G-schijf kan een 'gebakken lucht' schijf zijn zeg maar.

Gebruik eens Terminal Services als je daar de mogelijkheid voor hebt, met een server-Access-licentie en benader dan eens de echte schijf.

Mocht dat niet kunnen, zoek dan eens op andere schijven waar de Access-databases precies staan; meestal zijn dat niet de F-G-H-I etc schijven maar gewoon ergens op D.

Verwijderd

Topicstarter
Gelukt! Thx.

Ik heb dc-veghel.muntelaar toegevoegd aan Lokaal intranet bij de instellingen van IE.
Niet het hele pad, puur dc-veghel.muntelaar.

Bedankt voor de hulp.

• elevator
  • Niet online

elevator

Toch zou ik je aanraden om ook eens te kijken naar de opzet van je domain - die is eigenlijk niet goed gedaan :)

Verwijderd

Hoe worden de netwerkschijven gemapt in jullie organisatie?
Op FQDN? Dan ontstaan inderdaad namelijk problemen bij het starten van Access applicaties, en ander soortige databaseomgevingen.

Dus kortgezegd: Onze domeinnaam is BLOMER.COM
Er is een share op de D schijf van onze fileserver (FS01.BLOMER.COM) die heet DOCS
Zodra ik daar een schijfletter aan wil koppelen moet het volgende commando uitgevoerd worden (liefst via een inlogscript, in de map NETLOGON)

net use S: /del
net use S: \\fs01\docs /p:no

en dus NIET:
net use S: /del
net use S: \\fs01.blomer.com\docs /p:no

Ik heb dit zelf namelijk vernomen.

Groeten Maarten

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Tja het probleem is allang opgelost, en het lijkt me dat de voordelen van op FQDN mappen groter in getalen zijn dan de nadelen. Wat denk je dat je post een half jaar na de oplossing nog toevoegt?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

ik heb dit probleem ook
hoe weet k wel pad t is.
bij mij staat er van C:\hro

• elevator
  • Niet online

elevator

Open maar even je eigen topic hierover westrtp - let op dat je in dat topic voldoet aan de eisen voldoet zoals we die op GoT stellen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.