2.5" externe HD op 1 of 2 USB poorten?

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
Ik heb enkele dagen geleden een laptop HD gekocht en in een externe behuizing gestoken.
op die behuizing zitten 2 USB connectoren 1 voor data + power en 1 voor extra power.

Nu werkt de HD ook als ik enkel die van power + data insteek en de extra power uitlaat.

De hd is een WD800 Scorpio er staat op 5V dc ~0.50A
nu geeft 1 usb poort bij mijn weten net 5V ~ 0.50A

Mijn vraag: Maakt het uit dat ik 1 usb poort gebruik ipv 2? Kwestie dat de electronica in de behuizing ook nog stroomvraagt. Of heb je op die 0.5A van de USb poort ook nog een behoorlijke veiligheidsmarge?

"If it works, don't fix it"

Verwijderd

Nou, als je het schijfje eens flink belast door er bijvoorbeeld files naar te kopieren, en de data staat dan ook netjes op je laptop-hardeschijf ( wel controleren door openen) dan hoef je je nergens druk om te maken. Dat kabeltje is voor de "dorstigere" harde-schijven.

Ik heb ook en laptop harde-schijf in een externe behuizing en heb het kabeltje ook nog nooit gebruikt of nodig gehad op andere PC's.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2006 02:17 ]

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
voor zover ik weet heeft dat tweede kabeltje een andere reden; sommige laptops bijv leveren om de accu te sparen minder stroom op de usb-poorten. met het powerkabeltje kan je dan uit twee poorten parallel stroom trekken zodat de poorten tezamen voldoende energie leveren. op een normale desktop kan je in 99% van de gevallen toe met alleen 1 kabeltje

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

mijn IBM Travelstar 10GB diskje is ook 0.5A en werkt perfect zonder extra powervoorziening in een 2.5" USB case... helaas leveren niet alle USB poorten de beloofde 0.5A dus dan is extra power nodig.
0.5A is trouwen toch max amps? idle is een diskje toch zuiniger? (rond de 0.2 a 0.3 A)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb zo'n behuizing van 19,95, en daar zat een usbkabel bij, en een losse adapter (5V)
Maar deze nog nooit hoeven gebruiken, en heb er 3 van in gebruik op diverse laptops & pc systemen

Ligt eenbeetje aan de configuratie denk ik, hoeveel stroom wil de HD & kan het systeem leveren...

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2024
Dus als ik het goed begrijp is het veilig om 1 kabeltje te gebruiken kwestie van niets in de PC of in de HD te frituren?

"If it works, don't fix it"

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

deleenheir schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 02:28:
Dus als ik het goed begrijp is het veilig om 1 kabeltje te gebruiken kwestie van niets in de PC of in de HD te frituren?
klopt.
als er niet voldoende juice is, spint de disk gewoon niet op.
op mijn usb case gaat het ledje dan constant knipperen.

• Angels2
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03-2025
Bijna alle 2,5inch hdd's gebruiken (zeker bij het opstarten) meer dan de 500mA die een normale USB poort levert. Dikwijls zijn pieken tot bijna 1000 mA te meten. Bij gewoon gebruik valt het wel mee.

Als de geleverde spanning te weinig is, dan zal in veel gevallen de hdd niet opstarten. Je hebt dan zeker extra stroom nodig. Als je dan de 2e usb kabel mee gebruikt, maar die zit op dezelfde usb bus, dan zal dat niet veel helpen (want ze verdelen die 500mA over de twee).

Als je USB het wel levert, dan ga je soms zwaar over de specificatie hiervan en bestaat de kans dat je je southbridge opblaast. Dus indien mogelijk wel de meegeleverde voeding gebruiken, dan belast je je pc niet meer dan nodig.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Angels2 schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 14:12:
Bijna alle 2,5inch hdd's gebruiken (zeker bij het opstarten) meer dan de 500mA die een normale USB poort levert. Dikwijls zijn pieken tot bijna 1000 mA te meten. Bij gewoon gebruik valt het wel mee.

Als de geleverde spanning te weinig is, dan zal in veel gevallen de hdd niet opstarten. Je hebt dan zeker extra stroom nodig. Als je dan de 2e usb kabel mee gebruikt, maar die zit op dezelfde usb bus, dan zal dat niet veel helpen (want ze verdelen die 500mA over de twee).

Als je USB het wel levert, dan ga je soms zwaar over de specificatie hiervan en bestaat de kans dat je je southbridge opblaast. Dus indien mogelijk wel de meegeleverde voeding gebruiken, dan belast je je pc niet meer dan nodig.
er is nagenoeg nooit een meegeleverde voeding bij een 2.5" case.
daarnaast blaas je je southbridge echt niet op. hooguit de interne zekering van de USB.

Pagina: 1