Toon posts:

hoe groot dvd-film

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een DVD film van zeg maar 1,5 uur, houveel GB neemt die nou in als je die ongecomprimeert naar je hd kopieerd? Ieredeen roept wel van veel ruimte, maar ik heb nergens exacte cijfers gezien. Ik heb een lege partitie van 4.4 GB is dat groot genoeg? (voor compressieopslag andere partitie beschikbaar)
Ik kan 't ook wel streaming gaan encoden, daar is me pc snel genoeg voor, maar ben toch benieuwd hoeveel dat nou inneemt

• Majestic
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-01-2024

Majestic

Neerlandici.

Verschilt een klein beetje per DVD. Zo heb ik nu Jerry Maguire op m'n HD staan. Film duurt 135 minuten. Neemt ca. 4,5 GB aan ruimte in beslag.

Gisteren had ik Bad Boys op m'n Harde schijf staan 114 min. maar iets van 6 GB.

Die 4,4 gb is dus in de meeste gevallen niet voldoende

Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.

Verwijderd

De grootte van de VOB files van een DVD is naast de lengte van film, ook afhankelijk van hoeveel verschillende geluidssporen (talen) er op de DVD aanwezig zijn evenals het aantal ondertitels.
Je zal zien dat over het algemeen een Regio 2 DVD groter is dan een Regio 1 DVD. Dit komt omdat Regio 2 [Europa] meestal meerdere talen geluidssporen en ondertitels bevat in tegenstelling tot een Regio 1 [USA], waar vaak niet meer dan 1 of 2 talen geluidssporen en/of ondertitels in zitten.
Maar je kan via de Explorer even kijken hoe groot de VOB-files zijn en je weet hoe groot de film is. De film VOBjes staan in de 'Video_ts' directory van de DVD schijf en zijn te herkennen aan een zelfde begin nummer met daarachter een opeenvolgende getal. Deze Vobjes kunnen niet groter zijn dan 1Gb dus vandaar dat het niet een grote file is. Voor een film van 1,5 uur kan je toch wel minstens 4Gb verwachten.

GrTnX Corleone

Verwijderd

Wat bedoel je met 'ongecomprimeerd'???
Het video-materiaal is nl. al MPEG2-gecodeerd.

Zoals het op de DVD staat (met MPEG2) kan het max. 17 GB zijn. In dat geval praat je over een dubbelzijdige DVD van 2x 8,5 GB...
Trouwens, als 135 minuten overeenkomt met 4,5 GB dan komt 90 minuten overeen met ongeveer 3,1 GB en zou je het dus WEL redden...
Bovendien kan je natuurlijk altijd nog wat sterkere compressie er overheen gooien waardoor het alleen maar minder ruimte inneemt, denk hierbij aan VCD.

Als je het filmpje echter ongecodeerd hebt dan kan je ongeveer 10 min. op de DVD zetten, reken maar na:
-beeldformaat DVD= 720x576 pixels
-25 plaatjes per seconde
- 3 bytes per pixel
- per seconde wordt dat dus 720 x 576 x 3 x 25= 31.104.000 oftwel 29,7 MB
- tien minuten is dan ongeveer 10 x 60 x 29,7
17820 MB, dus ca. 17 GB

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 24 januari 2001 18:57 schreef brambo9000 het volgende:
Wat bedoel je met 'ongecomprimeerd'???
Het video-materiaal is nl. al MPEG2-gecodeerd.
-------------
Was een beetje fout uitgedrukt ja, maar ik bedoelde ermee gewoon 1:1 DVD/HD copy.
Toch maar iets met me partities gaan schuiven.
thanx voor de repley's

• PM
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-12-2022

PM

even voor de duidelijkheid.

er bestaan geen dvd's van 17gb(tenminste, dat hebben ze mij afgelopen week op een seminar verteld)

men kan dubbellaags dvd's maken, en dubbelzijdige dvd's, maar er zijn nog geen dubbelzijdige dubbellaags dvd's in de praktijk. Wel in testlabs enzo, maar nog niet te koop. Een dvd is dus zowieso maar maximaal 8 gig of 9 gig

Laten we lekker link gaan doen...

Pagina: 1