Normale koptelefoon op USB poort

Pagina: 1
Acties:
  • 1.705 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eduardtee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-01 12:18
Wellicht een stomme vraag, maar ik heb op GoT en via google nog niets kunnen vinden dat mij op weg helpt:

De gewone stereo-output van m'n geluidskaart lijkt een beetje kapot te zijn, aangezien twee koptelefoons hierop aansluiten krakend en bas-loos geluid geven.
Nu wil ik geen nieuwe geluidskaart kopen, maar m'n gewone koptelefoons gebruiken door ze bijvoorbeeld aan te sluiten op een USB poort via bijvoorbeeld een adapter.

Bestaat zoiets, of kan ik op een andere manier het geluid uit m'n PC halen, zonder m'n geluidskaart te vervangen, maar wel gebruik te maken van bestaande (stereo)-koptelefoons?

• killerbee17
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-06-2024
Er zijn usb geluidskaarten. Dan heb je dus eigenlijk wat jij noemt een adaptor voor je koptelefoon.

wwweet ik veel...

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-02 20:18
Je kan een USB-koptelefoon aanschaffen. Maar als je geluidskaart in puin ligt vraag ik me af of die USB-poort wel een kraakhelder geluid geeft.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:40

voodooless

Sound is no voodoo!

eduardtee schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 23:27:
De gewone stereo-output van m'n geluidskaart lijkt een beetje kapot te zijn, aangezien twee koptelefoons hierop aansluiten krakend en bas-loos geluid geven.
Dat is normaal. Zo'n output is niet bedoelt om een koptelefoon op aan te sluiten, laat staan twee stuks. Op deze manier overbelast je de output buffer van je kaart. Logisch dat het gaat kraken en de bass vrijwel niet aanwezigis.

Wat jij nodig hebt is een hoofdtelefoonversterker!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• eduardtee
USB geluidskaart klinkt als de meest voor de hand liggende optie. Is er alleen niet een goedkopere, compactere optie waarbij de techniek die bijv. in een usb-headset zit verwerkt in een los adaptertje te koop is en ik hier mijn gewone koptelefoon kan inpluggen?

Overigens is m'n geluidskaart niet helemaal naar de knoppen (hoop ik), maar zit het meer in het output-gaatje...

• eduardtee
deepspace schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 23:34:
[...]

Dat is normaal. Zo'n output is niet bedoelt om een koptelefoon op aan te sluiten, laat staan twee stuks. Op deze manier overbelast je de output buffer van je kaart. Logisch dat het gaat kraken en de bass vrijwel niet aanwezigis.

Wat jij nodig hebt is een hoofdtelefoonversterker!
Sorry voor verwarring: heb geen splitter er tussen gezet, maar heb achtereenvolgens mijn koptelefoons getest op de output van m'n geluidskaart.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ook een enkele koptelefoon is daar niet voor bedoelt. Om het echt te testen moet je een line bron gebruiken, zoals een speakerset of een versterker.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

eduardtee schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 23:35:
USB geluidskaart klinkt als de meest voor de hand liggende optie. Is er alleen niet een goedkopere, compactere optie waarbij de techniek die bijv. in een usb-headset zit verwerkt in een los adaptertje te koop is en ik hier mijn gewone koptelefoon kan inpluggen?
Dat _is_ een USB-geluidskaartje :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Je kan niet zo maar een adaptertje kopen hiervoor.
Die USB poort weet echt niet dat jij er een koptelefoon op aan sluit, als daar niet een signaaltje voor wordt meegestuurd. In ieder verloopkabeltje waarmee je een niet-USB apparaat op een USB poort kan aansluiten, zit een stukje electronica wat de USB-poort vertelt wat voor apparaat er wordt aangesloten. Bij simpele verloopkabels voor bijvoorbeeld een parallelle printer wordt er een parallelle poort emulatie geïnstalleerd enz...
Dus ook voor jou "adaptertje" zal een stukje omzetting moeten plaats vinden, dat wordt gedaan door een geluidskaart. Als je die adapter dus op een USB poort wilt aansluiten, zul je een USB geluidskaart moeten kopen, ben ik bang. Of gewoon een USB koptelefoon (daat zit die omvorming bij in).

• eduardtee
deepspace schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 23:39:
Ook een enkele koptelefoon is daar niet voor bedoelt. Om het echt te testen moet je een line bron gebruiken, zoals een speakerset of een versterker.
Huh? Meen je dit serieus? Die gewone stereo-output van m'n geluidskaart is niet bedoeld om koptelefoons op aan te sluiten, maar alleen speakersetjes of versterkers?
Dit heb ik nl. nog nooit gehoord...

Voor anderen: ik zal me dan maar moeten verdiepen in een USB geluidskaart, vrees ik... kijken hoeveel geld dat me nu weer gaat kosten :(

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

eduardtee schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 23:42:
Huh? Meen je dit serieus? Die gewone stereo-output van m'n geluidskaart is niet bedoeld om koptelefoons op aan te sluiten, maar alleen speakersetjes of versterkers?
Tuurlijk meen ik dat serieus! Die arme opampjes hebben een veel te hoge output impedantie en kunnen veel te weinig stroom leveren op de lage impedanties van koptelefoons.

Dus het kan soms wel redelijk werken, maar het is absoluut niet aan te raden.

• eduardtee
Ben geen echte tweaker en heb maar een 6-je gehaald bij m'n eindexamen natuurkunde, zo'n 10 jaar geleden... maar ik neem aan dat het waar is, wat je zegt.

Ik zal m'n output dan nog wel even checken met een speakersetje, maar voor m'n headphones moet ik dan blijkbaar op zoek naar een externe geluidskaart :(

Ik vraag me alleen wel af hoe men dan enkele jaren geleden deed, toen er nog relatief weinig externe geluidskaarten op de markt waren en men wel via de koptelefoon naar games/muziek wilde luisteren...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Een externe kaart heeft hetzelfde euvel. Ik moet er dan wel bij zeggen dat niet iedere geluidskaart het even slecht doet. Sommige USB kaarten hebben ook gewoon een uitgang die wel echt geschikt is voor een koptelefoon.

Kijk, het kan allemaal wel direct op de kaart, maar zodra je het volume omhoog draait begint de ellende meestal.

Maar als je een speakerset hebt met een koptelefoonaansluiting, of een versterker die dat heeft, dan ben je er natuurlijk ook :)

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 28-03-2006 23:53 ]

• eduardtee
Okay, dus voor de gewone leek (die ik ben), behoort het aansluiten van de koptelefoon direct op de geluidskaart tot de "gewone" opties?
Ik ben op dit moment nog ah zoeken naar wat kostentechnisch het meest handige is...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

eduardtee schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 00:02:
Okay, dus voor de gewone leek (die ik ben), behoort het aansluiten van de koptelefoon direct op de geluidskaart tot de "gewone" opties?
Yep, iedereen doet het, en zal het blijven doen.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

deepspace schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 00:21:
[...]

Yep, iedereen doet het, en zal het blijven doen.
Indeed!
Maar als diezelfde idereen verwacht dat je hoofdtelefoon dan 80dB aan herrie maakt zonder dat de geluidskaart over de pis gaat, dan hebben ze het nog niet begrepen.

Ik denk dat de TS inderdaad gewoon een hoofdtel. versterkertje nodig heeft, of een extern speaker setje met een hoofdtel. aansluiting.
Een USB geluidskaart zal het net zo goed / slecht doen als een andere geluidskaart, daar ligt de oplossing dus niet in voor de TS. (Tenzij z'n geluidskaart werkelijk stuk is natuurlijk)

Alles kan stuk.

• MauriX
  • Laatst online: 10-05-2022
@TS
Makkelijk te testen is even een versterker erop aan te sluiten, of nog beter een setje actieve pc speakertjes. Als het geluid dan nog als diaree klinkt, dan is idd je soundcardje opgerookt.

Versterker kan ook, dan daar even je koptelefoon op aansluiten en het moet werken.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Je zou eens moeten kijken naar een USB geluidskaartje MET hoofdtelefoon versterker, volgens mij zijn die er zat. Ik heb er zelf een Echo Indigo, maar dat is een vrij dure. Er zijn ook goedkopere die prima geluid geven, Turtle Beach Audio Advantage Micro bijvoorbeeld.

• Motabeatz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05-2025

motabeatz.com

Verwijderd

deepspace schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 23:34:
. Zo'n output is niet bedoelt om een koptelefoon op aan te sluiten, laat staan twee stuks.
Wat oudere geluidskaartjes hadden vaak wel een licht versterkertje om direct onversterkt boxjes te kunnen aansluiten. (bijv 1 Watt output)
Met jumpers kon dan op de kaart gekozen worden voor line-level of via versterker.

Volgens mij is dat uit de mode geraakt bij introductie van 4.0 en 5.1 kaartjes

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Ik zou gewoon een nieuwe geluidskaart aanschaffen. Desnoods 2ehands voor 15euro.

En het is kolde, ik heb verscheidene geluidskaarten pci en op het moederbord gehad, allen werkte goed met een headset op!

Dat met de impedantie kan best waar zijn, maar valt denk ik zwaar mee. Jouw geluidskaartje of de aansluitingen ervan zijn gewoon brak(geworden).

Verwijderd

Heb hier met een Creative Audigy jarenlang een koptefeoon direct aangesloten gehad zonder enkele problemen. Ook op LAN's met maximale output. Hoeft geen probleem te zijn dus

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Hoeft niet, kan wel. Kolder is het zeker niet.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:10

DaRoot

Some say...

Wat deepspace zegt is inderdaad geen kolder. Wat tegenwoordig wel veel voorkomt, is dat die standaard headsets vrij hoge impedantie hebben voor de speakers erin. Wat er voor zorgt dat het nog wel enigszins klinkt. Maar ik zou er inderdaad niet snel een 32ohms koptelefoon achter doen.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• eduardtee
Geniaal! Da's precies wat ik zoek qua prijs, formaat en complexiteit! Het is natuurlijk datgeen wat anderen ook al hebben aangedragen (externe geluidskaart incl. koptelefoonversterker), maar da's echt wat ik in gedachten had. Top!

Voor de audiofielen onder ons: ik heb een Sennheiser PX100 als test erop aangesloten en deze gaf ook krakerig geluid of zelfs geen geluid, terwijl die op m'n Ipod wel gewoon goed werkt...

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Die PX100 heeft een impedantie van 32 ohms. Da's laag, en kan inderdaad teveel blijken voor je geluidskaart. Heb je al eens een versterker plus speakers op je geluidskaart aangesloten? Via de Line-in dus? Als dat ook kraakt, en vervorming geeft, is óf je geluidskaart stuk, óf je hebt digitale vervorming (of hoe je het ook wilt noemen). Dit laatste zou moeten verdwijnen door je regelaars onder Windows iets naar beneden te draaien.

• eduardtee
Zoals ik al eerder heb aangegeven wil ik zoals ook jij aandraagt, mijn luidsprekers erop aansluiten (HK Soundsticks II) om te kijken of ie nu echt dood is...
Maar hoe dan ook heb ik zo'n USB-soundcardje nodig, omdat ik m'n speakers in m'n slaapkamer wil houden voor slaapmuziekjes en ik niet veel achter m'n computer zit tenzij ik m'n Itunes op orde wil brengen (waarbij ik dan m'n koptelefoontje wil gebruiken).

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Ok, wel duidelijk, maar waarschijnlijk kun je dan dezelfde trammelant krijgen als je op zo'n USB geluidskaart een laag-ohmige koptelefoon aansluit..

Pagina: 1