Toon posts:

Olympus vs Canon - Mening? + hulp

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!
Ik ben op zoek naar een digitale camera.
Ik heb nu twee camera's gevonden die aan mijn eisen voldoen, dit zijn de Olympus µ 700, en de Canon Powershot A620. Allebei rond de 7 megapx en qua stats en prijs liggen ze dicht bij elkaar. Iemand ervaring met een van twee? Ik hoorde dat Olympus een onhandige geheugenkaart heeft oid? Vergeef mij m'n onwetendheid, zou graag advies willen.
Alvast bedankt.

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

De Olympus gebruikt een XD geheugenkaart, is iets minder gebruikt dan de SD die de Canon gebruikt. De kaartjes zijn in een normale fotozaak (XD dus) iets duurder, maar dat scheelt niet veel.

Heb zelf met allebei al mogen spelen (werk in een fotozaak...) en vind de Olympus wel een leuke, ziet er nog leuk uit ook, kwa prestaties zijn ze wel ongeveer gelijk. Kies de mooiste ;)

Gruwelijk gejatte Icoon!

Verwijderd

Topicstarter
Dus qua kwaliteiten doen ze niet aan elkaar onder denk jij? Toen je in die zaak werkte, welk merk werd er meer verkocht? thanks 4 the advise!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 08:41

Nik

Koop er één met SD. Lekker goedkoop, en veel minder problemen als met XD. XD kaartjes geven veel format problemen. Dit is slechts puur op ervaring hoor... Wellicht heeft iemand een andere ervaring...

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-01 14:48
proller schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 12:26:
Koop er één met SD. Lekker goedkoop, en veel minder problemen als met XD. XD kaartjes geven veel format problemen. Dit is slechts puur op ervaring hoor... Wellicht heeft iemand een andere ervaring...
Klopt, verder zijn SD kaarten veel sneller, handig bij 7 megapixel. En heb je van die handige kaarten met USB-connector ingebrouwd. Capaciteit gaat ook veel verder en stroomverbruik is volgens mij ook iets lager. Dus ik zou voor toestel met een SD kaart gaan.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 12:23:
welk merk werd er meer verkocht? thanks 4 the advise!
ach, de telegraaf is de meest verkochte krant in nederland, dus of je aan dat soort cijfers wat hebt...
proller schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 12:26:Lekker goedkoop, en veel minder problemen als met XD.
met de nieuwste generatie XD kaarten doen de problemen zich niet tot nauwelijks nog voor.

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:25
Heb zelf een A620, ben er zelf zeer tevreden over.
met de andere camera heb ik geen ervaring, dus kan eigenlijk niet zeggen welke beter is.

maar de A620 is zo ie zo wel een leuke camera, dus hier doe je volgens mij geen miskoop aan

Verwijderd

Topicstarter
[quote]lateef schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 12:43:
[...]

ach, de telegraaf is de meest verkochte krant in nederland, dus of je aan dat soort cijfers wat hebt...

1-0 :)

Ok, maar die kaart dus, ik had zelf bedacht dat ik wanneer de kaart volstaat de camera met een usbkabel met een computer connect, dat hij dan de foto's eraf haalt en dat ik ze dan zelf op mijn mp3speler/40gb harde schijf schuif. Dat kan hij toch wel? of moet ik dan zo'n andere kaart.

Verwijderd

Welnee, beide typen geheugenkaarten voldoen voor jouw eisen. Beide kun je middels een USB kabel of een eventuele externe kaartlezer uitlezen naar de computer. Verschil in snelheid tussen beide kaartjes hangt erg veel af van de gebruikte kaarten (ik durf er in ieder geval geen uitspraak over te doen). Ik zou de prijs van het kaartje gewoon meenemen in de aanschaf van de camera. Je kiest zo uit twee totalen.

Wat betreft de camera's die je hebt benoemd wil ik je graag wijzen op de grote verschillen tussen deze camera's. Ze vallen niet in het zelfde segment, en ik laat klanten altijd eerst een keuze maken in welk segment zij een camera zoeken. Zoek je een ultra compact of een gewone compact, wil je accu of batterijen, hoeveel zoom, welke instellingsmogelijkheden, etc.

De Olympus is in dit verhaal een 7 mp camera in het segment ultracompact. Heeft een accu, groot scherm, 3x optische zoom, standaard programma's, "leuk" design en heeft als sterk punt een all-weather behuizing.
De Canon is ee 7mp uit het segment compact. Werkt op 4x AA batterijen (oplaadbare batterijen zelf aanschaffen), 4x optische zoom, draaibaar schermpje en heeft heel veel instellingsmogelijkheden.

Verwijderd

Topicstarter
dank je. ultracompact en compact dus. ik wil er goede en mooie foto's mee maken, ik ga op reis dus de kaart moet niet te snel vol zijn, hij moet redelijk makkelijk in te stellen zijn, maar liefst wel met meerdere functies, als zwart-wit en sepia e.d. en ook landschap/actie/portret enz. dat kunnen ze volgens mij allebei wel. en qua prijsverschil is het geloof de canon die zo'n 50 euro duurder is.
ik kijk veel bij kieskeurig.nl om zo te vergelijken, maar wordt er niet al te veel wijzer van omdat ik de helft niet begrijp. een goede camera in een niet al te hoge prijsklasse. m. lastig he?

is het verschil groot tussen 3 en 4 x optische zoom??

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2006 18:44 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Een hoop ervaringen kun je vinden in de grote topics voor camera's onder de 250 euro en die van 250-500 euro. Inmiddels ben je behoorlijk uitgebreid geholpen, ondanks de wat magere topicstart. Ik denk dat je met een klein beetje zoeken op websites als dpreview en de ervaringen van de gebruikers hier op GoT toch zelf een keuze zult moeten maken. Ook kan ik je aanraden om eens beide camera's in een winkel vast te houden en wat foto's te maken. Daar heb je veel meer aan dan de mening van anderen.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.