Geheugen in pair op een Supermicro P4SCi ?

Pagina: 1
Acties:

• RS_Jelle
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-04 14:27
Op een Supermicro P4SCi moederbord hebben we momenteel al twee geheugenlatjes vastgeklikt zitten (een latje van 512MB en een van 1GB). Deze zijn van het type DDR400 niet-ecc. Dit zou nu nog uitgebreid moeten worden.

Volgens de website van Supermicro en onze leverancier moet het geheugen in pair staan. Volgens onze host en sommige anderen is dat niet noodzakelijk en kunnen we dus gerust slechts één latje bijplaatsen en dus niet in pair werken.

Heeft er iemand ervaring met dit bord, want wie moet ik nu geloven (al lijkt de site van Supermicro me wel de ideale bron) :9

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Een reepje van 512 icm een reepje van 1GB staan sowieso niet een pair volgens mij.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

lemming_nl schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 22:02:
Een reepje van 512 icm een reepje van 1GB staan sowieso niet een pair volgens mij.
Pair is gewoon twee afaik. Matched/identical pair is weer een ander verhaal.

Dit moederbord gebruikt de Intel E7210 chipset. In de handleiding daarvan staat onder andere:
Single-Channel DDR Configuration
Does not support mixed-mode / uneven double-sided DDR DIMMs.
Dual-Channel DDR Configuration - Lockstep
DIMMS must be populated in identical pairs for dual-channel operation.
Dus als ik dit zo zou moeten interpreteren zou ik concluderen dat het per 2 moet inderdaad. Maar officieel en officieus blijkt nog een wereld van verschil te zijn. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:23
De E7210 chipset op dat bord ondersteunt ook een single channel setup. Ook wanneer beide channels van (ongelijke of in aantal ongelijke) DIMM's worden voorzien, dit heet dan Virtual Single Channel. Dus er nog een DIMM bij plaatsen zou gewoon moeten werken, tenzij Supermicro dit in het BIOS tot een onmogelijkeid heeft gemaakt (maar dat denk ik eigenlijk niet) :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Abbadon schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 22:39:
De E7210 chipset op dat bord ondersteunt ook een single channel setup. Ook wanneer beide channels van (ongelijke of in aantal ongelijke) DIMM's worden voorzien, dit heet dan Virtual Single Channel. Dus er nog een DIMM bij plaatsen zou gewoon moeten werken, tenzij Supermicro dit in het BIOS tot een onmogelijkeid heeft gemaakt (maar dat denk ik eigenlijk niet) :)
Puur uit eigen interesse. Hoe interpreteer jij 'Does not support mixed-mode / uneven double-sided DDR DIMMs'? In het kader van: je kan nooit teveel weten. ;) :P

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• RS_Jelle
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-04 14:27
OK, bedankt allemaal :)

Een nieuw latje van 1GB gaat dus in bestelling.

Maar heeft het werken in Single Channel veel invloed op de performance?

[ Voor 11% gewijzigd door RS_Jelle op 29-03-2006 18:48 ]

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
het zal niet langzamer worden dan het nu al is aangezien je nu ook al niet in dual werkt
mss is het verstandinger om 2x1gb in dual te gebruiken en die 512 eruit halen?

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:01
Je kan het toch gewoon testen door het mobo te laten draaien met 1 latje? Als dat werkt, dan hoeft het geheugen dus niet in pair te zijn....
Pagina: 1