W2k3 - Exchange Cluster in VMware: central storage?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.342 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HardinxCore
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-02 13:47
Mede tweakers,

Ik ben in VMware Workstation 5.5 een Team met meerdere w2k3 enterprise servers aan het inrichten met exchange in clustering.
dc1 Domain Controller (niet in cluster)
dc2 Domain Controller (niet in cluster)
fs1 Cluster node
fs2 Cluster node
fs3 Cluster node

Om de cluster Active/Active werkend te krijgen heb ik volgens Microsoft's instructies een centrale opslag nodig (ze bedoelen een NAS/SAN) kan ik in VMware iets creeren waar windows genoegen meeneemt om mijn cluster database op beschikbaar te stellen?
Is een share op een van de servers buiten de Cluster te gebruiken? (tijdelijk)

Ik wil graag de test situatie ok hebben voordat het echt ingericht word... Thnx alvast!

Verwijderd

Geen idee of het met Workstation kan. In ieder geval met ESX server wel, daar kun je virtual disks als shared resource gebruiken. In de manual zal wel te vinden zijn hoe en of dit in Workstation ook gaat vliegen.

Verwijderd

Je moet even googlen op vmware, workstation en cluster, dan vind je een aantal goede links :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

iSCSI ?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
De manier waarop je de storage benadert heeft weinig met shared te maken.

Hier iets meer uitleg:
http://www.vmware.com/sup...in_cluster_setup_esx.html

Verwijderd

Om een Microsoft Cluster te bouwen heb je 'shared storage' nodig. In de real world zou je dit doen met een SAN of een disk cabinet met 2 aansluitingen. Binnen VMWare krijg je dit voor elkaar door een VMDK te maken die voor 2 virtual machines tegelijkertijd toegankelijk is. Cluster Services bepaalt dan uiteindelijk welke server de controle heeft.
Zover ik uit de documentatie begrijp wordt dit soort virtual disks alleen ondersteund op GSX (VMWare Server) en ESX.
Een MS Cluster opbouwen binnen VMWare WS wordt dan lastig...

Verwijderd

tot versie 4.5 kon het wel met vmware workstation een shared vmware disk gebruiken en cluster opbouwen nu zul je gsx of esx moeten gebruiken

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:29

Asteroid9

General Failure

Aangezien VMware server nu gratis beschikbaar is (de doorontwikkeling van GSX) zou ik die vooral gebruiken.
Ik verwacht dat shared vmdk's daar standaard in zitten, Workstation is nou niet echt de juiste tool om dit te realiseren, zelfs voor een testje is dat lastig!

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:24

_Arthur

blub

De enige oplossing om dit in de huidige VmWare Workstation versies voor elkaar te krijgen is met iSCSI (zoals al vermeld).

Creeer nog een node (of op 1 van de DC's), installeer hier een iSCSI Target op, configureer je iscsi software dat deze genoeg disks aanbied (quorum en bv een data disk) en installeer de MS iSCSI Initiator op je 3 cluster nodes.

Met het eea aan config werk krijg je voor elkaar wat jij wilt. Is leuk uitzoek werk, dus ik ga het niet verder voorkauwen :)

[ Voor 3% gewijzigd door _Arthur op 29-03-2006 19:53 ]

• HardinxCore
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-02 13:47
Ik heb de beschrijving gevonden van wat ik zoek, zie hier de support van VMWare Dit wil ik op deze manier inrichten. Ik heb alleen de nieuwste VMware GSX beta en geen v3.2 oid.
Als ik een virtual SCSI HDD wil sharen (toegewezen groote) kan ik deze alleen maar starten vanaf 1virtuele node. Als ik de andere wil starten met de HDD toegevoegd krijg ik de melding "Operation failed to change the VM to the expected power state" daarop volgt in een 2e melding: "Cannot open the disk 'c:\...\hddname.vmdk' or one of the snapshot disks it depends on/ Reason: Failed to lock the file."
Hierna word de 2e vmachine niet gestart. Ik heb geen opties kunnen vinden om de hdd niet te laten locken...

Hoe kan ik dit werkend krijgen?

[ Voor 21% gewijzigd door HardinxCore op 31-03-2006 00:20 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:24

_Arthur

blub

HardinxCore schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 00:18:
Ik heb de beschrijving gevonden van wat ik zoek, zie hier de support van VMWare Dit wil ik op deze manier inrichten. Ik heb alleen de nieuwste VMware GSX beta en geen v3.2 oid.
Als ik een virtual SCSI HDD wil sharen (toegewezen groote) kan ik deze alleen maar starten vanaf 1virtuele node. Als ik de andere wil starten met de HDD toegevoegd krijg ik de melding "Operation failed to change the VM to the expected power state" daarop volgt in een 2e melding: "Cannot open the disk 'c:\...\hddname.vmdk' or one of the snapshot disks it depends on/ Reason: Failed to lock the file."
Hierna word de 2e vmachine niet gestart. Ik heb geen opties kunnen vinden om de hdd niet te laten locken...

Hoe kan ik dit werkend krijgen?
Ik weet niet of de huidige VmWare Server versie clustering ondersteunt. Zoja, heb je de volgende settings in de vmx-config files geplaatst?

code:
1
2
3
8. Add the following lines to the configuration file:
scsi1.sharedBus = virtual
disk.locking = "false"

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:31

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 14:01:
Om een Microsoft Cluster te bouwen heb je 'shared storage' nodig. In de real world zou je dit doen met een SAN of een disk cabinet met 2 aansluitingen. Binnen VMWare krijg je dit voor elkaar door een VMDK te maken die voor 2 virtual machines tegelijkertijd toegankelijk is. Cluster Services bepaalt dan uiteindelijk welke server de controle heeft.
Zover ik uit de documentatie begrijp wordt dit soort virtual disks alleen ondersteund op GSX (VMWare Server) en ESX.
Een MS Cluster opbouwen binnen VMWare WS wordt dan lastig...
GSX is inderdaad de oplossing. Ik heb zo eens een virtueel print cluster gebouwd, werkte prima.
Er zijn diverse whitepapers op internet te vinden hoe je een cluster op VMware GSX moet opbouwen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

GSX bestaat niet meer, dit is vmware server (e.x.p. =experimental/beta) geworden.
Alleen vervelend dat er maar een 3 maanden licentie bijzit, daarna moet vmware down, nieuwe build instaleren en je kunt weer verder (maar wel gratis, of je zet de tijd van de host terug :P )

vmware server ondersteunt clusters maar je moet inderdaad zoals hierboven beschreven de disk locking op false zetten voor je quorum en shared data disks.

Maar kijk vooral even op de vmware site, de hierboven gegeven link beschrijft het geheel uitvoerig, anders even bij vmware zoeken op clustering en zie de uitgebreide vmware documentatie die deze firma je gratis aanbiedt.

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Even afgezien van de technische oplossing, houd je er rekening mee dat je voor een active-active Exchange cluster 2 Exchange server licenties moet hebben, en voor een active-passive cluster maar 1.....

[ Voor 4% gewijzigd door seq_uence op 31-03-2006 13:32 ]

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:10
seq_uence schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 13:31:
Even afgezien van de technische oplossing, houd je er rekening mee dat je voor een active-active Exchange cluster 2 Exchange server licenties moet hebben, en voor een active-passive cluster maar 1.....
Afgezien de licentie, waarom wil je zou je een A/A cluster willen draaien met Exchange. Support van aa A/A cluster is er bijna niet. MS adviseerd het zelfs ook niet. Gewoon lekker een A/P cluster nemen. Scheelt je een hoop onstabiliteit.

Verwijderd

seq_uence schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 13:31:
da's niet waar:
https://www.microsoft.com...owtobuy/licensingFAQ.mspx
Q. For clustered configurations, what types of licenses are required?
A. All servers in a cluster that are running Exchange Server require a license. Note that Exchange Server 2003 Enterprise Edition is required for clustered configurations.
Meer informatie over active/active clusters:
http://support.microsoft....s;815180&product=exch2003

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-02 15:05
Verwijderd schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 17:51:
Q. For clustered configurations, what types of licenses are required?
A. All servers in a cluster that are running Exchange Server require a license. Note that Exchange Server 2003 Enterprise Edition is required for clustered configurations.
Dat maakt het er allemaal niet veel duidelijker op, wat is 'running' nu precies? Een server waar Exchange op geinstalleerd is of op gestart is? :/
Wanneer je Exchange op virtual machines draait, hoef je geen extra licentie te hebben voor inactive VMs. Wanneer je een Active/Passive cluster hebt, moet je wel een licenties voor je inactive EVS hebben...lekker onlogisch...noem het dan op z'n minst niet Exchange Virtual Server...

[ Voor 10% gewijzigd door Abom op 31-03-2006 18:14 ]

Verwijderd

Dat maakt het er allemaal niet veel duidelijker op, wat is 'running' nu precies? Een server waar Exchange op geinstalleerd is of op gestart is?
uit http://www.microsoft.com/...ns/exchange/exch1203.mspx
Host: Per (Microsoft)
Q: My understanding is to run OWA for Exchange 2003 you need to install a complete copy of Exchange 2003 on the OWA server. We plan on having a Exchange 2003 Active\Passive cluster. How many copies of Exchange do we need licenses for?
A: Two Exchange server license, 2 OS licenses.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-02 15:05
Ik weet dat het echt zo is, we hebben een active/passive cluster (met de juiste lics). Maar Microsoft wil altijd hun licentie-modellen verduidelijken...

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

KICK oud topic
ik ben hier ook mee bezig voor mijn stage,
http://www.vmware.com/sup...nfigs_clusterbox_gsx.html

alleen op den duur moet je het volgende doen:
4. Copy the SQL1.vmdk files into this directory - ok dat heb ik gedaan.
5. Use the VMware Virtual Disk Manager to change the name of the virtual disk to SQL2*.vmdk. At a command prompt, type:
vmware-vdiskmanger -n SQL1.vmdk SQL2.vmdk

For more information about virtual disk manager, see Using VMware Virtual Disk Manager.

You are finished cloning the first node. You are now ready to create the second node in the cluster using the clone.

Ik kan nergens de Virtual Disk Manager vinden....
Ik gebruik VMware server (de laatste versie)

kan iemand mij helpen hoe ik dit moet oplossen?
Ik ben al zover dat je in de Host waar je vmware server op geinstalleerd hebt, (toch) met CMD naar de installatiemap van vmware server moet gaan: bij mij c:\program files\vmware\vmware server
dan intypen: vmware-vdiskmanger -n SQL1.vmdk SQL2.vmdk
dan krijg ik de melding
Failed to rename: the system can not find the file specified <25>
hmzz ok, wat ik niet begrijp is dat er dus nu 2 SQL1.vmdk files zijn, hoe weet had idd dan welke hij moet veranderen in SQL2.vmdk, wat dat betreft niet z'n rare fout lijkt me...

Ok domme fout van mij natuurlijk, je moest ook de directory path erbij zetten natuurlijk :+
ecxuus voor deze onnozele kick, misschien vraag ik nog wel wat want het lukt me vast niet in 1x en het moet klaar voor volgende week donderdag...

[ Voor 32% gewijzigd door kaasaanfiets op 14-12-2006 13:56 ]

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

De makkelijkste manier is oom een extra VM te installeren en daar installeer je dan FreeNAS op.
Zo heb ik het ook een keer voor elkaar gekregen.

[ Voor 16% gewijzigd door Bierkameel op 14-12-2006 17:51 ]

Alle proemn in n drek

Pagina: 1