Toon posts:

Foto's uitsnijden

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Binnen enkele dagen ga ik foto's gaan maken in de buitenlucht. Op die foto's gaan mensen interageren met hun omgeving: ze gaan tegen een hek leunen, op een bank zitten,...
Nu wil ik die foto's achteraf digitaal uitsnijden zodat de achtergrond verdwijnt (maar de voorwerpen waarmee ze interageren wil ik wel behouden). De uiteindelijke foto (dus persoon + voorwerpen + nieuwe achtergrond) moet uiteindelijk op A0 afgedrukt worden. Kleine randjes die zouden overblijven door het uitsnijden zijn dus not-done.

Kunnen jullie mij adviseren hoe ik dit best aanpak?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01 14:49

Sick Nick

Drop the top!

pixelneuken achteraf voor het beste resultaat lijkt me, automatisch uitsnijden zal nooit helemaal zonder randjes of plekjes gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Sick Nick schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 20:27:
pixelneuken achteraf voor het beste resultaat lijkt me, automatisch uitsnijden zal nooit helemaal zonder randjes of plekjes gaan.
Dat verwachtte ik ook niet. Ik bedoelde vooral of ik zaken kan doen op het ogenblik dat ik de foto maak?

Ik zou bv. grote witte doeken kunnen zoeken en ter plaatse beginnen verknippen om rond de voorwerpen te passen etc. in de hoop dat ik zo een volledig (quasi) egale achtergrond maak die makkelijker uit te snijden is. Maar je verstaat dat dit een pak moeilijker te realiseren is, en dus toch een aanzienlijke meerwaarde zou moeten opleveren om dit te overwegen.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Maak het liefst gebruik van een zo egaal mogelijke achtergrond, dat is het makkelijkste. Een wit doek is niet zo handig, gebruik liever groen of blauw, dat gebruiken ze bij films e.d. atijd omdat het makkelijker knipt dan een egaal witte achtergrond.
Neem een goede DOF, zodat de achtergrond netjes geblurred wordt, waardoor je met de toverstaf-tool sneller grote gebieden kan selecteren. Zorg dat photoshop ze niet met harde randjes uitknipt, maar met anti-alising. Dat is wat ik even zo kan bedenken :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 15:17

Zoefff

❤ 

Een deel van deze actie speelt zich af tijdens het fotograferen, maar de nadruk zal waarschijnlijk wel gaan liggen op het nabewerken. Daarom een schopje naar FGW.

Wat betreft je vraag, een goede voorbereiding gaat je waarschijnlijk veel gedoe met nabewerken schelen. Probeer zoals breinonline zegt inderdaad een felblauwe of felgroene doek proberen te bemachtigen, op die manier kan je achteraf eenvoudig uitknippen.

Zoek ook eens rond naar Photoshop-tutorials, er is enorm veel geschreven over het netjes uitknippen van onderwerpen :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Zoefff schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 23:31:
Probeer zoals breinonline zegt inderdaad een felblauwe of felgroene doek proberen te bemachtigen, op die manier kan je achteraf eenvoudig uitknippen.
Volgens mij is het makkelijker om er een kleur achter te zetten die je later ook gaat gebruiken, of zo dichtbij mogelijk. En dan in photoshop die kleur helemaal egaal (wit, transparant?) maken. Zo lopen de randjes beter over.
Kijk maar eens naar het verschil tussen een object voor een zwarte of witte achtergrond. Het achteraf veranderen van die kleur wordt altijd minder. Kleine veranderingen zijn veel subtieler. :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Zoefff
  • Laatst online: 28-01 15:17

Zoefff

❤ 

Hm, daar heb je wel gelijk in. Maar het voordeel van een opvallende (en niet vaak in kleding gebruikte) kleur is dat je geen problemen krijgt met witte of licht gekleurde kleding. Je kan dan simpelweg alles van de gebruikte kleur (met marges natuurlijk) wegpoetsen :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:30
Oxi schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 23:39:
[...]

Volgens mij is het makkelijker om er een kleur achter te zetten die je later ook gaat gebruiken, of zo dichtbij mogelijk. En dan in photoshop die kleur helemaal egaal (wit, transparant?) maken. Zo lopen de randjes beter over.
Kijk maar eens naar het verschil tussen een object voor een zwarte of witte achtergrond. Het achteraf veranderen van die kleur wordt altijd minder. Kleine veranderingen zijn veel subtieler. :)
Klopt ! Je wilt geen roze achtergrond of iets dergelijks willen wegwerken, dat krijg je er echt niet uit (iig niet heel snel, mag je er wel even voor zitten, bij 1 foto zal het nog gaan, al is het in het verleden bij mij niet gelukt, maar toen minder PS-kennis). Ik weet niet of je achtergrond op je uiteindelijke foto overal hetzelfde is, dan kun je er goed rekening mee houden. Je voorwerpen/personen moeten echter wel weer goed van de achtergrond qua kleur (en liefst ook qua lichtintensiteit verschillen).

Om hoeveel foto's gaat het, en welke tijsbesteding zit je te denken, wat voor achtergrond op uiteindelijke poster, etc...

-------------

Net zelf even uitgeprobeerd, had echter geen goede afbeelding voorhanden, dus sorry daarvoor:

Afbeelding waar ik mee begon:
Afbeeldingslocatie: http://www.heniser.com/images/vr_yoga/green_screen3.jpg
• Open afbeelding
• Layer -> New -> Layer from background
• Zet nu de gewilde achtergrond achter deze layer
• Select -> Color Range
• Zet Fuziness op omlaag (10), en selecter de achtergrondkleur, eventueel met shift-toets ingedrukt wat donkerdere en lichtere tinten van deze kleur, zet de fuziness hoger tot goede waarde
• Delete de achtergrond (nog niet deselecteren!)

Dat was redelijk standaard, nu dit:

• Select-> Modify-> Border
• Border van 4-5 of iets dergelijks
• In Hue/Saturation Border aanpassen zodat deze goed bij achtergrond past

Krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ooter000/got/screen2.jpg

Kwaliteit is niet goed, daarom is het ook zaak:
-geen bewegingsonscherpte, hoe strakker de contouren hoe beter
-Zo weinig mogelijk compressie (dit was een capture van een film)

[ Voor 33% gewijzigd door inquestos op 29-03-2006 01:36 . Reden: kleine tutorial toegevoegd ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk gaat het om maximum 6 tot 12 foto's. Over de achtergrond ben ik nog niet echt zeker. Ofwel wordt het gewoon een vaste CMYK-kleur, ofwel wordt de totale foto een compositie (de persoon wordt in een volledig andere omgeving geplaatst).
Ik ga alvast proberen een groot blauw doek te bemachtigen, en wat op zoek gaan naar Photoshop-tutorials over het uitsnijden van afbeeldingen.

Nog even een DIY-vraagje. Op tv zie je vaak in shoots (vooral tv-opnames dan), dat men gebruik maakt van zulke dingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.fotokonijnenberg.nl/images/content/vergroting/16142.jpg
Dit werkt natuurlijk een pak beter om schaduwen in te lichten, dan een flits te gebruiken die dan niet dezelfde temperatuur als het zonlicht heeft. Die zaken kosten echter 55 euro, en dat is wat veel geld om 1x te gebruiken in een amateur-project. Mijn idee is om zelf iets gelijkaardigs te maken, met goedkope materialen. Hoe zou een combinatie van aluminiumfolie (voor weerkaatsing) en kalkeer-papier (voor verstrooiing van het licht) werken denken jullie?

• Stainless Steel
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De techniek die hier boven word beschreven heet chromakey en bluescreen, die moet je inderdaad gebruiken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chromakey
http://en.wikipedia.org/wiki/Bluescreen

Let wel op dat de bluescreen niet de kleur van het voorwerp aantast via indirecte reflectie, dus onderwerp goed uitlichten, en mogelijk later een kleurcorrectie uitvoeren.

Als refelectie scherm werken piepschuim isolatie platen van de bouwmarkt ook erg goed, geeft een difuus witte reflectie.

• MBV
  • Laatst online: 28-01 15:48

MBV

Let ook op je schaduwen. Als je de zon van links hebt met fotograferen, moet je in je bewerkte achtergrond ook de zon van links hebben, anders roept iedereen dat het fotosoep is (of een poema ofzo ;))

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 09:09:
Uiteindelijk gaat het om maximum 6 tot 12 foto's. Over de achtergrond ben ik nog niet echt zeker. Ofwel wordt het gewoon een vaste CMYK-kleur, ofwel wordt de totale foto een compositie (de persoon wordt in een volledig andere omgeving geplaatst).
Ik ga alvast proberen een groot blauw doek te bemachtigen, en wat op zoek gaan naar Photoshop-tutorials over het uitsnijden van afbeeldingen.

Nog even een DIY-vraagje. Op tv zie je vaak in shoots (vooral tv-opnames dan), dat men gebruik maakt van zulke dingen:
[afbeelding]
Dit werkt natuurlijk een pak beter om schaduwen in te lichten, dan een flits te gebruiken die dan niet dezelfde temperatuur als het zonlicht heeft. Die zaken kosten echter 55 euro, en dat is wat veel geld om 1x te gebruiken in een amateur-project. Mijn idee is om zelf iets gelijkaardigs te maken, met goedkope materialen. Hoe zou een combinatie van aluminiumfolie (voor weerkaatsing) en kalkeer-papier (voor verstrooiing van het licht) werken denken jullie?
Naar de bouwmarkt en een grote plaat piepschuim halen, dat gebruiken professionele fotografen zelfs.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

of op een stuk karton aluminium folie plakken... doe je het strak krijg je erg hard en direct licht, doe je je aluminium folie eerst in een prop en dan weer uit elkaar en dan op karton krijg je verspreidt licht :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
Enkele dagen geleden de foto's gaan trekken. Door de weersomstandigheden was het gewoonweg onmogelijk om een effen achtergrond te gebruiken en heb ik dus genoegen moeten nemen met de natuurlijke omgeving.

Nu is het probleem het uitsnijden van de foto in photoshop. De voorgestelde methode met color range werkt relatief goed voor 1 foto maar mislukt bij andere foto's. Bovendien duurt het zeer lang met deze methode (2 dagen voor 1 foto en die is nog niet echt zoals het zou moeten). Kunnen jullie misschien enkele andere methodes voorstellen (links of zo) die goed functioneren bij complexe foto's? Ik heb zelf al gezocht naar masking tutorials in Photoshop maar de meeste voorbeelden werken met relatief eenvoudige achtergronden. Ik vond één plug-in voor Photoshop die (volgens de makers) geschikt zou zijn voor dit soort foto's, maar die plug-in kost veel te veel voor die enkele foto's...

• inquestos
Tja, ben je dan niet te veeleisend? :? Misschien kan je een 100% crop posten van een foto waar bij het niet lukte, en dan ook maar dezelfde 100% crop bij van je mislukte resultaat. Zo valt er natuurlijk niet heel veel over te zeggen.

Ik kan me ook niet voorstellen dat je 2 dagen op een foto zit, ook bij mindere achtergronden zou 't binnen een uur tot een acceptabel resultaat moeten leiden, maar goed, als je een voorbeeld post praat 't wat makkelijker

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Verwijderd

Topicstarter
Even een klein deel van de foto (om bepaalde redenen wil ik op dit ogenblik de volledige foto nog niet op internet plaatsen).
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/Damo/crop.jpg
Het is hier de bedoeling om de arm en t-shirt dus uit te snijden. Met de voorgestelde methode slaag ik er niet in een deftige selectie te maken, voor volgende reden:
- Selecteren van de achtergrond boven de arm zorgt er quasi onmiddeljk voor dat ook de mouw geselcteerd wordt

Bovendien heb ik ook nog een ander probleem. Als ik dan eindelijk een goeie selectie heb en op delete druk, dan blijven bepaalde stukken van die selectie toch nog vaag zichtbaar (alsof ze 90% transparency hebben oid). Resultaat: op een egale background valt dit enorm op en dus moet ik achteraf toch weer met de hand deleten...

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59

Sabbi

je denkt aan mij.

probeer anders de magnetic lasso.

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 09 april 2006 @ 22:41:

Bovendien heb ik ook nog een ander probleem. Als ik dan eindelijk een goeie selectie heb en op delete druk, dan blijven bepaalde stukken van die selectie toch nog vaag zichtbaar (alsof ze 90% transparency hebben oid). Resultaat: op een egale background valt dit enorm op en dus moet ik achteraf toch weer met de hand deleten...
Zet de feather eens op 1 à 3-pixels/punten (PS/PSP), en dan ben je met die vage troep ook verlos normaal.

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Verwijderd schreef op zondag 09 april 2006 @ 22:41:
Even een klein deel van de foto (om bepaalde redenen wil ik op dit ogenblik de volledige foto nog niet op internet plaatsen).
[afbeelding]
Het is hier de bedoeling om de arm en t-shirt dus uit te snijden. Met de voorgestelde methode slaag ik er niet in een deftige selectie te maken, voor volgende reden:
- Selecteren van de achtergrond boven de arm zorgt er quasi onmiddeljk voor dat ook de mouw geselcteerd wordt

Even zoeken met google doet wonderen, heb je hier wat aan:
http://www.studioartistx....een_snelle_selectie.shtml
http://www.studioartistx....tutorial_pad_masker.shtml
Kijk verder onder de menubalk bij de eigenschappen van de tool die je gebruikt en experimenteer eens met Tolerance, Anti-alias en Contiguous. Je kan eigenlijk beter ervaren wat het doet, dan dat ik het uitleg. Verder kan je bij selecties ook bijtellen en aftrekken, kan af en toe erg handig zijn. Succes!

• MBV
  • Laatst online: 28-01 15:48

MBV

Idd, selecteren, shift (ofzo) indrukken en meer selecteren, en dan kan je de kleine gaatjes ook nog eens wegwerken met een speciale tool. Dat menu 'selecties' is niet voor niks zo groot ;)

Die 90% stukken is 'feather'. In sommige situaties wil je geen 'aan-uit' selectie maar iets zachtere randen :)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:59
Ik denk dat je veel sneller klaar bent als je die stukken via een pad selecteerd en dan uitknipt/invult. Dit betekent ook een stuk knutselwerk om het pad mooi te laten lopen maar het is veel beter te sturen dan via selecties. Het tutorial twee posts hierboven laat een goed voorbeeld zien, in jouw geval is het ook mogelijk om het pad direct om de persoon heen te leggen i.p.v. een stuk erbuiten zoals in de tutorial.

• Rutje!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het selecteren van zulke objecten doe ik het liefst door een mask te maken, kun je erg subtiel te werk gaan en foutjes zijn makkelijk te corrigeren.

Je hebt er trouwens ook wel speciale tools voor, zoals Corel Knockout (heet dat nog zo tegenwoordig :? ), die is er ook als Photoshop plugin.

[ Voor 5% gewijzigd door Rutje! op 10-04-2006 22:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen heb ik zelf ook nog verder gezocht met Google. De eerste methode die hier is voorgesteld (color range) levert voor mij de beste resultaten mits wat aanpassing. Eens ik de selectie heb met color range maak ik er een channel van die ik dan eerst al eenvoudig kan tweaken (die 90% delen er al uit halen). Nadien delete ik ook niets op de foto maar maak ik van de selectie een layer mask. Hierdoor kan ik achteraf nog altijd fouten herstellen etc. Met deze methode slaag ik er in om aanvaardbare resultaten te krijgen met deze foto's. Toch bedankt aan iedereen voor de hints.

• inquestos
Je moet idd een layer mask gebruiken bij dit soort lastige dingen . Zet gewoon een ColorFill/Je nieuwe background een layer eronder, nadat je een redelijk goede layermask hebt door color Range/Selectie met Lasso of Magnetic tool oid. En dan tweaken met een zwarte brush/gum.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ooter000/got/crop_geel.jpg

Een goede foto scheelt 95% werk. Voor de volgende keer: Als je echt een slechte achtergrond hebt kan je een tweede foto maken (snel natuurlijk), onderbelicht, en inflitsen. Krijg je een overbelichte voorgrond en een onderbelichte achtergrond die je makkelijker kan gebruiken voor selectie :) Nooit zo zelf in de praktijk gebruikt, maar in principe verhoog je zo gewoon op een natuurlijke manier het contrast...

edit: Ook de cliche dropshadow (OMG :X )kan een gewenst resultaat geven:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ooter000/got/crop_drop.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door inquestos op 10-04-2006 22:05 ]

Pagina: 1