Oxi schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 23:39:
[...]
Volgens mij is het makkelijker om er een kleur achter te zetten die je later ook gaat gebruiken, of zo dichtbij mogelijk. En dan in photoshop die kleur helemaal egaal (wit, transparant?) maken. Zo lopen de randjes beter over.
Kijk maar eens naar het verschil tussen een object voor een zwarte of witte achtergrond. Het achteraf veranderen van die kleur wordt altijd minder. Kleine veranderingen zijn veel subtieler.

Klopt ! Je wilt geen roze achtergrond of iets dergelijks willen wegwerken, dat krijg je er echt niet uit (iig niet heel snel, mag je er wel even voor zitten, bij 1 foto zal het nog gaan, al is het in het verleden bij mij niet gelukt, maar toen minder PS-kennis). Ik weet niet of je achtergrond op je uiteindelijke foto overal hetzelfde is, dan kun je er goed rekening mee houden. Je voorwerpen/personen moeten echter wel weer goed van de achtergrond qua kleur (en liefst ook qua lichtintensiteit verschillen).
Om hoeveel foto's gaat het, en welke tijsbesteding zit je te denken, wat voor achtergrond op uiteindelijke poster, etc...
-------------
Net zelf even uitgeprobeerd, had echter geen goede afbeelding voorhanden, dus sorry daarvoor:
Afbeelding waar ik mee begon:

• Open afbeelding
• Layer -> New -> Layer from background
• Zet nu de gewilde achtergrond achter deze layer
• Select -> Color Range
• Zet Fuziness op omlaag (10), en selecter de achtergrondkleur, eventueel met shift-toets ingedrukt wat donkerdere en lichtere tinten van deze kleur, zet de fuziness hoger tot goede waarde
• Delete de achtergrond (nog niet deselecteren!)
Dat was redelijk standaard, nu dit:
• Select-> Modify-> Border
• Border van 4-5 of iets dergelijks
• In Hue/Saturation Border aanpassen zodat deze goed bij achtergrond past
Krijg je dit:
Kwaliteit is niet goed, daarom is het ook zaak:
-geen bewegingsonscherpte, hoe strakker de contouren hoe beter
-Zo weinig mogelijk compressie (dit was een capture van een film)
[
Voor 33% gewijzigd door
inquestos op 29-03-2006 01:36
. Reden: kleine tutorial toegevoegd ]