VGA-koeler presteerd steeds minder

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008

• SjorsVN
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2022
Aangezien mijn eerste topic zonder enig goed argument is gesloten zal ik mijn topic opnieuw openen, maar dan wat begeschaafd.

Ik heb nu een jaar een Gainward 6800ultra en daar heb ik sinds 5 maanden een Zalman VF700-cu opgezet. In het begin koelde hij op de 5V stand de kaart naar 49C (standaard 54), maar nu staat hij op de 12V stand en koelt hij de kaart tot 55C, volgens mij hoort dat niet helemaal. Voor de rest heb ik nog 3 Zalman F-1 (8cm) fans in de behuizing zitten. Ik heb de 6800Ultra vanaf het begin dat ik hem had een beetje geoverclocked van 425/1100 naar 445/1220. Maar omdat de temps steeds hoger werden heb ik het terug naar 440/1210 gedaan.

*Wat heb ik gedaan?

1. Niet nu, maar vrij recent (3 weken terug) heb ik de koelprak vervangen door nieuwe, verse kwak. Dit heb ik gedaan omdat, zoals aangegeven, de koeler steeds minder presteerd. Het heeft helaas niets geholpen.
2. Ik heb net even gestofzuigd en dat heeft me 1 graad gescheeld dus hij zit nu rond de 53/54C.
3. Ik heb even op het internet gezocht en op GoT, maar ik heb eigenlijk niet iets gevonden dat van toepassing was op mijn probleem (toch niet zo simpel dion_b).

Wat ik nog ga doen is mijn temps monitoren en posten.

Asus K8V-Deluxe (AGP)
AMD 64 3000 (@3200)
2x512mb Dane Elec PC3200
120GB Maxtor S-ATA
Gainward 6800Ultra
Chieftec 360W

Hoe komt het dat de koeler minder presteerd en wat moet ik er aan doen?

Alvast bedankt!

Ik hoop dat het topic nu wel aan de normen voldoet.

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-06 22:08
Hoeveel koelprut heb je er op gedaan toen je die verversde?

En zijn je temps idle of stressed?

• SjorsVN
De temps die ik nu gegeven heb zijn idle. Ik heb net even gemeten met Rivatuner, en hij had een piek van 78C. Dat valt wel mee toch? Maar dit kwam omdat de pc maar een half uurtje aan stond. Ik ga het ook nog even proberen als ie echt een tijdje heeft aangestaan.

Voor de rest heb ik eigenlijk maar een nageltje van dat koeltroep erop gedaan. Even netjes verspreiden en koeler d'r op.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:00
SjorsVN schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 22:21:
De temps die ik nu gegeven heb zijn idle. Ik heb net even gemeten met Rivatuner, en hij had een piek van 78C. Dat valt wel mee toch? Maar dit kwam omdat de pc maar een half uurtje aan stond. Ik ga het ook nog even proberen als ie echt een tijdje heeft aangestaan.

Voor de rest heb ik eigenlijk maar een nageltje van dat koeltroep erop gedaan. Even netjes verspreiden en koeler d'r op.
78C :o :o :o *ALARM BELLEN AAN*

78C lijkt me een beetje veel. Het kan ook zijn dat dit niet nauwkeurig is he, dus dat er nog 10C vanaf gaat ofzo. :)

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-08 09:37
ik heb het zelfde probleem met mijn gainward 6800GT alleen zijn bij mij de temps niet echt gestegen alleen de nvidia driver geeft de temp 10 graden te heet aan alleen met everest krijg ik de goede temperaturen.

[ Voor 7% gewijzigd door martijn- op 28-03-2006 22:38 ]

• SjorsVN
Ik zal het dan maar eens met everest gaan proberen. Als 78C echt te veel is moet er toch wel iets op komen denk ik. Maar wat?

Verwijderd

78C :o :o :o *ALARM BELLEN AAN*

78C lijkt me een beetje veel. Het kan ook zijn dat dit niet nauwkeurig is he, dus dat er nog 10C vanaf gaat ofzo. :)
Dit valt wel mee, als het een piek is, de mijne piekt ook wel eens rondt de 70 maar gemiddeld zo 65 graden stressed. De kaart gaat pas in save-mode als de temp 135 graden is dus stressed 70 zou ik me geen zorgen maken. Dit kan je het beste met speedfan controleren die houdt de temp voor langere tijd bij in een grafiek.

@sjorsvn Zijn de toeren van je koeler wel optimaal of draait je fan langzamer.
En hoe oud is die koeler, na een X aantal productie uren vermindert de prestatie, ik meen zo
na +/- 50.000 uur of zo.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2006 09:48 ]

• SjorsVN
Hey sorry voor de late reactie (school).

De fan is rond de 3 maanden oud, en draait volop. Je hebt een stand van 5V en van 12V. 5V is de 'silent mode' en 12V is de 'normal mode'. Hij staat nu op 12V dus hij draait volop.

Ik heb gemerkt met rivatuner dat de kaart steeds warmer word. Eerst ligt hij rond de 73C en na een half uur ligt het gemiddelde rond de 76C met een uitschieter naar 78C.

• SjorsVN
Ik heb net even gemonitord met Everest. En het gemiddelde ligt rond de 75C met uitschieters naar 77 en 78C. Is dit nou echt verontrustend of valt het wel mee?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 07:31:
[...]
@sjorsvn Zijn de toeren van je koeler wel optimaal of draait je fan langzamer.
En hoe oud is die koeler, na een X aantal productie uren vermindert de prestatie, ik meen zo
na +/- 50.000 uur of zo.
Ik vind het knap als iemand het voor elkaar krijgt om zn koeling zo lang achter elkaar zn werk te laten doen. 50.000 uur = 5.7 jaar constant draaien. Je mag toch aannemen dat, dat bij niemand het geval is. Sowieso hebben de meeste hun pc niet 24/7 aan staan. Ook doe je geen 5.7 jaar met een kaartje, dus die optie valt dus ook af. De normale slijtage zal het iig niet zijn.

Verwijderd

EDIT: sorry ....per ongeluk een dubbelpost

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2006 14:49 ]

• SjorsVN
Misschien ook wel aardig om te melden. Ik had hiervoor een 9800pro met een Artic Silencer Rev 2 (of 3 weet niet meer). Maardie was doorgebrand omdat hij ook steeds warmer werd. Ik ben hiervoor dus erg bang.

*Ik heb net op een forum gelezen dat iemand ongeveer hetzelfde probleem had, maar dan liep zijn 6800ultra op 57idle. Ze zeiden op het forum dat misschien de koelpasta opgedroogd is. Zou dat bij mij het geval kunnen zijn?

[ Voor 36% gewijzigd door SjorsVN op 29-03-2006 15:00 ]

• SjorsVN
Kan het zijn dat door stroom tekort de temperatuur omhoog gaat? Ik kreeg een waarschuwing waarin het volgende staat (ik heb deze nog nooit eerder gehad):

Volgens NVIDIA System Sentinel krijgt de grafische NVIDIA-kaart onvoldoende stroom.

De prestaties van de GPU zijn verlaagd tot een niveau waarop deze veilig kan werken. Zodoende word voorkomen dat de hardware beschadigt of het systeem vast loopt.

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
je kan de koeler en core eens helemaal schoon maken en dan op nieuwe koel prut er op en de mounting even na lopen of die nog goed zit. wat voor koelprut gebruik je eigenlijk, beetje as5 doet wonderen.

voor de rest zien die temperatuur er wat warm uit maar goed had met overclocken ook wel eens 80graden in load.

ik heb ook een gainward 6800ultra met fatality v700 en die word rond de 50 graden idle en rond de 65 load.

die waarschuwing heb ik ook en snap er niks van, zal wel slecht contactje zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door ikman op 30-03-2006 18:09 ]

• SjorsVN
Ok ik heb gedaan wat je me had aangeraden en het is gelukt hoor!! Hij zit nu idle op de 46C!! Ik heb echt heel zorgvuldig de koelprut verdeeld en gelukkig was dat de oplossing. Bedankt man! _/-\o_ :D

En over die waarschuwing, dat komt telkens als je een tikje tegen het stekkertje geeft dus het is inderdaad gewoon een slecht contactje. Nogmaals bedankt!

[ Voor 29% gewijzigd door SjorsVN op 30-03-2006 22:11 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!

Je topicstart is deze keer fatsoenlijk, maar je schopt tot twee keer toe binnen 24u (sterker nog, binnen 1u) dit topic omhoog, wat sowieso vraagt om een slotje, daarnaast gaan zonder overleg heropende topics per definitie dicht. Bij deze...

Lees de GoT Huisregels, dan snap je misschien waarom de vorige dichtging :o

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 31-03-2006 00:40 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.