Hallo!
Inderdaad, uitvallen, daar heeft mijn pc last van! Zomaar op de gekste momenten valt hij uit.. geen error, niks in de logbestanden van Windows... Ik snap er helemaal niks van! Hieronder staat het probleem verder uitgelegd...
Beschrijving Probleem
Eigenlijk heel simpel, de PC valt zomaar uit. Geen foutmelding, geen gepiep vanaf het moederbord en niks te vinden in de log bestanden van Windows. Als ik waarna hij uitvalt de pc weer opstart draaien de fan's heel even en valt hij weer uit. Ik moet zeker 2 minuten wachten totdat hij "door" start.
Het systeem is inmiddels 1 jaar oud, en heb er nooit problemen mee gehad, hij is nooit eerder uitgevallen, maar deze week is hij al 6/7 keer uitgevallen!
Het uitvallen gebeurde (vroeger) hooguit wanneer er gegamed werd (F.E.A.R., NFS MW, Half Life 2) Echter viel hij net uit toen Azureus (2.4.0.0) een torrent aan het controleren was. En ook onder Dreamweaver is hij v.d. week een keer uitgevallen! Ik dacht dat misschien de grafische kaart te warm werd, maar hij komt volgens nView niet boven de 60 graden. Ook onder games niet veel hoger.
Geprobeerd
• Systeem eens flink uitstoffen
Heeft geen enkel effect gehad... Fans waren zo goed als schoon... Koelblok van de CPU wel goed doorgeblazen.
• Kabels bundelen voor betere airflow
Geen enkel effect, alle kabels had ik al gebundeld, en de 2 Sata kabels die nog los hingen heb ik bij elkaar gebonden.
• Bios -> temps gecheckt direct nadat hij uitviel (en na een kleine minuut weer opstarte)
Hij gaf aan dat de CPU 56 graden was, en de kast zelf 30 graden. Normaal voor een Presscot toch?
System specs
• Pentium 4 Presscot 3Ghz
• 1024 mb dual channel
• Soltek SL-87CW-FL moederbord
• Maxtor 160 GB hd
• XFX Geforce 6600GT agp
• "Powerman" 350 Watt• Niks aan overgeklokt o.i.d.
Iemand enig idee wat het kan zijn?
Bedankt!
----------------------------Update----------------------------

2nd temp komt van: Winbond W83627HF PWM1 & PWM2
125C zal toch niet kunnen? Dat is witheet? maar zie nix in mn casewindow..
----------------------------Update-2--------------------------
Allereerst mijn excuses dat ik dit topic weer omhoog trap! Maar heb laatste maand geen tijd gehad om er naar te kijken, vandaag wel! Ik de voltages vergeleken met de voltages die in de FAQ staan. Deze kloppen allemaal.
Volgens mij te heet..
Ik ga zo een rondje 3d mark 06 draaien, kijken wat dat oplevert voor temps/voltages e.d.
Ik heb inmiddels gekeken naar een nieuwe voeding. Ik kwam op de volgende voeding uit;
Cooler Master eXtreme Power ATX, 430W Echter is deze 24 pins, en is mijn moederbord (volgens mij) 20 pins...

Dus zal er een verloop stekkertje tussen moeten, is dit de goede?
Daarnaast heb ik een SATA schijf, deze heeft toch een speciale aansluiting nodig? Op de info pag. van Cooler Master staat wel dat ie SATA kabels heeft, deze kan ik dus gwoon erop aansluiten?
Inderdaad, uitvallen, daar heeft mijn pc last van! Zomaar op de gekste momenten valt hij uit.. geen error, niks in de logbestanden van Windows... Ik snap er helemaal niks van! Hieronder staat het probleem verder uitgelegd...
Beschrijving Probleem
Eigenlijk heel simpel, de PC valt zomaar uit. Geen foutmelding, geen gepiep vanaf het moederbord en niks te vinden in de log bestanden van Windows. Als ik waarna hij uitvalt de pc weer opstart draaien de fan's heel even en valt hij weer uit. Ik moet zeker 2 minuten wachten totdat hij "door" start.
Het systeem is inmiddels 1 jaar oud, en heb er nooit problemen mee gehad, hij is nooit eerder uitgevallen, maar deze week is hij al 6/7 keer uitgevallen!
Het uitvallen gebeurde (vroeger) hooguit wanneer er gegamed werd (F.E.A.R., NFS MW, Half Life 2) Echter viel hij net uit toen Azureus (2.4.0.0) een torrent aan het controleren was. En ook onder Dreamweaver is hij v.d. week een keer uitgevallen! Ik dacht dat misschien de grafische kaart te warm werd, maar hij komt volgens nView niet boven de 60 graden. Ook onder games niet veel hoger.
Geprobeerd
• Systeem eens flink uitstoffen
Heeft geen enkel effect gehad... Fans waren zo goed als schoon... Koelblok van de CPU wel goed doorgeblazen.
• Kabels bundelen voor betere airflow
Geen enkel effect, alle kabels had ik al gebundeld, en de 2 Sata kabels die nog los hingen heb ik bij elkaar gebonden.
• Bios -> temps gecheckt direct nadat hij uitviel (en na een kleine minuut weer opstarte)
Hij gaf aan dat de CPU 56 graden was, en de kast zelf 30 graden. Normaal voor een Presscot toch?
System specs
• Pentium 4 Presscot 3Ghz
• 1024 mb dual channel
• Soltek SL-87CW-FL moederbord
• Maxtor 160 GB hd
• XFX Geforce 6600GT agp
• "Powerman" 350 Watt• Niks aan overgeklokt o.i.d.
Iemand enig idee wat het kan zijn?
Bedankt!
----------------------------Update----------------------------

2nd temp komt van: Winbond W83627HF PWM1 & PWM2
125C zal toch niet kunnen? Dat is witheet? maar zie nix in mn casewindow..
----------------------------Update-2--------------------------
Allereerst mijn excuses dat ik dit topic weer omhoog trap! Maar heb laatste maand geen tijd gehad om er naar te kijken, vandaag wel! Ik de voltages vergeleken met de voltages die in de FAQ staan. Deze kloppen allemaal.
Voeding wordt helemaal NIET heet, hooguit ietsjes lauw. Het koelblok van de CPU daarintegen wordt een stuk warmer, deze kan ik nog geen 10/15 sec. vasthouden zonder dat mn vingers in de fik staanLet wel, hoewel merkloze voedingen voor problemen kunnen zorgen omdat ze niet altijd voldoende vermogen leveren, hoeft dit niet meteen het probleem te zijn. Zo draaide ik tot voor kort ik zelf een vergelijkbare setup (meer harde schijven en allerlei lampjes) stabiel @ een qtec 300w. Zie ook de FAQ
Het kan ook aan een verkeerd geplaatste kaart of een kortsluiting in de bekabeling of op het moederbord liggen. Zo zijn er nog wel 100 dingen te bedenken. Check in ieder geval even of alles correct is aangesloten en je mobo opgehoogd is dmv van die spacers...
Edit: wordt je voeding heet? dan is het waarschijnlijk wel de voeding.
Ik ga zo een rondje 3d mark 06 draaien, kijken wat dat oplevert voor temps/voltages e.d.
Geprobeerd, 1.5 uur lang, geen enkel effect, terwijl een uutje Fifa 2006 fataal isZet kast open, dikke fan ertegen aan en gamen maar (liefst een soort atitool progje waarbij je die kubus krijgt, waardoor er écht de max van je vga gevraagd wordt) en dan kijken of die 122 graden misschien ook wel daalt (zal wel niet waarschijnlijk toch foute waarde, maargoed).
Cooler Master eXtreme Power ATX, 430W Echter is deze 24 pins, en is mijn moederbord (volgens mij) 20 pins...

Dus zal er een verloop stekkertje tussen moeten, is dit de goede?
Daarnaast heb ik een SATA schijf, deze heeft toch een speciale aansluiting nodig? Op de info pag. van Cooler Master staat wel dat ie SATA kabels heeft, deze kan ik dus gwoon erop aansluiten?
[ Voor 50% gewijzigd door JeroenGans op 21-04-2006 09:57 . Reden: Update.. alweer.. ]