twee geluidskaarten, eentje wil niet....

Pagina: 1
Acties:
  • 304 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01 05:06
Mijn probleem: ik heb twee geluidschips/kaart: een ac' 97 en een m-audio delta 1010.
De ac' 97 wordt als eerste door mijn suse 10.0 aangestuurd/geladen. Het is me derhalve nog niet gelukt om mijn m-audio ad praat te krijgen. In kmixer staan de juiste uitgangen open, dus daar ligt het niet aan. Ik heb zelf het idee dat ik de volgorde van de kaarten moet wijzigen, maar de uitleg op de site van alsamixer over deze wijziging, gaat me ( nog ) wat te ver....

Dus mijn vraag : 1 : kan linux zonder in de configuratie te duiken , bv. via een mixer, twee kaarten aansturen??

Zo nee : 2 : kent iemand een oplossing om dan iig mijn m-audio als nr. 1 te zetten??

Overigens heb ik de truuk al gedaan dat ik mijn ac'97 in het bios deactiveer...dat werkt niet...

bv dank!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Yast > hardware > sound
zo moeilijk is dat toch niet te vinden?

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• neeroeter
Is zelfs heel makkelijk te vinden, maar hoewel daar beide kaarten geconfugureerd zijn/lijken, wordt toch steeds maar de ac'97 aangestuurd...

Moet je soms in linux per toepassing de output definieren??

Verwijderd

Is het uberhaupt mogelijk om meerdere kaarten aan te spreken?

Als ik jou was zou ik je AC'97, wat ongetwijfeld een onboard kaartje is, uitzetten in de bios. Dan ben je ook van je probleem af.

succes.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dan ben je er niet vanaf, want dan werkt een van de geluidskaarten het niet. :o
Ik zit toevallig met dezelfde vraag. :)

🌞🍃

• neeroeter
Biostruukje heb ik al geprobeerd, zie openingspost...geen succes dus.

Fijn dat ik niet de enige ben trouwens...

Kijk , wat ik mis in suse, maar misschien zoek in niet goed, is de mogelijkheid om verschillende outputs van de twee controllers/kaartjes/chips tegen elkaar weg te strepen.
Bijv: de pcm van mijn delta aan te zetten en die van mijn ac'97 daarentegen uit te zetten.....
( net zoals in - ik durf het bijna niet te zeggen windows ;) )

in kmixer kan je wel all out en inputs regelen, maar ik vraag me ag of mijn delta uberhaupt wel signalen krijgt...call me stupid maarre ik ken 't niet vinden.....

• laurencevde
Je kunt in linux per toepassing de geluidskaart waarnaar die het geluid moet zenden definieren ja.
Als je wilt dat al het geluid standaard uit de m-audio komt, moet je zorgen dat die als eerste kaart geconfigureerd is. Ik weet niet of dit via Yast te regelen is, maar probeer dat eerst maar. Kan het niet via Yast, dan maar zo:

In Yast kun je zien welke driver gebruikt wordt voor beide kaarten. die heb je nodig.
Doe het volgende als root, na een restart komt dan(als het goed is) het geluid uit de m-audio zetten:
code:
1
2
3
echo "# geluid
options <m-audio driver> index=0
options <ac-97 driver> index=1" >> /etc/modprobe.conf.local

kijk ook eens hier: http://alsa.opensrc.org/MultipleCards

Ook kun je voor Arts(de sound-deamon van KDE, handelt al het geluid van KDE-applicaties af) regelen naar welk sound-device die het geluid stuurt(kde control center > sound & multimedia > sound system).

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• neeroeter
Hey bedankt, maarre.....als dit mis mocht gaan, heb je dan nog een tip hoe ik de oude situatie weer herstel?

• laurencevde
/etc/modprobe.conf.local openen in een textverwerker en die regels er weer uithalen?

• neeroeter
Het is gelukt!!

Gewoon in etc/modprobe/sound de volgorde vd geluidskaarten veranderen. Nu wordt mijn delta als eerste aangesproken, en geeft PCM out.
Punt is wel nog dat ik geen kabeltje heb lopen naar mijn delta vanaf mijn dvd-brandertje, maar gelukkig kan kaffeine mijn speler digitaal aan sturen. Mplayer en de kdecdspeler kunnen dat niet.
Ach, hoewel ik amarok en mplayer iets beter heb leren kennen, wordt het dan maar kaffeine.

Bedankt!!
Pagina: 1