"if you do things right, people won't be sure you have done something at all"
Verwijderd
Dit kun je instellen bij je export settings in bijna ieder programma wat ik ken op videogebied. Let op dat de resolutie gewoon hetzelfde blijft (720x576 bij standaard DVpal))
Stoer; Marduq
Verwijderd
Geef eventjes hier op wat de de resolutie in pixels is, en wat de framerate is (en of de file al dan niet interlaced is). Gebruik hiervoor gewoon een tools als GSpot
In beide gevallen is dit goed op te lossen (ik kan evt het scriptje wel ffies geven, voorbehouden dat je natuurlijk AviSynth geinstalleerd hebt staan
Je kijkt dan de .avi via het avisynth script gewoon in media-player classic bijvoorbeeld. AviSynth houdt de de meeste spelers voor de gek door te doen dat het script een "uncompressed multimedia file" is, en in de achtergrond doet AviSynth dan het script uitvoeren. De meeste spelers accepteren een avisynth script als input, media player classic sowieso (weet ik zeker).
Het avisynth script kan je je ook in virtaldub(mod)/nandub laden oid. Dan re-encode je de boel gewoon naar het juiste formaat.
[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2006 15:26 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Laat maar.. .
Er zijn zwarte balken boven en onder het beeld.
Het is simpelweg verticaal vervormd, ik wil em naar een 16:9 mpeg converten en op een dvd branden om em te kunnen kijken zonder al te veel poespas.
Ik heb net virtualdub geprobeerd, maar ik kan er niet datgene mee doen wat ik wil, miss heb ik een script nodig zoals iemand hiervoor zei?
In virtualdub kan je met filters een hele hoop doen, kijk daar maar eens tussen.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Ik wil het avi bestand gewoon naar 16:9 mpeg converteren om het op een dvd speler zonder problemen af te kunnen spelen.
BTW: ik zou niet weten in welk ander forum dit zou moeten horen...
Verwijderd
Goed, je hebt nodig:ChromeBallz schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 15:48:
720x576, 25 fps, non-interleaved.
Er zijn zwarte balken boven en onder het beeld.
Het is simpelweg verticaal vervormd, ik wil em naar een 16:9 mpeg converten en op een dvd branden om em te kunnen kijken zonder al te veel poespas.
Ik heb net virtualdub geprobeerd, maar ik kan er niet datgene mee doen wat ik wil, miss heb ik een script nodig zoals iemand hiervoor zei?
VirtualDub(mod)
AviSynth (2.5 of hoger)
Een encoder/author programma om DVD-files te maken.
1)
Haal de audio uit de oorspronkelijke .AVI mbv VirtualDub(mod) met Save WAV of via Streams -> Save WAV.
Beide proggies schrijven gewoon de extentie .WAV achter de audiofile, of deze nu WAV is of niet. Verander de extentie gewoon naar de juiste extentie (dus bij een MP3 verander je de extentie naar .mp3 bijvoorbeeld).
Bij een MP3 moet je die converteren naar echte WAV (kan je zelfs nog eventjes het geluid lekker bijwerken bijvoorbeeld). Een AC3 geluid kan je beter laten voor wat ie is, tenminste als je DVD-encoderingsprogramma het aankan. Anders moet je die ook nog aanpakken -> WAV (BeSwwet doet dat o.a.).
2)
Maak een tekstfile aan die "input.avs" heet, gewoon met kladblok.
Stop daarin het volgende*:
1
2
| AviSource("x:\pad naar de oorspronkelijke AVI\naam ervan.AVI")
LanczozResize (720,576,0,72,720,432) |
* Er van uitgaande dat de reso van de AVI exclusief zwarte balken 720 x 405 is. Bij een andere reso moet je het ffies zeggen.
3)
Open deze .AVS in je DVD-encoderingsprogramma als input-file. Kies als audio-file de WAV of de AC3, kies de gewensde compressie etc.etc. En encoderen/muxen etc maar
Overigens ga ik wel uit van een kleine basiskennis in bewerking van AVI's. Ga voor alle basiskennis anders naar Doom9.org, waar zeer waarschijnlijk ook staat uitgelegd hoe je dit kan doen. (En ook kan je proberen naar alternatieven te zoeken o.a. AVI2DVD).
Zie ook nog hier voor een hele (ingewikkelde) uitgebreide uitleg: http://www.doom9.org/index.html?/mpg/avi2dvdr.htm
Maar uiteindelijk is AVI --> DVD altijd redelijk veel poespas . . .
[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2006 18:32 . Reden: Stomme denkfout hersteld :P ]
De film is nu netjes in 16:9 met alles erop en eraan.
Verwijderd
Naja dat werkt ookChromeBallz schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 08:29:
Ik heb nog wat verder gezocht naar een simpelere oplossing, en die vond ik ook in de vorm van een converter (genaamd avi to mpg)
De film is nu netjes in 16:9 met alles erop en eraan.
Ik bijvoorbeeld gebruik veel vaker dingen als AviSynth en CCE etc. dus voor mij is die ander oplossing even simpel als degene die jij hebt gekozen. Maar als het werkt, dan werkt het . . . toch