PC start plotseling niet meer op?

Pagina: 1
Acties:

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:03
Heb net een nieuw upgrade setje gekocht van -> Zalman 7000B-CU en een Asus A8N SLI Deluxe naar een TT Big Typhoon en een DFI Ultra-D NF4.

Voor het eerst installeren deed de pc het niet, andere bracket gepakt(waarschijnlijk maakte de bracket van Thermaltake contact had hem niet juist gemonteerd op het mobo, onduidelijke handleiding), namelijk een staale van een MSI K8N NEO2 moederbord, hiermee kon ik de TT BigT wel goed installeren en sindsdien heeft alles prima gewerkt.\

Gisteren was ik rustig aan het computeren, opeens hele beeld blauw met gele strepen er door heen. Ik dacht bij mezelf dat zal wel de videokaart of het geheugen zijn die wat te warm is geworden, ik had er voor de rest geen zin in om naar de kijken aangezien het al laat was. De PC heb ik vervolgens met de voedingknop uitgedaan en ben gaan slapen.

Vandaag wil ik echter de PC weer aandoen en er gebeurt totaal niks! Powerled brand van StandBy, wat voorheen volgens mij wel altijd brande was het DRAM powerledje. Deze gaat nu helemaal niet meer aan ondanks dat ik verschillende geheugens heb geprobeerd in alle mogelijke banken.

Ik heb verschillende voedingen geprobeerd, videokaart eruit gehaald, CMOS clear, bordje buiten zijn behuizing gehad en toen proberen te starten, zonder hardeschijf, geheugen,... ik heb zowat al het mogelijke geprobeerd wat er kan gebeuren maar ik krijg het bordje voor geen meter meer aan de gang.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat:

1: Of het moederbord is kapot, ram wordt niet meer herkend, standy powerled brand wel....
2: Processor is defect, lijkt me haast onmogelijk zou namelijk niet weten waardoor
3: (Big Typhoon) Iets maakt contact met het moederbord waardoor kortsluiting onstaat.

Alles heeft zeker 3 weken goed gewerkt, ik heb dit bordje nog maar net nieuw. Mij lijkt optie 1 het meest voor de hand liggende (DRAM powerled wil namelijk niet meer aan, dus er wordt geen ram gedecteerd en dus kan de pc ook niet booten)

Processor defect lijkt me zeer onwaarschijnlijk, en plotseling ergens kortsluiting lijkt me ook vreemd.

Setup die ik altijd heb gedraaid is als volgt:

Opteron 144 @ 2.8GHz (1,48V)
Mem Divider: 166MHz (254MHz 2.5-3-3-7)
DFI Ultra-D NF4, verder geen chipset voltage's verhoogt of aan jumpers gekomen. Verder is de Northbridge koeler eraf geweest en is de standaard koelpasta vervangen door AS5.
160GB Maxtor Diamondplus 11
3 Case Fan's
Tagan 480W
Asus X800XL PCI-e (PCI-e Slot 1)
Thermaltake Big Typhoon i.c.m. Artic Silver 5
2x512MB G.Skill PC3200

Audig2 ZS
Sweex Draadloos netwerk kaartje

Zou ik misschien iets over het hoofd hebben gezien?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Probeer de boel eens voor de zekerheid buiten de kast op te bouwen, om kortsluiting uit te sluiten. Maar persoonlijk denk ik dat je moederbord is overleden :'(.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

nForce4 + Maxtor SATA is een risico-combinatie. Probeer op z'n minst een ander merk harddisk :) Zie verder ook Compatibiliteit Maxtor SATA schijven met o.a. nForce4

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat was toch maxtor10 serie waar problemen mee waren icm nforce4 en niet de maxtor11 serie?

• STIMPPYYY
Dat heb ik al gedaan, alleen heb ik dan wel de videokaart niet op het moederbord geprikt, wat in princiepe niet eens hoeft, hij boot dan zelfs nog niet eens op. Helemaal geen kick.

Het moederbord heb ik op 2 voedingen geprobeerd buiten de kast, ondergrond was een standaard schuim wat wordt meegeleverd om het moederbord te beschermen tegen schade.

2 verschillende Ram modules geprobeerd.
Wat op dat moment was aangesloten:

RAM, CPU + koeler, 24/20PINS connect, 12V connector.

Ram powerled: None
Standby Powerled: Aan

• STIMPPYYY
BalusC schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 13:09:
nForce4 + Maxtor SATA is een risico-combinatie. Probeer op z'n minst een ander merk harddisk :) Zie verder ook Compatibiliteit Maxtor SATA schijven met o.a. nForce4
Waar, ben er inderdaad van op de hoogte. Ik heb er zelf gelukkig nooit problemen mee gehad, zelfs met een Asus A8N SLI deluxe waren er geen problemen. Het probleem doet zich helemaal niet voort in de hardeschijf want ik zou nu al blij zijn als de pc boote ;), er staat stroom op maar hij gaat dus niet aan

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:52
je hebt het moederboard 3 weken zeg je, wat let je om terug te gaan naar de winkel en garantie te claimen? zolang er geen sporen aanwezig zijn..

en alle moraalridders: ja dit mag niet :Z

• STIMPPYYY
Omdat ik alle problemen wil uit sluiten, ligt het probleem niet aan het moederbord:

Kost mij dat weer tijd en bezine en dus geld.
Waarom zou dit niet mogen? Er zit garantie op, dus zodra het moederbord defect is krijg ik gewoon een nieuwe, klaar.
Ik weet niet zeker of het aan het moederbord ligt, wat me wel het meest logische lijkt. Misschien dat de processor gaar is of ergens kortsluiting ontstaat?

Het is geen kwestie van meteen een nieuwe willen, ik heb best geduld heb hier nog een 2e pc. Je leert er zelf natuurlijk ook van als ik het nu kan oplossen.

/edit

Wat ik me trouwens afvraag, als het moederbord kapot zou zijn waarom zou dan wel het Standby powerled lampje branden. Er zou dan toch helemal geen reactie moeten zijn van het moederbord? Dus in dit geval zouden de geheugenbankjes dus kapot zijn?

[ Voor 36% gewijzigd door STIMPPYYY op 28-03-2006 13:25 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

consolefreak schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 13:17:
en alle moraalridders: ja dit mag niet :Z
Reageer eens normaal man? :)

• STIMPPYYY
Nou, kortsluiting zit er niet want ik heb net een andere bracket geprobeerd. Dus of de processor is kapot, die er overigens gewoon goed uitzag geen brandplekken e.d.

Dus stuur het moederbord op, zal wel kapot zjin ik zie geen andere optie.
Pagina: 1