[Apache] max aantal bestanden in een map

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RSD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02-2017
Ik heb op een server een map, met daarin meer dan 50.000 html files. Deze bestanden zijn niet onderverdeeld in mappen. Dus 1 map en daarin 50.000 bestanden. Nu vroeg ik me af wat het maximaal aantal bestanden in een map is. Daarnaast vroeg ik me af of ik me zorgen moet maken over de performance. Ik zou de bestanden wel kunnen gaan onderverdelen, maar ik weet niet of dat wel zinvol/beter is. Het is namelijk best een klus om ze allemaal onder te verdelen.

Ik heb al wel gezocht, maar ik kon niet echt concreet iets vinden.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 23:11
Hoe traag gaat het opvragen van bijv. de index nu? is dat acceptabel? Hoeveel bezoekers heb je op die map?

Als je shell (linux) toegang hebt is het onderverdelen misschien makkelijker.

• RSD
Hij is nog steeds supersnel, ik verbaas me erover. Ik heb idd shell toegang, de pagina's worden via php gegenereert en in die map gezet. Als ik wat via ftp moet doen in die map gaat het redelijk langzaam, maar dat is niet echt belangrijk, omdat ik dat nooit hoef te doen.

Het opvragen van de bestanden gaat echt snel, maar ik vraag me af voor hoe lang nog? Zit er een maximum aan?

Het aantal unieke bezoekers die die map belasten is zo rond de 30.000 schat ik.

[ Voor 11% gewijzigd door RSD op 28-03-2006 12:55 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik vermoed dat het maximum eerder wordt bepaald door het filesystem. Uiteindelijk roept apache ook gewoon systemcalls aan op het OS. Als je dat weet lijkt het me niet zo moeilijk om het maximum te vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door Janoz op 28-03-2006 13:11 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• RSD
Fedora core 4 draait erop en dan een scsi harde schijf met 15.000rpm

[ Voor 45% gewijzigd door RSD op 28-03-2006 12:57 ]

• IcE_364
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:58
Welk filesystem draait de server op, die zal eerder aan zn limieten zitten dan apache gok ik zo. Over het algemeen moet 50.000 files op ext3 in 1 map geen probleem zijn, maar als je er meer in wil gaan zetten kun je beter over naar reiserfs of xfs. Of een structuur bedenken om de bestanden in submappen op te slaan.

[ Voor 55% gewijzigd door IcE_364 op 28-03-2006 13:01 ]

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:28

TheDane

1.618

Ik heb ooit een stuk code van een collega gezien die via een cronjob iedere minuut een bestand in /root zette. (Hij was vergeten iets als > /dev/null toe te voegen :X)

Anyway, na een paar dagen stonden er dus nogal veel van die bestanden .. en na een tijdje stonden er 999999 :X

Die konden zelfs niet allemaal in 1 keer via command prompt weggehaald worden
Anyway, dat was Fedora core 2 met 10k rpm scsi schijf.
't accessen van zo'n bestand duurde ongeveer 3 seconden :P

Ik weet niet wat voor html bestanden je genereert, maar ik zou toch eens kijken of je dat niet wat handiger kunt structuren. Dat moet ook automagisch kunnen ..toch?
Pagina: 1