Promise RAID probleem

Pagina: 1
Acties:

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-02 18:41

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Ik zit met een probleempje op een RAID array op een servertje.
De RAID kaart die in de server steekt is een Promise Fasttrak 378 kaartje, dat een paar schijven in mirroring heeft staan.

De eventviewer geeft fouten betreffende de disk ( foutmelding : beschadigd blok in apparaat \Device\Harddisk0 ), als ik dus het Remote Monitoring Utility van Promise gebruik om de array na te kijken, dan zien we inderdaad dat er een probleem is :

Array 1 heeft als status : critical.

Echter als ik de 2 harde schijven bekijk, die gebruikt worden voor deze Array ( beide Maxtor 7Y250M0 ), zegt hij dat deze functional zijn.

Wat kan de oorzaak hiervan zijn ? En hoe los ik dit op ?

-| Hit it i would ! |-

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Dat is een lastige want harddisk0 betreft de array en niet de schijven apart. Ik zou zowiezo de belangrijke data snel gaan backuppen en dan apart de schijven gaan uitrekken. Dan een verse/nieuwe schijf erbij doen om te kijken welke van de twee oude schijven dan nog de error geeft.

Beetje omslachtig maar tis de enige manier, aangezien geen enkel programma of tooltje apart die schijven kan benaderen.

Tis trouwens logisch dat de schijf funtional is aangezien alleen een block kapot is. Mijn promise kaart heeft trouwens een applicatie Webpam genaamd die Media Patrol heeft. Media patrol is een service die op de achtergrond checkt voor slechte blocks en die markeerd zodat ze niet meer gebruikt worden.

[ Voor 28% gewijzigd door Dukey op 28-03-2006 11:06 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
dus 1 van de twee HD's moet eigenlijk zo biezo vervangen worden ?

[ Voor 9% gewijzigd door Falcon10 op 28-03-2006 11:37 ]

-| Hit it i would ! |-

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het eerste wat je nu moet doen is er voor zorgen dat je van de critische data een bakup maakt. Dat is het aller belangrijkste. Vervolgens moet je inderdaad uit gaan zoeken welke schijf het probleem geeft. Als je namelijk met één defecte schijf door blijft doen kan er data op die schijf corrupt raken. Aangezien het een mirror is zal uiteindelijk de data op de mirror schijf ook corrupt raken.

Als het goed is moet het systeem ook met één schijf nog gewoon werken. Is het niet mogelijk om de afzonderlijke schijven te testen met een tooltje, van bijvoorbeeld de fabrikant, in een ander systeem. Wanneer je de defecte schijf hebt gevonden vervang je die en maak je de mirror set weer aan, zodat weer een copy op de nieuwe schijf wordt gezet.

Maar voordat je ergens aan begint, maak eerst die backup. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Djoekie schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 11:03:
Dat is een lastige want harddisk0 betreft de array en niet de schijven apart. .
Het gaat om 2 disken op de promise controller die via de Promise software disk problemen meld aan de eventviewer, en dat is mooi want dan kun je toch de disk localiseren, oftewel de disk op poort 0 op de Promise controller:

\Device\Harddisk0
\Device\Harddisk1
Beetje omslachtig maar tis de enige manier, aangezien geen enkel programma of tooltje apart die schijven kan benaderen.
Dan kan het altijd nog zo:

Download de Maxtor hardisk tool en zet die op floppy of bootable CD

Set je PC uit
Haal de SATA kabels los van je Promise controller
Sluit 1 disk aan op de SATA poort van je moederbord
Boot vanaf floppy/CD Rom
Test de disk met de Maxtor tool
En doe dit ook bij de andere disk

Dan weet je zeker of en welke disk brak aan het worden is.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Bedankt John2B, denk dat best een goede manier is.
Enige probleem is eignelijk dat het dus een server is en dat hij overdag niet af kan :|

Heb trouwens net nog een 2de probleem gevonden :

in de server steken 3 schijven : 1 van 80 Gb, onderverdeeld in 3 partities, alles OK
en dan dus 2 van 250 Gb in RAID 1. Echter hier wordt het erg, buiten het feit dus dat de RAID array en 1 van de schijven dus rare kuren begint te krijgen is deze als volgt ingedeeld in partities : 1 C partitie ( met dus het OS op ! ) en nog eens 2 data partities.
Vraag me af waar de persoon dat die server geinstalleerd heeft met zen kop zat toen hij die beslissing heeft genomen om zowel de data als C schijf op dezelfde RAID te zetten !

-| Hit it i would ! |-

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ja, stom dat ik dat niet gezien heb. |:( Harddisk0 is natuurlijk de hardeschijf op poort 0. Zo kun je dus heeeeel makkelijk de defecte schijf vinden. De maxtor tool trekt zich inderdaad niets aan van de RAID controller en kan de afzonderlijke schijven gewoon testen.... (tenminste bij mijn RAIDcore BC4852 controller) Ik was er even niet bij. 8)7
Falcon10 schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 12:03:
Vraag me af waar de persoon dat die server geinstalleerd heeft met zen kop zat toen hij die beslissing heeft genomen om zowel de data als C schijf op dezelfde RAID te zetten !
In het geval van een mirror is dit toch niet zo heel erg? Dit gebeurd wel veel meer, voornamelijk bij de wat kleinere servers in kleinere bedrijven. Koste besparing denk ik. Overigens heb ik zelf in mijn werkstation ook vier 200GB schijven in RAID5 staan waar gewoon alles op deze RAID set staat dus ook mijn OS.

Het OS en de data is tenminste nog gescheiden door een partitie. Ik ben ook wel kleine servertjes tegen gekomen waar alles gewoon op één partitie is gezet. Dat is helemaal niet fijn zeker als er iets aan de hand is met je OS, dan kun je niet zomaar even de paritie leeg halen voor een herinstallatie.

[ Voor 108% gewijzigd door _Dune_ op 28-03-2006 12:14 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

_Dune_ schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 12:07:
In het geval van een mirror is dit toch niet zo heel erg? Dit gebeurd wel veel meer, voornamelijk bij de wat kleinere servers in kleinere bedrijven. Koste besparing denk ik. Overigens heb ik zelf in mijn werkstation ook vier 200GB schijven in RAID5 staan waar gewoon alles op deze RAID set staat dus ook mijn OS.

Het OS en de data is tenminste nog gescheiden door een partitie. Ik ben ook wel kleine servertjes tegen gekomen waar alles gewoon op één partitie is gezet. Dat is helemaal niet fijn zeker als er iets aan de hand is met je OS, dan kun je niet zomaar even de paritie leeg halen voor een herinstallatie.
Inderdaad, er zijn verschillende setups mogelijk en een MIRROR is op zich een prima keuze al had RAID5 ook gekund.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
ik zou eerder opteren voor 4 schijven, en dan 2 in mirror voor data en 2 in mirror voor OS.
lijkt me meer "safe".

mare, alvast bedankt jongens ! We gaan proberen dat boeltje terug OK te krijgen.

-| Hit it i would ! |-

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Dan zou ik kiezen voor 4 schijven in RAID5 (al zou ik dan niet voor Promise gaan)

Meestal sneller dan RAID1
Effecienter dan RAID1 (RAID5 kost je maar 1 disk, en 2 mirrors kost je 2 disken)

Succes ermee

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik hoop voor de TS idd dat de promise software dat event heeft gegooit, want ik dacht zelf namelijk dat windows zelfs dat event had gegooit en die weet niet waar ie op draait in principe.

M.a.w. maak even een screenshotje van je event viewer. Voor dat je begint met slopen, zou ik zeggen. Kan je werk opleveren of besparen als het idd promise tooltje is die het event gooit.

Enne @ John2B: het zijn IDE schijven, maar verder niet belangrijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Dukey op 28-03-2006 15:38 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
misschien gekke vraag, maar heb nu dus de nieuwe schijf gestoken en de RAID array is terug aan het rebuilden.
Maar is het normaal dat dat extreem lang duurt ( in de zin van : al 4 uur aan het rebuilden en nog steeds maar aan 20% ).
Het is wel een 250 Gb schijf, maar dat is toch wel lang, niet ?

-| Hit it i would ! |-

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
ben er dus aan voor de moeite :|
iets voorbij de 24% kwam een popup van dat de array critical was en werd ik eruit gezwierd terwijl ik hem aan het rebuilden was !

de tool van Maxtor ( PowerMax ) haalt ook niets uit, die werkt enkel op PATA schijven en geen SATA blijkbaar.
ik snap em echt niet meer.

Help !

Moet ik misschien best de ARRAY die critical is eerst verwijderen, de werkende schijf insteken samen met een nieuwe schijf en vervolgens de ganse array opnieuw aanmaken ?
Maakt hij dan zijn array terug aan adhv de data dat op de nog werkende schijf stonden ? Want die mogen dus niet verloren gaan !

[ Voor 33% gewijzigd door Falcon10 op 03-04-2006 15:47 ]

-| Hit it i would ! |-

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Falcon10 schreef op maandag 03 april 2006 @ 15:34:
ben er dus aan voor de moeite :|
iets voorbij de 24% kwam een popup van dat de array critical was en werd ik eruit gezwierd terwijl ik hem aan het rebuilden was !

de tool van Maxtor ( PowerMax ) haalt ook niets uit, die werkt enkel op PATA schijven en geen SATA blijkbaar.
ik snap em echt niet meer.

Help !

Moet ik misschien best de ARRAY die critical is eerst verwijderen, de werkende schijf insteken samen met een nieuwe schijf en vervolgens de ganse array opnieuw aanmaken ?
Maakt hij dan zijn array terug aan adhv de data dat op de nog werkende schijf stonden ? Want die mogen dus niet verloren gaan !
De tooltjes van Maxtor zouden ook gewoon bij de S-ATA schijven moeten werken. Misschien dat het tooltje niet met de Promise controller overweg kan en daardoor de schijven niet ziet.

Ik weet niet hoelang een rebuild van een RAID1 set normaal duurt, maar mijn systeem doet over een RAID5 set van vier 200GB schijven waarvan er één is vervangen een uur of zes. (volgens de software)

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
ik ben nu voor de zekerheid even de array schijf die ik uit server heb gehaald aan het ghosten op een andere PC ( dus de verschillende partities op die schijf aan het backuppen in een ghostfile naar die PC, zodat ik eventu adhv deze backup een eventuele "lege" array kan vullen met de backup die ik nu aan het nemen ben )

Zal eens kijken of dat tooltje het doet als ie niet aan de Promisa RAID controller hangt.

Ben nu wel beetje in paniek, daarnet na de foutmelding dat de array critical was tijdens de rebuild ervan en de daaropvolgende reboot liet ik herstarten naar windows server 2003 toe, en ik krijg wel het lopende metertje te zien en het windows 2003 server icoon, maar vanaf dat hij dus zijn netwerkinstellingen etc zou moeten laten zien en het logon scherm, geeft hij geen beeld meer :X

-| Hit it i would ! |-

Pagina: 1