Stabiel, stil systeem voor o.a. games

Pagina: 1
Acties:

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
In mijn zoektocht naar een nieuwe PC had ik eerst het idee om een barebone systeem te kopen en ik dacht ook dat ik er over uit was. Ben toen echter toch nog wat topics hier gaan lezen over nieuwe complete systemen die voor hetzelfde geld toch wel een bijzonder leuk PCtje hadden samengesteld. Daarom voor mezelf ook maar eens gaan rondzoeken naar een leuk systeempje.

Doel PC:
- Internet + streaming audio
- Photoshop
- Games

Eisen aan nieuwe PC:
- Stabiel!
- Relatief stil
- Goed genoeg om de komende jaren prettig mee te werken en ook een game moet volgend jaar nog draaien in een redelijke resolutie.
- Hoeft niet best-of-the-best te zijn (SLI vind ik bijvoorbeeld overdreven).
- Overclocken doe ik niet aan.

Budget: 900 - 1000 euro

Met bovenstaande ben ik tot onderstaande configuratie gekomen. Ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden. Verwachten we bijvoorbeeld stabiliteitsproblemen door combi geheugen en moederbord? Is de voeding sterk genoeg voor de componenten? Let me know of het een nette configuratie is, want ik heb veel moeite om de knoop door te hakken :)

Mobo:
Asus A8N-E, prima prijs-kwaliteitsverhouding en SLI vind ik niet nodig.
Processor:
AMD Athlon 64 3500+ Venice 2.2 GHz, 2000 MHz, Boxed . Dual core is direct een flink stuk duurder en gezien het prijsverschil met de 3200 leken me die extra Hz wel ok.
Koeler:
Zalman CNPS7700-Cu Koper, in plaats van de standaard koeler omdat deze hopelijk wat stiller is.
Geheugen:
TwinMos 2GB DDR400-3200 Dual Channel 2048 MB, PC3200, 400 MHz, 2,5 , 2 GB om klaar te zijn voor de toekomst en uiteraard dual channel.
Videokaart:
Club3D VGA GeForce 7600 GT 256 MB, wilde eerst voor de 6800 gaan, maar gezien de prijs van deze kaart past deze ook nog wel binnen m'n budget.
HDD:
Samsung HDD Spinpoint SP2504C 250 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300. Om mogelijke problemen nforce4 en maxtor e.d. te voorkomen en omdat ik al in meerdere topics heb gelezen dat de Samsung een lekker stille schijf blijkt te zijn.
DVD ReWriter:
NEC ND-4550A Bulk, Zwart
En al dit moois komt in de volgende behuizing:
Cooler Master Centurion 5 Zwart, Zilver Geen Voeding, 1 X 80mm , 1 X 120mm
met als voeding:
Tagan TG430-U15 430 Watt, Zwart, Met S-ATA Aansluiting, 24-pins
Salland Assemblage Desktop 1 Jaar

Totaal 996,99

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Een hele nette PC moet ik je vertellen. Ik zie geen problemen tussen je geheugen en je moederbord aangezien je moederbord dit gewoon zou moeten ondersteunen:
4 x 184-pin DIMM Sockets support max. 4GB DDR400/DDR333/DDR266 ECC/ non-ECC un-buffered DDR SDRAM memory
Dual Channel Memory Architecture

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Ruud2001
  • Nu online

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Outerspace schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 09:29:
Een hele nette PC moet ik je vertellen. Ik zie geen problemen tussen je geheugen en je moederbord aangezien je moederbord dit gewoon zou moeten ondersteunen:

[...]
Helder, geheugen zit dus wel snor! :)

Dan blijft eigenlijk alleen nog die voeding over. Is 430 Watt genoeg voor dit systeem? Ben niet van plan om er in de toekomst veel bij te bouwen. Misschien nog een keer een kaart-lezertje, wat extra geheugen en daar zal het wel bij blijven denk ik zo.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:16

Theo

moederbord

430 watt moet toch wel kunnen, het is een A merk voeding, en geen sweex troep. Bovendien heb je een vrij "eenvoudig" systeem (1 hd, 1 graka, singlecore).

En als ik jou was zal ik niet voor de 7800 gaan maar voor de 7900, bijvoorbeeld de Asus GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) EN7900GT voor 285 euro.
Deze kaart is beter dan de 7800, en omdat hij op 90nm is gebakken, ipv de 110mn van de 7800 is hij ook nog eens zuiniger.....

Nu met WP, PV, EV en PC

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:42
theodouma schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 10:57:
En als ik jou was zal ik niet voor de 7800 gaan maar voor de 7900, bijvoorbeeld de Asus GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) EN7900GT voor 285 euro.
Deze kaart is beter dan de 7800, en omdat hij op 90nm is gebakken, ipv de 110mn van de 7800 is hij ook nog eens zuiniger.....
ER staat toch echt dat hij voor de 7600GT wil gaan en niet voor de 7800GT ;) Voorderest heb je wel gelijk, ik weet ook niet of die 7600GT volgend jaar alle games nog zal trekken, ik vrees van niet eigenlijk.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ruud2001 schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 10:49:
[...]
Helder, geheugen zit dus wel snor! :)

Dan blijft eigenlijk alleen nog die voeding over. Is 430 Watt genoeg voor dit systeem? Ben niet van plan om er in de toekomst veel bij te bouwen. Misschien nog een keer een kaart-lezertje, wat extra geheugen en daar zal het wel bij blijven denk ik zo.
Helaas, geheugen zit dus niet per definitie 'snor' :)

In veel gevallen wil een bepaald merk geheugen niet samenwerken met het merk MB. Je zult dus ook op onderzoek moeten uitgaan op comptabiliteit. Leidraad is hier de QVL van geteste geheugenmodules voor dit MB.

Ikzelf zou, ivm. stilte, eens kijken naar een Nexus Breeze met bijbehorende Nexus voeding.

Verder is het een standaard boodschappenlijst dat er wel goed uitziet.

ARME AOW’er

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-01 12:11
deze is ook wel leuk

Spire Type RockeTeer V 500W
· ondersteund Intel Pentium 4, AMD Sempron en Athlon 64
· EMI Shielded VGA/HDD Power aansluitingen
· Twee blauwe LED's Dubbel gelagerde fans
· Compleet stil, 10.dBA tot 45C / 113F
· SLI voorbereid!

€ 99,95 ongeveer

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:42
tsunami69 schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 11:08:
deze is ook wel leuk

Spire Type RockeTeer V 500W
· ondersteund Intel Pentium 4, AMD Sempron en Athlon 64
· EMI Shielded VGA/HDD Power aansluitingen
· Twee blauwe LED's Dubbel gelagerde fans
· Compleet stil, 10.dBA tot 45C / 113F
· SLI voorbereid!

€ 99,95 ongeveer
Je kan de waardes die door de fabrikant worden opgegeven feitelijk negeren wat betreft geluidsproductie; er wordt niks gemeld over de afstand bij die geluidsdruk; wie weet is 't gemeten op 10 meter afstand of terwijl de PSU in 'n vriezer lag, weet jij veel ;) Imho heb je 'n stuk meer aan reviews, met name als ze meerdere PSU's op dezelfde manier testen.

Overigens is Spire ook niet echt 'n A-merk als je 't mij vraagt.

[ Voor 7% gewijzigd door Leftblank op 28-03-2006 11:13 ]

• Ruud2001
  • Nu online

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
theodouma schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 10:57:
430 watt moet toch wel kunnen, het is een A merk voeding, en geen sweex troep. Bovendien heb je een vrij "eenvoudig" systeem (1 hd, 1 graka, singlecore).

Kaart is dan wel weer direct zo'n 100 euro duurder waardoor ik m'n budget toch wel enigzins te boven ga...
Yorixz schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 11:05:
[...]

ER staat toch echt dat hij voor de 7600GT wil gaan en niet voor de 7800GT ;) Voorderest heb je wel gelijk, ik weet ook niet of die 7600GT volgend jaar alle games nog zal trekken, ik vrees van niet eigenlijk.
Idee achter de 7600 GT is dat ik een videokaart heb die momenteel volstaat om games op een leuke resolutie te draaien en ik verwacht hiermee volgend jaar ook nog wel op een resolutie van 1024*768 te kunnen draaien. Of verwacht je dat die resolutie dan al niet meer haalbaar zal zijn met deze kaart?
Guardian Angel schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 11:06:
[...]

Helaas, geheugen zit dus niet per definitie 'snor' :)

In veel gevallen wil een bepaald merk geheugen niet samenwerken met het merk MB. Je zult dus ook op onderzoek moeten uitgaan op comptabiliteit. Leidraad is hier de QVL van geteste geheugenmodules voor dit MB.

Ikzelf zou, ivm. stilte, eens kijken naar een Nexus Breeze met bijbehorende Nexus voeding.

Verder is het een standaard boodschappenlijst dat er wel goed uitziet.
Zal eens gaan spitten op de site van Asus om te kijken of ik nog wat wijs kan worden over het geheugen.

P.S. vind die voeding die tsunami noemt ook wel interessant: 10.dBA :D

• Theo
  • Laatst online: 19:16

Theo

moederbord

Yorixz schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 11:05:
[...]

prijs Club3D VGA GeForce 7600 GT 256 MB 190 euro
prijs Club3D GeForce 7800 GS 256MB 270
prijs Asus GeForce 7900 GT 256MB 285 euro

ik zou toch proberen een 7900 te nemen. Met je 7600 (tnx Yorixz) kun je over één-twee jaar alles wel op "low" zetten...

je heb een kast van 80 euro met een voeding van 80 euro. Om evt iets te besparen zu je ook voor een goede kast met voeding van samen 100 euro kunnen zoeken, hiermee bespaar je dan genoeg om een 7900 te halen.
Verder kun je ook gaan voor 2*512 MB geheugen. Over een tijdje als je weer geld heb en het geheugen goedkoper is geworden prik je er gewoon nog twee repjes bij van 512 MB zodat je dan alsnog 2 GB heb.

Nu met WP, PV, EV en PC

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-01 12:11
Yorixz schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 11:12:
[...]

Je kan de waardes die door de fabrikant worden opgegeven feitelijk negeren wat betreft geluidsproductie; er wordt niks gemeld over de afstand bij die geluidsdruk; wie weet is 't gemeten op 10 meter afstand of terwijl de PSU in 'n vriezer lag, weet jij veel ;) Imho heb je 'n stuk meer aan reviews, met name als ze meerdere PSU's op dezelfde manier testen.

Overigens is Spire ook niet echt 'n A-merk als je 't mij vraagt.
hier een paar revieuws

http://www.phoronix.com/s...le&item=425&num=1
http://www.3dxtreme.net/index.php?id=spirerocketeer5004
voor zijn grote broer http://www.pro-clockers.com/article.php?id=120&page=1

• The_nv40_man
  • Laatst online: 13-06-2022
Ik zou als ik jou was niet gaan voor dat Asus bord. De fan die op de chipset zit zal alle andere stille koeling overstemmen en daardoor nutteloos maken. Ik heb zelf de Abit KN8-SLI en die is standaard passief gekoeld dmv een heatpipe systeem zoals de Premium serie van Asus. Jammer genoeg is op de non-sli versie wel een fan aanwezig. Maar de Abit is een stuk goedkoper zodat het prijsverschil met de a8n miniem is ook al zit er wel sli op.

En je hebt ook geen 1t probleem zoals bij de a8n bordjes :Y)

CPU-koeler is op zich redelijk zolang je de rpm maar heel erg laag houd. Fanmate ertussen en fancontrol van moederbord op minimale rpm, zo heb ik ook m'n CNPS9500 op 900 rpm draaien.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:17
Net systeem.

Wellicht heb je hier nog wat aan, gaat over je HD.
Ik heb zelf ook getwijfeld tussen de Samsung Spinpoint en de Hitechi Deskstar.

vergelijking samsung en hitachi

Voor wanneer je geen zin hebt om alles te gaan lezen hier de conlusie van de review:
quote: tomshardware
All in all, the Samsung drive gets our nod if you're only looking for an upgrade to increase your storage space. If the new drive is also intended to house your operating system, we suggest the new Hitachi drive instead.
Daarom ben ik voor de Hitachi gegaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Card Nox op 28-03-2006 12:05 ]

• Ruud2001
  • Nu online

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
The_nv40_man schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 11:49:
Ik zou als ik jou was niet gaan voor dat Asus bord. De fan die op de chipset zit zal alle andere stille koeling overstemmen en daardoor nutteloos maken. Ik heb zelf de Abit KN8-SLI en die is standaard passief gekoeld dmv een heatpipe systeem zoals de Premium serie van Asus. Jammer genoeg is op de non-sli versie wel een fan aanwezig. Maar de Abit is een stuk goedkoper zodat het prijsverschil met de a8n miniem is ook al zit er wel sli op.

En je hebt ook geen 1t probleem zoals bij de a8n bordjes :Y)

CPU-koeler is op zich redelijk zolang je de rpm maar heel erg laag houd. Fanmate ertussen en fancontrol van moederbord op minimale rpm, zo heb ik ook m'n CNPS9500 op 900 rpm draaien.
Is het geluid van die A8N-E echt zo dramatisch? Zie dit mobo namelijk regelmatig opduiken in systemen hier op GoT en in buyers guides :?
Card Nox schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 12:04:
Net systeem.

Wellicht heb je hier nog wat aan, gaat over je HD.
Ik heb zelf ook getwijfeld tussen de Samsung Spinpoint en de Hitechi Deskstar.

vergelijking samsung en hitachi

Voor wanneer je geen zin hebt om alles te gaan lezen hier de conlusie van de review:

[...]

Daarom ben ik voor de Hitachi gegaan.
Thanx! Interessant verhaal van Tomshardware... dan gaan we de HDD toch maar veranderen in een Hitachi, prijs maakt vrijwel geen verschil.

Zal ook nog eens gaan kijken naar de mogelijkheid om te bezuinigen op hoeveelheid geheugen en behuiding+voeding om eventueel een 7900 kaartje erin te kunnen zetten. Hmm... en ik dacht eindelijk het ideale systeem samengesteld te hebben ;)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik geef nog maar een keer de tip van een Nexus behuizing en voeding.

De Thermo afhankelijke koeling van de Spire Rocketeer heeft ook Nexus al een poosje. I.m.o., en ik heb het getest, is het een oplossing die theoretisch aardig werkt maar in de praktijk minder. De meeste behuizingen zullen al snel een graad of 45 zijn waardoor de fans altijd draaien waardoor de ogenschijnlijk handige functie zelden wordt gebruikt.

Beter is trouwens een voeding met 1 fan van 120 mm ipv 2 van 80 mm. Hoe meer zielen hoe meer vreugd, hoe meer fans hoe meer herrie. :)

Belangrijker bij een voeding is de stabiliteit én het aantal ampère dat er op de verschillende lijnen maximaal geleverd kan worden. Een kwaliteitsvoeding van 350 watt kan daardoor even efficiënt zijn als een voeding van 500 watt. Nog leuker is een passieve voeding alhoewel deze in het gebruik weer wat warmer worden wat ook zijn invloed heeft op de temperatuur in de behuizing.

Heeft de TS er al eens aan gedacht rond te kijken naar 2e hands kasten/voeding? Daarmee kun je aanzienlijk besparen op de totale uitgaaf.

ARME AOW’er

• drZymo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 10:58
Ga zelf binnenkort ook een nieuwe PC kopen, en die moet voornamelijk stil zijn. Dus mischien wat tips voor jou m.b.t geluid.

Kijk allereerst eens op http://www.silentpcreview.com. Prettige site met veel reviews van stille producten.

Voor harddisk zou ik ook voor Samsung gaan. Op http://www.storagereview.com/articles/200601/250_1.html is een review van verschillende 250 GB schijven, en de Samsung is toch wel het stilste. In niet alle test is hij snel, voornamelijk in bepaalde spelletjes wil hij wel eens de traagste zijn, maar voor normaal gebruik is hij prima geschikt.

Verder zou ik voor een iets stillere voeding gaan. De Sea Sonic voedingen zijn een van de betere in dat opzichte. Vind je die te duur (wat best meevalt), zoek dan een voeding met een 120 mm fan, dat scheelt al een hoop herrie.

Verder kan je de heatsink + fan ook vervangen door een Scythe Ninja (http://www.scythe-usa.com/product/cpu/001/index.html). Dit is een extreem groot koelblok, dat wanneer goed geplaatst geen fan meer nodig heeft. Zoals op: Afbeeldingslocatie: http://www.silentpcreview.com/files/images/scythe-ninja/in_p180.jpg
Als je een voeding hebt met een 120mm fan dan zit deze ook aan de onderkant en is de bovenste fan in dit plaatje dus die van je voeding. Hierdoor wordt er van twee plaatsen koele lucht langs de heatsink gezogen, waardoor hij erg koel blijft.

Kast maakt ook redelijk wat uit. De Centurion 5 is een prima kast, aangezien deze een geperforeerde voorkant heeft waar genoeg lucht doorheen kan. 80mm fan aan de voorkant maakt alleen wat herrie, dus die zou je kunnen vervangen door een Nexus fan en dan is hij al een stuk beter.

Verder niks op je systeem aan te merken ;).

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

• lvrijn
  • Laatst online: 10-07-2025
Neem dan de XFX 7600GT XXX edition..

Laurens

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

lvrijn schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 14:36:
Neem dan de XFX 7600GT XXX edition..

Laurens
Omdat?

ARME AOW’er

Verwijderd

Wacht dan nog ff en pak een Passief gekoelde 7600GT of Waterkoeling ( Zalman Resorator, een grote radiator ;) ).
En je hebt ook nog coolers voor op je CPU die passief zijn.
Dan haal je wel alles uit de kast om een stille pc te maken _/-\o_

Verwijderd

Ruud2001 schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 10:49:
[...]

Heb bijna hetzelfde systeem (zie signature) en maak gebruik van een CM realpower 450Watt
Lukt heel goed!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2006 14:57 ]

Verwijderd

drZymo schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 14:12:
Ga zelf binnenkort ook een nieuwe PC kopen, en die moet voornamelijk stil zijn. Dus mischien wat tips voor jou m.b.t geluid.

Voor harddisk zou ik ook voor Samsung gaan. Op http://www.storagereview.com/articles/200601/250_1.html is een review van verschillende 250 GB schijven, en de Samsung is toch wel het stilste. In niet alle test is hij snel, voornamelijk in bepaalde spelletjes wil hij wel eens de traagste zijn, maar voor normaal gebruik is hij prima geschikt.
Precies, Samsung SP2504C zijn enorm stil en produceren vrij weinig hitte.
Kast maakt ook redelijk wat uit. De Centurion 5 is een prima kast, aangezien deze een geperforeerde voorkant heeft waar genoeg lucht doorheen kan. 80mm fan aan de voorkant maakt alleen wat herrie, dus die zou je kunnen vervangen door een Nexus fan en dan is hij al een stuk beter.
Heb ook gelijk die fan aan de achterkant en voorkant eruitgetrokken.
In de achterkant, voorkant en zijkant zitten allemaal NEXUS fans.

• wildow
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-11-2025
Ik zorg er zelf altijd voor dat ik een moederbord koop zonder een fan op de northbridge. Ik vind het namelijk krengen, na verloop van tijd maken ze steeds meer lawaai en ik heb geen zin om een nieuwe koeler erop te plakken, als ze ook stock passief te koop zijn(praat je wel over andere mobo's, maar dat is even een kwestie van puzzelen met de specs die je wilt hebben).

Dan blijft alleen de videokaart over als geluidsbron(hoewel het soms wel meevalt), dit kan je even aankijken(even goed testen of de videokaart helemaal APK is voordat je evt een zalman koeler erop plaatst. Ik zou wel gaan voor een koeler met een FAN erop of je moet een goede airflow in je kast hebben(ik heb een jaar geleden een 9600pro om zeep geholpen met een heatpipe constructie en achteraf slechte airflow door de kast).

Vergeet niet om toch ook aan die airflow door de kast te denken. Koop dus een fanmate van zalman en een FAN van papst en laat deze bij een tower aan de voorzijde - onderaan lekker die kast inzuigen en de voeding voert het wel weer af. Zo heb je een mooie airflow door de kast heen. De fanmate zo instellen dat de fan minimaal draait en je hebt het helemaal voor elkaar.

Netheid is voor de dommen........ een genie beheerst de chaos

Verwijderd

Ik heb niet alles doorgelezen, maar ik wil wel even kwijt dat de kleine front fan aardig wat herrie maakt. Ook de koeling van de videokaart vind ik niet een van de stilste. Dus let daar even op --> is Arctic SIlentium T... niet iets voor jou?

Verwijderd

maar 350 watt toch?

Verwijderd

350W continuvermogen ja --> 450W piekvermogen.

• lvrijn
  • Laatst online: 10-07-2025
Omdat deze niet zoveel duurder is, en lekker overgeclocked is..
En zoals theoduma al zij, neem een kast incl voeding (Dan wel een A merk)
vb: Antec Lifestyle Sonata II (zit 450 Watt in)

En dan neem je niet een 7900GT, maar neem je i.p.v een AMD Athlon 64 3500+ een AMD Athlon 64 X2 3800+

Laurens

Verwijderd

Je systeem ziet er goed uit. die 7600GT is een goede keuze. Is een budget versie van de nieuwe 7900 (GT). De voeding trekt jouw systeem echt wel.
Pagina: 1