[Excel] Bestand te groot

Pagina: 1
Acties:

• jordan2k
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 12:52
Heb op het werke een managment/buitendienst rapportage gemaakt.
en ondanks gegevens worden vervangen wordt het bestand gigiantish.
en zodra dealer nummer veranderd is hij wel even bezig met de juiste gegevens er bij te zoeken.

is er een manier waarop je een Excel bestand net zoals Access kan comprimeren & Herstellen.
of een handmatige manier waarop je dit zou kunnen doen. hoop dat iemand hier een oplossing of een tip heeft.

Daarnaast. zijn er vaak meerdere mensen die hierin gegevens opzoeken.
heb alle bladen beveiligd.maar dit is nog niet genoeg. zit met het volgende. altijd als ik gegevens wil gaan muteren moet ik iedereen vragen om er uit te gaan. is er een manier waarop deze Buitendienst mensen standaard deze rapportage in Aleen lezen openen ?

ik weet je kan met openen vanuit excel openen als aleen lezen. maar om dit uit te gaan leggen en ze het zo te laten gebruiken. vinden ze te ingewikeld.

heb een tijdje geleden al gedacht aan een Access omgeving maar dan zou ik voor ieder item een apparte tabel moeten maken.en dan heb ik het zo in het kort over ongeveer 100 verschilende soorten data. wat nu ruim 300 kolomen in Excel is omdat we van bijna alles ongeveer 3 jaar aan gegevens willen laten zien.

Wat wil ik nu eigenlijk,
- is er een manier om dit excel bestand sneller te maken ?
- kan er ergens opgegeven worden dat iedereen bestand standaart opent als aleen lezen ?

- en in hoevere zou dit te realizeren zijn in een Access omgeving. en dat de rapportage's te realizeren zijn in Access.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Ik zou hier toch echt een echte database gaan gebruiken en geen Access. De hoeveelheid gegevens is duidelijk teveel aan het worden voor Excel, en Access is een aardig programma maar niet geschikt voor grote hoeveelheden data, en als het nog veel verder groeit dan moet je toch weer migreren van Access naar een andere database. Doe het nu in een keer goed en zet het in een echte database met een programma ervoor om de data te laten zien/wijzigen/rapporten te maken etc.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 17:40

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

office slaat ook alle wijzigingen op in je document..

wat meestal helpt is het volgende: open het document en sla het onder een andere naam op.. dan moet je even de 2 verschillende bestanden vergelijken kwa grootte.. meestal schilt dat nogal

Bedankt alvast

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:31

lier

MikroTik nerd

Waarom in een office omgeving houden ?
Je kan elke willekeurige (echte) ontwikkelomgeving gebruiken om een programma in elkaar te zetten. Misschien eens (externe) hulp inroepen ?

Excel is een leuk rekenprogrammaatje (waarbij je alle gebruikers zonder wachtwoord het bestand als alleen lezen kan laten openen), maar totaal niet geschikt voor wat jij wil (zoals ik het hier lees).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• jordan2k
waarom in een office omgeving.

omdat op dit moment we bezig zijn met migratie verwacht wordt dat we met ongeveer half jaar over gaan op en nieuw systeem, ons Mainfraim gaat vervangen worden voor ISP. en het is onbekend in hoevere gegevens nog beschikbaar gaan zijn vanuit ISP, en Kognos.

wat ik begrepen heb is geld vrij maken voor een andere data source dan office geen optie is.
heb al meerdere voorstellen gedaan, en men wilt nu niet meer gaan inversteren in nieuwe dingen.

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-08 10:49

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Verhuis dan in ieder geval naar Access. Nog altijd een stuk beter dan 1 mega excel sheet.
Access kan in principe alles wat excel ook kan. (al dan niet m.b.v VBA)

[ Voor 56% gewijzigd door Max|Burn op 28-03-2006 09:36 ]

ma ma ma ma ma macron one

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:52

Boss

+1 Overgewaardeerd

En als je je zorgen maakt over de betrouwbaarheid van Access of de stabiliteit in de toekomst kan je altijd nog Access gebruiken in combinatie met de GRATIS versie van SQL Server. Echt een top combinatie.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• jordan2k
Gaat het eens voorstellen, denk dat de Access database straks ook te koppelen is in de Kognos omgeving.

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-08 10:49

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Je zegt trouwens dat er geen andere bronnen (databases..) gebruikt zullen worden. Welke bronnen zijn er voor Cognos dan?

[ Voor 14% gewijzigd door Max|Burn op 28-03-2006 13:15 ]

ma ma ma ma ma macron one

Pagina: 1