(semi) stil systeem, hoe te werk gaan?

Pagina: 1
Acties:

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Ik zoek een nieuw systeem en het begint me te duizelen.

Ik heb wat in de faq's rondgekeken en realiseer me dat dit topic misschien niet aan de eisen gaat voldoen, maar ik hoop dat het meevalt:

Passende onderdelen bij elkaar zoeken gaat me wel lukken, maar ik zit met de volgende onderdelen qua geluidsproduktie:

- voeding
- Harde schijf
- ventilatoren

Wat weet ik:
Ik weet dat bepaalde ventilatoren stil kunnen zijn, neem bijvoorbeeld Papst. Maar ik zit meer in over de controle over de ventilatorsnelheden. Ik hoef geen systeem dat onder alle omstandigheden stil is. (vandaar ook (semi) in de onderwerps keuze)

Wat wil ik:
Ik wil dat de pc praktisch onhoorbaar is terwijl deze aan het downloaden is (via usenet met zo'n 3Mbits/s) Ook en vooral tijdens het draaien van een muziekje of een film wil ik dat de pc zo goed als onhoorbaar is. Deze twee acties moet de pc gelijktijdig kunnen uitvoeren zonder (teveel) geluid te gaan maken. (ik zit ongeveer 1,5 meter van de pc af wanneer ik film kijk of muziek luister of aan het lezen ben... of wat dan ook aan het doen ben waneer ik niet achter de pc zit)

Wat hoeft niet:
De pc hoeft niet stil te zijn wanneer er veel van de performance gevraagd wordt, bijvoorbeeld tijdens intensieve foto-berwerkingen of tijdens het spelen van games.

Wat denk ik te willen:
Ik wil (volgens mij) voornamelijk (vol automatische) controle hebben over de ventilatoren. En ook moet de hardeschijf niet zoveel geluid maken.

Wat zijn mijn overige eisen/ervaringen:
Qua performance stel ik niet zoveel eisen. Ik speel mijn games nu op een AMD 2200+/512MBpc2700 en een Ti420064MB. Ik kan hier redelijk mee uit de voeten maar wil natuurlijk met een nieuw systeem wel een merkbaar stapje omhoog. Maar het hoeft zeker geen hi-end grafische moordmachine te zijn.

Ik kom er niet meer uit, wat heb ik nodig of waar moet ik op letten.
Kortweg komt het op de volgende vraag neer:

- Wat heb ik nodig om te zorgen dat de pc zich zelf (automatisch) kan "underclocken" wanneer er niet veel van hem gevragd wordt. (ik neem aan dat "underclocken" positief kan bijdragen aan de benodigde ventilatorsnelheden van het systeem)
- Is de ventilator van de vga-kaart ook op deze manier te beheren of is er een passief gekoelde kaart die redelijk beter presteerd als een ti4200?
- Welke harde schijf is stil? Snelheid en capaciteit vind ik van ondergeschikt belang)

Dan nog iets belangrijks: Het budget...
Ik hoop voor ongeveer €600.-- een heel eind te komen. Eventueel kan ik mijn huidige behuizing hergebruiken. Deze is redelijk degelijk, maar qua geluidsdoorlaat is het niet een sterke...

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

• Whollabilla
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-03-2021
Ik geloof dat Samsung harde schijven stil schijnen te zijn, en ik denk dat elke fan van een "fatsoenlijk" merk ook best wel stil kan zijn.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:32
Via waterkoeling en een radiator zou je je pc echt stil kunnen krijgen maar dat gaat buiten het budget gaan. Hier alvast een ideetje voor een grafische kaart. Deze is volledig passief gekoeld, het is natuurlijk niet de snelste maar prijs/prestatie/geluidsniveau is ze wel top.

Asus Nvidia EN6600GT 256MB Silencer Tv/DVI/HDTV PCIe 1 € 179.95

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Samsung schijven zijn inderdaad redelijk stil. Verder zou je een stille cpu fan kunnen kopen voor de cpu die je gaat nemen. Ik zou een AMD 64 proc nemen, die hebben Cool & Quiet.

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
RoD schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 07:27:
Samsung schijven zijn inderdaad redelijk stil. Verder zou je een stille cpu fan kunnen kopen voor de cpu die je gaat nemen. Ik zou een AMD 64 proc nemen, die hebben Cool & Quiet.
idd, c&c is een goeie manier om alles stil te houden als het systeem idle is...
voeding: Tagan, erg stil en erg goede voedingen. neem geen passief gekoelde tenzij je goede airflow hebt in je kast.
ventilatoren: papst voor 80mm fans, nexus voor 120mm, die zijn het stilste op het moment.
het regelen van dat soort kastventilatoren kun je doen met n mooie bracket voor in je pckast ofzo
bv: NXP-201 http://www.vantecusa.com/product-peripheral.html
hdd's: samsung idd

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Als ik jou was zou ik inderdaad voor een AMD 64 gaan, dat c & q werkt gewoon prima.
Als videokaart lijkt me een Geforce 6600 Silencer wel aardig goed. Kun je volgens mij de laatste games nog wel goed op spelen. En een voeding, ik heb zelf een Enermax voeding die aardig stil is maar nog stiller kan volgens mij wel. Fans, ja paps fans zijn natuurlijk heel erg goed maar die kosten ook wat. Als hardeschijf zou ik geen Seagate nemen, tenminste geen SATA. Ik heb zelf 2 PATA schijven van Seagate en die zijn gewoon heel stil maar mijn 2 Seagate SATA schijven in een Zalman bracket maken toch een aardig irritant knetter geluid. Denk dat Samsung wel aardig stil zijn.

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Okay, bedankt voor de reacties tot zover.

De adviezen zijn dus:
- Samsung hdd
- AMD 64 cpu
- Tagan voeding
- Asus Nvidia EN6600GT

Ik ga eens even een mooi setje zoeken en zal dit hier wel even posten. Ik ben alleen bang dat ik iets boven mijn budget ga uitkomen. Maar dat zullen we straksjes zien, als ik al dat moois bij elkaar heb gezocht.

Waterkoeling lijkt me buiten het budget ook niets voor mij. Ik ben veel te bang dat er lekkage ontstaat ofzo... :+ .

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ejorne schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 10:59:
Okay, bedankt voor de reacties tot zover.

De adviezen zijn dus:
- Samsung hdd
- AMD 64 cpu
- Tagan voeding
- Asus Nvidia EN6600GT

Ik ga eens even een mooi setje zoeken en zal dit hier wel even posten. Ik ben alleen bang dat ik iets boven mijn budget ga uitkomen. Maar dat zullen we straksjes zien, als ik al dat moois bij elkaar heb gezocht.
Ik zou persoonlijk niet voor 'n Tagan gaan, ik heb zelf 'n Tagan 380 liggen hier en die is echt totaal niet stil; ik raad je aan naar 'n Antec NeoHE of Seasonic te kijken, schijnen wel een van de meest stille voedingen te zijn. (Aldus SilentPCReview, staan overigens nog meer nuttige reviews en tutorials)

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Yorixz schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 11:02:
[...]

Ik zou persoonlijk niet voor 'n Tagan gaan, ik heb zelf 'n Tagan 380 liggen hier en die is echt totaal niet stil; ik raad je aan naar 'n Antec NeoHE of Seasonic te kijken, schijnen wel een van de meest stille voedingen te zijn. (Aldus SilentPCReview, staan overigens nog meer nuttige reviews en tutorials)
Ik had die site al in andere topics gezien, echter is mijn engels en dan vooral mijn technisch engels op een nogal laag pitje. Met veel moeite begrijp ik redelijk veel, maar telkens heb ik het idee dat ik juist het plot niet snap... Ik wordt er erg moe van om mij zo te concentreren op een vreemde taal. Het wordt tijd dat ik weer een een goede opfriscursus engels ergens op de kop tik. Het mavo-engels van dik 15 jaar terug werpt geen vruchten meer af... :P Maar thanks anyway, het komt zeker ten goede om mijn lijstje daar straks eens te vergelijken ofzo...

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
SilentStorm (480 Watt)
€ 89,-

CPUs Socket 939 -
Athlon™ 64 3500+ (2200 MHz)
€ 229,-

Moederborden Socket 939 -
A8V-E SE (VIA K8T890)
€ 79,-

Geheugen DDR-2 -
DIMM 1 GB (voor PC)
€ 139,-

Grafische kaarten nVidia PCIe -
Extreme N6600GT Silencer/HTD (256 MB GDDR3)
€ 185,-

Harddisks Serial ATA -
SpinPoint P120 (250 GB)
€ 95,-

Behuizingen - Koelers
612/F2 (voor inbouw in towers)
€ 14,-

Subtotaal: € 830,-

Helaas gaat dit iets boven mijn budget.
Ik houd in deze optie mijn oude systeemkast aan. Het nadeel is dat hier maar 1 ventilator van 60mm in kan. Dit is niet de meest optimale situatie, maar ook nog een nieuwe behuizing erbij kost al gauw een €100,-- extra...

Toch nog maar even doorsparen of bezuinigen op bepaalde onderdelen. Ik moet er nog even over denken. Misschien probeer ik wel alsnog mijn huidige pc stil te krijgen. Maar eerdere berekeningen kwamen daarvoor ook al op dik €150,-- uit. Waarbij mijn harddisk nog steeds roet in het eten zal gooien. Buiten het feit dfat ik €150,-- spenderen aan mijn oude systeem niet echt verantwoord vind...

Ik ga nog eens even prakiseren... Daarbij zijn tips natuurlijk van harte welkom. Ik zit te denken om toch maar wat te bezuinignen op de videokaart. Ik speel graag een spelletje maar stel daarbij niet zulke hele zware eisen. Zie maar, ik speel nog steeds op een Ti4200-64MB. Maar ik moet zeggen dat de huidige generatie spellen niet meer zo fijn draaien.... DUH... :+

• kaiiestan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
geen DDR2 voor een AMD systeem, dit gaat niet werken! neem het liefst 2 x 512 mb, deze kan je dan in dual channel laten lopen

hondennamen.info Openscheermes.nl

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ejorne schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 12:27:
SilentStorm (480 Watt)
€ 89,-

CPUs Socket 939 -
Athlon™ 64 3500+ (2200 MHz)
€ 229,-

Moederborden Socket 939 -
A8V-E SE (VIA K8T890)
€ 79,-

Geheugen DDR-2 -
DIMM 1 GB (voor PC)
€ 139,-

Grafische kaarten nVidia PCIe -
Extreme N6600GT Silencer/HTD (256 MB GDDR3)
€ 185,-

Harddisks Serial ATA -
SpinPoint P120 (250 GB)
€ 95,-

Behuizingen - Koelers
612/F2 (voor inbouw in towers)
€ 14,-

Subtotaal: € 830,-

Helaas gaat dit iets boven mijn budget.
Ik houd in deze optie mijn oude systeemkast aan. Het nadeel is dat hier maar 1 ventilator van 60mm in kan. Dit is niet de meest optimale situatie, maar ook nog een nieuwe behuizing erbij kost al gauw een €100,-- extra...

Toch nog maar even doorsparen of bezuinigen op bepaalde onderdelen. Ik moet er nog even over denken. Misschien probeer ik wel alsnog mijn huidige pc stil te krijgen. Maar eerdere berekeningen kwamen daarvoor ook al op dik €150,-- uit. Waarbij mijn harddisk nog steeds roet in het eten zal gooien. Buiten het feit dfat ik €150,-- spenderen aan mijn oude systeem niet echt verantwoord vind...

Ik ga nog eens even prakiseren... Daarbij zijn tips natuurlijk van harte welkom. Ik zit te denken om toch maar wat te bezuinignen op de videokaart. Ik speel graag een spelletje maar stel daarbij niet zulke hele zware eisen. Zie maar, ik speel nog steeds op een Ti4200-64MB. Maar ik moet zeggen dat de huidige generatie spellen niet meer zo fijn draaien.... DUH... :+
De huidige generatie van spellen gaan ook niet lekker draaien op een 6600 GT zelfs op alles minimaal. Ik heb zelf een AMD 64 3000+ met een 6800 en dat draait ook al niet lekker meer (Spellforce 2 demo draaide echt totaal niet). Wel is het een vrij stil systeem mits goed getweaked, maar dan zit ik wel aan 1000 MHz vast wat niet echt snel is (snel genoeg voor downloaden of game-trailers kijken in DiVX/XViD/MPEG, maar NIET voor game-trailers in HD formaat!).

Je zou ons wat meer info kunnen geven over:

+ wat jij als stil beschouwt (stil is erg relatief) - bijvoorbeeld is mijn systeem standaard al heel veel stiller dan de gemiddelde 60 mm boxed-CPU-koeler, maar pas echt fijn wordt het als ik op 1000 MHz draai en de fans op 55% snelheid laat draaien. En dan nog is het teveel lawaai :(

+ wat voor spellen je speelt/gaat spelen - als je spellforce 2 / unreal 3 wilt gaan spelen dan krijg je problemen met een 6600 GT

+ wat voor films je gaat kijken - je hebt heel wat kracht nodig voor HD films, dus dan zit je aan een flinke CPU vast die niet makkelijk stil te krijgen is over het algemeen

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
appetoe schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 12:33:
geen DDR2 voor een AMD systeem, dit gaat niet werken! neem het liefst 2 x 512 mb, deze kan je dan in dual channel laten lopen
Okay, thanks... Ik ging er maar zo vanuit dat het zou passen. Maar dan zou ik misschien direct voor 2 x 1GB moeten gaan. Ik had in eerste instantie voor 1 GB gekozen, dat leek mij wel voldoende. Maar later zou ik graag willen upgraden. Dan is het niet raadzaam om met 2 x 512 te beginnen denk ik... :|

en ik met mijn grote smoel zeggen dat het mij wel lukt om bij elkaar passende onderdelen te kiezen... :o

[ Voor 10% gewijzigd door Ejorne op 28-03-2006 12:44 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
TweakerNummer schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 12:40:
[...]

De huidige generatie van spellen gaan ook niet lekker draaien op een 6600 GT zelfs op alles minimaal. Ik heb zelf een AMD 64 3000+ met een 6800 en dat draait ook al niet lekker meer (Spellforce 2 demo draaide echt totaal niet). Wel is het een vrij stil systeem mits goed getweaked, maar dan zit ik wel aan 1000 MHz vast wat niet echt snel is (snel genoeg voor downloaden of game-trailers kijken in DiVX/XViD/MPEG, maar NIET voor game-trailers in HD formaat!).

+ wat jij als stil beschouwt (stil is erg relatief) - bijvoorbeeld is mijn systeem standaard al heel veel stiller dan de gemiddelde 60 mm boxed-CPU-koeler, maar pas echt fijn wordt het als ik op 1000 MHz draai en de fans op 55% snelheid laat draaien. En dan nog is het teveel lawaai :(

+ wat voor spellen je speelt/gaat spelen - als je spellforce 2 / unreal 3 wilt gaan spelen dan krijg je problemen met een 6600 GT

+ wat voor films je gaat kijken - je hebt heel wat kracht nodig voor HD films, dus dan zit je aan een flinke CPU vast die niet makkelijk stil te krijgen is over het algemeen
Dan weet ik niet hoe jij je PC configureert.
Een 6600GT wil echt nog wel hoor. Niet full-res met AA en AF vol open, maar als je AA en AF uit laat staan, en de reso op 1024x768 of 800x600 zet, loopt het gros van de huidige generatie games echt nog wel hoor.

En als je toch perse met AA en AF vol open wilt spelen, tja, dan weet je dat dat geld kost, maar daar zijn je wensen/eisen ook naar.
Als ik perse met 250 km/h of harder wil kunnen blazen op de Autobahn, tja, dan zal ik ook wat dieper in de buidel moeten tasten dan ik nu met mijn Volvo 440 heb gedaan...

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:25

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Waarom een 6600 GT en geen 7600 GS. Die is passief gekoeld en over het algemeen sneller dan een 6600 GT. Nu nog niet/nauwelijks leverbaar, maar over een maandje vast wel.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
TweakerNummer schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 12:40:

Ja, ik realiseer mij dat ik met "de huidige generatie spellen" waarschijnlijk alweer hele oude spellen bedoel. Mijn nieuste spel is NFS Most Wanted, ik vind het spel ietswat te arcade achtig, maar daar hebben we het niet over. Dit spel draait voor mijn gevoel goed genoeg, hoewel ik wel de resolutie laag moet houden en de details ook laag moet houden.

MAAR, de resolutie is geen probleem. Ik speel het liefst spellen op de TV. Ik heb een Panasonic 32PX30 CRT tv. Ik ben hier heel erg tevreden over, maar hoef dus geen hoge resolutie te kunnen draaien.

+ Met stil bedoel ik zo goed als onhoorbaar. Ik ben niet heel erg thuis in de db's. Maar ik denk dat ik met zo'n 20db op mijn luisterpositie wel moet kunnen leven...

+ Ik speel voornamelijk race (rally) games. Maar heb denk ik ook wel oren naar de nieuwe godfather game... (ik vond Mafia prachtig !!!)

+ Ik hoef geen HD-tv te draaien. Ik heb pas geleden nog een CRT tv gekocht. Daar deze heel wat beter presteren dan de goedkoperen lcd of plasma schermen was de keuze voor mij eenvoudig. LCD of Plasma mag voor mij nog wel weer een jaartje of 5 wachten...

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
antonboonstra schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 12:54:
Waarom een 6600 GT en geen 7600 GS. Die is passief gekoeld en over het algemeen sneller dan een 6600 GT. Nu nog niet/nauwelijks leverbaar, maar over een maandje vast wel.
Maar wat is hiervan de te verwachten prijs? Ik vind de 6600GT al aan de hoge kant. Daarom zou ik misschien wel voor een gewone 6600 willen kiezen. (maar iets in mij verteld mij dat deze kaart wel een heel veel slechter presteert dan de GT) Maar gezien de resolutie van 800x600 hoof genoeg is voor op een CTR tv is het misschien toch haalbaar met een fors geokopere kaart...

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-02 14:37
Tweede hans heb je een 6600GT al voor 75 euro. Vervolgens voor 15 euro een VF700 erop op 5V en je graka is nog maar 100 euro. (Op 12V maakt ie wel lawaai maar mijn 6600GT wordt onder full load nie warmer dan 55 graden op 5V)
Als Processorkoeling kan je voor 15 euro zoon arctic nemen die ook in de BBG staat altijd. Goedkoop en een van de stilste.
Je kan eventueel je geheugen overzetten naar je A64 en met dividers op 333MHz laten lopen ipv 400. Ik weet echter niet hoeveel dat scheelt in prestaties...
En voor je huidige harde schijf kan je een silencer kopen.

Als je 2de hans niet eng vindt is er op graka en CPU in ieder geval aardig te bezuinigen. En die behuizing met 60mm is wel een minpuntje. Misschien voor 50 euro dan een Centurion5 ofso.
(Heb zelf 120mm papst intake en outtake @5V)

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
TeXiCiTy schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 13:00:
Tweede hans heb je een 6600GT al voor 75 euro. Vervolgens voor 15 euro een VF700 erop op 5V en je graka is nog maar 100 euro. (Op 12V maakt ie wel lawaai maar mijn 6600GT wordt onder full load nie warmer dan 55 graden op 5V)
Als Processorkoeling kan je voor 15 euro zoon arctic nemen die ook in de BBG staat altijd. Goedkoop en een van de stilste.
Je kan eventueel je geheugen overzetten naar je A64 en met dividers op 333MHz laten lopen ipv 400. Ik weet echter niet hoeveel dat scheelt in prestaties...
En voor je huidige harde schijf kan je een silencer kopen.

Als je 2de hans niet eng vindt is er op graka en CPU in ieder geval aardig te bezuinigen. En die behuizing met 60mm is wel een minpuntje. Misschien voor 50 euro dan een Centurion5 ofso.
(Heb zelf 120mm papst intake en outtake @5V)
Tweedehands vind ik wel eng, maar dat maakt niet uit. Het maakt me weer een stukje moediger. :+
Het liefst heb ik een passief gekoelde vga. Of maken de huidige koelers niet zo gek veel lawaai? En kunnen ze volledig uit gezet worden wanneer de vga kaart niet intensief gebruikt wordt? Mijn huidige ti4200 lijkt wel een straaljager... (ooit ook qua performance 8) maar da's alweer een tijdje geleden, nu komt het misschien meer over als een fiat panda... )

Pagina: 1