Wireless Ftp Server

Pagina: 1
Acties:

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb sinds kort een Draytek Vigor 2900VG router.
Internetten op mijn laptop werkt allemaal prima. Gewoon een kwestie van wireless instellen volgens het boekje van de router, de laptop laten zoeken naar het netwerk en connecten met die hap.

Nu zit ik met de volgende problemen:

Na het doorlezen van de faq, en diverse topics hier op het forum en op google ondervind ik problemen met betrekking tot het opzetten van een draadloos netwerk tussen de pc beneden (verbonden met draad aan de router) en de laptop op mijn kamer die draadloos aan de router zit, zodat ik bestandjes kan delen.

Als ik de wizard volg van windows, een klein netwerk opzetten, dan kan ik alleen maar kiezen voor mijn ethernet kaart, en NIET voor mijn intel wireless adapter 8)7 Dat is het eerste probleem.

Het tweede probleem is dat ik als ik een werkgroepnaam en een pc naam ingevuld heb op mijn laptop, deze weer veranderd is als ik kijk bij "Deze computer - Computernaam".

Natuurlijk heb ik gereboot ertussendoor.

Het derde probleem is dat ik als ik een ftp server maak op de beneden pc, ik die niet kan benaderen vanaf buitenaf. UPnP staat aan op de router dus ik zou moeten denken dat de poorten (nummero 21) toch openstaan ? Het lukt OOK niet om deze ftp te benaderen vanaf de draadloze laptop.

Het vierde probleem is dat als ik mijn laptop via een cross-cable (speciaal gekocht) verbind met de netwerk-kaart (dus in dit geval zonder de router) dan zien ze mekaar NOG niet :'(

N.B. De beneden pc werkt op 192.168.1.10 en de laptop werk op 192.168.1.12

Nu heb ik al veel gelezen over Subnetmaskers, ip ranges, port forwarding etc etc etc, maar dat zou toch allemaal niet nodig hoeven zijn ?

[ Voor 3% gewijzigd door W00fer op 28-03-2006 00:20 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-04 18:55

BHQ

UPNP mapt niet die 21 port en dat doet je software icm. je router. oftewel: port 20 en 21 doormappen.

Verder zou het evt. kunnen dat je een setting in je router aan hebt dat je Wireless gedeelte 'gesplit' is van het LAN-gedeelte? Asusjes kennen die optie iig :)

Verwijderd

@Yapser waarschijnlijk zal dat niet het geval zijn omdat TS ook geprobeerd heeft met een crosscable direct naar zijn pc te connecten.

@TS
Kun je, als je met crosscable zit, wel pingen naar de andere pc? Staan de firewalls op beide pc's uit? (Je zit direct aan elkaar dus dan kun je ze zonder gevaar uitschakelen) of anders staat de uitzondering voor bestands en printerdeling aan?

Kan het zijn dat je laptop van een bedrijfsnetwerk is? Zoja zullen daar bepaalde policys opstaan. En kun je deze ook niet in een werkgroep zetten.

Heb je de laatste drivers van je wireless kaart geinstalleerd staan?

Heb je je draadloos netwerk beveiligd met WEB of WPA of een andere beveiliging? Zoja probeer het eerst eens zonder beveiligingen aan de praat te krijgen.

• W00fer
  • Niet online
Ik zal dat vanmiddag eens proberen dat pingen.
Zit NIET op een bedrijfsnetwerk.

Ik zoek eigenlijk gewoon een tutorial van een van jullie hoe ik een ftp server moet maken op mijn beneden pc die ik kan benaderen via het interne netwerk.

Verwijderd

als je alleen intern wilt ftp'en zoals ik het begrijp uit je bovenstaande post dan hoef je helemaal niks in te stellen op je router en werkgroep of computernaam.

gewoon ftp server instellen en opstarten op pc beneden en dan op je laptop ftp client opstarten en IP adres van pc beneden invoeren en dan zou dat moeten werken.

• W00fer
  • Niet online
Dan connect hij niet:

501 SITE option not supported.

Bovendien, trekt hij dan de volledige 54 mbit draadloos dicht of niet ?

Pingen werkt vanaf de laptop naar de beneden pc :)
Traceroute ook :)

[ Voor 57% gewijzigd door W00fer op 28-03-2006 18:11 ]

Verwijderd

als pingen en trace route werken, werkt het netwerk goed.
nou moet frp wel goed insgesteld staan natuurlijk, ook de firewall op de beneden pc moet fpt verkeer doorlaten.

als je op de beneden pc eens probeerd een ftp verbinding op te zetten naar localhost of ip adres 127.0.0.1 doet die het dan wel?

ftp zal inderdaad je hele bandbreedte gebruiken, dit gaat op UDP en zal alle mogelijke bandbreede gebruiken die hij heeft

• W00fer
  • Niet online
Ja als ik vanaf de beneden pc connect naar die pc's ftp dan werkt het.

Ik heb de nieuwste Serv-u geinstalleerd, maar helaas werkt UPnP niet goed (daarmee, of op de router) en dus van buitenaf kan je niet op de ftp.

Maar je zegt dat het netwerk goed werkt, dan zit ik nog steeds met deze problemen.

Opgelost:

Ftp benaderen vanuit binnenuit (benedenpc naar beneden pc werkt nu, laptop naar pc half).

Het vierde probleem is dat als ik mijn laptop via een cross-cable (speciaal gekocht) verbind met de netwerk-kaart (dus in dit geval zonder de router) dan zien ze mekaar NOG niet.
Ping en traceroute werkt.

Nog niet opgelost

Mappen delen via Windows werkt niet, Als ik de wizard volg van windows, een klein netwerk opzetten, dan kan ik alleen maar kiezen voor mijn ethernet kaart, en NIET voor mijn intel wireless adapter 8)7, nieuwste Intel Drivers staan erop.

Het tweede probleem is dat ik als ik een werkgroepnaam en een pc naam ingevuld heb op mijn laptop, deze weer veranderd is als ik kijk bij "Deze computer - Computernaam".

Computers op DEZELFDE werkgroep (met dezelfde werkgroepnaam dus), verschijnen niet bij elkaar in windows xp ??

[ Voor 3% gewijzigd door W00fer op 29-03-2006 15:07 ]

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-04 13:10
Nog niet opgelost

Mappen delen via Windows werkt niet, Als ik de wizard volg van windows, een klein netwerk opzetten, dan kan ik alleen maar kiezen voor mijn ethernet kaart, en NIET voor mijn intel wireless adapter 8)7, nieuwste Intel Drivers staan erop.

Computers op DEZELFDE werkgroep (met dezelfde werkgroepnaam dus), verschijnen niet bij elkaar in windows xp ??
Ik heb dat probleem, draadloos, nu ook.. Vroeger deed alles goed....

• W00fer
  • Niet online
Weer een groot probleem gesolved !

Ftp server werkt nu O+

Je moest bij allow passive transfers het interne ip invoeren bij serv-u, dus in dit geval 192.186.1.10

Via draadje gaat het nu 8 mb/s transfer, toch netjes !
Draadloos waar het mij eigenlijk om ging, werkt (natuurlijk) ook, 2 mb/s max :)

Nu nog de volgende problemen fixen:

-Gedeelde mappen in Windows
-Ftp server ook naar buiten toe maken

Waarom kun je potjandorie niet HEEL je computer sharen op een interne ftp. Je moet alle drives aangeven :S

Verwijderd

mooi! :)

maar waarom gebruik je intern een ftp? Dit kun je toch gewoon delen.
En je kan inderdaad niet je hele computer doen, gelukkig ook maar want dat zou ook niet veilig zijn (virus uitbraak e.d.). Ook het sharen kan op hogste niveau per drive.

Denk je er wel om dat als je je computer gaat delen dat je draadloze verbinding ook goed beveiligd is anders kunnej je buren al je gedeelde mappen in ;-)

Verwijderd

Ik gebruik momenteel Cerberus FTP server. Vind ik persoonlijk een van de beste die ik tot nu toe al geprobeerd heb. Ook handig is dat wanneer je wat vrienden over de vloer krijgt ze makkelijk even wat dingen kunnen downloaden als je alles wat proper in mapjes plaatst op je server.

• W00fer
  • Niet online
Mja, ftp werkt wat makkelijker dan die windows rotzooi vind ik.

Maar ik wil dat wel werkend hebben !

Maak je over die beveiliging maar geen zorgen, is WPA PSK 128 bit beveiligd, bovendien met MAC-adress filtering.

Weet iemand hoe je toch je ftp naar buiten open gooid via UPnP ?

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-04 05:27
W00fer schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 13:31:
Mja, ftp werkt wat makkelijker dan die windows rotzooi vind ik.

Maar ik wil dat wel werkend hebben !

Maak je over die beveiliging maar geen zorgen, is WPA PSK 128 bit beveiligd, bovendien met MAC-adress filtering.

Weet iemand hoe je toch je ftp naar buiten open gooid via UPnP ?
FTP werkt makkelijker dan windows rotzooi :? Volgens mij heb je het dan niet helemaal begrepen 8)7

Enfin, een interne applicatie kan de router een poortmapping aan laten maken via PnP om communicatie met buiten mogelijk te maken. Als je extern via het internet wilt verbinden werkt PnP uiteraard niet omdat dan elke waus je router en dus je netwerk kan compromitteren. Handmatig mapping aanmaken dus, en PnP vooral potdicht zetten omdat het zo onveilig is als maar zijn kan...

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-04 18:55

BHQ

W00fer schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 15:07:
Ik heb de nieuwste Serv-u geinstalleerd, maar helaas werkt UPnP niet goed (daarmee, of op de router) en dus van buitenaf kan je niet op de ftp.
Leer het dan ook eens. UPNP mapping gebeurt alleen als de -applicatie- erom vraagt.

• W00fer
  • Niet online
Doet Serv-U ook, check de site maar :)

Maar er zit een bug in Serv-u lees ik in de logs, hij kan de router niet goed configureren...

Komt door de NAT firewall in de router :+, die is nogal streng...

Verwijderd

zet je toch zelf even de portjes 20,21 UDP open naar je server...

• W00fer
  • Niet online
Naar 192.168.1.10 of naar mijn externe ip ?

En waarom werkt die windows zooi nog niet :(

Ik kan de laptop wel zien met de beneden pc, maar andersom niet....

Bij "Mijn Netwerklocaties" staat eerst de eigen pc en dan de anderen, maar ik zie op de beneden pc alleen maar de anderen.

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-04 05:27
W00fer schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 18:33:
Naar 192.168.1.10 of naar mijn externe ip ?

En waarom werkt die windows zooi nog niet :(

Ik kan de laptop wel zien met de beneden pc, maar andersom niet....

Bij "Mijn Netwerklocaties" staat eerst de eigen pc en dan de anderen, maar ik zie op de beneden pc alleen maar de anderen.
Hebben ze beide dezelfde werkgroup (niet workgroup en werkgroep :?). Probeer je andere PC eens in zicht te krijgen door in de verkenner \\hostnaam\ of \\ipadres\ te tikken. Maakt toch niet uit of je ze ziet, zolang je ze via het IP of de hostnaam toe kunt voegen aan je netwerklocaties :?

Misschien moet je daarnaast eerst nog eens aandachtig de port mapping faq lezen. Daarna rustig ademhalen, het UPnP verhaal uit je hoofd zetten, handmatig je poorten mappen naar je *interne* IP en daarna de boel aan het werk zien te krijgen :)

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• W00fer
  • Niet online
Gisteren weer 2,5 uur zitten prutsen, Windows rommel werkt nu,

Maar echt alles in windows is gedeeld, alle schijven alle bestanden alles. Dat gaat wel ff wat tijd duren voordat ik dat allemaal handmatig uit heb gezet.

Waarom het niet werkte weet ik nu, op de netwerkkaart zelf stond bestands en printerdeling uit.
Pagina: 1