Ik maak(te) me nogal zorgen om de temperatuur van m'n WD2500KS (250GB SATA 7200RPM)
Volgends Everest en Speedfan word deze zo'n 56 graden.
De harddisk zit niet 'opgesloten', boven en onder ca 2cm vrije ruimte.
Nu ben ik wat gaan zoeken:
WD 250GB Hoge temperatuur
Temperatuur harde schijf.
Nieuwe HD veels te heet?
Blijkbaar komt dit dus bij meer mensen voor.
Volgends WD mogen deze HD's max 55 graden worden.
Nu heb ik een 8cm fan gemonteerd die van buiten de kast aanzuigt, en direcht over de HD blaast (op 7v). Everest geeft nu 54 graden aan. De harddisk voelt absoluut niet heet van de buitenkant (vergelijkbaar met m'n Maxtor welke 38 graden is).
Nog een opmerkin, als ik in Everest de spanningen uitlees dan zie ik:
+3.3v = 3.32
+5v = 5.11
+12v = 12.16
-12v = 4.18
De -12v geeft dus een erg vreemde waarde aan. Ik vermoed dat dit komt door inductiespanningen van de ventilator(en). Ik heb de 8cm losgehaald, deze draaide op 7v, (+5v en +12v gebruikt). Maar ik zie geen verschil bij de -12v. Hoe kan dit?
Kan het zo zijn dat door deze verkeerde -12v waarde de temperatuursensor van de harddisk een verkeerde waarde aangeeft?
Volgends Everest en Speedfan word deze zo'n 56 graden.
De harddisk zit niet 'opgesloten', boven en onder ca 2cm vrije ruimte.
Nu ben ik wat gaan zoeken:
WD 250GB Hoge temperatuur
Temperatuur harde schijf.
Nieuwe HD veels te heet?
Blijkbaar komt dit dus bij meer mensen voor.
Volgends WD mogen deze HD's max 55 graden worden.
Nu heb ik een 8cm fan gemonteerd die van buiten de kast aanzuigt, en direcht over de HD blaast (op 7v). Everest geeft nu 54 graden aan. De harddisk voelt absoluut niet heet van de buitenkant (vergelijkbaar met m'n Maxtor welke 38 graden is).
Nog een opmerkin, als ik in Everest de spanningen uitlees dan zie ik:
+3.3v = 3.32
+5v = 5.11
+12v = 12.16
-12v = 4.18
De -12v geeft dus een erg vreemde waarde aan. Ik vermoed dat dit komt door inductiespanningen van de ventilator(en). Ik heb de 8cm losgehaald, deze draaide op 7v, (+5v en +12v gebruikt). Maar ik zie geen verschil bij de -12v. Hoe kan dit?
Kan het zo zijn dat door deze verkeerde -12v waarde de temperatuursensor van de harddisk een verkeerde waarde aangeeft?