Toon posts:

Western Digital WD2500KS termperatuur

Pagina: 1
Acties:
  • 286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak(te) me nogal zorgen om de temperatuur van m'n WD2500KS (250GB SATA 7200RPM)
Volgends Everest en Speedfan word deze zo'n 56 graden.
De harddisk zit niet 'opgesloten', boven en onder ca 2cm vrije ruimte.

Nu ben ik wat gaan zoeken:
WD 250GB Hoge temperatuur
Temperatuur harde schijf.
Nieuwe HD veels te heet?

Blijkbaar komt dit dus bij meer mensen voor.
Volgends WD mogen deze HD's max 55 graden worden.

Nu heb ik een 8cm fan gemonteerd die van buiten de kast aanzuigt, en direcht over de HD blaast (op 7v). Everest geeft nu 54 graden aan. De harddisk voelt absoluut niet heet van de buitenkant (vergelijkbaar met m'n Maxtor welke 38 graden is).

Nog een opmerkin, als ik in Everest de spanningen uitlees dan zie ik:
+3.3v = 3.32
+5v = 5.11
+12v = 12.16
-12v = 4.18
De -12v geeft dus een erg vreemde waarde aan. Ik vermoed dat dit komt door inductiespanningen van de ventilator(en). Ik heb de 8cm losgehaald, deze draaide op 7v, (+5v en +12v gebruikt). Maar ik zie geen verschil bij de -12v. Hoe kan dit?

Kan het zo zijn dat door deze verkeerde -12v waarde de temperatuursensor van de harddisk een verkeerde waarde aangeeft?

Verwijderd

Ik denk dat de temperatuur idd niet klopt.
want de wd werd helemaal niet warm van boven of van de zijkant etc ...

terwijl mijn maxtor wel warm wordt van alle kanten :p en dat terwijl speedfan 29 graden aangeeft bij de maxtor

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2006 10:23 ]

Verwijderd

Mijn ervaring met dat soort progjes is dat ze erg onbetrouwbaar zijn.
Als je HD niet warm aanvoelt dan is ie ook niet warm, logisch he...

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:50

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Check je harde schijf ook eens met HD Tune. Ik heb goede ervaringen met dit programmaatje en is best waarheidsgetrouw. En je kan de voedingslijnen anders ook altijd nog even testen in de BIOS of met een multimeter ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12 18:09

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Als de schijf lauw aanvoelt wilt dat nog niet zeggen dat op de plaats waar gemeten wordt (intern) het 56 graden is :/ .

Overigens vindt ik het vreemd dat de temp maar een paar graden daalt als je flinke fan erop zet. Volgens mij heb je serieuze airflow problemen in je kast waardoor de warme lucht blijft hangen en niet weg kan. Dan kun je nog 60 fans naar binnen laten blazen maar door de heersende overdruk doen die 60 fans net niks qua "lucht-naar-binnen-duwen".

M.a.w. haal die schijf een los en leg hem buiten de kast, zet er fannetje op en voel of de koude lucht er volledig over heen gaat. Als hij dan nog 56 graden wordt klopt er iets niet met de schijf zelf.

En die -12v klopt...niks aan te doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Dukey op 28-03-2006 10:59 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Bucky-
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 14:01
Ik heb ook een WD2500KS, heb nog nooit warmte problemen gehad.
Bij mij zit de schijf achter een 120mm Fan daardoor komt deze schijf zelfs niet boven de 25°C.

Verwijderd

Topicstarter
Ik start de pc vandaag op nadat deze 10 uur heeft uitgestaan. ik check everest meteen.

WD: 36 graden (erg hoog voor een hd welke net is opgestart)
Maxtor: 13 graden (aannemelijk)

na 10 min;
WD: 44 graden
Maxtor: 23 graden

na 30 min;
WD: 56 graden
Maxtor: 39 graden

De Maxtor (200Gb P-ATA, data) word in 30 min 26 graden warmer.
De Western Digital (250Gb S-ATA, windows) word in 30 min 20 graden warmer.

De WD heeft boven en onder ca 2cm vrije ruimte. De Maxtor zit daarboven. De 8cm fan blaast recht op de WD. Dit kan verklaren dat de WD minder in temperatuur stijgt.

De airflow in de kast lijkt me goed. Een zalman CNPS700 koelt de cpu, en een 12cm fan in de voeding zorgt ook voor wat airflow. De kast in aan de achterzijde 'redelijk open' (achterkant bovenin roosters om evt nog 2 fans te monteren). Onderin de kast heb ik 3 brackets leeg gelaten.

Ik zal van de week de WD hd eens buiten de kast laten draaien. Maar ik blijf die 36 graden van de WD nadat de pc opgestart is toch erg vreemd vinden.

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

Dat is inderdaad erg raar.
In reviews wordt deze schijf vaak als koel omschreven en dat is ook een van de redenen waarom ik hem heb gekocht.

Helaas was de schijf vorige week na het aansluiten al na een paar harde tikken kapot (DOA) en ga ik vanmiddag een nieuwe ophalen.

Maar als ik dit zo lees probeer ik wel even of ik hem voor ander merk HDD kan ruilen

[ Voor 5% gewijzigd door ZiegoM op 29-03-2006 13:37 ]

\_Specs_/

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem met de 2500KS. De temperatuur van mijn harde schijf is gemiddeld zo'n 54 graden, maar soms wel hoger, terwijl ik er een 120 mm fan op heb staan. Mijn andere harde schijf (Samsung Spinpoint 160 GB) die er voldoende van verwijderd staat, blijft zo'n 20 graden koeler dan mijn WD. Nu blijk ik niet de enige te zijn met dit probleem:

http://websupport.wdc.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4003 en
http://www.bugtrack.almico.com/view.php?id=468

Als je schijf netjes gekoeld wordt en niet heel heet aanvoelt, is het, zoals je daar kunt lezen, waarschijnlijk een bug in de firmware. WD reageert volgens deze fora als volgt op dit probleem:
The temperatures reported by all SMART monitoring software is incorrect for the drives due to a firmware bug. The drive is not defective but the temperatures that the revision of the drive you have bought report to software are incorrect. We are working on a solution. If possible, try once to open the tower and put your hand on the drive when it is reporting a high temperature to make sure the drive is not hot.
Nu maar hopen op een snelle firmware upgrade...

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-12 00:54
Juist. Wat de poster hierboven meld heb ik ook als antwoord gekregen van de WD support. Ik had ze gemaild hoe het toch kwam dat mijn schijven (heb 2 van die 2500KS schijven) idle al rond de 50 graden werden met een casetemp van 22 graden en met 2x 80mm fans voor die dingen.

Kreeg als antwoord dat er geen enkel programma is dat die temperaturen op een correcte manier kan uitlezen. Ze werken aan een firmwareupdate maar er is nog geen duidelijkheid of en zoja wanneer die beschikbaar wordt.

Lijkt me ook vrij logisch aangezien de maxtors die ik hiervoor erin had hangen per stuk nooit boven de 30 graden kwamen.

Conclusie aan iedere eigenaar van een of meerdere WD2500KS schijven:

De temperatuur die wordt aangegeven klopt niet! :)

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

• ZiegoM

ZiegoM

Yammie R1

B-Buster schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 16:34:
Juist. Wat de poster hierboven meld heb ik ook als antwoord gekregen van de WD support. Ik had ze gemaild hoe het toch kwam dat mijn schijven (heb 2 van die 2500KS schijven) idle al rond de 50 graden werden met een casetemp van 22 graden en met 2x 80mm fans voor die dingen.

Kreeg als antwoord dat er geen enkel programma is dat die temperaturen op een correcte manier kan uitlezen. Ze werken aan een firmwareupdate maar er is nog geen duidelijkheid of en zoja wanneer die beschikbaar wordt.

Lijkt me ook vrij logisch aangezien de maxtors die ik hiervoor erin had hangen per stuk nooit boven de 30 graden kwamen.

Conclusie aan iedere eigenaar van een of meerdere WD2500KS schijven:

De temperatuur die wordt aangegeven klopt niet! :)
Gelukkig :)

Ik heb namelijk net een nieuwe opgehaald.
Ga hem er nu in hangen :P

\_Specs_/

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het blijkt dus een (ook bij WD) bekend probleem te zijn.
Maar hopen dat er een firmware update uitkomt.
Of een omrekentabelletje ofzo.
Maar ik ga me er niet druk meer om maken. Ik blijf een evt firmwareupgrade wel in de gaten houden.

• ZiegoM

ZiegoM

Yammie R1

Ik heb mijn tweede WD2500KS er nu in hangen (eerste was DOA) en de temp in inderdaad erg hoog:
volgens Speedfan 62c :o

Gelukkig las ik nog voor hij erin zat dit topic, dan was ik me echt rot geschrokken...

Hij voelt overigens ook niet echt heet aan, eerder warm net als de 40gb Maxtor 5400rpm die er tijdelijk in hing. Die werd volgens Speedfan 35 idle en 40 stressed.

\_Specs_/

• Knot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11 13:31
Is er al iets bekend van een FW update?

Ik ben namelijk gisteravond de hele avond aan t klooien geweest omdat ik me rot ben geschrokken van de 65 graden idle temp.

• B-Buster
Nee, heb er nog niets van gezien of gehoord helaas.

Maarja ik zit er ook niet meer zo mee. Als ik mn drives voel zijn ze amper 30 graden ipv de 50 die worden aangegeven, dus ik vind het wel best.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Western Digital neemt de temperatuur-probleem-schijven terug indien je dit wilt via RMA. Dan moet je wel WD Nederland bellen in Amsterdam. Je krijgt dan een andere (hier wacht ik nu op...). Serie nummer en aankoop datum bij de hand hebben.

Er zal geen firmware update komen, en WD laat aan de klant over of ze de schijf willen vervangen of niet. Tijdelijke oplossing is om onder Speedfan tab advanced de HD sensor op -12 te "ijken", maar het blijft prut. De temperatuur uitlezing is ook echt brak; mijn Harde schijf is 50 graden idle en koelt af naar 44 graden onder defragmenteren van 2 GB files :? |:( _/-\o_

"That was left handed..." - JJH

• B-Buster
Lol, dat heb ik bij de mijne nog niet meegemaakt dat ie zogenaamd afkoelt onder load :o

Maargoed, klinkt opzich interessant. Je krijgt gewoon zelfde type schijf? Ik heb 2 WD's 2500KS dus als ik ze 1 voor 1 kan omruilen wil ik dat wel overwegen.

• B-Buster
Jouke, zou je mij kunnen zeggen waar je de contactinfo hebt gevonden?

Ik kan via westerndigital.com geen nederlandse contactgegevens vinden.

• Jouke74
Western Digital Amsterdam: 020-4467651. Nu niet allemaal vandaag gaan bellen :) en ook aardig blijven alsjeblieft, dat werkt meestal veel beter. Mijn RMA disc is trouwens nog steeds niet gearriveerd :|

• B-Buster
Dank je.

Tuurlijk blijven we aardig, het is maar een klein probleempje waar die mensen ook niet veel aan kunnen doen. Het is al mooi dat ze het zo willen oplossen :)

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mijn WD2500KS is in het begin 253 graden, althans dat geven hdtune en speedfan aan. Later "koelt" hij af naar 37 graden idle. Dit is met een fan ervoor.

• Jouke74
RMA disc is binnen. 7 dagen wachten ongeveer dus, valt nog mee. Vanavond eens kijken wat deze doet. >:) Ik gebruik een passieve Zalman H2 koeler om hem onder mijn DVD te hangen, vrij van al het andere. Zal met Speedfan de temperaturen checken en een range definieren, daarnaast een WD 74 Gb Raptor als referentie gebruiken. In mijn systeem is alles rondom de 35 graden bij 2 uur normaal PC gebruik. Ik heb nu op mijn Raptor 40 gig aan opgenomen raw AVI video materiaal staan dus ik kan hem gelijk eens door de mangel halen. Moet een vakantie DVDtje maken voor mijn schoonzus...

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb ook z'n WD 2500KS en bij mij word hij volgens everest en speedfan ook heel warm maar als ik de schijf voel voelt hij helemaal niet warm aan. Ik heb nog 2 andere schijven op ongeveer de zelfde plek en die zijn ongeveer 30 graden terwijl de WD 2500KS 64 graden is. Ik heb er een 80mm fan voor zitten. Dat scheelde wel iets want zonder gaf hij wel eens een temp aan van 72 graden.

[img=http://img141.imageshack.us/img141/1725/tempsvj1.th.jpg]

Denken jullie dat ik hem ook nog op kan sturen want mijne is al een paar maanden oud.

• B-Buster
De mijne zijn van november (de eerste) en december (de tweede) 2005 maar dat zou niet uit mogen maken. Productiefout (daar komt het toch wel op neer) is productiefout..

Ik zal ze donderdag eens bellen wat er mogelijk is. Ik wil ze namelijk niet alletwee tegelijk kwijt zijn, dan zit ik zonder pc :P

• Jouke74
Specs:
4200+ X2, 2 GB Corsair twinmos 4x512, A8N-SLI Premium BIOS 1009, Asus AEX1600PRO, 450W Asus Voeding, Pioneer DVD A110, Floppy, WD740, WD2500KS, SB Audigy 4, Asus wg-138.

Nieuwe RMA disk in Zalman H2 geschroefd, Zalman in kast onder DVD geplaatst. OPT1 aangezet zodat hij SATA1 gebruikt ivm met mogelijke problemen SATA2 + Nforce4. Standaard molex gebruikt voor voeding en een SATA kabel voor de data natuurlijk. Computer opgestart even wachten totdat eerst BIOS en daarna windows de zaak herkende, formatteren en draaien maar. Echter, de nieuwe disk heeft dus precies hetzelfde probleem.. zucht |:( Deze is gelukkig niet zo erg buiten proporties.

Speedfan systeem temps gemiddeld: CPU 34, Mobo 32, Raptor 33.
Geschatte temp in kast is rondom 33 graden op basis hiervan.

Vergelijking van temperaturen Raptor (ongekoeld) vs Caviar (passief gekoeld):
- Cold boot: 20 vs 22.
- Idle na half uur websurfen: +-30 vs +-34.
- Moven van 30 GB aan AVIs van raptor naar Caviar: 34 vs 36.
- Defragmentatie Raptor, daarna Caviar: 36 vs 34. Geen echte temp pieken hier op beide schijven.
- 1/2 uur na defragmentatie opeens een piek op Caviar tijdens surfen: 32 vs 32 > 42 > 46 > 49.
- Caviar gaat daarna in +- 15 min weer omlaag: 33 vs 44 > 42.
- Caviar blijft vervolgens redelijk constant op 40-42 voor de rest van de avond met nog een uitschietertje naar 46. Raptor zweeft in deze tijd tussen 32-34.

In het begin gaat het dus even goed, totdat er iets gebeurd, waarna er ongeveer 10-12 graden bij de volgend mij echte temp wordt opgeteld. Dit blijft vervolgens "hangen" lijkt het. Had ik ook met de vorige WD2500KS drive.

Mijn vragen:
Hoe is bij jullie de schijf ingesteld SATA1 / SATA2?
En welke connector voor voeding van de schijf gebruiken jullie?
Maakt de temperatuur opeens ook zo'n sprong? (Graph functie Speedfan).

Edit: RMA heeft misschien dus niet veel zin :X

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb mijn hardeschijf op SATA-2 staan ik heb er niks aan veranderd. De problemen met nforce 4 zijn volgens mij alleen met maxtor 10. Ik heb een western digital en een hitachi op SATA-2 en dat werkt prima. Ik heb een SATA voedings aansluiting gebruikt omdat de normale op zijn. :(

Ik gebruik de wd2500ks niet als windows schijf. Dus hij word alleen maar gebruikt al ik wat van de schijf wil halen. Maar hij komt nooit onder de 30 graden. Zelfs niet met koude start.

• Jouke74
Was een beetje een gokje of de gebruikte voeding connector effect zou hebben. Chipset en SATA2 verhaal geschreven om dezelfde reden. Natuurlijk zou het geen snars uit moeten maken voor de temps. Wat interessant is, is het verschil van ons systeem met mensen die het probleem niet hebben? Anyways, goed te weten dat SATA2 ook werkt.

Dank, Jouke.

• B-Buster
SATA2 werkt hier ook prima icm NForce4 mobo.

Ik heb hem niet met standaard molex maar met een sata-voedingskabeltje aangesloten (tagan voeding). Bij mij dus ook het temp. probleem.

Jammer dat het niets geholpen heeft.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-12 19:35

Deathchant

Don't intend. Do!

ik heb ongeveer dezelfde config en mijn WD wordt hooguit 21 graden. De temperaturen kloppen gewoon idd niet. maak je geen zorgen.

als die zo 56 graden zou zijn, zou ie echt extreem warm moeten aanvoelen als je een vinger erop legt. Mijne voelt gewoon koel aan.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• B-Buster
beetje oud topic dit.. ;)

Dat het een foute uitlezing is was al bekend. Heb er nu een 500gig Samsung onder hangen die zelfs warmer aanvoelt en die wordt uitgelezen op 22 graden, de WD op 45.

[ Voor 12% gewijzigd door B-Buster op 06-03-2007 16:58 ]

Pagina: 1