[LCD TV] waarschuwing over inbranden?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.547 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toni
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Matched: inbranden
Ik heb net een nieuwe LCD TV gekocht van Samsung. (Het gaat om de LE26M51 - 66 cm). Na het aansluiten heb ik de handleiding eens doorgebladerd en op pagina 3 staat de volgende waarschuwing:

Afbeeldingslocatie: http://www.monsieurprix.com/photosProduits/292/ME0000431292_1.jpg

Voorzorgsmaatregelen bij het weergeven van een stilstaand beeld

Ondanks het feit dat digitale tv in de modus breedbeeld (16:9) HD-formaat moet worden weergegeven, laten zenders soms programma´s, die oorspronkelijk in het gewone beeldformaat (4:3) zijn gemaakt, zien door de signalen in digitale vorm te converteren, waardoor de linker- en rechterzijkanten van het scherm zijn afgesneden. Laat het scherm niet te lang in de pauzemodus staan, want dit zou tot tijdelijke of permanente beeldinbranding kunnen leiden.

NB: Als de randen links en rechts en het midden van het scherm vast blijven gedurende een langere periode, blijven de hoeveelheden lichttransmissie ook gevarieerd waardoor de randen sporen kunnen achterlaten.

Voor de volledige handleiding : Afbeeldingslocatie: http://www.samsung.com/nl/support/productsupport/images/ico_acrobat.gifhttp://org.downloadcenter...984_BN68-00926A-00Dut.pdf

Nu heb ik altijd begrepen dat (oudere) plasmaschermen inderdaad kunnen inbranden, maar dit was me niet bekend van LCD schermen. Ik bekijk programma's die in 4x3 worden uitgezonden ook graag in die verhouding, en dan heb je dus die zwarte balken aan weerszijden - iets wat wordt afgeraden dus. In hoeverre moet ik deze waarschuwing serieus nemen? Heeft iemand problemen met het inbranden van zijn/haar lcd-televisie? Want ik heb namelijk niet zo'n zin in om naar een "uitgerekt" / "automatisch aanpassen" - beeld te kijken. :/

We need more cowbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Geen matches
Bij in de handleiding van m'n LCD tv van samsung spreken ze soms ook van plasma schermen. Niets om me zorgen over te maken denk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 21:08
LCD tv's kunnen last hebben van een soort geheugeneffect, als je een beeld, bijvoorbeeld een logo te lang aan laat staan kan het inderdaad voorkomen dat ie als het ware ingebrandt is. Maar het mooie bij LCD is dat je dit weer kan verhelpen door bijvoorbeeld een tijdje een volledig wit scherm aan te zetten, dit wist als het ware dat geheugeneffect.

LCD's kunnen dus wel een soortgelijk effect krijgen als het inbranden van plasma schermen, maar het is niet permanent.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceRimmer
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 21:10

AceRimmer

What a guy...

Geen matches
Ik heb het bij LCD tv's nog niet gezien, wel bij een iPAQ PocketPC.
Het wordt ook wel "image persistence" genoemd.

[ Voor 10% gewijzigd door AceRimmer op 27-03-2006 22:16 ]

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11-2023

Arx

Two Thoughts Ahead!

Nou sorry, maar daar geloof ik 3x niets van. Inbranden van een LCD... Gloeien de LCD'tjes dan na? Er zit niet eens fosfor in. 8)7 Immers de kleuren worden opgelicht door een veredelde TL balk. Wie van jullie heeft op z'n LCD monitor een ingebrand kruisje rechts bovenin? Of bij wie is het Start knop ingebrand?

[ Voor 21% gewijzigd door Arx op 27-03-2006 22:21 ]

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toni
  • Niet online
Geen matches
Dan switch ik 'm lekker telkens naar 4x3 - beetje jammer dat er niet een knopje op de afstandsbediening voor is opgenomen met een soort snelkoppeling. Nu moet ik telkens het menu door om de beeldinstelling te wijzigen.

[edit]
oeps.. foutje - die knop zit er wel op (onder het schuifje) - jajaj RTFM :X

[ Voor 22% gewijzigd door Toni op 27-03-2006 22:26 ]

We need more cowbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Arx schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:21:
Nou sorry, maar daar geloof ik 3x niets van. Inbranden van een LCD... Gloeien de LCD'tjes dan na? Er zit niet eens fosfor in. 8)7 Immers de kleuren worden opgelicht door een veredelde TL balk. Wie van jullie heeft op z'n LCD monitor een ingebrand kruisje rechts bovenin? Of bij wie is het Start knop ingebrand?
Op de tft's van mijn werk is wel het (oude :X ) bedrijfslogo permanent zichtbaar. Een continu wit beeld vertonen helpt niet meer.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Arx schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:21:
Het is dan ook een geheugeneffect en niet echt inbranden. Een paar seconde tussendoor iets anders en je voorkomt het al. Daarom zul je het ook niet zo snel zien op een monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arx

Arx

Two Thoughts Ahead!

Hahn schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:24:
[...]

Het is dan ook een geheugeneffect en niet echt inbranden. Een paar seconde tussendoor iets anders en je voorkomt het al. Daarom zul je het ook niet zo snel zien op een monitor.
Inderdaad. Ik lees er nu meer over: http://en.wikipedia.org/wiki/Image_persistence ...

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arx

Arx

Two Thoughts Ahead!

Geen matches
Canaria schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:23:
[...]

Op de tft's van mijn werk is wel het (oude :X ) bedrijfslogo permanent zichtbaar. Een continu wit beeld vertonen helpt niet meer.
...en het schijnt nogal voor te komen bij die oude beestjes. Athans, ik kan niet zo snel vinden dat nieuwe LCD schermen er last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97329

Geen matches
ik heb soms van die witte vage plekken in de hoeken van het scherm, heeft dat er wat mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Geen matches
Anoniem: 97329 schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:35:
ik heb soms van die witte vage plekken in de hoeken van het scherm, heeft dat er wat mee te maken?
Ik denk dat dat meer te maken heeft met de backlight die niet helemaal goed verdeeld is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:36
Geen matches
Bartjuh schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:11:
Bij in de handleiding van m'n LCD tv van samsung spreken ze soms ook van plasma schermen. Niets om me zorgen over te maken denk :)
Klopt, ik denk ook dat dit de rede is, gewoon een vertaling van de plasma's geleend waarbij niet alle alle plasma specifieke meldingen er uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:50
Geen matches
offtopic:
Hoe bevalt de TV verder? En waarom deze en niet de R41/R51? Ben namelijk ook in de markt voor een Samsung 26"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22438

Ik heb zelf nog geen LCD tv, maar was laatst bij mensen op bezoek die dat wel hadden en inderdaad zag je bij hen kleurverschil met waar het 4*3 beeld ophoudt.

Het "inbranden" kan dus wel degelijk!!!

Ik was hier ook erg geschokt over, nu dus alleen maar breedbeeld kijken als ik er een koop :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 17:07
Geen matches
Het is idd mogelijk; had een x 2 iMac's aan laten staan bij een klant omdat ik op afstand wat ermee wou doen zodat ik niet op mijn vrije zaterdag daar had hoeven zitten, werd ik maandag gebeld dat het loginscherm ingebrand stond :(
Geloofde het niet dus ben alsnog even langs gereden en ja hoor je zag het echt duidelijk.
Dinsdag waren deze 2 gebruikers vrij en toen ze woensdag weer begonnen zag je het nog een klein beetje, het weekend daarna was het weg.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:14

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik geloof daar eerlijk gezegd niet zoveel van... Als er één ding is wat dan op veel, nee HEEL VEEL LCD schermen moet zijn ingebrand, dan is het wel de startknop van windows...

Op miljoenen pc's staat dat permanent linksonderaan in beeld gedurende 8 uur per dag. Toch heb ik op dit forum of waar dan ook op internet nog nooit gelezen over TFT's die inbranden (behalve dan in dit topic met een hele oude tft). Dus wees maar niet al te bang daarvoor.
Hahn schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:24:
[...]

Toch heb ik ook nog nooit klachten gelezen van mensen die een lcd hebben over dit geheugen effect. En hoe lang is dan " lang", hebben we het over dagen? Uren? De startknop van windows staat weleens uren lang onaangeroerd linksonderaan het scherm. Ik denk dat mensen ook niet meer dan enkele uren achter elkaar de TV aan hebben.

[ Voor 40% gewijzigd door JvS op 28-03-2006 10:20 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Geen matches
JvS schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 10:17:
Toch heb ik ook nog nooit klachten gelezen van mensen die een lcd hebben over dit geheugen effect.
Je leest dan ook niet alle berichten op GoT ;)

Ik heb er namelijk ook wel eens vragen over gesteld. Ik had een dagje lang een programma aangezet dat midden in mijn scherm stond (dus een window) en de volgende dag was dat wel degelijk "ingebrand". Ik had namelijk geen screensaver (immers onnodig bij TFT dacht ik) en mijn scherm had ik uitgezet, alleen bij uitzetten zet ie alleen de lamp uit en het scherm blijft gewoon geschakeld zoals ie stond. Maar zoals al gezegd werd, het is een vorm van star worden. Dus het trekt weg.

De startknop is inderdaad niet ingebrand, eigenlijk best wel vreemd, maar goed. Wat wel ingebrand is, is dat ik bovenaan mijn scherm een lijntje heb lopen, precies het lijntje onderaan de bovenste balk van IE (dus onder het webadres). IE heb ik namelijk het meeste openstaan en veel programma's hebben op die hoogte ook een lijntje lopen. Maar ook daar kan ik er denk ik wel voor zorgen dat het wegtrekt, alleen stoort het mij niet echt, dus heb er nog niks aan gedaan. Wat ik nu wel heb is een screensaver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toni
  • Niet online
Geen matches
DRAFTER86 schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 07:41:
[...]

offtopic:
Hoe bevalt de TV verder? En waarom deze en niet de R41/R51? Ben namelijk ook in de markt voor een Samsung 26"...
Ik vind het een prima TV, de keuze was eigenlijk vrij simpel
  • ik vond het beeld er prima uitzien,
  • los van het beeld ziet hij er verder erg strak uit
  • was binnen mijn budget
  • hij was op voorraad
  • het verhaal van de verkoper: de prestaties i.c.m. mijn xbox360 zouden goed zijn
  • en ik kreeg honderd euri korting

We need more cowbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Geen matches
[...]

Toch heb ik ook nog nooit klachten gelezen van mensen die een lcd hebben over dit geheugen effect. En hoe lang is dan " lang", hebben we het over dagen? Uren? De startknop van windows staat weleens uren lang onaangeroerd linksonderaan het scherm. Ik denk dat mensen ook niet meer dan enkele uren achter elkaar de TV aan hebben.
Wat ik erover heb gelezen is dat het kan optreden na meer dan 10 uur, en de gemiddelde user zal z'n monitor/tv geen 10 uur achter elkaar aan hebben staan (en dan ook nog op precies hetzelfde beeld/zender).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik geloof daar eerlijk gezegd niet zoveel van... Als er één ding is wat dan op veel, nee HEEL VEEL LCD schermen moet zijn ingebrand, dan is het wel de startknop van windows...
Op miljoenen pc's staat dat permanent linksonderaan in beeld gedurende 8 uur per dag. Toch heb ik op dit forum of waar dan ook op internet nog nooit gelezen over TFT's die inbranden (behalve dan in dit topic met een hele oude tft). Dus wees maar niet al te bang daarvoor.
Toch is het geen fabeltje. Terwijl de meeste schermen er geen last van hebben, of niet tot nauwelijks zichtbaar zijn er wel schermen waarbij de image persistence dramatische vormen kan aannemen. Een van de bekendste voorbeelden is wel de Samsung SyncMaster 191T. Daar kom je wel degelijk heel wat verhalen en foto's van tegen op verscheidene fora. Ik heb het zelf ook waargenomen bij dit scherm en een kennis heeft exact dezelfde bevindingen. Je kan als het scherm uit stond soms dagen later (!!) nog lezen wat er op een bepaalde plaats heeft gestaan. De 191T is natuurlijk geen nieuw scherm meer, maar het is ook allesbehalve een stuk antiek te noemen. Dit was een van de topschermen van zijn tijd. Het effect trad doorgaans pas op na enkele maanden en de mate waarin het voorkomt hangt af van de plaats op het scherm (de randen zijn erg gevoelig) en de weergegeven kleuren. Het "inbranden" hoef overigens niet eens lang te duren. Een afbeelding die je hoogstens enkele uren hebt weergegeven kan al vele malen langer "ingebrand" blijven. Het is overigens niet blijvend, maar wel bijzonder storend. Niet alle 191T-schermen hebben er last van. mogelijk zijn er dus verschillende revisies van het paneel in de omloop.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e48a1edeac4275ffb8fa05d06bd9d59d/thumb.jpg
© Tim Skirvin - Plaatje vervangen door een beter exemplaar
Ik kon niet meteen m'n eigen foto's vinden, dus heb ik er maar eentje van het Internet geplukt. Zoals je in de afbeelding kunt zien zijn bepaalde zaken nog leesbaar en kun je de vormen en iconen van de balk onderaan nog goed zien (het blokjeseffect is veroorzaakt door de screensaver). Dit is nu wel een extreem voorbeeld, maar bij dit scherm is het effect doorgaans erg zichtbaar.

Ook bepaalde ViewSonic- en Apple-schermen zijn gekend voor dit probleem. Mogelijk gebruiken ze hetzelfde Samsung paneel of panelen met vergelijkbare problemen. Echter, bij de meeste TFT-schermen is het effect niet of niet zichtbaar aanwezig. Laat dit dus geen reden zijn om TFT-schermen links te laten liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door satcp op 28-03-2006 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 11:07

EXX

EXtended eXchange

Geen matches
Ik zie hetzelfde in de EVF van mijn camera. De EVF is niets anders dan een mini-LCD schermpje. Je ziet dat de letters en symbolen die de camera normaal weergeeft in de EVF ook vaag zichtbaar zijn als je een preview doet van een foto. De camera uit en weer aanzetten verhelpt het probleem.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Geen matches
Er zijn ook Dell 2005 TFT schermen die ingebrand zijn. Deze zijn dan misschien max een jaar oud.
Het kan dus wel, ook met nieuwe types/schermen. Het is wel alleen met bepaalde batches, misschien een productie fout. :)
Pagina: 1