Laptop scharnier kapot, wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 13.494 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Zojuist mijn 2 jaar oude Toshiba laptop gesloopt. Laptop lag op mijn bureau (dicht), doe hem open, en voor ik het in de gaten had was het scharnier aan 1 kant kapot gesprongen en zat mijn scherm los. Ik heb niks raars gedaan, het leek gewoon net alsof het scharnier blokkeerde. Nu zit ik met een laptop waarbij ik elke keer bang ben dat het scherm het niet meer doet als ik em aan doe. De draden liggen nu namelijk ook "bloot". Ik ben dus bang dat ze elk moment afbreken.

Iemand enige ervaring met dit soort problemen en waar ik het kan laten repareren? En wat het ongeveer gaat kosten?

Als het 400 of 500 euro kost koop ik namelijk liever een nieuwe. Max is eigenlijk 200, want de accu en de lader zijn ook redelijk aan het einde van hun leven.

Foto's:
Afbeeldingslocatie: http://www.we-create.nl/laptop/Afb013.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.we-create.nl/laptop/Afb014.jpg

Sorry voor brakke kwaliteit, telefooncam foto's

[ Voor 4% gewijzigd door Sander op 27-03-2006 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 18:53
Om welk type gaat het precies? Heb je nog garantie?

Er zijn wel een aantal sparepart leveranciers. Als je daar zo'n scharnier kunt bestellen ben je altijd goedkoper uit dan 200,-

Edit-) Asus levert standaard 2 jaar, Bij dell kun je tot 3 jaar garantie krijgen. Bij Toshiba kun je ook garantie bijkopen

[ Voor 30% gewijzigd door AttiX op 27-03-2006 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-06 20:12
2 jaar oud? Garantie?

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
garantie op 31 december 2005 verlopen, net 3 maand geleden helaas.

Maar wat zijn de kansen dat ik dit zelf gemaakt ga krijgen en dat de andere er niet vrij snel achteraan gaat?

Het is een toshiba M30-107

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

AttiX schreef op maandag 27 maart 2006 @ 22:53:
Er zijn wel een aantal sparepart leveranciers. Als je daar zo'n scharnier kunt bestellen ben je altijd goedkoper uit dan 200,-
Bij dell is het 250 euro :/
Bij dell kun je tot 3 jaar garantie krijgen.
ja, ik had ook 3 jaar garantie extra destijds, maar mooi niet dat ze dit onder garantie gaan rekenen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 10:14
Ik heb dezelfde laptop als jij! Ik heb alleen dat het scherm erg los zit en veel wiebelt. Nu jij het daar toch open hebt, zou je voor mij kunnen kijken of dat weer vast te zetten is? Dan hoef ik het niet open te schroeven met het risico dat het probleem daar niet zit!

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Laatst online: 05-06 20:12
Je moet idd even zoeken naar een firma die losse onderdelen voor je flaptop levert, dan ben je wel goedkoper uit (Mits je goed kunt fixx0ren)

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
het is sowieso een goed idee om ze even te mailen. niet geschoten is altijd mis, je hebt kans dat veel meer mensen dit probleem gehad hebben en ze het (goedkoop/gratis) voor je willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Aphelion schreef op maandag 27 maart 2006 @ 23:03:
Ik heb dezelfde laptop als jij! Ik heb alleen dat het scherm erg los zit en veel wiebelt. Nu jij het daar toch open hebt, zou je voor mij kunnen kijken of dat weer vast te zetten is? Dan hoef ik het niet open te schroeven met het risico dat het probleem daar niet zit!
Heb ik ook al gehad, is al 2e scherm dat er op zit. Wat het probleem is is dat het scherm op verkeerde manier vastzit volgens mij want bij mij ontstonden er in de hoeken van het scherm onderin ook kleine haarscheurtjes doordat de druk van de scharnieren verkeerd verdeeld werd. Dat houd je...

Verder is garantie gewoon kut. Ik heb em daar al paar keer gehad en bijna elke keer em niet gemaakt terug gehad, dan een boze aangetekende brief gestuurd met daarin keurig wat er onder garantie valt en dat ze gebruiksschade moeten aantonen (omgekeerde bewijslast) en dan wilde het na veel pijn en moeite wel weer.

En die 3e wereld helpdesk is helemaal verrot. Outsourced helpdesk die je voor geen meter snappen. stop je er een brief bij, dan mogen ze die niet lezen en doen ze alleen wat die gast heeft opgeschreven die je niet snapte.

[ Voor 11% gewijzigd door Sander op 27-03-2006 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 18:53
Als er door normaal gebruik al scheuren ontstaan zou dit een ontwerpfout kunnen betekenen. Indien dit een known issue is bij Toshiba kun je hier wellicht je winst uit halen.

Als ik zoek op je notebook type, kom ik op veel fora meldingen tegen van dezelfde fout.

[ Voor 21% gewijzigd door AttiX op 27-03-2006 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53146

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:59

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hier een soort gelijk probleem. Als inderdaad netjes bent omgegaan met je laptop. Dus het is geen gemiddelde studenten laptop welke iederekeer tussen een tas volboeken beland, waarbij vergeten wordt dat de laptop beter is in het vliegen dan in het landen, ja dan is het user abuse. ;)

Zonder gekheid, ik heb zelf hier een nu bijna 3 1/2 jaar oude Dell Inspiron 4150 staan. Ik had op deze laptop 3 jaar garantie welke eind vorig jaar is verlopen. Nu heeft/had deze laptop zeer stijfe scharnier punten. Wanneer ik het scherm openklikte en deze (zonder de laptop tegen te houden) open wilde klappen, na ik bijna de gehele laptop mee.

Doordat deze scharnier punten zo zwaar draaiden was er een scheurtje in de lijst van het scherm onstaan. Dit twee maanden voor het einde van de garantie. Ik het support nummer van Dell bellen, in eerste instantie wist de support medewerker niet zeker of dit onder de garantie zou vallen. Ik heb hem aangegeven dat dit probleem vaker voorkomt met deze serie laptops. (na zoeken op internet bleek dit het geval) Na navraag bij een collega bleek dit bekend te zijn bij Dell de scharnier punten waren mogelijk scheef geplaatst. De volgende dag werd de laptop opgehaald door DHL en precies een week later kostenloos gerepareerd weer afgeleverd. In de scharnier punten zat overigens weinig verbetering.

Dit bleek wel want nu 5 maand later en een aantal maanden buiten de garantie periode zijn er op meerdere plaatsen scheurtje onstaan in de behuizing. Dit doordat nogsteeds te veel spanning op de behuizing komt te staan bij het openen van het scherm. Ik Dell weer bellen, het probleem voorgelegd tevens aangegven dat de laptop tijdens de garantie periode ookal voor het zelfde probleem is gerepareerd. Wordt ik doorverbonden met een andere afdeling, waar wederom overleg werd gepleegd.

Mijn latop is weer opgehaald (dit keer door UPS) een week later had ik hem terug. Helaas was 1 van de drie gescheurde delen vervangen samen met de scharnieren, welke nu wel soepel lopen zonder grote spanning op de behuizing te zetten.

De twee overige scheurtje zitten in het onderste deel van de laptop, dit is het grootste deel van de behuizing. Hier heb ik Dell afgelopen vrijdag (toen ik de laptop terug had ontvangen) gelijk weer over op gebeld. Nu wordt mijn laptop morgen weer opgehaald, om de gehele onderkant te vervangen. Dit alles geheel kostenloos.

Het is een lang verhaal, maar TS ik zou eens gaan bellen. Voordat je belt kijk even op internet of het probleem misschien vaker voorkomt met jouw type laptop, dan sta je wat sterker. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Bij sommige modellen van Dell is dit inderdaad een bekend probleem en werd het onder garantie gerepareerd. Je zou dus in ieder geval Toshiba moeten bellen en zeggen dat je er niets raars mee hebt gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Pixal op 28-03-2006 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Ja oke, dat klopt. Maar indien ik dan mijn laptop laat opsturen en weer terug krijg met 75 euro onderzoekskosten dan heb ik daar weinig trek in.

Zou iemand mij de links kunnen geven naar de websites waar hier ook over gesproken wordt voor toshiba's? Want dan is het voor mij heel simpel. Het scharnier is nu gewoon afgebroken en ik weet niet hoe dat komt. Maar het kutte is dat je niet zomaar ff langs zo'n repaircenter kan rijden en daar face-to-face met ze kan gaan praten. Het blijft altijd lange-afstands communicatie.

Afbeeldingslocatie: http://us.st11.yimg.com/store1.yimg.com/I/impactcomputersmiami_1887_1052619760

Heb wel wat gevonden, maar prijzen varieren tussen 80 en 140 dollar ex-verzenden. Dat vindt ik echt te risicovol aangezien ik nog niet echt eerder laptops heb lopen slopen. Kijk opzich maakt 50 of 60 dolllar me weinig uit, dan wil ik het risico wel nemen, maar voor 80 of 100 dollar heb ik geen zin om er dan achter te komen dat hij niks meer doet ofzo.

[ Voor 32% gewijzigd door Sander op 28-03-2006 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Zucht, of je hebt geen telefoon of je bent er ontzettend bang voor.

Bel toshiba. Een beetje normaal bedrijf rekent hier niets voor omdat het product niet voldoet. Je krijgt al telefonisch te horen of je wel of niet garantie krijgt dus je krijgt niet "achteraf" een rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 10:14
ikbensander schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 09:36:
Ja oke, dat klopt. Maar indien ik dan mijn laptop laat opsturen en weer terug krijg met 75 euro onderzoekskosten dan heb ik daar weinig trek in.

Zou iemand mij de links kunnen geven naar de websites waar hier ook over gesproken wordt voor toshiba's? Want dan is het voor mij heel simpel. Het scharnier is nu gewoon afgebroken en ik weet niet hoe dat komt. Maar het kutte is dat je niet zomaar ff langs zo'n repaircenter kan rijden en daar face-to-face met ze kan gaan praten. Het blijft altijd lange-afstands communicatie.

[afbeelding]

Heb wel wat gevonden, maar prijzen varieren tussen 80 en 140 dollar ex-verzenden. Dat vindt ik echt te risicovol aangezien ik nog niet echt eerder laptops heb lopen slopen. Kijk opzich maakt 50 of 60 dolllar me weinig uit, dan wil ik het risico wel nemen, maar voor 80 of 100 dollar heb ik geen zin om er dan achter te komen dat hij niks meer doet ofzo.
Als ik naar die afbeelding kijk is het voor mij dus ook weer mogelijk mijn scherm steviger af te stellen. Weet jij nu toevallig hoe ik het scherm op normale wijze los krijg?

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Laatst online: 15-03-2024

JvW

On my way home...

Ik heb vorig jaar ook wat problemen gehad met een laptop. Weliswaar een Dell, maar het ging om de garantieregeling.
Zie dit topic

Uiteindelijk is het defect buiten de garantie om gerepareerd zonder kosten. Zelfs de transportkosten zijn door Dell betaald. De garantieregelingen die leveranciers soms aanhouden zijn niet altijd conform de Nederlandse en Europese regelgeving.
Toegegeven, het vergt wel wat telefoneren en (correcte) brieven schrijven. Maar het is een poging waard. >:)

Ook kun je kijken op StaIkSterk.nl. Hier wordt ook veel informatie geveven aan consumenten over dit soort onderwerpen.

Succes }:O

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Sorry jongens, maar ik heb al genoeg gezeik met toshiba gehad om te weten dat dat hele garantiemolentje weinig zin meer heeft, alle keren dat mijn laptop binnen de garantie is gerepareerd moest dat gepaard met meerdere aangetekende brieven etc.

Desondanks ga ik toch maar weer eens in de telefoon klimmen... Dat lijkt voor nu de enige optie.

Het scharnier is namelijk echt gebroken, het ijzeren gedeelte. Dus het lijkt me dat dat gewoon garantie zou moeten zijn? Als een metalen pin afbreekt?

EDIT: Foto's van de pin:

Afbeeldingslocatie: http://www.we-create.nl/laptop/Afb000.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.we-create.nl/laptop/Afb001.jpg

Het gaat om dat rondje wat je in het scharnier ziet zitten, dat is een ijzeren pinnetje dat doorloopt naar "onder" in de laptop en wat normaal gesproken vastgelast zit op het schermdeel van het scharnier.

Wederom excuus voor de brakke foto's, zit nu op stage en heb alleen GSM camera bij de hand.

[ Voor 53% gewijzigd door Sander op 28-03-2006 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je een beetje handig bent is het goed te doen om de boel zelf uit elkaar te draaien. Maak gewoon enorm veel aantekeningen als je het nog niet eerder gedaan hebt. Toshiba heeft (zeker met de oudere modellen) de gewoonte van met mega veel en veel verschillende schroefjes te werken. Ook wanneer je denkt dat je er al 500 hebt zitten er nog steeds in.

Maar nogmaals, doe het rustig aan, kijk goed uit je doppen en het mag geen probleem zijn om dit zelf te fixen.

Life is simple, make choices, don't look back...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Bear
  • Niet online
Je hebt trouwens de onderdelen met partnummers P000385290 (rechter scharnier) of P000385280 (linker scharnier) nodig.

Meer info over de plannen kan je vnden op de trespo site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Ik ga eerst eens proberen in hoeverre ik het voor elkaar kan krijgen dat toshiba dit zelf gaat maken aangezien de scharnieren nog niet goedkoop zijn. Tenzij jij ook een goed NL adres hebt ofzo? Ik heb nu een paar bedrijven in de VS gevonden, maar dat schiet niet op. Lange verzendtijd etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Bear
  • Niet online
Mja ik kan ze bestellen via mijn werk, maar dat moet eerst door een administratieve molen. Je kan eens naar Toshiba bellen en hen vragen hoe je onderdelen kunt kopen aan de hand van partnummers.

Pagina: 1