onder ubuntu shares mappen op slack server bij inloggen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:27
In mijn huidige situatie start ik een bash script dat een x aantal samba shares mount. Het script kijkt naar de huidige gebruiker en vraagt vervolgens om een wachtwoord waarna het de betreffende shares mount.

Echter wil ik dit graag makkelijker oplossen. Ik wil namelijk dat wanneer ik met mijn pc (ubuntu 5.10) inlog deze automatisch op basis van username en password, die ik voor het inloggen gebruik, de benodigde mappings maakt naar mijn server (slackware 10.2).

Alleen hoe ga ik zo iets aanpakken. Ik heb al wat vooronderzoek gedaan en ik kan me vergissen maar volgens mij zit ik vast aan PAM. Echter ondersteund slackware dit (standaard) niet. Nu is op internet ook verder niet veel te vinden over PAM en slackware, behalve dan dat dit niet ondersteund wordt.

Indien PAM nodig is:
is het uberhaupt haalbaar om slackware te verbouwen naar slack met PAM functies?
welke modules komen hiervoor in aanmerking (zowieso login en samba lijkt mij)

Of bestaat er een andere mogelijkheid om datgene dat ik wil te realiseren?

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Als je Gnome gebruikt kun je gewoon 'connect to server' gebruiken om via GnomeVFS een mapping naar je Samba server te maken.

Sla je je password op in je keyring, dan hoef je die voortaan niet meer op te geven.

Of dit een acceptabele oplossing voor je is weet ik niet. Als het om meerdere gebruikers gaat die niet te technisch ingesteld zijn werkt het uitstekend. Alle gangbare Gnome applicaties met GnomeVFS ondersteuning kunnen bij je server zoals je bij je lokale bestanden kunt.

Moet dit voor jou echter werken in de terminal dan moet je iets anders verzinnen. Wil je trouwens per se dat je lokale gebruiker + password gebruikt automatisch gebruikt worden, dan zul je al helemaal heel wat meer nodig hebben. Je password is niet bekend bij Ubuntu, dus zonder een centrale authenticatie service (bijv met PAM) gaat je dat niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
Als je Gnome gebruikt kun je gewoon 'connect to server' gebruiken om via GnomeVFS een mapping naar je Samba server te maken.

Sla je je password op in je keyring, dan hoef je die voortaan niet meer op te geven.
GnomeVFS is niet echt een optie omdat er gebruik wordt gemaakt van applicaties die hier geen ondersteuning voor hebben.
Moet dit voor jou echter werken in de terminal dan moet je iets anders verzinnen. Wil je trouwens per se dat je lokale gebruiker + password gebruikt automatisch gebruikt worden, dan zul je al helemaal heel wat meer nodig hebben. Je password is niet bekend bij Ubuntu, dus zonder een centrale authenticatie service (bijv met PAM) gaat je dat niet lukken.
Dit is dus wat ik wil. Onder het gebruik van PAM kom ik dus niet uit? Of zijn er andere alternatieven?
Ik weet niet of er gebruikers hier zijn die hun slackware machine PAM ready hebben gekregen? Als die er zijn ben ik wel benieuwd naar het verloop van die procedure.

Zowieso of het haalbaar is maar ook hoe het updaten van het systeem daarna gaat. De PAM packages zal ik natuurlijk zelf moeten compilen maar krijg ik dan bij een update (met swaret) geen problemen?

edit:
Ik bedenk me trouwens net dat dropline gnome basic pam ondersteuning heeft. Na wat zoekwerk op hun forum kwam ik het volgende tegen:

We only provide limited PAM functionality for very basic authentication. We have pam-enabled login via our Shadow update, for pam_console support. Additionally, we use some consolehelper stuff. Our GDM has pam support as well.

Samba compilen met pam support lijkt me geen probleem op te leveren. In principe zou het bovenstaande dus voldoende moeten zijn?

[ Voor 19% gewijzigd door Zym0tiC op 27-03-2006 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-09 22:09
Is het gebruiken van NFS niet een optie? Dit werkt prima onder Unix en gebruikt dezelfde UID's over verschillende machines. Je moet dus zorgen dat je dezelfde uid's op beide machines hebt, maar dan werkt het als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
NFS zou een optie zijn ware het niet dat ik met mijn winxp laptop ook wel eens op de shares wil. Nu heb ik wel eens iets over NFS windows clients gehoord maar dit bleek niet zo geweldig te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
sudo

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
het gaat er niet om dat de gebruikers mogen mounten, daarvoor gebruik je idd sudo, maar wanneer dat het mounten plaats vindt. Op dit moment gebeurd het via een scriptje maar ik wil het tijdens het inloggen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-09 22:09
Ik zou gewoon NFS gebruiken voor linux -> linux en Samba blijven gebruiken voor je Windows clients. Dit werkt prima allemaal samen.

Je zou verder eens kunnen kijken naar b.v. een LDAP oplossing voor een gezamelijke gebruikersdatabase zodat je overal met dezelfde gebruikersnaam en hetzelfde wachtwoord kunt inloggen, onder linux en onder Windows.
Pagina: 1