Linux :) en nu de drivers..

Pagina: 1
Acties:

• doemaarwat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-12-2022

doemaarwat

of zoiets dergelijks...

Topicstarter
Heb net Linux Redhat 7.0 geinstalleerd. Maar blijkbaar heeft hij mijn netwerkkaart en geluidskaart niet direct herkend.

Ik heb een workstation installatie gedaan.
Heb een vast IP en een COM21 (chello abbo).

Ik wil ook mijn domein op eigen PC gaan hosten. Heb ik er dan goed aan gedaan om een workstation te installeren? Of moet ik een server install doen, of packeges installeren. Maar ik wil wel de GUI.

Drivers die ik dus zoek zijn:
netwerkkaart : Accton EN1660
gelduiskaart: Aztech2320

ps. zeg nu niet dat ik andere kaarten moet kopen, want die dingen werken perfect onder windows. En aangezien Linux beter moet zijn moet het lukken.

Kan iemand mij een beetje verder opweg helpen.

Als je ermee ophoudt wat er in het hier en nu is te vergelijken met wat je zou willen dat er was, kun je beginnen met genieten van wat er is. - Cheri Huber

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 11:41
linux moet beter zijn DUS werken je netwerkkaarten? nou, dan zul je nog behoorlijk bedrogen uitkomen... ik weet niet wat voor chipset er op jou netwerkkaart zit, maar dat is eigenlijk wel van belang... anders is je vraag vrijwel niet te beantwoorden...

helaas is de ondersteuning van linux voor hardware nog steeds matig.. dus als iemand roept dat linux zo goed is, wil dat niet meteen zeggen dat jou kaartjes werken...

Verwijderd

Er zitten erg veel HOWTO's geleverd bij linux.. (bij slackware zitten ze in /usr/doc/Linux-HOWTO's/). Check de ethernet howto is zou ik zeggen

• doemaarwat

doemaarwat

of zoiets dergelijks...

Topicstarter
Ok zal ook even die HOWTO's verder doorspitten, maar kan ik vanuit Windows (waar ik wel een internet verbinding heb) mijn Linux partitie bekijken met een proggie ofzow.

Als je ermee ophoudt wat er in het hier en nu is te vergelijken met wat je zou willen dat er was, kun je beginnen met genieten van wat er is. - Cheri Huber

• Bigs
  • Niet online
Wat voor chip zit er op die netwerkkaart?

• doemaarwat

doemaarwat

of zoiets dergelijks...

Topicstarter
specs van de kaart : EN1660

• Bigs
  • Niet online
Hm, denk dat ie wel werkt met de ne2k-pci driver (als het een PCI kaart is).

• doemaarwat

doemaarwat

of zoiets dergelijks...

Topicstarter
Nope ISA ... PCI sloten voor ander dingen nodig.
Heb nu wel een driver gedowned en zal die ook maar eens gaan proberen. stond onder SCO Unix op disk. Kheb geen idee waar SCO voor staat.

Verwijderd

Op dinsdag 23 januari 2001 22:16 schreef doemaarwat het volgende:
Ok zal ook even die HOWTO's verder doorspitten, maar kan ik vanuit Windows (waar ik wel een internet verbinding heb) mijn Linux partitie bekijken met een proggie ofzow.
als je netwerk kaart werkt wel (uiteraard). Samba

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 17:51
Op dinsdag 23 januari 2001 22:30 schreef doemaarwat het volgende:
Heb nu wel een driver gedowned en zal die ook maar eens gaan proberen. stond onder SCO Unix op disk. Kheb geen idee waar SCO voor staat.
nope, sorry SCO unix is totaal niet hetzelfde als linux.

maar haal die kast eens uit je computer, en vertel ons wat er op de chippies staat, dan kunnen we je het makkelijkst helpen

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

SCO drivers kan je niet onder Linux gebruiken. De OS'sen hebben hele andere kernels.
Kijk eens bij RedHat.com naar hun HCL voor RH7.0

"ps. zeg nu niet dat ik andere kaarten moet kopen, want die dingen werken perfect onder windows. En aangezien Linux beter moet zijn moet het lukken".

Da's de stomste opmerking dit jaar. Hou vol, mischien win je wel een award ofzo |:(

• doemaarwat

doemaarwat

of zoiets dergelijks...

Topicstarter
Op dinsdag 23 januari 2001 22:52 schreef SaintNightmare het volgende:
Da's de stomste opmerking dit jaar. Hou vol, mischien win je wel een award ofzo |:(
Ach, was gewoon ff een beetje pissed op mezelluf ;) dacht namelijk ff Linux te installeren...

Maar goed weer terug van onder de tafel geweest chip gelezen en gezien : MPX2 EN5025A 81095PI 817F

Ben benieuwd

Verwijderd

Hier staat de HCL die je nodig hebt voor Rode Hoed Zeven.

http://hardware.redhat.com/redhatready/cgi-bin/us/db-hcl.cgi

• doemaarwat

doemaarwat

of zoiets dergelijks...

Topicstarter
Heb daar al gekeken maar zag bij manufacturer 'Accton' niet de EN1660 staan. En ik heb geen idee welke ik dan zou moeten gebruiken.

Er waren alleen maar PCI en geen ISA drivers.

• mavink
  • Laatst online: 27-05 09:16
Die geluidskaart weet ik zo uit m'n hoofd niet, maar had je 1) al in de Ethernet-HOWTO gekeken en 2) de ne2k-pci driver geprobeerd?

• doemaarwat

doemaarwat

of zoiets dergelijks...

Topicstarter
1) PCI werkt niet voor ISA (althans niet bij mij).
2) Yup gedaan en ben nu dus op zoek naar scanport.tar.gz om mijn port te scanne naar juiste instellingen.

Misschien kom ik daar wat verder mee.

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Joh er is ook nog een ne2k-isa driver, ook al geprobeerd :?
Ook in je bios natuurlijk ff zeggen PNP os [no] ennuh de interrupt van je netwerk kaart excluden in de PNP/PCI lijst :)

btw,
Santa Cruz Operation

Powered bij meergranenbrood.

• doemaarwat

doemaarwat

of zoiets dergelijks...

Topicstarter
Ik heb net de isapnptools gedowned en ga die vanavond maar eerst even proberen (ben nu o de zaak en kan het dus helaas niet direct proberen). Aangezien ik de PnP ook wil gebruiken in windows lijkt dit mij wel een optie.

Komt overigens hier vandaan voor de overige liefhebbers.

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Als je gewoon zorgd dat je de interrupts van je kaartten weet heb je die hele tools niet nodig :)
Ennuh die PNP tool laat wel leuk je kaart zien maar heeft nog steeds een netwerk module nodig om hem te laten werken:(

• doemaarwat

doemaarwat

of zoiets dergelijks...

Topicstarter
Die interrupts kan ik te weten komen met een tooltje scanports ofzo heb ik gelezen. Weet je waar die te vinden is? Of kan ik gewoon de adressen in Windows bekijken en overnemen ?

meeeen ik dacht ff snel verder te kunnen, maar als ik nu eerst maar eens die kaart aan de gang krijg dan hoef ik niet steeds te switchen tussen OS om te kunnen netten (ie GoT-en ;))

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Je kan ze idd van windows overnemen :)
Bij het booten zie je ook net voor het laden van het os nog een overzichtje van wat je BIOS aan PNP kaartjes heeft gevonden en welke interrupt die hebben gekregen :)

Verwijderd

Wanneer je netwerkkaart een PCI device is, kun je je PCI bus uitlezen met het cmd: lspci

Hierin kun je dan meteen zien om welke chipset het gaat.

Verwijderd

JE kan je gegevens vor je ISAbus uitlezen met een standaardtooltje isapnp. Vergeet NIET je PNPOS in je BIOS uit te zetten!

• doemaarwat

doemaarwat

of zoiets dergelijks...

Topicstarter
Ok, ik heb isapnp de gegevens uit laten lezen en dit is het resultaat. Wat kan ik nu hier verder mee doen. Wat moet ik ncomenten en hoe krijg ik dan de boel aan de praat ?

• Wirf
Op donderdag 25 januari 2001 00:01 schreef doemaarwat het volgende:
Ok, ik heb isapnp de gegevens uit laten lezen en dit is het resultaat. Wat kan ik nu hier verder mee doen. Wat moet ik ncomenten en hoe krijg ik dan de boel aan de praat ?
http://195.193.46.64/isapnp.txt

• doemaarwat

doemaarwat

of zoiets dergelijks...

Topicstarter
Thx :) deze file moet ik nu ergens in kernel compileren om ook bij opstarten te laten werken ?

En om te kunnen internetten waar (met welk programma) kan ik dan de ip en dns en gateway installeren ... ik gebruik nu KDS als GUI.

Ik zit me namelijk het schompers te zoeken en lezen, maar wil wel graag Linux hebben draaien.

• Wirf
nee, je zet ergens in je startup-files het volgende commando:

isapnp isapnp.txt

of je kunt dat natuurlijk elke keer als je opstart zelf intypen

edit: en hierna moet je nog de module voor je netwerkkaart installeren

• doemaarwat

doemaarwat

of zoiets dergelijks...

Topicstarter
Damn ik kom er niet uit .. Wirf kan je contact per phone met mij opnemen?
Ik wil zelf ook wel bellen .... neem dan ff contact op per ICQ.
Ik moet gewoon weer ff weten welke bestan ik moet bewerken en hoe ik eventueel de kernel moet compileren.

Pagina: 1