Onboard geluid

Pagina: 1
Acties:

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

Topicstarter
Ik heb sinds een paar dagen Windows 2000 geinstalleerd en ik kreeg m'n Monster Sound MX300 maar niet aan de praat, de drivers kon ik wel installeren, maar Winamp stopte na tien minuten met spelen en ik kreeg geen geluid meer uit m'n PC totdat ik hem opnieuw opstartte. Toen bedacht ik me ineens dat er op mijn ASUS K7V onboard geluid zat, die schakelde ik dus in, installeerde de drivers en schakelde m'n Monster Sound uit, sindsdien doet m'n PC'tje het perfect. In Windows 98 heb ik wel gewoon m'n Monster Sound aanstaan. Maar nu is mijn vraag, wat is er nou zo slecht aan onboard geluid, ik vind het perfect zo. Zou ik eventueel zelfs m'n geluidskaart kunnen verkopen?

BTW. Op mijn moederbord zit ook nog een gameport, maar die krijg ik niet aan de gang als ik de gamepoort van m'n Monster Sound ook aanheb. Het zou mij wel handig lijken als ik ze allebei aan de gang zou kunnen krijgen, ken ik m'n stuurtje en joypad tegelijk gebruiken.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

Verwijderd

Als je tevreden bent, maakt het toch niet uit? Meestal is onboard geluid minder omdat er vaak gebruik wordt gemaakt van een bagger chipset. Features als A3D/AEX missen vaak en dan gebruikt zo'n chip een emulatieproggie om 3D-geluid te produceren (geen geluidspositionering), klinkt vaak als een badkamer (echo/hol) o.i.d. Heb je geen fourpoint speakerset (voor audio-positionering), dan maakt het inderdaad geen reet uit.

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:22
het enige kutte aan zo'n onboard geluidskaartje is dat ie waarschijlijk wat meer cpu-belasting veroorzaakt en dat merk je dan als je zit te internetten, icq'en, winampen en nog een paar dingen tegelijk doet. 'k had zelf ook dit probleem. Toen creative 64 gekocht voor 50 piekies en nu kan ik alles tegelijk doen.

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Tegenwoordig zit er vaak een SB64 aanboord. Behalve als je een hele erge basis moederplaat hebt.