Ik heb al behoorlijk wat zitten googlen! Ik weet inmiddels dat het met betaalde programma's kan om partities aan te maken, zonder dat je je computer formatteerd! Maar kan het ook met een gratis programma of tool? Ik heb nu 1 harde schijf, maar die wil ik opdelen in 2 partities, zodat ik op de nieuwe partitie de dingen die ik wil bewaren kan zetten, zodat ik daarna de 1e partitie met windows en de rest er op kan formatteren! Ik heb geen andere backup mogelijkheid... ik zou het op cd's kunnen branden, maar kheb zo'n 10 gb aan dingen die ik wil bewaren, dus dat is niet echt te doen, dvd writer heb ik niet! Is dat mogelijk?
Partition Magic zou dat moeten kunnen, alleen is dat niet gratis en ik weet niet zeker of de trial versie het ook kan.
The devil is in the details.
Ranish Partition Manager zou het moeten kunnen. Is gratis, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Misschien ff op google-en
Stay safe
Ik zou je aanraden om zonder backup niet aan dit soort dingen te beginnen. Er wordt enorm veel aangepast aan je schijf (data heen en weer, FAT's en MBR's herschrijven, etc.). Als er ook maar iets misgaat, kan je je data wel shaken. Met deze wind: boompje op hoogspanningskabel en klaar ben je. Met een beetje mazzel maakt een gratis tooltje ook een undo-disk zoals PM, maar ook dat is geen garantie.
Zo scherp als een voetbal!
Verwijderd
Volgens mij moet er hier wel wat te vinden zijn:
http://www.thefreecountry...es/partitioneditors.shtml
Heb zelf nooit met de software gewerkt dus ik weet niet of het goed werkt......
Maar ik zou idd als de data je echt dierbaar is toch zoeken naar een manier om
eerst een backup te maken.
http://www.thefreecountry...es/partitioneditors.shtml
Heb zelf nooit met de software gewerkt dus ik weet niet of het goed werkt......
Maar ik zou idd als de data je echt dierbaar is toch zoeken naar een manier om
eerst een backup te maken.
http://visopsys.org/partlogic/ is een handig programma.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ten eerste zoals al gezegd een te grote kans op dataverlies en ten tweede duurt 10 Gb al vrij lang om te verplaatsen (2 a 3 uur 7200 toeren). Gewoon niet op deze manier doen en liever een harde schijf van iemand lenen ofzo.
Let er wel op dat de meeste gratis tools geen NTFS aankunnen.
Aangezien je daar bijna zeker op draait heb je dus een probleem. Zelf kwam ik uiteindelijk altijd op minder legale varianten van Partition Magic uit maar YMMV.
Aangezien je daar bijna zeker op draait heb je dus een probleem. Zelf kwam ik uiteindelijk altijd op minder legale varianten van Partition Magic uit maar YMMV.
Als het 'maar' om 10GB gaat aan data zou ik gewoon een DVD-brander kopen. Die dingen kosten nog maar een paar tientjes. Of misschien dat je via het netwerk ofzo even tijdelijk wat op een andere PC kan zetten?
Ik zou in geen geval met partities gaan klooien als je geen backup van belangrijke data hebt. Alleen het idee al......
Ik zou in geen geval met partities gaan klooien als je geen backup van belangrijke data hebt. Alleen het idee al......
[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 28-03-2006 00:02 ]
Pagina: 1