Toon posts:

Welke kabel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag tweakers,

Ik heb sinds een half jaar een eigen PC op men kamer staan. Tot nu toe moet ik voor een internetverbinding te kunnen leggen een UTP kabel van 15m door het hele huis leggen (gelijkvloers) Ik kan de kabel al bij al redelijk goed wegsteken (onder matten) maar toch zie je hier en daar een stukje kabel liggen. Ik ben zelf al op zoek geweest naar een beter/alternatieve oplossing en die blijkt ook mogelijk te zijn op volgende manier:

Een kabel die via de kelder naar buiten kan ( luchtschachtje ) en van daaruit 2 m door de planten door stenen muur men kamer binnen. Geen kabels inhuis dus. Zoals je dan merkt, moet de kabel langs buiten voor hij terug naar binnen kan.

Mijn vraag is dus... een gewone UTP kabel zal waarschijnlijk niet genoeg weerstand bieden tegen weer en wind en zal na een tijdje wel stuk gaan of iets dergelijks. Welke kabel of hulpmiddelen (folies, buisjes, ...) adviseren jullie mij of is er iemand die een soortgelijke configuratie thuis heeft ?

Alvast bedankt!

Greetz,
Rfki

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wireless? :o
Tegenwoordig hoef je niet meer zo moeilijk te doen met kabels, waarom zou je het dan wel doen :P. Voor 100 euro heb je al een Accesspoint/Router en PCI ontvanger.

🌞🍃

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Die kabel kan redelijk veel hebben hoor, zolang het niet in de directe zon ligt..

Anders kun je het door een stuk tuinslang laten lopen, als je zo'n groene neemt valt het niet zo op..

Je zult alleen wel zelf een nieuwe RJ-45 connector er aan moeten zetten anders moet je wel erg grote gaten boren..

Neem vooral niet zo gele flexibele installatie buis. Die kunnen namelijk niet al te best tegen vorst !

IP Rocks

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:25

inXs

known as inXs

Ja inderdaad, waarom niet gewoon draadloos? Dat lijkt me nou echt de ideale oplossing om eerlijk te zijn.

superB

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Ik zit in precies dezelfde situatie als jij, maar een kabel wegstoppen is zo moeilijk nog niet hoor :)
Koop bij de bouwmarkt een doosje met 'spijkerklemmen' (hoe ze ook heten...), dat zijn kleine plastic klemmetjes met een spijker erdoor, om kabel vast te spijkeren tegen de plint.
Als je nu onder vloerbedekkingen etc. de kabel wegstopt en hem overal netjes vastspijkert, zul je er nauwelijks nog wat van zien.

Wil je toch door de buitenmuur, dan raad ik aan om je UTP-kabel te vervangen door STP. (soms FTP). Dit is kabel die een soort metalen mantel om de draden heen heeft, en dit is meer dan genoeg bescherming.
Je kan om het zeker te spelen nog een buisje kopen om het doorheen te trekken, maar meestal hoeft dit niet. Als je toevallig al ergens een kabelgoot hebt (of een regenpijp) is het handig de kabel daarlangs te laten lopen, hiermee is hij beter beschermd dan hem 'open' te laten liggen.
Zorg wel dat de gaten goed afgedicht worden (vocht, wind etc), je boort namelijk wel een gat door de buitenmuur.

edit: enne, zoals hierboven al staat, draadloos is een echte aanrader in jouw situatie. Gelijkvloers zul je een goede ontvangst hebben, en de verbinding zal bijna even snel zijn. In spellen kun je wel meer 'lag' krijgen (hogere pingtijden) maar dit is tegenwoordig steeds minder (koop dan bv Asus of Linksys, daar komt het weinig voor).

Mijn persoonlijke mening blijft dat áls een kabel trekken mogelijk is, je dit ook moet doen.
Bekabeld blijft altijd werken, het voelt meer solide aan, en het is ook veiliger ;)
Draadloos wordt dan wel een concurrent, maar je houdt altijd wat kleine probleempjes over.

[ Voor 24% gewijzigd door DarthPlastic op 27-03-2006 12:23 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:03

Maasluip

Kabbelend watertje

Ik heb al 6 jaar thin coax buiten op de stoep liggen. Hij moet nog goed zijn want het netwerk loopt nog over die kabel (de afsluitweerstand zit er nog op) dus ik denk niet dat het een groot probleem zal zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Topicstarter
Hey, bedankt voor de snelle reacties.

Ik was vergeten te vermelden dat ik draadloos netwerk al getest had, maar aangezien ik amper online nog kon gamen, dit redelijk snel terug naar de winkel ging ;)

Werken met klemmetjes op een plint is niet aan de orde omdat deze alleen in witte natuursteen zouden moeten geslagen worden en dat ziet men moeder absoluut niet zitten ;)

Ik zal dan maar voor de tuinslang-optie gaan. Connectors pas plaatsen als de kabel volledig is inderdaad wel de beste oplossing :)

STP is wel een pak duurder als UTP (30 eurocent / meter) en daarom zal ik wel voor UTP kiezen aangezien deze maar voor klein stukje buiten ligt!

• Kaizah
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03 09:11
kheb ook al jaar of 2 van beneden via buiten naar boven mijn kamer een kabel liggen. vol in de zon..

werkt perfect... en nog in goede staat. normaal utp kabel.

[ Voor 7% gewijzigd door Kaizah op 27-03-2006 13:45 ]

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:02

NBK

Weercam-Avatar

Ik heb hier al een aantal jaar 2 UTP kabels over het dak liggen die door een scheur in de buitenmuur naar buiten komen. Zomers ligt een deel vol in de zon, een ander deel ligt met meer dan 40 graden onder de dakbedekking (zit er helemaal aan vast gesmolten dus is echt heet geworden zomers..) Een ander deel loopt door een zinken dakrand die ook te heet word om vast te pakken. En swinters ligt het tussen de sneeuw en ijs en vol in de kou. Werkt allemaal prima, met een gbit link, dus UTP kan wel wat hebben hoor...
Enige waar je mee op moet passen is dat er geen regenwater langs je kabel en het gat in de muur het huis binnenkomt. Dan loop je kans op vochtplekken, schimmels etc...

Heb trouwens wel meer PC-spul op plekken staan waar het niet hoort. Tjek me avatar maar. Das gewoon een Sweex IPwebcam die op het dak staat... Hij is wel ingepakt in een soort van kit om 'm waterdicht te maken met een stukje van een CD-hoesje voor de lens en een kapje om de ergste regendruppels tegen te houden, anders zie je niet zo veel als het regent :|
Nou staat deze er pas sinds afgelopen herfst dus ik heb nog geen idee wat ie gaat doen van de zomer in de volle zon :P

[ Voor 46% gewijzigd door NBK op 27-03-2006 14:03 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• DarthPlastic
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 13:39:
Hey, bedankt voor de snelle reacties.

Ik was vergeten te vermelden dat ik draadloos netwerk al getest had, maar aangezien ik amper online nog kon gamen, dit redelijk snel terug naar de winkel ging ;)

Werken met klemmetjes op een plint is niet aan de orde omdat deze alleen in witte natuursteen zouden moeten geslagen worden en dat ziet men moeder absoluut niet zitten ;)

Ik zal dan maar voor de tuinslang-optie gaan. Connectors pas plaatsen als de kabel volledig is inderdaad wel de beste oplossing :)

STP is wel een pak duurder als UTP (30 eurocent / meter) en daarom zal ik wel voor UTP kiezen aangezien deze maar voor klein stukje buiten ligt!
Toch raad ik aan STP te nemen (FTP ook goed, is minder als STP, maar ook nog redelijk)

De reden waarom dit aangeraden is is omdat er dan een mantel om de kabels heenzit. Niet noodzakelijk vanwege storingen, maar vooral voor de stevigheid en trekkracht.
Als je zelf je UTP gestekkerd hebt ( :9) dan weet je dat het gewoon losse draadjes in een plastic manteltje zijn. Als je nu FTP hebt zit hier om het geheel nog folie heen, en met STP is iedere draad afzonderlijk ingepakt. Als je nu er hard aan trekt (tijdens werkzaamheden?) zou UTP breken, terwijl STP stevig blijft. Ook is dit te aarden, wel handig als je ooit perongeluk kortsluiting/blikseminslag krijgt.

Maar hoelang is het stukje wat buiten moet hangen? Als dit minder dan een meter of twee is zal het de moeite niet waard zijn zolang je het goed wegstopt, maar als het een behoorlijk eind wordt zou ik wel aan STP denken..

Het is uiteindelijk je eigen beslissing, maar (bijvoorbeeld) 5meter x 2€ per meter STP is alsnog maar een tientje, dat zou ik er voor over hebben...

edit:
offtopic:
NBK, die weercam is echt geweldig :D Zou grappig zijn als hij bestuurbaar wordt, nu kun je alleen naar de lucht kijken. Maar wel heel mooi gedaan!

[ Voor 5% gewijzigd door DarthPlastic op 27-03-2006 14:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2006 @ 12:06:
naar buiten kan ( luchtschachtje ) en van daaruit 2 m door de planten door stenen muur men kamer binnen. Geen kabels inhuis dus. Zoals je dan merkt, moet de kabel langs buiten voor hij terug naar binnen kan.
plusminus 2 Meter :)

Verwijderd

meestal kan je de netwerk kabel door de pvc buis( van het electra )omhoog duwen
en dan koop je een cat 5 aansluitdoos kan er ook niks meer mis gaan

Verwijderd

Ik heb een internetverbinding kabel tussen een duur geklemd staan. Maar dat werkt ook nog redelijk (alhouwel de kabel bij de deur wel een stuk platter is :S:))

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-04 10:20
Door de kruipruimte heen (effe 2 gaten boren door de vloer) ?

Anders zou ik em buitenlangs door bijv een tuinslang of electrapijp doen. (Ingraven, zie je er niets van :))

[ Voor 12% gewijzigd door NoepZor op 27-03-2006 15:01 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

• DarthPlastic
Ja, gewoon een kabel pakken dan.
UTP is prima, hoewel STP altijd beter is als je het tot je beschikking hebt.

Het enigste waar je aandacht aan moet besteden is de bevestiging. Zorg dat de kabel goed strak ligt, evt is ingegraven, maar vooral dat deze niet 'opgepikt' kan worden als je een keer een schep ik de grond steekt. Ook het vasttimmeren met die plasticplugjes in de muur van je huis kan ervoor zorgen dat de kabel goed blijft zitten.

Verder een beetje isoleren verder, en zorgen dat de kabel van binnen naar buiten een beetje naar beneden loopt, zodat er geen water via de kabel je huis binnen kan komen.

Gaat wel lukken denkik ;)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

UTP buiten gaat prima werken hoor. Bedrijf waar ik heb gewerkt hadden we ongeveer 60m kabel liggen van ons hoofdgebouw naar een bijgebouwtje. ( dwars door bomen heen e.d. ).

Dat heeft jarenlang prima gewerkt totdat een storm de kabel kapot trok. Daarna opnieuw getrokken over een paar huizen heen en dat heeft het ook nog een paar jaar gedaan.

Dus dat kleine stukje wat jij buitenkomt.. Dat moet 0,0 problemen opleveren.

* mkleinman denkt ook aan de kilometers UTP kabel op bijvoorbeeld WAN en Campzone :P

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Pagina: 1