Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Lord_T
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 12:35
OK... even kort mijn situatie...

Ik ben afgestudeerd econometrist (OR kant)
Heb sinds september 2005 bij Accenture gezeten, maar moet daar weg.
Dat betekent voor mij dat ik nu eens echt een baan wil vinden waar ik volledig onderbouwd van kan zeggen dat dat nou echt iets voor mij is. Accenture was 1ste sollicitatie en werd aangenomen.

Nou heb ik 2 maanden geleden mijn cv op stepstone / monsterboard / nationale vacaturebank gezet en werd redelijk veel gebeld...

Maar netto als ik nou kijk wat dat opgeleverd heeft is dat niet veel...
De aanbiedingen waren of in de consultancy (SAP), of richting de puur statistische functies en van beide zeg ik dat ik daar geen toekomst in zie wat mij betreft. SAP is een database systeem... en daarbij niet heel erg interessant en consultancy is heeeeeeeel erg afhankelijk van met wie je werkt..
Als het klikt prima, maar anders kost het je je baan :? Verder zijn er verschillende vormen natuurlijk binnen consultancy maar de eisen die ik ga stellen aan een baan zullen wel duidelijk maken in welke hoek ik dingen zoek...

De eisen (3 t/m 6 zijn daar wel erg belangrijk aangezien 1 en 2 meeste bedrijven wel zeggen te hebben):
1) Het moet afwisselend zijn en doorgroeimogelijkheden bieden
2) Het moet naast het werk de mogelijkheid tot training bieden
3) Ik moet er met mijn wiskunde kennis iets kunnen en dan het liefst iets met zowel exacte als benaderings-oplossingsmodellen (dus niet direct statistisch!)
4) Praktisch zodat je enerzijds weet wat je doet en anderzijds je snel resultaten ziet
5) Liefst een groep jonge collega's, in teamverband.
6) Werkgever ziet daarbij het belang van het personeel en hecht daar ook belang aan. Als voorbeeld geef ik Accenture, die niet keek naar mijn kennis en eigenschappen, maar mij op een SAP CRM implementatie zetten.

Wat zoek ik :)
Ik zoek denk ik een baan die bijvoorbeeld raakvlakken heeft met investment management, maar niet puur de statistische analyse daarvan, of iets richting logistiek maar dan wel op hoog niveau... dus waarbij je ook echt een uitdaging hebt aan het bedenken van het model en het komen tot een oplossing.

Goed nou hoop ik dus via dit forum eens te kijken of er iemand ervaring heeft op dit gebied en mij kan zeggen welke hoek ik eens moet kijken.. Financiele wereld is erg breed namelijk en logistieke wereld erg klein...

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

• Lord_T
*bump*

niemand ervaring met financiele wereld?

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 19:54
Zoiets? :
Werkomgeving

The department "Risk Modelling and Product Analysis" within ABN AMRO Group Risk Management carries the global responsibility for all models used to quantify market-, interest-, and credit risk. In addition, the department also supports internal customers in solving a wide variety of quantitative problems. One can think of, for example, the optimisation of logistical processes, or the development and validation of credit rating models. All these activities play an important role in the continuous effort of the bank to increase the profitability and to control the risks better.

Verantwoordelijkheden

As researcher you investigate, implement and validate, independently or as part of a multidisciplinary team, the above mentioned models and you offer quantitative support to our internal customers. To do this, you use state-of-the-art methodologies and techniques from, amongst others, mathematics, probability theory, statistics, operations research and/or econometrics.
As part of the team you advice ABN AMRO, with respect to the mentioned risks.

Eigenschappen

- Preferably your work experience is not more than a few years.
- You have an excellent quantitative academic background, possibly at PhD
level.
- You have sound knowledge of, and preferably experience with mathematical
finance, option pricing theory, probability theory, statistics, operations
research, and/or econometrics.
- You are familiar with modern programming languages, e.g., Visual Basic
and/or C++.
- You are a dedicated teamplayer, showing flexibility and initiative, and able to
work independently.
Volgens mij zijn er vacatures zat voor econometristen bij banken, al moet je het weggestuurd worden bij Accenture wel op een positieve wijze kunnen brengen.

• Lord_T
weggestuurd is ook groot woord.. contract wordt niet verlengd, en met de onderbouwing ben ik het wel eens.. de match tussen mij en Accenture is er niet ;)

Maar goed... ik vraag me dus af wat je met Operations Research in de research wereld kan doen :)
Want de vereisten voldoe ik prima aan, tis meer dat ik vrees voor die enorme berg statistiek en die geringe kennis daarvan op dit moment.

• paknaald
  • Laatst online: 20-11 19:54
Je hebt je studie toch afgerond? Dan zal het met die kennis wel goed zitten. Als je kennis een beetje roestig is - je wordt zeker ingewerkt in de materie, dus dat afstoffen is ook het probleem niet.

Wat die mensen in godsnaam doen, weet ik ook niet. Jij hebt de vakken gevolgd...! Zelf heb ik me georiënteerd op functies één mathematisch treedje lager ;) Ik neem aan dat ze enerzijds modellen ontwikkelen die dicht bij de wetenschappelijke state-of-art staan en tegelijkertijd praktisch toepasbaar zijn binnen de beschikbare informatie van de / een bank. Anderzijds zullen ze praktische waarderingskwesties zelf uitvoeren. Dus zowel modelopbouw, statistische toetsing als advies- en rapporteerwerk.

Maar alle banken hebben fulltime snelle boys en girls in dienst die jouw vragen kunnen beantwoorden. Zelf bellen geeft al veel interesse aan en dan overstelpen ze je gaarne met folders en andere contactmogelijkheden, zo heb ik ervaren. (je kunt denken aan ABN, ING, Rabo, Fortis, maar ook aan bedrijven als Aegon, Delta Lloyd etc.)

[ Voor 5% gewijzigd door paknaald op 29-03-2006 12:52 ]

• Kanivan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-04-2023
Ik denk dat je omdat je niet afgestudeerd bent op het gebied van financiele econometrie je kennis mist om direct te gaan werken op de quant afdelingen van de grote banken. Eerst moet je voor jezelf bepalen waar je wilt werken binnen de financiele wereld. Wil je quant worden (zwaar modelleren en simuleren) wil de financiele risk management kant op (al wat lichter), wil je een trader worden? Verder kan je natuurlijk ook bij pensioen en verzekeringsmaatschappijen terecht, wat natuurlijk wel een beetje saaier is.

Verwijderd

Waar heb je gestudeerd? Ik ben nu zelf 2e jaars econometriestudent aan de EUR en daar wordt Ortec nogal vaak genoemd. Bij Ortec hebben ze voor vrijwel alle richtingen van econometrie wel wat te doen, dus informeer daar eens.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Lord_T schreef op maandag 27 maart 2006 @ 11:54:
SAP is een database systeem...
:?
Ik denk dat je de volgende keer veen beter moet opletten wat je doet ;)

Maar zoals gezegd: elke bank, verzekeringsmaatschappij, etc. Bij een leverancier als Ortec zou je je ei inderdaad ook goed kwijt kunnen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Lord_T
Heb bij ORTEC stage gelopen in de VS... en ja ben ze aan het benaderen... maar wil wel dingen op mijn voorwaarden ;). Heb daar 8 maanden met SHORTREC gewerkt en dat beviel erg goed daar. Wilde alleen niet direct na mijn studie me vestigen in de VS. Verder was het begin pad in NL dat je standaard als programmeur begint toen destijds. En dat gaat het ook niet worden voor mij. Wil dan wel veel klantcontact enzo en meer de consultancy tak binnen ORTEC.

En de reden dat de EUR en ORTEC samen gaan is omdat ik geloof 2 van de 3 bestuursleden van de EUR afkomen ;) Heb zelf echter in Maastricht gestudeerd en ook daar kennen ze ortec wel hoor!
Alleen naast ORTEC zijn er niet veel bedrijven met een soortgelijke inhoud...
Point logic is er nog maar die is meer richting (personeels) scheduling en niet direct logistiek.. en dan kom je meer bij de logistieke bedrijven zelf uit zoals KLM en ja rara wie zijn daar de belangrijkste leveranciers... juist dat is ORTEC.

Tis een erg kleine wereld wat dat betreft.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Even wat vragen op de man af:
- Waarom wil je niet direct na je studie je vestigen in de VS? Waarom zie je dat niet als de kans om je horizon te verbreden (daarna staan deuren nog meer open in Nederland voor jou)?
- Wat is er mis bij een of andere bank? Ik heb bij investment bank afdeling gewerkt bij ABN AMRO (5 jaar geleden). Wat jij zoekt is risk management en modellen ontwikkelen.. nog steeds een hot topic binnen banken (oftewel marge maximalisatie.. en doorrekenen en modelleren).
- Je hebt een "een aantal eisen".. dat zijn nogal altijd voorwaarden.. Maar ga nou eens na wat je nu echt wilt.. denk eens meer specifiek een richting op.. praat IRL met zoveel mogelijk andere mensen. Probeer het eerst met kenissen .. en van daaruit weer verder (netwerken). Met mensen kletsen wordt je veelal wijzer (stel je daar voor open).
- Begin gewoon weer ergens waar je in eerste instantie goed gevoel over hebt. Volgende baan is toch weer niet de baan van je leven... echt dat duurt ff voordat je daar in zit. Denk je dat nu een baan moeten vinden voor je leven?

Als je over de antwoorden nadenkt bij bovenstaande vragen, brengt je dat weer dichter bij een goede baan voor jou. Ga meer op je gevoel af.. en probeer niet altijd de voordelen en nadelen tegen elkaar uit te zetten voor een volgende baan op een rationele manier. Met de ratio kom je vaak uit op iets wat toch weer niet gevoelsmatig het beste is (geeft ook weer het gevoel dat je baan weer niet bij je past).

Tja .. ik heb nou beroepsmatig als loopbaanadviseur bezig en heb al een paar mensen aan nieuwe baan geholpen.... niet door advies van buiten af aan die mensen te geven (beroepskeuzetesten doe ik niet aan), maar meer de twijfel weg te halen bij hun keuze tussen opties. Want meestal weten mensen wel wat ze willen.. maar hun zicht daarop wordt vertroebelt door het een of ander. Doe ik met een wetenschappelijke toepassing van een methode der zelf konfrontatie (aan de Uni van Nijmegen ontwikkelt).

ok ..bovenstaande was ff reclame voor mezelf.. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door henkleerssen op 03-04-2006 16:58 ]

• Lord_T
henkleerssen schreef op maandag 03 april 2006 @ 16:48:
Even wat vragen op de man af:
- Waarom wil je niet direct na je studie je vestigen in de VS? Waarom zie je dat niet als de kans om je horizon te verbreden (daarna staan deuren nog meer open in Nederland voor jou)?
Dit vanwege familie voornamelijk. Mijn moeder is niet al te best ter been en die zou ik dan max 2x per jaar zien. Dat is een beetje weinig vind ik.
- Wat is er mis bij een of andere bank? Ik heb bij investment bank afdeling gewerkt bij ABN AMRO (5 jaar geleden). Wat jij zoekt is risk management en modellen ontwikkelen.. nog steeds een hot topic binnen banken (oftewel marge maximalisatie.. en doorrekenen en modelleren).
Probleem is de statistiek. Ik heb de operationele kant gedaan binnen econometrie en zoek ook iets met die operationele kant. Als je kijkt naar de banken en verzekeraars zijn ze liefst opzoek naar de statistische mensen. Die kennis heb ik niet. En ik vraag me af of ik de statistiek ooit op zo'n niveau wil en kan snappen. Tis dan erg abstract en erg theoretisch en niet erg practisch meer. Zoek dus meer iets richting de oplossingsmodellen en in hoeverre banken of verzekeraars daar iets mee doen kom ik maar niet goed achter.
- Je hebt een "een aantal eisen".. dat zijn nogal altijd voorwaarden.. Maar ga nou eens na wat je nu echt wilt.. denk eens meer specifiek een richting op.. praat IRL met zoveel mogelijk andere mensen. Probeer het eerst van kenissen. Echt waar .. met mensen kletsen wordt je veelal wijzer (stel je daar voor open).
Eisen zijn voor mij dat ik op mijn wiskunde niveau een uitdaging heb bijvoorbeeld. En dat is dus niet simpelweg data invoeren en beetje de software tweaken.. Dat is een risico bij ORTEC omdat het daar nog wel eens op uit kan komen.
- Begin gewoon weer ergens waar je in eerste instantie goed gevoel over hebt. Volgende baan is toch weer niet de baan van je leven... echt dat duurt ff voordat je daar in zit. Denk je dat nu een baan moeten vinden voor je leven?
Baan voor het leven nee... maar wel een veel beter overwogen keuze dan Accenture voor mij. Punt is dat Accenture niet echt bij mij past op het gebied van normen en waarden en ook qua inhoud niet echt goed matched. In eerste instantie zoiets had ik zoiets van "als ik maar een baan heb... " Nu weet ik beter hoe ik in de markt lig en zoek ik dus op een andere manier. Daarbij wordt er rationeel over de dingen nagedacht die me nu niet bevallen.
Als je over de antwoorden nadenkt bij bovenstaande vragen, brengt je dat weer dichter bij een goede baan voor jou. Ga meer op je gevoel af.. en probeer niet altijd de voordelen en nadelen tegen elkaar uit te zetten voor een volgende baan op een rationele manier. Met de ratio kom je vaak uit op iets wat toch weer niet gevoelsmatig het beste is (geeft ook weer het gevoel dat je baan weer niet bij je past).
Ben nog altijd wel practisch ingesteld en rationeel :P
Maar je hebt wel gelijk gevoel doet veel.
Tja .. ik heb nou beroepsmatig als loopbaanadviseur bezig en heb al een paar mensen aan nieuwe baan geholpen.... niet door advies van buiten af aan die mensen te geven (beroepskeuzetesten doe ik niet aan), maar meer de twijfel weg te halen bij hun keuze tussen opties. Want meestal weten mensen wel wat ze willen.. maar hun zicht daarop wordt vertroebelt door het een of ander. Doe ik met een wetenschappelijke toepassing van een methode der zelf konfrontatie (aan de Uni van Nijmegen ontwikkelt).

ok ..bovenstaande was ff reclame voor mezelf.. ;)
hehehe ok ff wat antwoorden toegevoegd ;)

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Lord_T schreef op maandag 03 april 2006 @ 17:08:
[...]

Dit vanwege familie voornamelijk. Mijn moeder is niet al te best ter been en die zou ik dan max 2x per jaar zien. Dat is een beetje weinig vind ik.
Lastig ja..
Probleem is de statistiek. Ik heb de operationele kant gedaan binnen econometrie en zoek ook iets met die operationele kant. Als je kijkt naar de banken en verzekeraars zijn ze liefst opzoek naar de statistische mensen. Die kennis heb ik niet. En ik vraag me af of ik de statistiek ooit op zo'n niveau wil en kan snappen. Tis dan erg abstract en erg theoretisch en niet erg practisch meer. Zoek dus meer iets richting de oplossingsmodellen en in hoeverre banken of verzekeraars daar iets mee doen kom ik maar niet goed achter.
Eeuh .. koudwatervrees voor de statistiek? Statistiek is modellen toepassen om vervolgens iets te voorspellen met een zekere kans. Je kunt ook aangepaste modellen toepassen (naar eigen inzicht.. als je het maar goed relativeert).. om misschien wel de volgende heilige risk managment instrument graal te vinden?
Praktischer dan statistiek krijg je het vaak niet.
Eisen zijn voor mij dat ik op mijn wiskunde niveau een uitdaging heb bijvoorbeeld. En dat is dus niet simpelweg data invoeren en beetje de software tweaken.. Dat is een risico bij ORTEC omdat het daar nog wel eens op uit kan komen.
Eeuh tja dat is misschien wel zo.. maar kan ook een kans zijn om juist vanuit daar iets nieuws te beginnen met een nieuw model zelf ontwikkelt?
SAP is vaak software tweaken btw.. is mijn inschatting. Correct me if I am wrong.
En sec programmeren .. bij een of andere financial .. lijkt je dat wat?
Baan voor het leven nee... maar wel een veel beter overwogen keuze dan Accenture voor mij. Punt is dat Accenture niet echt bij mij past op het gebied van normen en waarden en ook qua inhoud niet echt goed matched. In eerste instantie zoiets had ik zoiets van "als ik maar een baan heb... " Nu weet ik beter hoe ik in de markt lig en zoek ik dus op een andere manier. Daarbij wordt er rationeel over de dingen nagedacht die me nu niet bevallen.
"normen en waarden en ook qua inhoud " .. wat is dat nou echt voor jou? Schrijf dat eens op. Dat is lastig.. maar hoe scherper je het stelt voor jezelf .. hoe meer je tot jou nieuwe baan komt.
Ben nog altijd wel practisch ingesteld en rationeel :P
Maar je hebt wel gelijk gevoel doet veel.
Mijn opa zei altijd: "altijd praktisch zijn". En daar is niks mis mee. Soms staat de ratio in de weg om iets daadwerkelijks te doen wat je gevoel al aangeeft. Gaat het fout? Tja.. daar leren we van.. of ben je bang om fouten te maken?

Ik hoef niet direct hier antwoord op hoor.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:04

Boss

+1 Overgewaardeerd

F_J_K schreef op vrijdag 31 maart 2006 @ 20:00:
[...]
...Bij een leverancier als Ortec zou je je ei inderdaad ook goed kwijt kunnen.
Hey. leuk dat meer mensen dat bedrijf kennen :) Ik ga er de volgende maand beginnen met een afstudeeropdracht. Ben erg benieuwd, volgens mij is het een leuk bedrijf met leuke werkzaamheden!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Lord_T schreef op maandag 27 maart 2006 @ 11:54:
OK... even kort mijn situatie...

....

Goed nou hoop ik dus via dit forum eens te kijken of er iemand ervaring heeft op dit gebied en mij kan zeggen welke hoek ik eens moet kijken.. Financiele wereld is erg breed namelijk en logistieke wereld erg klein...
Mag ik (dmv van deze kick) vragen wat het uiteindelijk geworden is?
Pagina: 1